Vuorokautemme pimenee huomenna klo 03:00 yhdellä tunnilla. Miksi ei vain voisi olla kesäaika koko ajan
Aurinkovaoimaakin saisi tunnin enemmän. Tämä olisi vihreä ratkaisu.
Kommentit (112)
Parasta olisi luopua erillistä kesä/ talviajoista.
Palataan normaaliin aikaan kaikkialla ja se on talviaika. Aika paljon helpottaisi maailmanlaajuista liikennettäkin. Eikös yöjunat joudu seisomaan tunnin aamuyöllä Suomessakin?
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa riittää tämä jankkaus osaltani.
Siksi, kun kesäaikapuolue on häviöllä? :D
Oikeesti, hei. Kyse on tunnista. Yhdestä tunnista. Keskellä talvea on aivan se ja sama, tuleeko pimeä klo 14 vai 15, se tulee jokatapauksessa ja klo 16 on jo sysipimeä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, hei. Kyse on tunnista. Yhdestä tunnista. Keskellä talvea on aivan se ja sama, tuleeko pimeä klo 14 vai 15, se tulee jokatapauksessa ja klo 16 on jo sysipimeä.
Tunti on pitkä aika. Erityisesti aamulla nukun mieluummin yhden tunnin ylimääräistä.
On aika veemäistä herätä kesäaikana joka aamu tunnin verran liian aikaisin. Mun elimistö ei enää vanhemmiten sopeudu.
Olen jo useana vuotena jäänyt sisäisesti normaaliaikaan ja kesäaika on ollut ikävä rasite.
Että väki jaksaa puoli vuosittain jauhaa tosta siirtelystä. Ihan sama, siirretään kellot ja mennään eteenpäin ilman vouhotusta. Ei siitä tartte niin numeroo tehdä.
Mihin aikaan te pääsette töistä ja ehtisitte lenkille keskitalvella? Onko silloin vielä valoisaa, jos kelloja ei olisi siirretty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut hyötyy valosta aamuisin. Iltavirkuille sillä valolla ei ole merkitystä. Samalla jos lähden aikaisin töihin niin ihan sama onko silloin valoisaa. Kyllä sen illan valo merkitsee ja ulkoilen silloin. Tosin ulkoilen pimeälläkin, mutta valoisuus parempi juttu.
Ihan päin vastoin!
Iltavirkut tarvitsee valoa aamuun, että jaksavat helpommin herätä. Aamuvirkuille se on ihan sama koska ne on aamuisin virkkuja muutenkin.
Talviaika suosii ja hyödyttää siis iktavirkkuja enemmän.
Just näin. Olen aamuvirkku eikä kyllä ole mitään merkitystä onko valoisaa vai pimeää herätessä, koska herään kuitenkin. Sisäinen kello herättää noin klo 6 joka aamu. Ei tarvitse herätyskelloa töihin lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut hyötyy valosta aamuisin. Iltavirkuille sillä valolla ei ole merkitystä. Samalla jos lähden aikaisin töihin niin ihan sama onko silloin valoisaa. Kyllä sen illan valo merkitsee ja ulkoilen silloin. Tosin ulkoilen pimeälläkin, mutta valoisuus parempi juttu.
Ihan päin vastoin!
Iltavirkut tarvitsee valoa aamuun, että jaksavat helpommin herätä. Aamuvirkuille se on ihan sama koska ne on aamuisin virkkuja muutenkin.
Talviaika suosii ja hyödyttää siis iktavirkkuja enemmän.Just näin. Olen aamuvirkku eikä kyllä ole mitään merkitystä onko valoisaa vai pimeää herätessä, koska herään kuitenkin. Sisäinen kello herättää noin klo 6 joka aamu. Ei tarvitse herätyskelloa töihin lähtöön.
Mutta onhan se mukavampi käydä valoisaan aikaan aamulenkillä kuitenkin ennen töihin lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se valon määrä kelloja siirtämällä mihinkään muutu.
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
No ei näitä asioita sinun ulkoiluaikojen mukaan onneksi päätetä. Muutenkin ihme nillittämistä jostain tunnista sinne tänne. Se ei vaikuta sun elämääsi oikeasti yhtään mitenkään.
Ikävä vaan, että näitä nillittäjiä löytyy jopa kansalaisaloitteen verran.
Kesäaikaan jäämisestä on hyötyä tasan yhden kuukauden ajan, eli loppusyksystä. Sen jälkeen päivä on jo lyhentynyt niin paljon, etteivät illat ole enää valoisia vaikka miten pinnistelisi. Siihen meni se hyöty.
Tämän yhden ulkoilukuukauden takia oltaisiin valmiita sotkemaan KOKO VUODEN KELLONAJAT. Itsekeskeisyytensä on kyllä totaalisen käsittämätöntä.
Näiden kesäaikapainostajien mielestä kaikki suomalaiset ulkoilevat vain kesällä ja valoisassa. Ei ihme että ollaan niin huonokuntoisia ja ylipainoisia.
Siirretään kelloa 12 tuntia, niin sitten voitte ulkoilla vaikka keskellä yötä, kun on valoisaa! Varmaan sitten ilmastokin muuttuu trooppiseksi.
Sama, omien sanojesi mukaan, olematon yhden kuukauden hyöty siitä on siinä aamussakin, jos talviaikaan jäätäisiin. Puhuit itsesi pussiin. Sillä aamun valolla ei tee kukaan mitään kun sillon ollaan töissä, jossa on sähkövalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä illan valon määrä muuttuu. En tee aamun valolla mitään, olen siihen aikaan sisällä töissä, töiden jälkeen olisi kiva ulkoilla valoisassa.
No ei näitä asioita sinun ulkoiluaikojen mukaan onneksi päätetä. Muutenkin ihme nillittämistä jostain tunnista sinne tänne. Se ei vaikuta sun elämääsi oikeasti yhtään mitenkään.
Kesäaikaan jäämisestä on hyötyä tasan yhden kuukauden ajan, eli loppusyksystä. Sen jälkeen päivä on jo lyhentynyt niin paljon, etteivät illat ole enää valoisia vaikka miten pinnistelisi. Siihen meni se hyöty.
Tämän yhden ulkoilukuukauden takia oltaisiin valmiita sotkemaan KOKO VUODEN KELLONAJAT. Itsekeskeisyytensä on kyllä totaalisen käsittämätöntä.
Näiden kesäaikapainostajien mielestä kaikki suomalaiset ulkoilevat vain kesällä ja valoisassa. Ei ihme että ollaan niin huonokuntoisia ja ylipainoisia.
Siirretään kelloa 12 tuntia, niin sitten voitte ulkoilla vaikka keskellä yötä, kun on valoisaa! Varmaan sitten ilmastokin muuttuu trooppiseksi.
Sama, omien sanojesi mukaan, olematon yhden kuukauden hyöty siitä on siinä aamussakin, jos talviaikaan jäätäisiin. Puhuit itsesi pussiin. Sillä aamun valolla ei tee kukaan mitään kun sillon ollaan töissä, jossa on sähkövalo.
Luonnonvalo lopettaa melatoniinin erityksen. Sillä on tarkoitus herätä uuteen päivään.
Sähkövalo riittää oikein hyvin iltapäivään ja iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut vaatii tässäkin asiassa itselleen mieluista asiaa välittämättä muista
Ei, vaan iltavirkut tässä vaativat. Vaikka heille olisi nimenomaan hyötyä pysyvästä normaaliajasta:
"Nykyisen talviajan valinnasta olisi hyötyä etenkin iltavirkuille. Silloin maaliskuun lopulta lokakuun lopulle ilta hämärtyisi ja aamu sarastaisi tunnin aiemmin kuin nykyisin. Jos valoisaa aikaa on enemmän ennen puoltapäivää kuin sen jälkeen, se edistää nukahtamista ja voi johtaa parempiin yöuniin. Nykyisin suomalaiset kärsivät univaikeuksista useimmiten juuri kesäisin."
- Eero Lantto, työterveyslaitoksen tutkija ja Timo Partonen, THL:n tutkimusprofessori, HS 29.9.2018
Tää oli kyllä idootein lausahdus taas vuosiin. En tiennytkään iltavirkkuuden johtuvan siitä, että on valoisaa!!?? Miten tää tyyppi selittää sen, et iltavirkku on iltavirkku myös talvisin kun on pimeetä kun mörön pyllyssä? Vai muuttuvatko aamuvirkut kesäisin iltavirkuiksi kun on koko ajan valoisaa? Miksei ne aamuvirkut sitten opettele valvomaan niin kuin aikuisten kuuluu eikä mene nukkumaan kuin alle 3v vauvat klo 21?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että puheet kesäajan lopettamisesta ovat aamuvirkkujen salaliitto.
Jos kesäajasta luovuttaisiin lyhenisivät valoisat illat juuri huhti, syys, ja lokakuussa. Mutta aamuvirkulle se olisi yksi lysti kun hän on jo iltayhdeksältä sängyssä.
Olen iltavirkku ja on ehdottomasti järkeväämpää pysyä normaaliajassa ympäri vuoden. Iltavirkku ei todellakaan kaipaa sitä että iltaan lisätään valoa ja pöhinää.
Mitä helkattia???????? Todellakin iltavirkku kaipaa valoisan ajan sinne iltaan kun on virkeä. Mitä se sillä siellä aamussa tekee???? Nukkuu.
Kaikki työttömät, freelancerit, nollasopparilaiset, eläkeläiset tai muuten vaan neljän seinän sisällä viihtyvät hurraavat tämän "normaaliajan" perään. Päivätöitä tekevät ulkoilmaihmiset sen sijaan kärsivät, mutta heitähän on Suomessa surullinen vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka haluatte sitä valoa iltaan, niin mihin aikaan lähdette lenkille yleensä töiden jälkeen?
Klo 16
Ja väännän vielä rautalangasta, koska osa ei kuitenkaan tajua: herään arkisin 7:30. Olen töissä 16:30, parina päivänä viikossa työmatkat tunti suuntaansa päälle. Sen jälkeen ehdin pilkkopimeässä lenkittää koirani ja itseni. En voi vaihtaa muista poikkeavaan 6:30-15:30 -rytmiin, koska se venyisi ylitöiksi - minun oletetaan olevan tavoitettavissa 9-16 -välillä. Minulle talviaika ei siis todellakaan ole mikään normaaliaika. En ole joutilas, joka voi käydä aamulla rennosti ulkoilemassa ja piipahtaa päivällä vähän lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aamun valo on tärkeää ennen töihin menoa. Mä en ainakaan asu työpaikalla, vaan joudun heräämään ja kulkemaan työmatkan, enkä koe aamun valoa turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä että puheet kesäajan lopettamisesta ovat aamuvirkkujen salaliitto.
Jos kesäajasta luovuttaisiin lyhenisivät valoisat illat juuri huhti, syys, ja lokakuussa. Mutta aamuvirkulle se olisi yksi lysti kun hän on jo iltayhdeksältä sängyssä.
Olen iltavirkku ja on ehdottomasti järkeväämpää pysyä normaaliajassa ympäri vuoden. Iltavirkku ei todellakaan kaipaa sitä että iltaan lisätään valoa ja pöhinää.
Mitä helkattia???????? Todellakin iltavirkku kaipaa valoisan ajan sinne iltaan kun on virkeä. Mitä se sillä siellä aamussa tekee???? Nukkuu.
Joitakin oikeasti auttaa valo aamulla saamaan päivän käyntiin. Mutta meitä on monenlaisia, itse olen aamuvirkku ja tykkään valoisista aamuista ja pimeistä illoista.
Pysyvällä "normaaliajalla" olisi paljon vähemmän kannatusta jos sen nimi ei olisi normaaliaika. Pysyvä kesäaika on paljon järkevämpi vaihtoehto Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen itavirkku ja todellakin kaipaan valoa juuri iltoihin. Siellä sillä valolla on merkitystä minulle ei aamuisin.
Mutta eihän meillä ole syksyllä ja talvella illalla valoisaa edes kesäajassa. Klo 17 ei ole vielä ilta.
Sinä olet kelloa tuijottava, luonnosta vieraantunut nykyihminen. Jos olisit oikeasti illanvirkku, olisit vain tyytyväinen, kuin muu yhteiskunta siirtää kellonsa lähemmäksi sinun luontaista rytmiäsi.