Vuorokautemme pimenee huomenna klo 03:00 yhdellä tunnilla. Miksi ei vain voisi olla kesäaika koko ajan
Aurinkovaoimaakin saisi tunnin enemmän. Tämä olisi vihreä ratkaisu.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tästä kellojen siirtelystä vihdoin luovutaan? Vuosia on aiheesta puhuttu. Ihan sama onko se kesä vai talviaika sitten, mutta kunhan ei tarvitsisi enää siirrellä!!
EU petti meidät tässäkin asiassa. Piti muka joka valtion saada itse päättää kellojensiirrosta. Oli helppo luvata, kun tiesivät koronahässäkän olevan tulossa. Fixit tää eu-paska!
Jokainen maa saakin päättää itse.
Etelässä haluavat pysyvän kesäajan, että olisi valoisammat illat. Heille sillä oikeasti on merkitystä, etelässä on kesälläkin pimeää joskus klo 22 jälkeen.
Meillä täällä pohjoisessa sen sijaan ei ole. Täällä ei ole kesällä pimeää kuin joskus aamuyöllä. Vastaavasti talvella ei ole valoisaa kuin joskus keskellä päivää.
Meidän ei tarvitsisi edes pysyä tällä kuppaisella EET-aikavyöhykkellä, kun voitaisiin aivan hyvin hypätä CET-vyöhykkeelle. Meillä olisi sama aika kuin Ruotsilla ja Keski-Euroopalla. Kansainväliset työpäivät olisivat klo 8-17 eikä klo 9-18 ja kaikki urheilu- ja viihdetapahtumat alkaisivat klo 21 kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se valon määrä kelloja siirtämällä mihinkään muutu.
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
Voi kiesus näitä typeriä perusteluja.
Talvella on ihan saatanan pimeetä joka tapauksessa, mutta mulle kävisi silti hyvin, että aina olisi kesäaika.
Nykyisin ehtii palaveroida USAn itärannikon kanssa klo 15 kun heillä alkaa työaika mutta kyllä menee ikäväksi jos tunnilla lisätään aikaeroa.
Siis kuinka paljon teillä olisi aikaa lenkkeillä valoisaan aikaan talven aikana, jos kelloja ei siirrettäisi?
Monelta pääsette töistä ja kuinka paljon sitä valoa riittää vaikka joulukuussa, jos kelloa ei siirrettäisi?
Itse ainakin menen ensin kotiin ja sen jälkeen vasta lenkille ja kyllä se on jo pimeää oli kellot siirretty tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
No ei näitä asioita sinun ulkoiluaikojen mukaan onneksi päätetä. Muutenkin ihme nillittämistä jostain tunnista sinne tänne. Se ei vaikuta sun elämääsi oikeasti yhtään mitenkään.
Ikävä vaan, että näitä nillittäjiä löytyy jopa kansalaisaloitteen verran.
Kesäaikaan jäämisestä on hyötyä tasan yhden kuukauden ajan, eli loppusyksystä. Sen jälkeen päivä on jo lyhentynyt niin paljon, etteivät illat ole enää valoisia vaikka miten pinnistelisi. Siihen meni se hyöty.
Tämän yhden ulkoilukuukauden takia oltaisiin valmiita sotkemaan KOKO VUODEN KELLONAJAT. Itsekeskeisyytensä on kyllä totaalisen käsittämätöntä.
Näiden kesäaikapainostajien mielestä kaikki suomalaiset ulkoilevat vain kesällä ja valoisassa. Ei ihme että ollaan niin huonokuntoisia ja ylipainoisia.
Siirretään kelloa 12 tuntia, niin sitten voitte ulkoilla vaikka keskellä yötä, kun on valoisaa! Varmaan sitten ilmastokin muuttuu trooppiseksi.
Kyllä ne illat pidempään on valoisia koko vuoden ajan pysyvässä kesäajassa. Nyt on esimerkiksi vielä ihan mukavasti valoa vaikka metsälenkkiä varten. Huomenna tähän aikaan ei ole enää, kun siirrytään talviaikaan. Pikemminkin mua laiskottaa ja lihottaa se, että talviajalla lyhennetään jo ennästään lyhyttä valoisaa aikaa iltapäivästä ja illasta, jolloin olisi aikaa ulkoilla.
