Mitä ajattelisit, jos mies pyytäisi isältäsi kättäsi?
Minä olisin huvittunut ja ehkä hieman vaivaantunut, koska mielestäni tuo on todella vanhanaikaista. Isäni reaktio olisi varmaan jotain "no mitäs sinä sitä minulta kysyt", sellaiseen lakoniseen ja vaivaantuneeseen sävyyn. :D
Kommentit (51)
Oma mieheni pyysi isältäni kättä, sekä minun toiveestani mutta ilmeisesti myös itse tahtoi olla perinteikäs. En ajattele sitä niinkään "tyttären luovuttamisena", vaan ikäänkuin appiukon ja vävyn välisenä "salaisuutena", lähinnä että vävy on tosissaan tyttären kanssa tai jotain. Vävyllä ja apella on ikäänkuin yhteinen tieto tulevasta, mutta toki tyttären (kihlatun) sana on se viimeinen sana, riippumatta apen vastauksesta tai mistään muustakaan. (Siis että suostuuko kosintaan vai ei, oli appiukko sitten antanut siunauksensa tai ei). Luultavasti olisimme menneen kihloihin vaikka isäni ei olisi antanut "lupaa".
Tuohan on tuota jenkkileffahömppää :D Suomessa/pohjoismaissa moista tapaa ei ole varsinaisesti koskaan ollut, ei myöskään sitä "isä saattaa tyttären alttarille". Aika surkuhupaisaa että jonkun leffojen pohjalta pitää omat "hääperinteet "ammentaa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:27"]Ei kysynyt mitään isältä. Mutta isä oli kuulemma etukäteen suunnittelut jo, mitä sanoisi jos kysymään tultaisiin. Siinä on vähän haaveilijan vikaa, laitan samaan kategoriaan haaveistä tyttäristä soittamassa pianoa vaaleissa kesämekoissa ja jääteen siemailusta samalla kun katselee takaterassilta aukeavia hedelmäviljelyksiä. :D (meillä ei ole pianoa, kumpikaan tyttäristä ei osaa soittaa ja takapihan terassilta näkyy korkeintaan naapurin vehnäpelto)
[/quote] Sulla on ihana isä! :D
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:48"]
Minun mies oli pyytänyt isältäni kättäni ja olin jotenkin hämmentynyt tästä :D herttainen ele kyllä. Isäni oli ilmeisesti ollut myös hämillään ja oli vain todennut minun olevan aikuinen ihminen ja tekeväni parhaaksi näkeväni ratkaisun. Oli hän kuitenkin todennut, että hyvä pari olemme :)
[/quote]
Herttainen? Eikö ennemmin loukkaava. Mies pitää sinua ns. alempiarvoisena joka ei pysty tekemään itse omia päätöksiään, vaan asiat pitää sopia miesten kesekn...
Ajattelisin että mies on seonnut yli kymmenen avioliitto vuoden jälkeen.
Naimisiin mennessä olisi ehkä ollut hieman huvittunut, mutta en olisi asiasta ajatellut sen enempää.
Miehen mummolle aikoinaan kerroin että meidän hääpäivä on silloin ja silloin. Mummo oli silloin melko dementoitunut, joten ehkä selitin asian liian yksityiskohtaisesti kun hän tokaisi "ethän sinä siihen minulta lupaa tarvitse".
Eikö olisi romanttista jos isänne maksaisi tulevalle miehellenne teistä myötäjäisiä? Ihana vanha perinne, joka viime vuosikymmeninä on jäänyt pois käytöstä.
Vai olisiko vielä ihanampaa jos mies maksaisi teistä selvää rahaa isällennne?
Ajattelisin, että miksi helvetissä mies on mennyt isälleni puhumaan kun en itsekään ole missään yhteydessä tähän, eikä hän minuun.
Sori nyt vaan mutta en pysty kuvittelemaan miten kukaan normaali mies tekisi noin. Ehkä joku pikkuvanha, salkkuassburgeri voisi niin tehdä mutta ei kukaan normaali.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:52"]
Minun mies oli pyytänyt isältäni kättäni ja olin jotenkin hämmentynyt tästä :D herttainen ele kyllä. Isäni oli ilmeisesti ollut myös hämillään ja oli vain todennut minun olevan aikuinen ihminen ja tekeväni parhaaksi näkeväni ratkaisun. Oli hän kuitenkin todennut, että hyvä pari olemme :)
[/quote]
Herttainen? Eikö ennemmin loukkaava. Mies pitää sinua ns. alempiarvoisena joka ei pysty tekemään itse omia päätöksiään, vaan asiat pitää sopia miesten kesekn...
[/quote]
Anteeksi, mutta onko pakko ylianalysoida?
Mutta jos kokee tarpeelliseksi loukkaantua ainakin varmuudeksi jos ei muuten, niin siitä vain.
Ohis
Mieheni pyysi isältäni kättä. Ihana ja romanttinen ele. Arvostin todella. Isäpappa meni pikkasen hämilleen, mutta iloisena antoi siunauksensa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:53"]
Eikö olisi romanttista jos isänne maksaisi tulevalle miehellenne teistä myötäjäisiä? Ihana vanha perinne, joka viime vuosikymmeninä on jäänyt pois käytöstä. Vai olisiko vielä ihanampaa jos mies maksaisi teistä selvää rahaa isällennne?
[/quote]
Niin ja se vasta ihanan vanha perinne olisi, että hääyön jälkeen esiteltäisiin veritahrainen lakana kaikille vieraille.
Se on kaunis vanha tapa.
Minusta tuntui kivalta.
imartelevaa se on.
toki se suostumus sulholle oli minulta tullut ennen sitä...
Miten joku kuvittelee että tuo on perinne, ellei sitten kuulu angloamerikkalaiseen perinteeseen esim. jenkkisulhasen kautta? Pohjoismainen perinne tuo ei ole ollenkaan.
Onko ihmiset näin pihalla omasta kulttuurihistoriasta? Suomessa avioituminen on aina hoidettu tasa-arvoisin "kosiomenoin".
Ihmettelisin kyllä, koska olemme olleet kimpassa 31 vuotta ja siitä 24 naimisissa.
Jos olisi aikoinaan näin tehnyt, isäni olisi luultavasti tukehtunut nauruun. Meidän perheessä kun tällaiset päätökset ovat olleet ihan henkilökohtaisia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:58"]
Miten joku kuvittelee että tuo on perinne, ellei sitten kuulu angloamerikkalaiseen perinteeseen esim. jenkkisulhasen kautta? Pohjoismainen perinne tuo ei ole ollenkaan.
Onko ihmiset näin pihalla omasta kulttuurihistoriasta? Suomessa avioituminen on aina hoidettu tasa-arvoisin "kosiomenoin".
[/quote]
No keskustelkaas nyt sitten samaan hengenvetoon siitä, saako pohjoismainen morsian käyttää valkoista hääpukua. :)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:00"]
Minä olisin huvittunut ja ehkä hieman vaivaantunut, koska mielestäni tuo on todella vanhanaikaista. Isäni reaktio olisi varmaan jotain "no mitäs sinä sitä minulta kysyt", sellaiseen lakoniseen ja vaivaantuneeseen sävyyn. :D
[/quote] kai isä sentään ensiksi kysyy mitäs olet miehiäs kuten ammatti, työssä missä, asuuko vuokralla vai omassa, onko velkaa jne.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, mutta onko pakko ylianalysoida?
Mutta jos kokee tarpeelliseksi loukkaantua ainakin varmuudeksi jos ei muuten, niin siitä vain.
Ohis
[/quote]
Kovin moni ei pidä romanttisena sitä ajatusta, että nainen on mieheltä miehelle kulkevaa omaisuutta, jolla ei ole omaa päätäntävaltaa. Voi toki olla että joillan (sinulla?) on moisia alistumisfantasioita, mutta älä kuvittele että se olisi kovin yleistä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:29"]
Mieheni pyysi isältäni kättä. Ihana ja romanttinen ele. Arvostin todella. Isäpappa meni pikkasen hämilleen, mutta iloisena antoi siunauksensa.
[/quote]
Romanttista olla "kauppatavarana"?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Kyllä on kuulunut suomalaiseen perinteeseen. Googleta vaikka.
Uurnan luokse sitten vain kysymään.