Talviaika on kesäaikaa epäterveellisempi kertovat tutkijat
Talviaikaan siirtyminen ja talviaika aiheuttaa ihmisille terveyshaittoja selvisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemästä tutkimuksesta:
Kommentit (192)
Vierailija wrote:
Ei varsinaisesti liity ketjuun, mutta koska täällä käydään valtavaa sotaa siitä, että kumpi on parempi valoisat illat harrastuksille vs valoisat aamut aamuherätyksille, olen sitä mieltä, että kolmivuorotyö järjestelmän sijaan pitäisi olla nelivuoro järjestelmä. Lyhyet 6h päivät aamu ja iltavuoroille ja 8h työt päivä ja yövuoroille. Meidän yhteiskunnan rakenne suosii niitä jotka ovat luonnostaan hereillä 6 aikaan aamulla. Se on erittäin väärin, koska se on suurimmalle osalle erittäin luonnotonta. Näin ollen jos työvuoroja ja palveluita vapaa-ajan viettäjille olisi enemmän, myös hyvinvointikin lisääntyisi.
Työajat joita kaavailin nelivuorojärjestelmään.
Aamu 7.00-13.00
Päivä 11.00-19.00
Ilta 17.00-23.00
Yö 23.00-7.00
Muuten hyvä, mutta aamupäivällä on vaikeaa mennä töihin. Se on kuin ylämäkeen nousua. Kokemusta on, ja samaa on sanonut muutkin.
Illasta ei jää mitään aikaa mihinkään, jos päsee seitsemältä. Jos on jaksamista käy ehkä lenkillä tms.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaa kannattavat vain eläkeläiset, sairaseläkkeellä olevat ja kaiken maailman gootit. Normaalit työssäkäyvät ja opiskelijat haluaa valoa illoille.
Ei kun haluan, että on valoisaa, kun menen töihin.
Koska on joka tapauksessa pimeää, kun sieltä lähtee.
Sori, sitten on muutettava etelämmäs kaamoksen ajaksi. Täällä Suomessa ne aamut ovat muutaman viikon kuluttua taas yhtä pimeitä kuin viime viikollakin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap ei tainnut kovin hyvin juttua lukea. iltavirkuille kellojen siirtely on huono juttu riippumatta siitä tapahtuuko se keväällä vai talvella. sitten kerrottiin että jutussa oleva henkilö on sitä mieltä että normaaliaika olisi parempi. iltavirkkujen sisäinen kello sopeutuu huonosti kesäaikaan, vaikka olisi puoli vuotta aikaa sopeutua siihen.
Mitä ihmettä nyt taas? Olen täysin iltavirkku ja tietenkin kesäaika sopii parhaiten, helpotus on suuri kun siihen siirrytään.
Taidat olla niitä jotka jankkaavat että kesäajassa herätään "tuntia aikaisemmin". Ei tietenkään herätä, herään ihan joka työpäivä klo 8.55 niin kesä- kuin talviajassa. Menen myös nukkumaan klo 1 niin kesä- kuin talviajassa. En tunne mitään eroa nukkuessani (koska en ole luulosairas), mutta illat ja sitä myöden koko elämä on paljon mukavampaa kesäajassa.
Ei täällä ole luulosairaita, mutta sinä olet k-pää kun nimittelet toisia noin.
Tämän hetkinen normaaliaika on ainoa oikea aika. Valo – erityisesti luonnonvalo – on elimistön uni-valverytmin tärkein tahdistaja. Valolle altistuminen on hyödyllisintä aamulla, koska näin vuorokausirytmi pysyy parhaiten tahdistuneena.
Tuo väite, että talviaika on kesäaikaa terveellisempi tai että aamuvirkkuus ylipäätään on terveellisempää kuin iltavirkkuus, on hiukan kehäpäätelmä. Kellojen siirto talviaikaan tekee nimittäin meistä kaikista hetkeksi aamuvirkumpia kuin mitä oikeasti olemme.
Meillä on nyt yhteiskunta, jossa moni joutuu heräämään aikaisin. Se on aamuvirkuille luontaista, koska heräävät itsestään aikaisin. Illanvirkut taas kärsivät univajeesta, jos herätyskello soi kesken luontaisen unen. Ja se univaje on epäterveellistä, ei välttämättä iltavirkkuus itsessään.
Totta kai tässä ympäristössä aamuvirkut voivat paremmin. Mutta. Pitäisikö meidän muuttaa yhteiskuntaa niin, että enemmistö ei kärsisi univajeesta? Nythän esimerkiksi moni yläkoulu on kieltänyt kahdeksan aamut, jotta teinit pystyvät paremmin nukkumaan heille luontaiseen aikaan. Se on hyvä suunta. Omalla työpaikallani ei odoteta kenenkään tulevan töihin ennen aamukymmentä. Niin saa tehdä halutessaan kyllä, mutta ei ole pakko.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei varsinaisesti liity ketjuun, mutta koska täällä käydään valtavaa sotaa siitä, että kumpi on parempi valoisat illat harrastuksille vs valoisat aamut aamuherätyksille, olen sitä mieltä, että kolmivuorotyö järjestelmän sijaan pitäisi olla nelivuoro järjestelmä. Lyhyet 6h päivät aamu ja iltavuoroille ja 8h työt päivä ja yövuoroille. Meidän yhteiskunnan rakenne suosii niitä jotka ovat luonnostaan hereillä 6 aikaan aamulla. Se on erittäin väärin, koska se on suurimmalle osalle erittäin luonnotonta. Näin ollen jos työvuoroja ja palveluita vapaa-ajan viettäjille olisi enemmän, myös hyvinvointikin lisääntyisi.
Aamu 7.00-13.00
Päivä 11.00-19.00
Ilta 17.00-23.00
Yö 23.00-7.00
Muuten hyvä, mutta aamupäivällä on vaikeaa mennä töihin. Se on kuin ylämäkeen
V"ttu
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aamu 7.00-13.00
Päivä 11.00-19.00
Ilta 17.00-23.00
Yö 23.00-7.00
Muuten hyvä, mutta aamupäivällä on vaikeaa mennä töihin. Se on kuin ylämäkeen
Helvetin uusi vauva, kun ei voi lainata kokonaan 😤
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ite teen kolmivuorotyötä joten se onko aamu, päivä, ilta vai yö on aika se ja sama, kunhan vaan loppuisi tuo turha kellojen siirtely, sillä saa aina viikon sekaisin.
Yhteiskunta on kuitenkin päällä 24/7 ja sähkövalot on keksitty aikoja sitten, ei sillä luonnonvalon määrällä ole siltä kannalta hyötyä, ehkä joskus agraariaikoina oli.
Sama määrä valoa sitä on tai ei ole, ei siinä kellojen ränkläys mitään muuta, talviaika on se normaali aika muutenkin.
Teet siis kolmivuorotyötä eli sulla vaihtuu työajat kokoajan, mutta se että 2 kertaa vuodessa kelloja siirretään yhdellä tunnilla, saa sut viikon ajaksi sekaisin 😂. Tiesinkin että nämä kellonaikasiirroista sairastuvat ovat luulosairaita.
Trolli olet mutta vastataan silti.
Se että herään joka viikko eri aikaan ei tässä vaiheessa itsessään tuota ongelmaa, vaan nimenomaan se "valon määrän" muutos joka nimenomaan liittyy siihen että kelloja siirretään eteenpäin.
Vuorotyöläiset tarvitsevat keskimäärin tiukemman aikataulun erityisesti uneen liittyen ja tässä pienet muutokset voivat olla tarpeeksi häiritsemään unta. Heräämistä minä en voi muuttaa, koska sinne töihin on herättävä ja tässä ei kellojen siirto vaikuta asiaan, jos kello soi 4:ltä aamulla niin se soi klo 4 aamulla. Mutta nukkumaanmenoon voin vaikuttaa ja siinä nimenomaan häiritsee turha kellojen ränkläys.
Seuraavaksi heität taas jonkun muka nasevan kommentin emojien kanssa joten tämä on viimeinen vastaus sinulle. Älä vaivaudu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
THL:n johtopäätös on vähintäänkin kyseenalainen, koska koko Suomi käyttää samaa aikaa, vaikka auringonnousu- ja laskuajat poikkeavat riippuen vuodenajasta suurestikin riippuen havannoidaanko asiaa Joensuussa, Vaasassa, Hangossa vai Utsjoella.
Taas täydellistä ymmärtämättömyyttä. Aikavyöhyke on kompromissi, mutta kesäaika ei vastaa minkään Suomen alueen aikaa. Talviaika on lähempänä normaaliaikaa niin idässä kuin lännessäkin.
Jos tarkkoja oltaisiin, erityisesti Länsi-Suomessa oltaisiin lähempänä Ruotsin aikavyöhykettä eikä suinkaan kesäaikahullujen vaatimaa Moskovan aikaa. Varsinkin Länsi-Suomessa kesäaika on erityisen huono vaihtoehto.
Ei ymmärtämättömyyttä, vaan analyyttistä virhelähteiden pohtimista. Asia, mitä harvat tilastotutkijat ja meta-analyytikot harrastavat, koska he eivät oikeasti tajua matematiikasta yhtään mitään.
Mä oon erimieltä. Talviaika on oikea aika <3
Vierailija wrote:
Ei ole mitään oikeaa aikaa. Saati yleispätevää parasta. Kesä-talviaika on itseasiassa paras kompromissi, mutta nykyisin valitettavasti tutkijatkin ovat tyhmentyneet.
Talviaika on yhtä kuin aikavyöhykkeiden mukainen normaaliaika. Olen itse jo niin vanha, että olen ensimmäiset 15 vuotta elänyt pelkkää normaaliaikaa. Saisi loppua tämä kellojen vääntely, senhän on todettu tulevan kalliiksikin, kun tulee kaikenlaisia terveysvaivoja monille ihmisille.
Vierailija wrote:
Talviaika on yhtä kuin aikavyöhykkeiden mukainen normaaliaika. Olen itse jo niin vanha, että olen ensimmäiset 15 vuotta elänyt pelkkää normaaliaikaa. Saisi loppua tämä kellojen vääntely, senhän on todettu tulevan kalliiksikin, kun tulee kaikenlaisia terveysvaivoja monille ihmisille.
Mahtaa olla placebo efekti tai muutenhan ihmisiä sairastuisi ja kuolisi kuin kärpäsiä huonosti nukutun yön jälkeen.
Samaa mieltä. Nyt jo ketuttaa kun viideltä on pimeää. Lenkin sijaan tekee mieli ottaa suklaa ja siirtyä sohvalle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei ole mitään oikeaa aikaa. Saati yleispätevää parasta. Kesä-talviaika on itseasiassa paras kompromissi, mutta nykyisin valitettavasti tutkijatkin ovat tyhmentyneet.
🤦♀️
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinusta ainakin tulisi erinomainen tutkija
Toisen maailman sodan keksintöä, kun piti säästää energiakustannuksissa...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kannattaa lukea, mitä THL:n asiantuntijat torppaavat ajatuksen pysyvästä kesäajasta. Yksiselitteisesti talviaika eli normaaliaika on ihmiselle parempi. Erityisesti iltavirkuille, joiden osuus on suuri.
https://blogi.thl.fi/kellojen-siirtaminen-pysyvasti-talviaikaan-olisi-t…
Kesäaika on meille iktavirkuille parempi. Tietenkin. Olen lukenut useita kommentteja joissa aamuvirkut selittävät iltavirkuille kuinka talviaika on meille parempi. Kiva mutta kysykää meiltä itseltämme. En tunne yhtään iltavirkkua joka kannattaisi pysyvää talviaikaa.
No minä ainakin. Iltavirkulle mukavampaa nukkua myöhempään.
Et sinä saa nukkua yhtään sen myöhempään talviajassa kuin kesäajassa. Jos kello soi klo 7, se tekee niin kummassakin ajassa. Kroppasi ei tiedä auringon ja tähtien asentoa nukkuessasi.
Vierailija wrote:
Tämän hetkinen normaaliaika on ainoa oikea aika. Valo – erityisesti luonnonvalo – on elimistön uni-valverytmin tärkein tahdistaja. Valolle altistuminen on hyödyllisintä aamulla, koska näin vuorokausirytmi pysyy parhaiten tahdistuneena.
Että tällaistakin tuubaa jaksetaan tänne suoltaa 😄.
Teet siis kolmivuorotyötä eli sulla vaihtuu työajat kokoajan, mutta se että 2 kertaa vuodessa kelloja siirretään yhdellä tunnilla, saa sut viikon ajaksi sekaisin 😂. Tiesinkin että nämä kellonaikasiirroista sairastuvat ovat luulosairaita.