Mene sinne metsälenkille aikaisemmin pöljä.
Talviaika on normaaliaika. Jos ei tykkää, voi herätä edelleen aiemmin ja mennä aiemmin nukkumaan, niin kroppa pysyy kesäajassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ehtii palaveroida USAn itärannikon kanssa klo 15 kun heillä alkaa työaika mutta kyllä menee ikäväksi jos tunnilla lisätään aikaeroa.
Talviaika vähentää sitä aikaeroa, ei pidennä. Kesäaika lisää aikaeroa Jenkkeihin.
Olen sitä mieltä että puheet kesäajan lopettamisesta ovat aamuvirkkujen salaliitto.
Jos kesäajasta luovuttaisiin lyhenisivät valoisat illat juuri huhti, syys, ja lokakuussa. Mutta aamuvirkulle se olisi yksi lysti kun hän on jo iltayhdeksältä sängyssä.
Veikkaan että moni kesäaikaintoilija ei ymmärrä sitä että nyt ollaan päivänvalon suhteen nopeassa pimeenämisvaiheessa, Illalla ei olisi valoisaa vaikka kelloja ei siirrättäisikään. Tottahan se on että muutos on dramaattinen kun pimeneemisvaihe osuu yksiin siihen että nopea pimeneminen alkaa. Olisi mielenterveyden kannalta parempi että saisimme liukua pimeyteen samaan tyyliin kuin sammakkoa aletaan keittää kattilassa.
Kellojen siirtely on ihan järkyttävän hirvittävä ajatus ja on käsittämätöntä että sitä vielä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että puheet kesäajan lopettamisesta ovat aamuvirkkujen salaliitto.
Jos kesäajasta luovuttaisiin lyhenisivät valoisat illat juuri huhti, syys, ja lokakuussa. Mutta aamuvirkulle se olisi yksi lysti kun hän on jo iltayhdeksältä sängyssä.
Olen iltavirkku ja on ehdottomasti järkeväämpää pysyä normaaliajassa ympäri vuoden. Iltavirkku ei todellakaan kaipaa sitä että iltaan lisätään valoa ja pöhinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaika vähentää sitä aikaeroa, ei pidennä. Kesäaika lisää aikaeroa Jenkkeihin.
Tämäkin vielä!
Talviajasta ei kertakaikkisesti ole mitään haittaa.
Minuun ei ole koskaan tämä kellojen siirto vaikutttanut. Liekö syynä, että olen Lapista kotoisin. Kesällä on valoisaa ja talvella tulee pimeä jo klo 14 ja silloin ollaan vielä töissä. Siinä ei tunnin kellojen siirtelyt vaikuta yhtikästä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole muutaman viikon päästä missään valoisaa neljän jälkeen kesäajassakaan. Minusta on kiva, että aamulla on sentään muutaman viikon helpompi herätä.
Vuorokausirytmi menee tunnilla sekaisin hetkeksi. Hui kauhistus!
Ja sitten ollaan kateellisia kolmivuorotyöläisten saamista vuoro- eli haittalisistä.
T: juuri yövuoroon lähdössä
Vierailija kirjoitti:
Vuorokausirytmi menee tunnilla sekaisin hetkeksi. Hui kauhistus!
Ja sitten ollaan kateellisia kolmivuorotyöläisten saamista vuoro- eli haittalisistä.T: juuri yövuoroon lähdössä
Teilläkin on taas alkuviikosta muutama sydänkohtauspotilas lisää.
Jos haluatte talvella töiden jälkeen lenkille mahdollisimman valoisassa niin 6-tuntinen työpäivä on se, mitä teidän olisi paras edistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole muutaman viikon päästä missään valoisaa neljän jälkeen kesäajassakaan. Minusta on kiva, että aamulla on sentään muutaman viikon helpompi herätä.
Tätä minäkin olen miettinyt, että vaikka jäätäisiin kesäaikaan, niin kuinka paljon lopulta on sitä valoisaa aikaa töiden jälkeen ulkoilla?
Meilläpäin kesäaikaan aurinko on etelässä vasta kello 13,15, kun talviaikana se on siellä jo 12,15, kuten sen maailmanjärjestyksen mukaan pitääkin.
Eiku aamulenkille huomenna vaan valoisampaan aikaan.