Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talviaika on kesäaikaa epäterveellisempi kertovat tutkijat

Vierailija
29.10.2021 |

Talviaikaan siirtyminen ja talviaika aiheuttaa ihmisille terveyshaittoja selvisi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemästä tutkimuksesta:

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000008363380.html

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Nimenomaan iltavirkulle talviaika on parempi. Jos haluaa mennä tuntia aiemmin nukkumaan ja herätä tuntia aikaisemmin, ihminen on silloin todellisuudessa aamuvirkku eikä iltavirkku.

Niin on. Iltavirkkua auttaa aamun valoisuus. Hänhän joka tapauksessa pystyy valvomaan myöhään, eikä pimeys ole ongelma. Iltavirkun ongelma on saada itsensä aamulla hereille ja siihen juuri auttaa valoisuus ja normaaliaika.

Ei, näin voi kuvitella vain aamuvirkku. Iltavirkkua ei auta heräämisessä mikään, ei yhtään mikään. Rytmi ei muutu eikä valo vaikuta aamulla pätkänkään vertaa. Sen sijaan iltapäivällä/illalla valo on tärkeää koska silloin se tuottavin - ja kivoin - aika alkaa. Ja silloin saattaa masentaa että on jo pimeää. 

Suomessa toki on aina pimeää mutta täällä Keski-Euroopassa kesäajan hyöty on merkittävä. On täysin eri asia laskeeko aurinko viideltä vai kuudelta. Ja nimenomaan iltavirkulle kuudelta sopii paremmin, koska toistan: aamulla ei auta MIKÄÄN.

Vierailija
162/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Suomen nykyinenkin aikavyöhyke on jo valmiiksi suurimmassa osassa maata huono. Nykyinen normaaliaika vastaa todellisuudessa aivan itäisimmän Suomen aikaa. Siksi kesäaika poikkeaa läntisimmillä paikkakunnilla lähes kaksi tuntia oikeasta ajasta. 

Ei ole mitään "oikeaa aikaa". Kellonajat on vain ihmisten sopimuksia! Jos klo 15 olisi keskipäivä ja aurinko korkeimmillaan, niin sitten olisi. Kukaan ei silloin valittaisi että aurinko ei ole oikeassa asennossa klo 12.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdää protesti ja kieltäytykää vaihtamasta kellon aikaa.

Vierailija
164/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muhun kellonaikojen siirtely vaikuttanut mitenkään.

Kuka laittaa teidän perheen kellot oikeaan aikaan kaksi kertaa vuodessa. Kelloja on yllättävän paljon, kaksi seinäkelloa, herätyskello-latausalusta, telkkarin kello, kotiteatterin kello, kahden auton kellot, hellan kello ja mökin kellot nyt ainakin. Suuritöisin on täriä yli 2 tonnia painava pihan aurinkokello oikeaan asentoon ja se on tehtävä tasatunnilla aurinkoisena päivinä.

Meillä asennettiin pari vuotta sitten aurinkokelloon sellainen erillinen kellotaulu, jonka voi kääntää keväällä kesäaikaan ja syksyllä takaisin. Helpotti huomattavasti, kun ei tarvitse enää sitä koko parin tonnin järkälettä käännellä. Voin suositella, vaikka mieluummin itse jäisin astronomiseen normaaliaikaan. 

Vierailija
165/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näitä helvetin kelloja on siirreltävä niin muuttukoot vaohtosuunta. Talvella 2h eteen ja kesällä taakse

Vierailija
166/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Nimenomaan iltavirkulle talviaika on parempi. Jos haluaa mennä tuntia aiemmin nukkumaan ja herätä tuntia aikaisemmin, ihminen on silloin todellisuudessa aamuvirkku eikä iltavirkku.

Niin on. Iltavirkkua auttaa aamun valoisuus. Hänhän joka tapauksessa pystyy valvomaan myöhään, eikä pimeys ole ongelma. Iltavirkun ongelma on saada itsensä aamulla hereille ja siihen juuri auttaa valoisuus ja normaaliaika.

Ei, näin voi kuvitella vain aamuvirkku. Iltavirkkua ei auta heräämisessä mikään, ei yhtään mikään. Rytmi ei muutu eikä valo vaikuta aamulla pätkänkään vertaa. Sen sijaan iltapäivällä/illalla valo on tärkeää koska silloin se tuottavin - ja kivoin - aika alkaa. Ja silloin saattaa masentaa että on jo pimeää. 

Suomessa toki on aina pimeää mutta täällä Keski-Euroopassa kesäaja

Näinpä. Olen melko kyllästynyt siihen että aamuvirkut neuvovat kuinka talviaika on minulle parempi. Ei ole. Talviaika on ihan ok, mutta kesäaika on aina parempi.

Vierailija
167/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne tutkijat niin sanoi? Ei ainakaan AP:n linkissä.

Vierailija
168/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jo nyt on masentunut olo kun sunnuntaista alkaen on valo vietä illoilta. En ihmettele ollenkaan että talviaika epäterveellinen mielenterveyden kannalta.

Kesäaika sopii paljon paremmin nykyihmisen vuorokausrytmiin. Viideltä aamulta harvan tarvii lypsää lehmiä, mutta viideltä illalla moni meiellään harrastaisi aktiviteetteja jotka vaatii päivänvaloa.

Kun mennään kesäajan mukaan, ollaan tuntia edellä. Herätään liian aikaisin, mennään nukkumaan liian aikaisin. Talviaika on oikea aika myös luonnon kierron kannalta. 

Kesäajassa herätään ihan samaan kellonaikaan kuin talviajassakin. Jokainen, joka väittää aistivansa taivaankappaleiden liikkeet nukkuessaan tai kärsivänsä kun aurinko ei ole etelässä klo 12, valehtelee.

Vierailija
169/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomessa ja Ahvenanmaalla ollaan terveempiä kuin Itä-Suomessa. Valoisemmat illan tunnit ovat siis eduksi terveydelle.

Vierailija
170/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Talviaika on yhtä kuin aikavyöhykkeiden mukainen normaaliaika. Olen itse jo niin vanha, että olen ensimmäiset 15 vuotta elänyt pelkkää normaaliaikaa. Saisi loppua tämä kellojen vääntely, senhän on todettu tulevan kalliiksikin, kun tulee kaikenlaisia terveysvaivoja monille ihmisille.

Mahtaa olla placebo efekti tai muutenhan ihmisiä sairastuisi ja kuolisi kuin kärpäsiä huonosti nukutun yön jälkeen.

Vahva on placebo kun esimerkiiksi sydänkohtaukset lisääntyvät huomattavasti kellojen kääntelyn jälkeisinä arkipäivinä, kuten vaikka tässä tutkimuksessa.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc0807104

Eikä ole mitenkään ainutlaatuinen tutkimus.

Vierailija
171/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jo nyt on masentunut olo kun sunnuntaista alkaen on valo vietä illoilta. En ihmettele ollenkaan että talviaika epäterveellinen mielenterveyden kannalta.

Kesäaika sopii paljon paremmin nykyihmisen vuorokausrytmiin. Viideltä aamulta harvan tarvii lypsää lehmiä, mutta viideltä illalla moni meiellään harrastaisi aktiviteetteja jotka vaatii päivänvaloa.

Kun mennään kesäajan mukaan, ollaan tuntia edellä. Herätään liian aikaisin, mennään nukkumaan liian aikaisin. Talviaika on oikea aika myös luonnon kierron kannalta. 

Kesäajassa herätään ihan samaan kellonaikaan kuin talviajassakin. Jokainen, joka väittää aistivansa taivaankappaleiden liikkeet nukkuessaan tai kärsivänsä kun aurinko ei ole etelässä klo 12, valehtelee.

Kannattaisi sinunkin hieman perehtyä siihen miten ihmisen sisäinen kello ja cirkadinen rytmi toimii.

Vierailija
172/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä muutos talviaikaan on helpompi. Keväällä on jotenkin ongelmallisempaa.

Vierailija
173/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Talviaika on yhtä kuin aikavyöhykkeiden mukainen normaaliaika. Olen itse jo niin vanha, että olen ensimmäiset 15 vuotta elänyt pelkkää normaaliaikaa. Saisi loppua tämä kellojen vääntely, senhän on todettu tulevan kalliiksikin, kun tulee kaikenlaisia terveysvaivoja monille ihmisille.

Mahtaa olla placebo efekti tai muutenhan ihmisiä sairastuisi ja kuolisi kuin kärpäsiä huonosti nukutun yön jälkeen.

Vahva on placebo kun esimerkiiksi sydänkohtaukset lisääntyvät huomattavasti kellojen kääntelyn jälkeisinä arkipäivinä, kuten vaikka tässä tutkimuksessa.

Data-analyytikkona itse tiedän, että aineistosta voi saada sopivilla testeille melkein mitä tahansa tuloksia, jotka testautuvat neljällä rinnakkaisella menetelmällä negatiiviseksi. Tämän vuoksi on oleellista ymmärtää syvällisemmin tutkimusongelma ja mihin matemaattisesti käytetty mallinnus pohjautuu, eikä vain vääntää SPSS:ssä valikosta testiä.

Vierailija
174/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Data-analyytikkona itse tiedän, että aineistosta voi saada sopivilla testei

Huutista "data-analyytikolle". 

Vierailija
175/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samaa mieltä. Nyt jo ketuttaa kun viideltä on pimeää. Lenkin sijaan tekee mieli ottaa suklaa ja siirtyä sohvalle.

Jep, tästä syystä 70-luvulla oltiin plösömpiä.

Vierailija
176/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huutistella, jos ei ymmärrä matematiikasta mitään. Itsellä on työkone täynnä faktaa.

Vierailija
177/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.  Talviaikaan tulee enempi paleltumia kun kesäaikaan.  Tämän on tutkineet erittäinvaativassaerikoiasiantuntijatehtävissä toimineet erikoisasijantuntijat.

Vierailija
178/192 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse asiassa, ainakin unitutkijoilta on tullut kommentteja, että pitäisi askeltaa vielä yksi tunti enemmän taaksepäin, jolloin nukkumaanmenoaikaan olisi varmemmin hämärää, joka edesauttaa unensaantia ja aamulla olisi varmemmin valoisaa, joka taasen auttaa heräämiseen ja päivän virkeyteen.

Kyllä on jumal auta ihan riittävän pimeää jo nytkin, ennen viittä hämärtää ja on säkkipimeää kun pitäisi käydä kaupassa, harrastuksissa, hoitaa lasten harrastukset ja niin edelleen. Ei tarvita mitään vi tun unitutkijoita sössöttämään lisäpimeydestä.

Vierailija
179/192 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllähän nuo talviajan puolustajat on älyllisesti kehitysvammaisia, kun ihan kirkkain silmin sössöttävät, kuinka kesäisin nukutaan välillä 22-06 vain 7h kun talviajassa he nukkuvat samassa välissä 8h.

Talviaika on täysin järjetön ja typerä. Mieluummin sitten siirretään kelloja, mutta ei missään nimessä pysyvää talviaikaa. 

Ja olen iltavirkku ja nimenomaan siksi ehdottomasti kesäaika parempi.

Sitähän voi sanoa itseään miksi vain, mutta oikea iltavirkku ei voi paremmin, jos joutuu herätä aikaisemmin ja joutuu nukkumaan aiemmin. Mutta ehkä kovin paljon logiikkaa ei voi odottaa ihmisiltä, jotka ei jo lapsena oppineet, ettei ihmisiä nimitellä vammaisiksi.

Vierailija
180/192 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja tykkään normaaliajasta enemmän. Nyt on oikein hyvä olla. Tähän aikaan jäädään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi