Tyhmän ihmisen ominaispiirteet
1) Tyhmä ihminen luulee olevansa viisas; Tyhmä ihminen ei edes ymmärrä olevansa tyhmä, koska tyhmyyden tiedostaminen vaatii de facto älykkyyttä.
2) Tyhmälle ihmiselle kaikki on mustavalkoista: Väite on joko totta tai valhetta - mitään harmaansävyjä ei ymmärretä.
3) Tyhmä ihminen sanoo yhtä ja tekee toista. Tyhmälle ihmiselle sanat ovat ensisijaisia ja teot toissijaisia.
4) Tyhmä ihminen valehtelee jatkuvasti: joko tietoisesti tai tiedostamatta.
5) Tyhmälle ihmiselle ideaalimaailma edustaa todellisuutta ja reaalimaailma valheellisuutta.
6) Tyhmä ihminen on idealisti.
Jatkotoimenpiteet hölmöläisten hallinnassa seuraavat em. tosiasioista.
Kommentit (146)
Hitto yhdennäköisyyttä löytyy kyllä. Nyt ei oo isä tehnyt tehtäviään, eli pitänyt huolta ettei lasten pidä huolehtia tuollaisia tai paljon muutakaan, vaan olla ihan vaan lapsia/nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Hitto yhdennäköisyyttä löytyy kyllä. Nyt ei oo isä tehnyt tehtäviään, eli pitänyt huolta ettei lasten pidä huolehtia tuollaisia tai paljon muutakaan, vaan olla ihan vaan lapsia/nuoria.
väärä ketju
Kun tyhmä ihminen sanoo johonkin asiaan jotakin tyhmää, jolla loukkaa toista, niin sen sanottuaan tyhmän ihmisen naamalle leviää oikein leveä hymy, josta oikein huokuu se kuinka tyytyväinen hän on siitä kun sai korotettua itsensä toisen yläpuolelle. Ja kun se toisen yläpuolella oleminen on vain siellä hänen omassa päässään, eikä todellisuutta. Tulkitsee tahalleen kaiken väärin ja jatkaa sitä omilla olettamisillaan ja luo siten asioista omia totuuksiaan.
OK, ap! Tässä sulle musta-valkonen kysymys.
Rahottaako valtio toimintansa veroilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä ihminen ei hahmota suurempia kokonaisuuksia, tekee yleistyksiä, yksinkertaistaa ja luokittelu on karkeaa.
Päinvastoin. Älykäs ihminen tekee nopeita yleistyksiä. Tämä vapauttaa aivojen kapasiteetin tärkempiin asioihin.
Älä nyt viitsi mutta on tuossa jotain perää, älykäs ihminen hahmottaa milloin yleistäminen riittää ja milloin pitää ajatella hieman laajemmin. Jos asia kiinnostaa enemmän niin aiheesta löytyy kiitelty Daniel Kahnemanin teos suomennettuna
https://www.adlibris.com/fi/kirja/ajattelu-nopeasti-ja-hitaasti-9789525…
> Älä nyt viitsi mutta on tuossa jotain perää, älykäs ihminen hahmottaa milloin yleistäminen riittää ja milloin pitää ajatella hieman laajemmin. Jos asia kiinnostaa enemmän niin aiheesta löytyy kiitelty Daniel Kahnemanin teos suomennettuna
https://www.adlibris.com/fi/kirja/ajattelu-nopeasti-ja-hitaasti-9789525
VAROITUS! Tämä kirja on roskaa! Älkää lukeko!
Onko hidas prosessointi tyhmyyttä? Vai onko tyhmyys enemmän asenne? Siis jääräpäinen, joustamaton ja ilkeä jne. Vai taipumusta konkreettiseen ja kirjaimelliseen ajatteluun ja kyvyttömyyttä abstraktiin ajatteluun ja oman toiminnan ja ajattelun reflektointiin?
Viisaat uskoivat Freudia, koska oli yliopiston hyväksymä oppiaines. Minä tyhmänä en kaikkea. Viisaat poistivat kokaiini huuruisia teorioita opetuksesta. Olen tyhmä väliinputoaja.
