Mulle kävi tänään outo juttu kahvilassa - mielipiteitä?
Olin menossa kahville poikaystäväni kanssa tänään illalla. Mentiin sisälle kahvilaan, kerroin poikaystävälleni mitä haluan ja hän meni hoitamaan tilauksen sillä aikaa, kun menin istumaan pöytään. Ehdin riisua päällysvaatteet pois ja istua pöytään, kun joku täysin vieras nainen tulee siihen vastapäätä ja komentaa mua nousemaan ylös.
-
Olin ihan ihmeissäni, joten nainen käskee toistamiseen, että mun on nyt siitä noustava, kun tämä oli hänen paikkansa. Hän alkaa riisua takkiaan ja mä saan soperrettua, että tulin tähän kyllä ensin, mutta nainen alkaa uhkailla jotain miehellään, joka on kuulemma jonossa tilaamassa ja tulee kohta tänne. Kerään kimpsuni ja lähden hölmistyneenä pois pöydästä, kun nainen istuu siihen ja alkaa näpytellä kännykkäänsä.
-
Menen poikaystäväni luo jonoon, mutta ennen kuin ehdin kertoa koko episodista, niin tämä nainen on viestitellyt jonossa olevalle miehelleen musta ja antanut tuntomerkit, sillä yhtäkkiä mun edessäni seisoo joku mies huutamassa, kuinka mä oon vienyt hänen vaimonsa paikan. Koko kahvila vain tuijottaa meitä, kun tämä mies tulee huutamaan niin lähelle mun naamaa, että haistan sen hengityksen. Mun kuulemma pitää mennä heti paikalla pyytämään hänen vaimoltaan anteeksi ja niin kuuluvasti, että kaikki varmasti kuulee. Tässä vaiheessa mun poikaystävä alkaa hermostua, kun ei tiedä koko tapauksesta mitään ja tietysti puolustaa mua.
-
Lopulta henkilökunta joutuu puuttumaan asiaan, kun tämä mies vain huutaa ja käskee mua pyytämään anteeksi. Saan suunnilleen selitettyä, mitä oikeasti tapahtui, mutta en tiedä uskooko kukaan, kun työntekijäkin vain tokaisi, että teidän on nyt lopetettava riitely täällä. Enhän mä edes ole mitään riidellyt, siirryin ihan suosiolla pois siltä paikalta. En edes ymmärrä, miksi sen naisen piti saada juuri se paikka, koska kahvilassa oli muitakin paikkoja vapaana, eikä hän ollut mitenkään varannut sitä paikkaa vaikkapa jättämällä siihen tavaroita.
-
Mulla on ihan häkeltynyt olo ja paska fiilis. Mitähä tein väärin? Mikä ihmisiä vaivaa? Kehtaanko vielä käydä tuossa samassa kahvilassa tämän jälkeen?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:00"]
Miks ihmeessä käskette välttää tätä kyseistä kahvilaa? Ois varmaan tosi kiva olla yrittäjä, jolle nyt sattuu pari kahelia asiakasta ja netissä kerrotaan välttämään kyseistä paikkaa! Haloo...
[/quote]
Siksi, koska henkilökunta ei osannut ajaa mielisairaita riitapukareita pois.
[/quote]Tiskin takana työskentelevä henkilökunta ei voi tilanteeseen tullessaan mitenkään tietää, muten tilanne meni ja kuka oli aikaisemmin tehnyt ja mitä.
Asiasta kannattaisi kertoa kahvilan henkilökunnalle, jotta he voivat olla tarkkana kun kyseinen nainen tulee sinne uudestaan ja alkaa puuttua tilanteeseen.
Hohhoijaa. Tuli mieleen muuan pesutupaepisodi, jossa eräs pariskunta otti oikeudekseen täyttää kuivaushuoneen vuoroajoista täysin välittämättä.
Kun kerran omalla vuorollani olin siirtänyt heidän kuivat lakanansa tieltä narujen reunaan, ukkohan kilahti täysin. Tuli huutamaan mulle punaisena, että onko tää mun kosto ja haukkui myös kuulemma ei-miellyttävän puhetapanikin. Akka oli hiljaa ja kun ukko oli jo käymässä päälle, häivyin nopeasti. Sain kyllä trauman, olin 18, pariskunta paljon vanhempi.
Teit oikein, kun poistuit paikalta. Ettekä lähteneet miehenkään kanssa riitelemään. Uskon, että tilanne tuntui/tuntuu hyvin loukkaavalta ja kurjalta. Nykyään on niin paljon sekopäisiä ihmisiä, että parempi on jättää tälläiset tyypit omaan arvoonsa. Pahimmassa tapauksessa käyvät vielä päälle. Mutta varmasti olisi hyvä kertoa kahvilassa työskenneelle hlölle koko juttu-se voisi tuoda itsellesikin paremman mielen, eikä tarvitsisi pelätä saavansa porttikiellon kahvilaan, vaikka täysin syytön olit. Tsemppiä!
Tuli mieleen eräs ravintolaepisodi. Olen mies ja oltiin pienikokousen miespuolisen kaverin kanssa katsomassa keikkaa. Yhtäkkiä edessä istuva nainen alkaa sättiä kaveriani käpälöinnistä ja kuinkas ollakaan, tuon naisen mies alkaa huutaa ja uhitella kaverilleni. Kaveri selittää, onneksi pystyy hillitsemään itsensä, täysin rauhallusesti ettei kourinut, korkeintaan joku väkijoukossa tuuppasi häntä ohikulkiessaan hieman, että hän tällä tavalla hirjahti kyseistä naista vasten.
Olen itse isokokoinen ha kun liityin mukaan keskusteluun, tämä huutava mies meni hieman hämilleen ja rauhoittui hieman. Asiaa kun puitiin ja juteltiin niin mies alkoi rauhoittua ja uskoa, ettei tässä ole mitään kourittu ja naamasta näki, kuten myös puhetyylistä, ettei ollut ensimmäinen kerta kun nainen oli usuttamassa miestään jonkun kimppuun. Ja mieshän tekee jos kohde on häntä pienempi.
Jotkut naiset vain tykkäävät käyttää valtaa niin, että usittavat miehensä jonkun kimppuun ties mistä syystä. Näitä on. Tuohon kahvilaepisodiin liittyen, missä oli poikaystäväsi? Tuliko hän ns. tasoittamaan tilannetta fyysisesti sinua isompaa muestä vastaan ja puolustamaan sinua! Konfliktissa kumpikin "joukkue" vähän kuin mittailee toisiaan ja veikkaan, että vastapuoli olisi rauhoittunut poikaystäväsi läsnäolosta ilman että hän olisi ehkä edes sanonut mitään.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:08"]
Itse ehkä sinuna ottaisin yhteyttä paikan omistajaan/ johtajaan. Selittäisin mitä tilanteessa oikeasti tapahtui. Ettei sitten tule just vaikka sellaista tilannetta, että seuraavalla kerralla sua ei tyyliin päästetä sisään, jos henkilökunnalle on jäänyt väärä kuva tapahtumista.
[/quote]
Juuri tämän tekisin, laita vaikka, jos on sähköposti, tuo minkä tännekin kirjoitit tai lähetä postissa. Ilmoita myös, ettet uskalla tulla ko. kahvilaan enää, ellei asiaa selvitetä.
Taannoin täydessä ravintolassa mentiin istumaan vapautuneeseen pöytään... Siihen oli kyllä jätetty puoliksi juotu kaljatuoppi mutta ei niillä missään täpötäydessä ravintolassa pöytiä varata. Istuttiin kavereiden kanssa pöydässä kun mies tuli naisen kanssa siihen mouhoomaan että tämä on heidän paikkansa. Todettiin siinä että ei täällä täpötäydessä ravintolassa mitään pöytiä varata... No kun he jätti kaljansakin pöytään sen merkiksi että se on varattu. Minä siinä kylmänviileän halveksivasti sanoin että se joka perseensä nostaa se paikkansa menettää... No, tämä nainen nappasi pöydältä sen puolikkaan tuopin ja heitti kaljat naamalleni... Onneksi en jäänyt toiseksi vaan sain heitettyä oman täyden tuoppini hänen naamalleen. Siinä vaiheessa se nainen oli hyökkäämässä kimppuuni mutta miehensä sai pidäteltyä... Kamala huuto ja sättiminen miten oltiin varastettu heidän paikkansa. No, pokethan siinä tuli paikalle ja tämä pariskunta laitettiin ulos ravintolasta...
^ Mullekin viimeksi laivalla kävi noin. Oltiin siis miehen kanssa laivan täpötäydessä baarissa, bongattiin yksi pöytä jossa oli pari lähes tyhjää tuoppia. Blokkari käveli pian istumisemme jälkeen ohi, sanottiin vaan että vie tuopinjämät pois. Kohta siihen pamahti sellanen elämänkoululaispariskunta räyhäämään että paikka oli heille varattu kun olivat tuopitkin jättäneet merkiksi, kai nyt kaikkien pitäisi tajuta. Huusivat siinä hetken kunnes sanoin että paikka oli tyhjä ja tuopit viety jo ennen kuin tulimme. Tämän jälkeen luovuttivat ja lähtivät pois. Naapuripöydissä vaan hymyiltiin myötätuntoisesti, ottivat varmasti meidät mielummin vieruskavereiksi kuin nuo karjalalippikset :D
Oliko keski-ikäinen nainen? Ne on yleensä niitä huonosti käyttäytyviä ja raivoaa aina muille (yleensä nuoremmille) yleisillä paikoilla
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:48"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:45"]
Ite olisin saanut valitettavasti raivokohtauksen :/ viimeistää siinä vaiheessa kun hullu ukko alkaa rähjäämään. Mä en voi sietää tuollaisia ihmisiä!!!
[/quote] Joo niin minäkin ja takuulla olisin istunut siinä pöydässä kuin tatti! Olisin lopulta saanut varmaan porttarin sinne :D
[/quote]
Komppi :D
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 05:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 04:15"]
Kuulostaa ihan hirveältä. Itsekin olisin varmasti tosi hämmentynyt tilanteesta. Hyvä että pysyit ilmeisesti rauhallisena. Ihmettelen kyllä vähän työntekijöiden reaktiota. Luulisi niiden huomaavan että kuka siinä huutaa ja kuka ei...
[/quote]
Voin kertoa kahvilassakin työskennelleenä vähän näkökulmaa.
Työntekijän on yhtä vaikea uskoa kuin ap:n, että joku hullu tulee tyhjästä ja syyttä huutamaan. On luonnollista olettaa, että riidassa on kaksi osapuolta.
Työntekijä on todella heikossa asemassa huutavien hullujen asiakkaiden kanssa. Et voi sanoa oikein mitään vastaan, sillä kaikessa on otettava huomioon se asiakaspalveluasenne ja firman, ehkä jopa kokonaisen ketjun maine. Huutava hullu saattaa huoritella ja paiskoa tiskillä tavaroita. Se suonissa pumppaava adrenaliinin määrä on käsittämätön, kun koko kroppa huutaa "pakene tai taistele" - et vaan voi lähteä tilanteesta, kun monesti vuorossa ollaan yksin, on kassa auki ja muita asiakkaita, ja vastuu liiketilasta, hullu paiskoja voi alkaa vaikka hajottaa paikkoja. Et voi myöskään "taistella" kun työasussasi olet kasvoton firman edustaja, et voi huutaa takaisin, et haukkua, et käydä vaikka päälle, jos se on itselle ominaista hyökkäyksen osuessa kohdalle.
Tätä haluaa välttää kaikin keinoin, kun sen kerran on kokenut ja siksi on todella iso kynnys sekaantua asiakkaiden erimielisyyksiin. Tein itsekin kaikkeni, ettei tarvinnut tilanteeseen puuttua. Toki olin valmiina soittamaan poliisit, jos tarve tuli.
Kokematon ja nuori työntekijä on ihan hätää kärsimässä, kun tuollainen melu alkaa. Useimmissa paikoissa on vaan pomon ja poliisin numerot, ei mitään vartiointia. Olisi parempi, että huutotilanteissa ne muut asiakkaat puuttuisivat tilanteeseen. Asiakkaalla on isompi vapaus toimia ja sanoa painavastikin hulluille ja karkuunkin pääsee ovesta. Muutenkin ihmetyttää se ammattirooliin luottaminen. Kouluttamaton hädin tuskin töysi-ikäinen tyttö tiskin takana on aika vähällä auktoriteetilla varustettu, vaikka miten olis työasu päällä.
Tottakai työntekijällä on vastuu ihan kaikkien asiakkaiden viihtyvyydestä ja uhkaaviin tilanteisiin kuuluu puuttua, mutta toivottavasti tämä vähän selvensi, miksi työntekijä toimi niinkuin toimi ja miksi itsekin välttelin puuttumasta tilanteisiin, joita en seurannut alusta asti. Selkeissä tapauksissa ja kokemuksen karttuessa tottakai kehityin minäkin sanomaan tiukasti, kun tilanne tuli eteen, mutta ei se helppoa ollut.
[/quote]
Sinä olet työntekijänä vastuussa asiakkaiden viihtyvyydestä ja turvallisuudesta. Jos siis et saa omalla auktoriteetillasi poistettua häiriköivää asiakasta, sinun tulee kutsua paikalle se poliisi tai vartija. Ei todellakaan ole muiden asiakkaiden tehtävä taltuttaa riehuvaa tai muuten aggressiivisesti käyttäytyvää toista asiakasta. Jos häiriötilanteita on paljon tai jos henkilökunnalla ei ole taitoa puuttua niihin vähäisiinkään, kannattaisi kehoittaa omistajaa hankkimaan yritykseensä vartiointipalvelu, jolloin vartijan saa tarvittaessa paikalle pelkällä napinpainalluksella.
Just tällasten tyyppien takia Suomeenkin tarvis Stand your ground lain. Jos joku ylittää sun henkilökohtaisen tilan kysymättä/uhkaavasti niin saat tappaa sen siihen paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:00"]
Miks ihmeessä käskette välttää tätä kyseistä kahvilaa? Ois varmaan tosi kiva olla yrittäjä, jolle nyt sattuu pari kahelia asiakasta ja netissä kerrotaan välttämään kyseistä paikkaa! Haloo...
[/quote]
Siksi, koska henkilökunta ei osannut ajaa mielisairaita riitapukareita pois.
[/quote]Tiskin takana työskentelevä henkilökunta ei voi tilanteeseen tullessaan mitenkään tietää, muten tilanne meni ja kuka oli aikaisemmin tehnyt ja mitä.
Asiasta kannattaisi kertoa kahvilan henkilökunnalle, jotta he voivat olla tarkkana kun kyseinen nainen tulee sinne uudestaan ja alkaa puuttua tilanteeseen.
[/quote]
Ap:han kertoi yrittäneensä selittää työntekijälle, mitä oli tapahtunut, mutta tämä oli vain käskenyt lopettaa riitelyn.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 01:24"]Jos nainen ei ollut jättänyt paikalle mitään omia tavaroitaan, niin ei todellakaan ollut hänen paikkansa. Tuo anteeksipyytämisen vaatimus kuulostaa kyllä uskomattomalta, mitä diivoja olivat? Osa ihmisistä on kahahtaneita, kannattaa vaan vältellä.
[/quote]
No mun kahvilassa on "mun paikka". Jos siinä joku istuu niin takuulla ajan pois. (Kun oon poissa, muutkin toki saa paikkaa käyttää). Se vaaan on mun paikka, vakkarit kyllä tietää ja lähtee kun näkee mut, kun tuun. Välillä joutunut kovastikkin käsittelee pissapäitä.
Jos nainen ei ollut jättänyt paikalle mitään omia tavaroitaan, niin ei todellakaan ollut hänen paikkansa. Tuo anteeksipyytämisen vaatimus kuulostaa kyllä uskomattomalta, mitä diivoja olivat? Osa ihmisistä on kahahtaneita, kannattaa vaan vältellä.
No mun kahvilassa on "mun paikka". Jos siinä joku istuu niin takuulla ajan pois. (Kun oon poissa, muutkin toki saa paikkaa käyttää). Se vaaan on mun paikka, vakkarit kyllä tietää ja lähtee kun näkee mut, kun tuun. Välillä joutunut kovastikkin käsittelee pissapäitä.
Hahhah ja hekoheko. Kts. ketju "Mielenterveys potilaat ovat rasittavia".
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:45"]
Naiset <3
:X
[/quote]
Ai oliko tuo huutava mieskin nainen? Multa meni ohi.
[/quote]
No tottakai mies omaa naistaan puolustaa. Se tuntuu miehekkäältä.
Naiset aloitti.
[/quote]
Naiset? Tais olla vaan yksi nainen, eihän ap tehnyt mitään.
Säälittävää miehiltä syyttää aina naisia.
Kyseessä oli varmasti närkästyjä-nainen :D Hän oli koko viikon kehittänyt närkästystä päässään, ja vihdoin se tuli: tilaisuus närkästyä!
itselleni kavi kerran vahan vastaavasti, olin tehnyt ostokset kaupasta ja parkkipaikalla lastasin autoon ostokset ja jain odottamaan miestani joka oli pistaytynyt toiseen kauppaan. Parkkipaikka oli melko valja ja istuin autossa nappillen jotain kannykalla. Huomasin etta vahan matkan paahan oli pysahtynyt toinen auto, joka ei kuitenkaan ollut parkissa mutten kiinnittanyt asiaan senkummemmin huomiota. Noin 5 minuuttia tasta havahduin siihen etta ikkunaani hakkaa vihainen nainen kiroillen ja huutaen etta on miksi *** en paasta hanta siihen parkkiin kun han on odottanut minun lahtoa. Olin ihan ihmeissani miksi tama juuri minuun parkkiini halusi kun tilaa olisi ollut muuallakin, varsinkin kun en ollut tehnyt elettakaan poistuakseni kun en ollut edes autoa kaynnistanyt. Nainen lopulta poistuinkiroillen ja erittain vihaisena kutsuen minua ties milla nimilla ja itse jain paikalle tietamatta itkea vai nauraa.
Huumeporukkaa.