Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisen hammashoidon kelakorvaukset alenivat

Vierailija
07.01.2015 |

"Hammaslääkärin tekemästä suun ja hampaiden tutkimuksesta saa ensi vuoden alusta alkaen korvausta vain joka toinen vuosi. Korvaus voidaan kuitenkin edelleen maksaa joka vuosi, jos tiheämpi tutkiminen on potilaan terveydentilan vuoksi tarpeellista. Myös suuhygienistin tekemä suun terveystarkastus korvataan vain joka toinen kalenterivuosi. Samalla hoidosta maksettavat korvaukset alenevat noin neljänneksellä. Kela korvaa yksityisen hammaslääkärin ja suuhygienistin palkkioista enintään vahvistetun korvaustaksan määrän."

Keskustelua? Mitä mieltä asiasta? Itse aiemmin käynyt joka vuosi ja juuri sen takia että hampaat pysyisi hyvässä kunnossa. Eipä taida enää olla varaa käydä kun joka toinen vuosi, jos sitäkään. En ymmärrä miksi näin raju muutos tullut. Huonot hampaat voivat vaikuttaa perusterveyteen asti ja taas saadaan lisää ihmisiä saikulle tai sairaseläkkeelle, se vasta halpaa taas onkin. Hoh hoi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:25"]

no ihan sama mitä hoitoa sulle sielä hammaslääkäris tehdään niin se on 25% kalliimpaa ku viime vuonna koska kela korvaa neljänneksen vähemmän jonka sinä siis itse maksat tästä lähtien.

[/quote]

Itse asiassa n. 7 % kalliimpaa. Kela ei ole korvannut kuin murto-osan käynnistä ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen. Kelan korvaus on ollut n.30 % ennen. Kun siitä 30 % leikataan neljännes jää 22,5 %.

[/quote]

Tuossa ekan sivun mammuttilainauksessa lukeekin Kelan arvio eli hammashoidon korvaus arvioidaan laskevan noin 5 prosenttiyksikköä. Eli jos leikattu neljännes on viisi prosenttiyksikköä, niin ennen Kelalta on saanut silloin n. 20 % hoitokustannuksista, nyt jatkossa 15 %. Olin turhan optimisti, kun arvelin Kela-korvauksen olleen jopa 30 % hinnasta.

Vierailija
2/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hammaslääkäristä korvataan joka toinen vuosi ja suuhygienistin käynnistä kans niin voihan silti käydä joka vuosi hammaslääkärissä jos haluaa? käy lääkärillä ja suuhyg. eri vuosina.

Vierailija
4/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltaehkäisevästä hoidosta säästetään, tietäähän sen mihin se johtaa. Toisaalta poliitikkoja asia ei hirveästi kosketa, koska todennäköisesti aikuisten oikeutta julkisen puolen hammashoitoon tullaan myös rajoittamaan, eli huonojen hampaiden kustannukset jäävät ihmisen itsensä kärsittäväksi, tai sitten vain vedellään hampaita pois.

Vierailija
5/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä kaupungin palveluita sitten!

Vierailija
6/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan palveluita en ole käyttänyt vuosiin enkä niitä aio jatkossakaan käyttää. Töykeää ja huonoa palvelua, ollut aina+ pitkät odotusajat. Jopa vuoden.

Vierailija
7/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 16:48"]

Kunnan palveluita en ole käyttänyt vuosiin enkä niitä aio jatkossakaan käyttää. Töykeää ja huonoa palvelua, ollut aina+ pitkät odotusajat. Jopa vuoden.

[/quote]

Sulla ON kuitenkin mahdollisuus tarkastuttaa ne hampaat vuosittain pikkurahalla. Joten lopeta valittaminen.

Vierailija
8/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaimmat käyvät siis jatkossakin yksityisellä, muut julkisella sektorilla. Julkinen puoli ruuhkautuu entistä pahemmin eikä hoitotakuu enää toteudu, jolloin kunnat joutuvat maksamaan sakkoja ja asiakkaat jonottavat järjettömiä aikoja esim. hampaan paikkaukseen. Karies syö sillä välin itsensä syvemmälle hampaaseen ja sitten voidaankin jo suorittaa juurihoito, tai poistaa saman tien koko hammas. Eli kannattaa todellakin panostaa ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin ja tarvittaessa teeskennellä kamalia kipuja saadakseen päivystysajan vaikkei sitä vielä todellisuudessa tarvitsisi.

Vierailija
9/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 16:53"]

Mulla on useampi hammas paikattu väärin kunnallisella, ja niistä niiden tekemistä virheistä olen saanut maksaa aika paljon kun niitä on sitten yksityisellä korjattu. Muutama hammas jouduttu juurihoitamaan siksi koska hammas oli paikattu niin huonosti että sinne oli jäänyt reikää ja tämä sitten syövyttänyt koko hampaan pilalle. Että kyllä mä nyt vähän saan valittaa saatana.

[/quote]

Sulla ON kuitenkin mahdollisuus tarkastuttaa ne hampaat vuosittain pikkurahalla. Joten lopeta valittaminen.

[/quote]

Vierailija
10/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 16:59"]

Mulla on useampi hammas paikattu väärin kunnallisella, ja niistä niiden tekemistä virheistä olen saanut maksaa aika paljon kun niitä on sitten yksityisellä korjattu. Muutama hammas jouduttu juurihoitamaan siksi koska hammas oli paikattu niin huonosti että sinne oli jäänyt reikää ja tämä sitten syövyttänyt koko hampaan pilalle. Että kyllä mä nyt vähän saan valittaa saatana.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
11/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hankkia rikas mies jotta on varaa jatkossakin käydä yksityisellä.. ja mä ku viihdyin sinkkuna.

Vierailija
12/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä.

Vierailija
13/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, ne on tähänkin mennessä olleet ihan naurettavan pienet. Plus että oikomahoitoa ei korvata ollenkaan ja se on ainakin meidän perheessä ollut suurin rahareikä. 

Kannattaa yrittää hoitaa hampaansa niin että vuosittainen tarkastus ja suuhygienistillä käynti riittää. Ja rukoilla kädet ristissä, että lapselle kasvaa hampaat suoraan kuin taikaiskusta ja että leuassa on tilaa kaikille hampaille.

Ja joka ilta kannattaa iltarukouksen yhteydessä rukoilla hampaille pitkää ikää. Implantit on ihan saatanan kalliita!

Vierailija
14/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humpuukia koko hammashoito. Keskittykää mieluummin ennaltaehkäisyyn, jos esim. 35%:n vetyperoksidilla pesette hampaat ja ikenet muutaman kerran viikossa, niin lienee mahdotonta saada reikiä, ja hammaskivikin höyrystyy, jos sitä löytyy. Mitä tulee puremakaluston uusimiseen, niin pitää olla kantasoluja ja sopivat instrumentit käytössä, niin eiköhän uusia hampaita pääse itse kasvattelemaan petrimaljassa aluksi, ja lopuksi laittaa alkiot suuhun sopiviin kohtiin, kun alkuperäiset revitty pois.

Vierailija
15/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras pestä ne hampit lapsesta saakka kunnolla 2-3 kertaa päivässä ja langalla aamuin illoin hammasvälit puhtaaksi. Sitten riittää kun käy vuoden tai parin välein tarkastuksessa. Ja varjelkaa nyt perkele niitä lapsianne siltä kariestartunnalta. Ei pusutella suulle tai maistella ruokia samasta lusikasta eikä kuolata likaista tuttia omassa saastasuussa. Ei tule silloin niin kalliiksi, että kenenkään talous menisi pakkasen puolelle. Tarkastuksen hinta on about vakio, siihen voi sitten vaikka säästää rahaa erikseen. Vielä jos ajoittaa käyntinsä hiljaisempiin ajankohtiin voi klinikoilla olla tarjouksia tarkastukseen.

Ja niin, omat hampaani ovat pilalla koska nuoruudessa oli muuta ajateltavaa eikä vanhemmat valvoneet kovin tehokkaasti. Tyhmästä päästä tässä nyt sitten kärsitään, vuodessa meni hammaslääkärille yli 3000euroa rahaa kaikkine toimenpiteineen ja kuvauksineen. Eipä kela siitä kovin isoa siivua korvannut.

Vierailija
16/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta järkevästä säästetään. tähän on tultu.

Vierailija
17/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan pakko nipistää jostain, mut nipistää tässä kyllä väärästä paikasta. Tämä on yksi syy miksi inhoan tukien kusettajia, ja heitä on paljon. Ne rahat on aina jostain muualta meiltä kaikilta pois.

Vierailija
18/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytynee siirtyä joka toinen vuosi kunnallisen asiakkaaksi. Sinänsä mielestäni hölmö päätös, kun tähän saakka olen vuosittain käynyt yksityisellä sekä hammaslääkärillä että suuhygienistillä. Niin nyt sitten minäkin menen kunnallisen jonoja rasittamaan. Hassua...

Vierailija
19/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan että tämän muutoksen myötä muutama vaihtaa yksityisen kunnalliseen ja niiden jonot senkun pitenee..hoh hoijjaa mitä päätöksiä taas.

Vierailija
20/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ehkä jossain kunnassa on näinkin? Täällä ei pääse kunnallisessa edes hammaslääkärille tarkastukseen, vaan suuhun katsoo suuhygienisti. Hoitoväliksi suositellaan viittä ja joillekin jopa kymmentä(!) vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi