Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
Vuosituhat on vaihtunut, tonnikala on kallista. Kaupanpäälle tönkkösuola. Eli toosio typerä ostos järkevälle.
Jaa no just ostin jokin aika sitten tonnikalapurkkeja 99 senttiä kappale alennuksesta. Perunat maksaa 69 senttiä kilo ja kerma jonkun 60-80 senttiä eli mahtuu juuri tuohon budjettiin. On sitä suolaa liharuoissakin.
Kermaa et saa tuohon hintaan.
Eikö halvin ruokakerma ole jotain muutama kymmenen senttiä. Kyllä kaksi tölkkiä kiloon perunoita riittää.
Puhe olikin kermasta.
No kyllä senkin tölkin 60-80 sentillä saa
Ei saa
Ei niin. 2 DL kermaa Lidlissä 0,89€ ja s marketissa 0,85€. K marketissa en ole käynyt edes hintoja kauhistelemassa, mutta veikkaan siellä kahden desin maksavan 1,29€ halvimmillaan. Ässästä ilta-aleaikaan saattaa saada -60% kermaa, jos menee tarpeeksi ajoissa paikalle, mutta ei sitä halvinta kermaa, vaan jotain ylihinnoiteltua luomulitkua, jonka ostamisen kannattavuus on siinä ja siinä alennuksen jälkeenkin.
Täällä nyt aivan järjettömästi sekoilua kerman hinnasta, että pakko oli tarkistaa kännykältä S-kuitista sen hinta.
No sehän on Prismassa 0,38€. Siis 2dl 15% ruokakerma.
Saahan siitä maksaa muissa kaupoissa vaikka 10€ jos haluaa, mä en viitsisi.
Tämä olisi olennainen tieto jos keskustelu koskisi ruokakermaa, joka on vedellä, tärkkelyksellä, ja muilla lisäaineilla lantrattua kermaa.
No luulin, että tässä oli kyse ruokaan sekoitettavasta kermasta, eikä kermavaahdon tekemisestä. :D
Kuohukerma on se mitä käytetään ruoanlaitossa. Ruokakerma on vain olevinaan terveellisempi vaihtoehto, koska se on laimennettu kevyemmäksi.
Tjaa, no en ole kenenkään huomannut/kuullut käyttävän kuohukermaa ruuanlaitossa.
Saattaa hyvin olla että minun tuttavapiirini on jotenkin sitten erilaista, en toki sitä kiellä että kuohukermaa käytettäisiin yleensä. Kuten sanoin, en sitä käytä, enkä ole siihen saanut opetusta kotoa / rouviltani.
Pahoittelen aiempia postauksiani ruokakerman johdosta, puhe oli nähtävästi eri asiasta.
Mutta nyt alkoi sinänsä kiinnostamaan, että voisitteko kertoa kuohukerman edut ruuanlaitossa vs. ruokakermaan?
Voiko sitä esim. kuumentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
Vuosituhat on vaihtunut, tonnikala on kallista. Kaupanpäälle tönkkösuola. Eli toosio typerä ostos järkevälle.
Jaa no just ostin jokin aika sitten tonnikalapurkkeja 99 senttiä kappale alennuksesta. Perunat maksaa 69 senttiä kilo ja kerma jonkun 60-80 senttiä eli mahtuu juuri tuohon budjettiin. On sitä suolaa liharuoissakin.
Eikö halvin ruokakerma ole jotain muutama kymmenen senttiä. Kyllä kaksi tölkkiä kiloon perunoita riittää.
Puhe olikin kermasta.
Ei saa
Ei niin. 2 DL kermaa Lidlissä 0,89€ ja s marketissa 0,85€. K marketissa en ole käynyt edes hintoja kauhistelemassa, mutta veikkaan siellä kahden desin maksavan 1,29€ halvimmillaan. Ässästä ilta-aleaikaan saattaa saada -60% kermaa, jos menee tarpeeksi ajoissa paikalle, mutta ei sitä halvinta kermaa, vaan jotain ylihinnoiteltua luomulitkua, jonka ostamisen kannattavuus on siinä ja siinä alennuksen jälkeenkin.
Täällä nyt aivan järjettömästi sekoilua kerman hinnasta, että pakko oli tarkistaa kännykältä S-kuitista sen hinta.
Tämä olisi olennainen tieto jos keskustelu koskisi ruokakermaa, joka on vedellä, tärkkelyksellä, ja muilla lisäaineilla lantrattua kermaa.
No luulin, että tässä oli kyse ruokaan sekoitettavasta kermasta, eikä kermavaahdon tekemisestä. :D
Kuohukerma on se mitä käytetään ruoanlaitossa. Ruokakerma on vain olevinaan terveellisempi vaihtoehto, koska se on laimennettu kevyemmäksi.
Tjaa, no en ole kenenkään huomannut/kuullut käyttävän kuohukermaa ruuanlaitossa.
Saattaa hyvin olla että minun tuttavapiirini on jotenkin sitten erilaista, en toki sitä kiellä että kuohukermaa käytettäisiin yleensä. Kuten sanoin, en sitä käytä, enkä ole siihen saanut opetusta kotoa / rouviltani.
Pahoittelen aiempia postauksiani ruokakerman johdosta, puhe oli nähtävästi eri asiasta.
Mutta nyt alkoi sinänsä kiinnostamaan, että voisitteko kertoa kuohukerman edut ruuanlaitossa vs. ruokakermaan?
Oppia ikä kaikki :) Kuohukerman tuntuvin etu on sen täyteläisempi maku. Se on tuhdimpaa, ja siksi usein riittoisampaa. Korkean rasvapitoisuuden takia se kestää hyvin kuumentamista ja jopa hauduttamista. Sitä saa lisäaineettomana, kun taas ruokakermoissa on aina liuta lisäaineita, että ne kestäisi kuumentamisen juoksettumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe olikin kermasta.
Ei saa
Kuohukerma on KERMAA, ruokakermat ovat lisäainelitkuja, eivätkä sovi ravinnoksi. Toki monet käyttävät juurikin ruokakermaa, koska niitä mainostetaan "terveellisiksi" Heiltä puuttuu ymmärrys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhe olikin kermasta.
Ei saa
Nimenomaan kyse on kermasta, jota voi myös sekoittaa ruokaan. Ei siis mistään "ruokakermasta", jota ei ravinnoksi kukaan järkevä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronakriisin alkaessa ja helsinkiläisen ystäväni joutuessa karanteeniin kotiinsa tiedustelin hänen ruokavarastonsa tilannetta. "Ei mulla ole mitään kotona". Olin aivan pöyristynyt. Kaveri suuttui kun sanoin, että ruokavarastoa kannattaa aina pitää. Nythän olisit sitä tarvinnut.
Sellainen ei tule mieleen lyhytnäköisellä ihmisellä, joka elää 24/7 Alepan maailmassa. Joka päivä hakee uudet (valmis)ruoat kaupasta.Kuinka paljon rahaa säästyisikään kun toimisi säästäväisemmin ja pitäisi kotona kuivakaapissa edes seuraavia: riisiä, spagettia, jauhoja, tomaattimurskaa, säilykepapuja, hernekeittoa, marjoja ja sieniä pakasteessa, vaikkapa ilta-alesta ostettua lihaa ja kalaa pakkasessa, perunoita (säilyvät pitkään), teetä, kahvia jne.
Siis miten jollekin ei tule mieleen tällaiset asiat?
No en ihmettele että suuttui, jos avun tarjoamisen sijaan alat vain jälkiviisastelemaan. Eihän se tuossa tilanteessa enää auta.
Joidenkin ihmisten vaan täytyy kokea asiat kantapäänsä kautta. Osa ei opi niinkään.
Todella lapsellista suuttua tuollaisesta asiasta. Ja tunnen kyseisen ihmisen pitkältä ajalta ja aina se on ollut yhtä huoleton: kaapeissa ei koskaan ole mitään.
Ei se kantapään kautta oppiminenkaan näytä toimivan kun osa näyttää elävän kuin pellossa koko ikänsä. Missä on joidenkin järki?
Tottakai jokainen suuttuisi sinun besserwisseröinnistäsi. Se on ilkeää ja täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä selvästi alapeukuttaa ihmiset, joilla itsellään on vaikeuksia käyttää rahaa. Ostakaa vaan jatkossakin vähillä rahoillanne turhaa roskaa, mutta sitten on ihan turha valittaa kun rahat ei riitä. Koittakaa nyt tajuta se asia.
Toiset osaa käyttää rahaa ja toiset ei, ei sillä väliä onko viisikymppinen vai tuhatlappunen. Sitä rahankäyttöä voi kyllä opetella jos viitsii. Ja vähävaraisen kannattaisi viitsiä.
Teet tässäkin ihan omia päätelmiäsi, joissa asetat itsesi muiden yläpuolelle.
Olisiko se viestien ilkeys ja sormi ojossa neuvominen syynä alanuoliin?
Vierailija kirjoitti:
Tää herkkävatsainen ei todellakaan kokkaile halvalla mitään kaalilaatikoita, syö papuja tai sipulikeittoja. Vatsa ei kestä edes ruisleipää. Jos kauraleipäpaketin löydän silloin tällöin punalaputettuna, tuntuu kuin olisi lottovoiton saanut. :D
Itse teen makaroonilaatikon (ilman sipulia), kun täytyy pienellä rahalla saada muutaman päivän lämminruoka.
Yksi mikä täyttää vatsaa hyvin on keitetty kananmuna leivän päällä. Siihen porkkana tai kaksi jälkiruoaksi, niin pitää hyvin nälkää ja saa vitamiineja ja kuitua.
Herkkävatsaiset nyt varsinkaan pysty syömään eineksiä ja valmisruokia, niissä on aina jotain lisäaineita ja höttöjä, jotka sairastuttaa enemmän kuin kaali ikinä. T. Toinen herkkävatsainen
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se tilanne, että rahaa saa 2,5 euroa päivässä? Siis että konkreettisesti saa käteen/tilille 2,5 euroa maanantaina, sama tiistaina jne? Mistä noin ripotellen voi tulla rahaa? Työttömyyskorvaus ja toimeentulotukikin tulee tilille kertalaakina. Siitä voi sitten todellakin ostaa vaikka kerran viikossa viikon ruuat. Mikä ihan oikeasti on tämä sun tilanne, jossa saat noin tippoina rahat?
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää uusavuttomuutta ja osin saamattomuutta tässä keskustelussa, olen sanaton. Heitetään ruokaa roskiin kun ei osata tai viitsitä tehdä jotakin esim raastaa juurikin sitä juustokänttyä pakkaseen.
Tienaan itse 6000€/kk ja ikinä meillä ei ruokaa roskiin heitetä. Kaikki kastikepullojen jämätkin käytetään. Kunnioitan ruokaa ja erityisesti eläinperäisiä tuotteita. Syön kasvispainotteisesti mutta muutaman viikossa kanaa, lihaa ja kalaakin tulee syötyä. Maitotuotteet päivittäin käytössä. Kyllä sen verran pitäisi sekasyöjiltä kunnioitusta löytyä ettei sentään eläinperäisiä tuotteita roskiin heitetä. Äärimmäisestä välinpitämättömyydestä ja tyhmyydestä kertoo tuollainen.
Samaa ihmettelen. Omat tuloni ovat 4800 euroa kuukaudessa enkä esim. koskaan heitä ruokaa roskikseen. Kun juustosta on jäljellä enää niin ohut kanta, ettei höylällä pysty höyläämään, niin otan terävän veitsen ja suikaloin sen silpuksi leikkuulaudalla. Ja siitä leivän päälle. Tuntuisi todella uusavuttomalta olla laittamatta juustoa leivälle vain, koska sitä ei saa höylättyä. Usein tulee silputtua puukolla juustonkanta vaikkapa normaaliin jauhelihakeittoon. On muuten älyttömän hyvää kun sulattaa keittojen liemiin juustoa.
Ei tainnut nakkikeittojankkaaja kertoa maagista reseptiään jossa liemi ei ole vettä ja maku ei tule mausteista eikä nakeista ja kasviksista x)
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut nakkikeittojankkaaja kertoa maagista reseptiään jossa liemi ei ole vettä ja maku ei tule mausteista eikä nakeista ja kasviksista x)
Ei niin. Minäkin luin tämän ketjun loppuun asti vain saadakseni tämän maagisen keittoliemen reseptin, mutta turhaan luin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös yksi tuollainen kaveri. Joskus valittelee rahapulaa tai sitä miten ei jää tarpeeksi säästöön, mutta ruokakaupassa koriin tippuu viikonloppuostoksiksi ihan muuten vain just ne viiden euron oliivit, kympin luksusmakkarat, monta pulloa viiniä, monta 3-4 eur kilohinnan juustoa, peuranlihaa, tuoretta rapua, hetken mielijohteen sous vide-kone. Ovat ihania ihmisiä, mutta heidän kanssaan en ruokakauppaan yhteisille ostoksille uskalla.
Itse syön 130 eur/kk budjetilla enkä usein raaski edes ostaa juustoa tai lihaa. Joku 3,65 eur maksava haisujuusto tai 39,90 eur/kilo liha saa sydämen hyppäämään kurkkuun vaikka ei edes omaan ostoskoriini ehtisi :D
Teidän ruokakaupassa myydään viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää uusavuttomuutta ja osin saamattomuutta tässä keskustelussa, olen sanaton. Heitetään ruokaa roskiin kun ei osata tai viitsitä tehdä jotakin esim raastaa juurikin sitä juustokänttyä pakkaseen.
Tienaan itse 6000€/kk ja ikinä meillä ei ruokaa roskiin heitetä. Kaikki kastikepullojen jämätkin käytetään. Kunnioitan ruokaa ja erityisesti eläinperäisiä tuotteita. Syön kasvispainotteisesti mutta muutaman viikossa kanaa, lihaa ja kalaakin tulee syötyä. Maitotuotteet päivittäin käytössä. Kyllä sen verran pitäisi sekasyöjiltä kunnioitusta löytyä ettei sentään eläinperäisiä tuotteita roskiin heitetä. Äärimmäisestä välinpitämättömyydestä ja tyhmyydestä kertoo tuollainen.Samaa ihmettelen. Omat tuloni ovat 4800 euroa kuukaudessa enkä esim. koskaan heitä ruokaa roskikseen. Kun juustosta on jäljellä enää niin ohut kanta, ettei höylällä pysty höyläämään, niin otan terävän veitsen ja suikaloin sen silpuksi leikkuulaudalla. Ja siitä leivän päälle. Tuntuisi todella uusavuttomalta olla laittamatta juustoa leivälle vain, koska sitä ei saa höylättyä. Usein tulee silputtua puukolla juustonkanta vaikkapa normaaliin jauhelihakeittoon. On muuten älyttömän hyvää kun sulattaa keittojen liemiin juustoa.
Ja mikä estää syömästä se juustonjämä pelkästään? Ei juuston syömiseen leipää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei helmiä sioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helmiä sioille.
Tällaiseen haukkumiseen pitää siis turvautua, kun ei ollutkaan mitään reseptiä olemassa. Eipä yllätä.
Ohis, nakkien ja sipulin paistamisesta tulee kivasti makua keittoon. Samalla voi paahtaa myös niitä mausteita joita vain huonot kokit käyttävät. Meillä lisätään jopa ketsuppia ja sinappia liemeen ja hyvää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä selvästi alapeukuttaa ihmiset, joilla itsellään on vaikeuksia käyttää rahaa. Ostakaa vaan jatkossakin vähillä rahoillanne turhaa roskaa, mutta sitten on ihan turha valittaa kun rahat ei riitä. Koittakaa nyt tajuta se asia.
Toiset osaa käyttää rahaa ja toiset ei, ei sillä väliä onko viisikymppinen vai tuhatlappunen. Sitä rahankäyttöä voi kyllä opetella jos viitsii. Ja vähävaraisen kannattaisi viitsiä.
Oletat mun nyt kirjoittaneen viestejä, joita en ole kirjoittanut.
Faktahan on se, että menot pitää suhteuttaa tuloihin, se on ainoa keino pärjätä. Tämä riippumatta siitä, onko rahaa paljon vai vähän. Tietty jos rahaa on vähän, se asettaa enemmän haasteita. Jos on köyhä ja tuhlaa, ongelma on vain ja ainoastaan siinä omassa rahankäyttötavassa, ei siinä, neuvooko joku aihe vapaalla tai tunnetko itsesi huonommaksi ihmiseksi kun joku toinen on saanut viisikympisen riittämään sinua paremmin.
Jos tuhlaa ja rahat loppuu, vika on peilissä. Siitä käsin voi lähteä sitä asiaa korjaamaan. Yksinkertaista.
Terv: toinen köyhä, tulot 1000e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat mun nyt kirjoittaneen viestejä, joita en ole kirjoittanut.
Faktahan on se, että menot pitää suhteuttaa tuloihin, se on ainoa keino pärjätä. Tämä riippumatta siitä, onko rahaa paljon vai vähän. Tietty jos rahaa on vähän, se asettaa enemmän haasteita. Jos on köyhä ja tuhlaa, ongelma on vain ja ainoastaan siinä omassa rahankäyttötavassa, ei siinä, neuvooko joku aihe vapaalla tai tunnetko itsesi huonommaksi ihmiseksi kun joku toinen on saanut viisikympisen riittämään sinua paremmin.
Jos tuhlaa ja rahat loppuu, vika on peilissä. Siitä käsin voi lähteä sitä asiaa korjaamaan. Yksinkertaista.
Terv: toinen köyhä, tulot 1000e/kk
Nimenomaan. Ja pitäisi unohtaa sellainen asenne, että ”olen ansainnut sitä tätä ja tuota” kiva shoppailla kun on ”ansainnut” omasta mielestään vaikka mitä ylimääräistä turhaa.
Minä olen ansainnut kestävän talouden ja siksi en ostele oikeastaan mitään.
Kai tuohon aletuotteidenkin ostoon saa rahaa palamaan turhaan?
Kah, mä en olekaan kokki, niin enpä tuotakaan tiennyt.
Ei tullut mieleenkään, että kuohukermaa joku oikeasti käyttäisi myös ruuanlaittoon.
Aina olen ruokakermaa käyttänyt ja tulen käyttämäänkin. :)
Ei pahalla "tosi" kerman käyttäjille, en tiennyt edes näin nelikymppisenä.