Tyhmä ihminen puhuu aiheen vierestä ja alkaa vaikkapa pätemään kun sille ei ole tarvetta. Tai sitten on niin tyhmä että tuijottaa suu auki mutta ei saa sanaa suustaan normaaliasioissa. Tai jauhaa koko ajan tutuistaan
Vierailija kirjoitti:
> Älä nyt viitsi mutta on tuossa jotain perää, älykäs ihminen hahmottaa milloin yleistäminen riittää ja milloin pitää ajatella hieman laajemmin. Jos asia kiinnostaa enemmän niin aiheesta löytyy kiitelty Daniel Kahnemanin teos suomennettuna
Oletko itse lukenut vai uskotko jotain tubettajaa. Jos olet lukenut, niin millä kompetenssilla arvioit kirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tyhmä ihminen voi tunnistaa tyhmyytensä. Pidän itseäni tyhmänä, ja niin pitävät muutkin,
Tälleen oikeasti keskivertoa tyhmempänä sen oman tyhmyyden juurikin huomaa muiden käytöksestä. En ole kuitenkaan niin tyhmä, etten erottaisi sitä, kun lähipiirini ihmiset on luontevan tasavertaisia aikuisia keskenään, mutta minua kohtelevat holhoavan alentuvasti kuin alakouluikäistä. Itse en hahmota, mikä tai mitkä spesifit tavat käytöksessäni saa heidät näin suhtautumaan mutta luulisin, että tyhmyydestä ja siihen liittyvästä normaalia lapsellisemmasta ja avuttomammasta käytöksestä se johtuu.
Käytös voi olla myös opittua, jos olet elänyt ympäristössä, jossa sinua on aina kohdeltu alentuvasti. Näin käy joskus esimerkiksi nuorimmalle lapselle tai lapsena paljon sairastaneelle.
Suurin osa uskovaisista mitä tavannut on ollut hyvin yksinkertaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse lukenut vai uskotko jotain tubettajaa. Jos olet lukenut, niin millä kompetenssilla arvioit kirjaa?
"jotain tubettajaa"
Hi! Welcome to my channel. My name is Pete and I am a Behavioral Scientist. I am trained in both psychology and behavioral science and I specialize in the science of habits! I make videos about all of those things, and make new videos every single week. Hope you enjoy your time here!
Kahnemanin kirjasta tiesin varmasti, että se ei ole totta. Mitkä lihakset sulla on, että osaat arvostella tuota kirjaa?
Ei päättele itse mitään tai yritä ratkoa ongelmia.
Ehkä sellainen lyhytnäköisyys, kommentoidaan jotain uutista, että paheksutaan jotain ja syy on se, että itse ei ikinä tekisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tyhmä ja tiedän sen itsekin. Moni ihminen on sanonut minulle suoraan, että minä olen tyhmä ja minä olen sanonut heille, että he ovat siinä oikeassa. Minä en ymmärrä monia asioita yhtä nopeasti kuin muut. Jos jonkun asian ymmärtää porukassa muut heti yhdellä kertomalla, niin minä en välttämättä ymmärrä sitä ennen kuin se selitetään minulle toisen kerran käyttäen selkokielen kaltaista kieltä eli helposti ymmärrettävämpää kieltä että ymmärrän asian. Muutenkin törmään todella usein asioihin, joissa tyhmyyteni tulee esille. Esim. eilen innostuin ostamaan melkein kilon irtokarkkia kaupasta vain kun ne olivat tarjouksessa eikä se ollut todellakaan fiksusti tehty koska minulla on ennestäänkin hampaat huonossa kunnolla, olen reilusti ylipainoinen eikä minulla ole hirveästi rahaa eli rahat olisi voinut käyttää paljon hyödyllisemminkin.
Minusta et vaikuta ollenkaan tyhmältä. Kirjoitat kaunista ja virheetöntä kieltä ja selkeää, soljuvaa tekstiä. Kuka tahansa voi joskus sortua höpöostokseen. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle!
Tiedän monta älykästä ihmistä (laaja yleistietoa, korkeasti koulutettuja, aina sanavalmiita, hyvin laskelmoivia ihmisiä), jotka omaavat kaikki mainitsemasi piirteet. Ovatko he siis älykkäitä "tunnevammaisia" ihmisiä tai henkisesti epäkypsiä älykkäitä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä arvostelee muita tyhmäksi
Totta. Eräs tuttu nimittelee kaikkia eri mieltä olevia tyhmiksi ja idiooteiksi, vaikka ei siinä omassakaan älyssä ole kehumista. Me muut ollaan vaan että juu juu, kun kukaan ei henno mainita asiasta että nolaa lähinnä itsensä öyhöttämisellään, kun saattaisi suuttua.
Lisäksi uskoo kaikki räikeimmätkin tekoälyn tekemät valeuutiset ja muun propagandan, jos vain niissä kritisoidaan esimerkiksi Yhdysvaltojen demokraatteja tai muita "vihollisia". Vastaavasti mitään vakavastiotettavia tutkimuksia tai faktoja ei usko, mikäli ne eivät tue omaa maailmankuvaa.
Ikää hänellä pian 40v, vaikka voisi kuvitella että olisi 14v.
Kun huomasin että on olemassa paljon älykkäämpiä ja nopeampia, niin lopetin samantien nämä harrastukset, kun tiesin että en voi olla paras. Todella masentavaa kun tajuaa että ei vaan äly ja nopeus riitä.
Tyhmä on minulle sellainen joka elää mielihalujensa mukaan miettimättä valintojensa seurauksia pidemmällä tähtäimellä.