Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä autolla ajamisessa pelottaa joitain?

Vierailija
06.01.2015 |

Tuli eräästä toisesta keskustelusta vaan mieleen, kun jengi ulisi etteivät ole kortin ajamisen jälkeen uskaltaneet ajaa autoa. Jos menevät rattiin, niin joutuvat paniikkiin, saavat ahdistuskohtauksen ja itku tulee.

Siis mitä vattua? Uskomattomia vässyköitä. Miten uskaltavat ovesta pihalle mennä, kun liikenteessä voi sattua ihan mitä vaan jalankulkijallekin.

Kertokaa joku, että mikä siinä tarkalleen ottaen pelottaa. En vain itse ymmärrä tällaisia luusereita:D

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa pelko on realismia. Auto-onnettomuuksia tapahtuu. On sulaa hulluutta että havainnointi- ja reaktiokyvyiltään vajavainen ihminen kuljettaa 120 km tunnissa etenevää sukkulaa tai puikkii kaupungissa muiden autojen ja kävelijöiden seassa. Pikku hiljaa vain liikenne on mennyt tällaiseksi.
Minusta pelkoa ei pidä vähätellä vaan epävarman tulee harjoitella ajamista rauhassa ja lisätä pikku hiljaa haasteita. Muuten voi tulla ruumiita.

Vierailija
2/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma epävarmuus ajaessa. Ettei osaa reagoida tilanteissa, törmää johonkin, sammuttaa auton...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:21"]

Oma epävarmuus ajaessa. Ettei osaa reagoida tilanteissa, törmää johonkin, sammuttaa auton...

[/quote]

Tuo kuullostaa kuin olisit ajamassa autokoulun ensimmäisellä ajotunnilla. Mitä jos ajaisit enemmän?

Vierailija
4/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli enemmänkin muun liikenteen pelko, ei yksinään omien ajotaitojen epävarmuus ja oikeastaan hallitsen auton aika hyvin. Ajoin hiljaisina aikoina alueilla, missä ei liiku ketään tyyliin anopin kanssa marjaan. Mutta tuli sitten vaan tilanne, että ajaminen piti opetella. Onneksi mulla on ihana mies, jonka kanssa haettiin varmuutta siihen omaan ajamiseen ja vähitellen ruuhkaan. Enää en pelkää mitään. Se kolari voi tulla muidenkin kyydissä yhtä hyvin. Pieni epävarmuus on jopa hyväksi, sillä se tekee varovaiseksi, kun ei ihan ylivarovainen ole. Ylivarovaisena voisin pitää vaikka mummelia, joka ajoi keskellä tietä, niin että meni vastaantulijoiden kaistalle. Luultavasti pelkäsi liian reunassa ajamista. 

Vierailija
5/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaa hyvin vilkas liikenne, kovat nopeudet ja vieraat kaupungit. Tai ei ehkä ihan pelota, mutta välttelen mahdollisuuksien mukaan moottoriteillä ajamista, ruuhkahuippuja ja vieraita katuja etenkin ahtaissa keskustoissa.

Vierailija
6/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan autolla päivittäin. Normaalioloissa ja hyvässä vireystilassa ei pelota mikään. Huonolla kelillä taas minusta tulee varovainen, kun monet näyttävät lähinnä luottavan tuuriin. Hyvä kuski ei olekaan mielestäni se, joka luottaa olevansa keskivertoa parempi kuski. Vaan sellainen, joka tunnistaa realiteetit (esim. jarrutusmatkan pituuden liukkaalla) ja sovittaa vauhtinsa keliolojen ja muun liikenteen mukaan.

Vierailija
7/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pelotti mutta mulla kanssa mies ajatti kärsivällisesti kunnes opin.

Vierailija
8/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:27"]Minua pelottaa hyvin vilkas liikenne, kovat nopeudet ja vieraat kaupungit. Tai ei ehkä ihan pelota, mutta välttelen mahdollisuuksien mukaan moottoriteillä ajamista, ruuhkahuippuja ja vieraita katuja etenkin ahtaissa keskustoissa.
[/quote]
Sinulla on siis vain maantiekortti?
Miksi ihmeessä pelkäät vieraita katuja? Ruuhkia? Taidat pelätä aika paljon muutakin elämässä joka rikkoo rutiinisi? Oletko kontrollifriikki?

Vierailija
9/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jännitin autolla ajamista pitkän aikaan siitä syystä, että koin itseni huonoksi kuskiksi. Mielikuva johtui taas siitä, että en tullut ajo-opettajani kanssa toimeen, suoraan sanottuna hän vain vittuili minulle ja voitte kuvitella kuinka tukalia oli kaksikin ajotuntia peräkkäin, kuin ainoa kommunikointimme oli ajo-ohjeet. 

Kun sitten kortinsaamisen jälkeen poikaystäväni tsemppasi useaan otteeseen että kyllä minä osaan ajaa ja laittoi minut ajamaan aina vain enemmän ja enemmän niin kyllä se pelko sitten jäi pois. Ja osaan kyllä ajaa, se epävarmuus jäi autokoulusta. 

Vierailija
10/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:24"]

Ylivarovaisena voisin pitää vaikka mummelia, joka ajoi keskellä tietä, niin että meni vastaantulijoiden kaistalle. Luultavasti pelkäsi liian reunassa ajamista. 

[/quote]

Olen liikenteen parissa töissä ja valitettavasti näitä on paljon. Ketään syrjimättä olen ehdottomasti sitä mieltä, että +75v ihmisten pitäisi käydä todistamassa ajotaitonsa jossain muualla kun lääkärillä. 15v kun tätä hommaa tehnyt, niin uskomattomia suorituksia näkee.

Viime viikolla pysäytin yhden vanhemman papan ja kun annoin hänelle luvan lähteä, niin hän vain huudatti autoa paikallaan. Ihmettelin mikä nyt on ennen kun huomasin, että hänellä ei ole vaihde päällä. Huudatti paikallaan tuijotti minua ja ihmetteli miksei auto liiku.

Hurjia ajosuorituksia näkee tietenkin jokaisessa ikäryhmässä, mutta nuoremilla se on usein välinpitämättömyyttä eikä ajotaitojen täydellistä puuttumista/unohtamista.

Vierailija
11/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi ei saisi sanoa olevansa keskimääräistä parempi kuski? Mä voin ihan avoimesti sanoa olevani keskivertoa paljon parempi kuski. Kuulun ajotaidoissa ja auton käsittelyssä aivan parhaimpiin.

Vierailija
12/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:27"]Minua pelottaa hyvin vilkas liikenne, kovat nopeudet ja vieraat kaupungit. Tai ei ehkä ihan pelota, mutta välttelen mahdollisuuksien mukaan moottoriteillä ajamista, ruuhkahuippuja ja vieraita katuja etenkin ahtaissa keskustoissa.
[/quote]
Miksi ihmeessä pelkäät vieraita katuja? Ruuhkia? Taidat pelätä aika paljon muutakin elämässä joka rikkoo rutiinisi? Oletko kontrollifriikki?
[/quote]Joo, ei ole ilmatiekorttia. Vieraat kadut oli ehkä huonosti ilmaistu, enemmänkin pelkään varmaan sitä löydänkö perille vai eksynkö kaikkien liittymien, yksisuuntaisten, väärien ryhmittymisten jne. jälkeen. Kaupungissa on helppo ajaa jos tietää mistä menee, mutta jos ei tunne paikkoja, niin helposti olen todella eksyksissä enkä löydä sovittuun aikaan sovittuun paikkaan. Jos haluat ylenkatsoa minua tämän takia, niin feel free. Kiva jos itselläsi on paremmin.

Vierailija
13/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:27"]Minua pelottaa hyvin vilkas liikenne, kovat nopeudet ja vieraat kaupungit. Tai ei ehkä ihan pelota, mutta välttelen mahdollisuuksien mukaan moottoriteillä ajamista, ruuhkahuippuja ja vieraita katuja etenkin ahtaissa keskustoissa.
[/quote]
[/quote]
Jokainen järkevä ihminen välttelee noita, oli sitten mikä superluikennöitsijä tahansa.

Vierailija
14/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:37"]Mä en ymmärrä miksi ei saisi sanoa olevansa keskimääräistä parempi kuski? Mä voin ihan avoimesti sanoa olevani keskivertoa paljon parempi kuski. Kuulun ajotaidoissa ja auton käsittelyssä aivan parhaimpiin.
[/quote]Vähintään 95% autoilijoista on tätä mieltä itsestään.

Vierailija
15/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se välitön kuolemanvaara, mikä tieliikenteeseen liittyy.

Vierailija
16/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:37"]Mä en ymmärrä miksi ei saisi sanoa olevansa keskimääräistä parempi kuski? Mä voin ihan avoimesti sanoa olevani keskivertoa paljon parempi kuski. Kuulun ajotaidoissa ja auton käsittelyssä aivan parhaimpiin.
[/quote]
Ja tämä on todistettu... Missä?
:D

Vierailija
17/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään hirviä, muita autoilijoita jotka mahdollisesti nukahtavat rattiin ja ajavat päin jne. En pelkää yleensä ajaa pienillä nopeuksilla. Suurilla nopeuksilla pelkään myös olla kyydissä. Olen lääkäri ja nähnyt liikaa kolaripotilaita ja -vainajia

Vierailija
18/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 21:27"]Minua pelottaa hyvin vilkas liikenne, kovat nopeudet ja vieraat kaupungit. Tai ei ehkä ihan pelota, mutta välttelen mahdollisuuksien mukaan moottoriteillä ajamista, ruuhkahuippuja ja vieraita katuja etenkin ahtaissa keskustoissa.
[/quote]
[/quote]
Jokainen järkevä ihminen välttelee noita, oli sitten mikä superluikennöitsijä tahansa.
[/quote]
Tai siis, ainakin ruuhkaa ja ahtaita keskustoja. Minäkin pelkäsin aiemmin liittymistä moottoritielle.

Vierailija
20/27 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin pelkäämään autolla ajoa ja kyydiss olemista raskausaikana ja pelkään yhä edelleen että lapselle, miehelle tai minulle tapahtuu jotakin. Joskus en saa iltaisin nukutuksi kun vain mietin näitä pelkoja. Joskus tulee fyysisiäkin oireita kuten sydän hakkaa lujaa ja pidätän huomaamatta hengitystä. Nämä kaikki tuntuu itselle niin realistiselta ja inhoan tätä tunnetta. Ennen kuin aloin odottaa olin yllätävän itsevarma kuski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme