Osallistuuko teidän miehet omakotitalon pihatöihin?
Mua ärsyttää kun joudun lähes yksin ympäri vuoden hoitamaan ison pihan kaiken muun päälle. En edes muista koska mies olisi leikannut kesällä nurmikon. Astmansa takia ei talvipakkasella voi kolata jos on lunta satanut eikä siinä mitään mutta muina vuoden aikoina apua joskus kaipaisi kun ei tahdo aika riittää kaikkeen.
Kommentit (33)
Mieheni hoitaa pihan lähes kokonaan. Kesällä leikkaa nurtsin. Keväällä ja syksyllä leikkaa pensaita. Talvella hoitaa lumityöt. Mä saatan joskus vähän lumitöitä tehdä. Ja sit vaan kesällä kukkaistutukset ruukuissa hoidan. Tarkoituksella meillä on pieni tontti ja tehty helppohoitoiseksi.
Meilläkin pihatyöt ovat minun (naisen) vastuulla pääasiassa. Mies tekee kyllä talvella noin puolet lumitöistä, putsaa katon ja ajaa peräkärryllä bioroskat 2 kertaa vuodessa Sortti-asemalle. Piharakentamista on tehnyt muutama vuosi sitten.
Minä en tee koskaan lumitöitä, ei voimat riitä. Piha on onneksi pieni, mutta autojen ympärillä on joskus aika paljon lunta. Minä teen kukkapenkkejä ja huolehdin niistä, mies ajaa nurmikkoa, ja kaivaa ja kantaa silloin kun pyydän. Miehelläni on reuma, ja kyllä sitä tympii tehdä pihatöitä, minä kyllä pyydän välillä vävypojalta apua, ja hän mielellään auttaakin kun on sellainen urheilijanuorukainen niin jaksaa kyllä. Mies tekee osan kotitöistä nykyään, kun en enää jaksa kuten ennen.
Miten sinä ap alistut tuollaiseen, ja jos sitä on jo jatkunut vuosia? Sanot miehelle suorat sanat, että jos ei ala osallistua, tai tasapuolisuuden vuoksi toki saisi tehdä yksin kaiken muutaman seuraavan vuoden, muutatte pois omakotitalosta, ainakin sinä ja lapset.
Mä en tee mitään pihatöitä. Hoidan kyllä napisematta kodin sisältä.
Meillä mies tekee aina lumityöt ja leikkaa nurmikon kesällä. Kitkemishommia ja kukankastelut hoidan minä. Haravoimme yhdessä, haravoimista on paljon. Sisäsiivoukset, kaupassa käynnit ja ruoat teen minä. Eli kyllä se on meilläkin niin että minä teen enemmän kotihommia. Käyn myös ihan kokopäiväisesti töissä.
Mies tekee lumityöt (traktorilla linkoaa ja terassin kolaa) sekä ajaa nurmikon. Ja tekee ihan mielellään. Yritän vastaavasti tehdä enemmän kuin puolet kotitöistä ja lastenhoidosta.
Meillä feministi vaimo haluaa jakaa sisätyöt ja lastenhoidon tasan. Vanha talo, iso puutarha, auto ja vene ovat sitten mun ihan omia hommia. Vituttaa että tuli ostettua tämä omakotitalo.
Hän tekee melkein kaikki pihatyöt. Minä hoidan vain kasvimaan ja kukkapenkkien kitkemiset. Hän on ahkera <3
Meillä on pääsääntöisesti klassiset miesten ja naisten työt tässä omakotitalossa. Toki autetaan toisiamme omilta hommilta ja tehdään ristiin.. mutta minun vastuualue on koti ja miehellä piha. Mies osaa tehdä käsillään kaikkea, joten hän huoltaa autot, korjaa, remppaa ja tekee raskaat työt ja polttopuut). Viime kesänä rakensi belargolan ja istutuslaatikot minulle pihalle. Nytkin kuuluu poraavan lastenhuoneessa (minä nukutan lapsia). Lapset hoidetaan tasapuolisesti ja joustavasti. Kaipaan kyllä sitä aikaa ennen lapsia kun tehtiin yhdessä puuhommia metsässä ja puhuttiin samalla kaikesta maan ja taivaan väliltä. Sellainen tekeminen on nyt jäänyt pois kun lapset ovat vielä pieniä ja toisen pitää katsoa aina lapsia kun toinen keskittyy johonkin. Ehkä muutaman vuoden päästä taas.
Niin olen kyllä asiasta sanonut ja huutanut ja raivonnut ja vaikka mitä yrittänyt. En osaa itsekään sanoa miksi tätä kestän. Lasten takia kai kun ne ei halua muuttaa pois. Tämä on niiden koti, mun kodilta tää ei oo tuntunut koskaan.
Ap
Meillä mies hoitaa ns isot linjat, minä piiperryksen. Jos jako ei toimisi, muuttaisimme johonkin osakkeeseen..
Meilläkin lapsuudenkodissani miehet teki ns raskaita miesten töitä ja naiset kevyempiä kotitöitä. Toki myös äiti osallistui peltotöihin ja isä teki meille ruokaa ja houolehti meistä lapsista jos äiti ei ollut kotona.
Sanotaankin että tyttö valitsee isänsä kaltaisen miehen itselleen, minun kohdalla valintani on mennyt kyllä niin kauas metsään kuin vain mennä voi. =(
ap