Aidot venäläiset blinit?
WTD-blogissa oli mielenkiintoista juttua siitä, että Suomessa "aidot venäläiset blinit" (tattarijauhoista ja hiivasta tehdyt) eivät olisikaan venäläisten tuntema herkku, vaan pikemminkin ehkä karjalainen juttu. Natan ja monen kommentoijan mukaan venäläiset blinit ovat samoja kuin meikäläiset lätyt.
Mitä tähän sanovat AV-mammat, ja etenkin venäläistaustaiset?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:53"]
Ainakin Googlettamalla venäjän sanan blini tulee tavislettuja. Ot, mitä ne asunnot ovatkaan nimeltään, missä asuu useita perheitä samassa, voisiko sanoa murjussa Venäjällä.
[/quote]
Kommunalka? Tää sana on mulle tuttu Virosta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:53"]
Ainakin Googlettamalla venäjän sanan blini tulee tavislettuja. Ot, mitä ne asunnot ovatkaan nimeltään, missä asuu useita perheitä samassa, voisiko sanoa murjussa Venäjällä.
[/quote]
Kommunalka? Tää sana on mulle tuttu Virosta.
Ap
[/quote] joo, just nlita tarkoitin, kiitos.
Kyllä, kommunalka on se sana, jota käytetään puhekielessä. Virallinen termi on kommunalnaja kvartira.
Sä suuressa & mahtavassa 70-80-luvuilla asunut voisit vaikka aloittaa oman ketjun, missä kerrot kokemuksistasi Neuvostoliitossa! (Ei siis sillä, että et voisi niitä tässä ketjussa kertoa, vaan sillä, että kokemuksiasi olisi kiintoisaa lukea.)
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:53"]
[/quote]
Kommunalka.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:47"]
Perustuu omaan kokemukseeni Neuvostoliitossa asuessani (1970-80-luvulla). Moskovaan muutettuani yritin aikani etsiä kaupoista hiivaa, kunnes neuvostoliittolaiset tuttavani valistivat, että ihan turhaa työtä teen. Ja vähän ennen Neuvostoliiton romahdusta kaupoista katosivat melkein kaikki muutkin tuotteet, ihan itse olen seisonut niissä satametrisissä jonoissa Gorbatshovin ajalla. Kun Moskovassakin olivat hyllyt tyhjiä, voi kuvitella, miltä ne näyttivät "hyvin ruokitun" pääkaupungin ulkopuolella.
[/quote]
Perustuuko tietosi tsaarin ajan hiivan saatavuudesta myös omaan kokemukseen? Itse asiassa luulen että Moskovan ulkopuolella hiivataikina on ollut yleisempää, koska siellä on ollut vielä käytössä perinteiset maaseudun työtavat ja raaka-aineet. Teollinen hiivan valmistushan ei ollut länsimaissakaan vallalla ennen Louis Pasteurin tieteellisiä tutkimuksia 1800-luvulla, joten ei mikään hiivapohjainen vanha taikinaresepti ole missään päin maailmaa perustunut kaupasta ostettavaan hiivaan.
Mulla on karjalainen suku ja olen tuntenut myös venäläisten emigranttien perheitä Suomessa.
Luulen että kommentoijat, jotka uskovat paksujen tattariblinien olevan varhaisempaa keisarillisen ajan perintöä, ovat oikeassa. Nämä perinteet ovat siten säilyneet Suomessa.
Neuvostoliiton kurja tilanne on varmaan vaikuttanut paljon ruokakulttuurin muutokseen.
Meillä on kotona blinejä syöty ja ne tehdään eri tavalla kuin suomalaiset letut. Usein kutsuttiin näitä linneiksi. Meillä reseptiin kuuluu myös vissyvesi tattarijauhojen, hiivan ja kermaviilin lisäksi. Voisulassa paistetaan, pienet ja paksut, päätltä rapeat. Sellaisia ettei nykynuori niitä kovin montaa peräkkäin pistele!
Blineissä nimenomaan on ne erityiset päällyksetkin, joita ei suomalaisen letun kanssa syödä. Kyllä just smetana, hunaja ja suolakurkku -kombo on yks juttu. Mädit, savukalat, sipulit, yms. Kuka tuollaista laittaisi suomalaiselle muurinpohjaletulle?
Blinit kuuluvat nimenomaan ortodoksiseen perinteeseen, joten ei välttämättä ollut siksi tunnettu kaikkien evakkojen parissa, monet evakothan olivat etnisesti suomalaisia ja uskoltaan luterilaisia. Ortodoksit noudattavat paastoa, ja blinejä on nimenomaan syöty voiviikolla eli just ennen suuren paaston alkamista (vähän kuin varastoon hih).
Venäläiset vehnälettuset ovat nimeltän oladit, ne syödään makean kanssa ja Venäjällä niiden muoto on sama pieni pyöreä ja paksunkuohkea kuin karjalaisen blinin. Oladeja meillä ei tehty tai tunnettu kotona vaan meillä kotona äiti teki joskus syrnikkejä, joihin taas tuli rahkaa vehnäjauhojen kera. Äiti teki pieniksi, paistoi suomalaisella lettupannulla jossa 4 paikkaa.
Juu Neuvostoliitossa ei ollut hiivaa, vaikka faaraoiden Egyptissä oli. Voisiko näihin Neuvostoliitto-satuihin saada edes jotain järkeä? :D
Meidän Prismasta saa sellaisia venäläisiä suolakurkkuja, jotka tehdään Venäjällä. Ne on ihan parhaita suolakurkkuja, mitä oon ikiä syönyt, mutta ne pierettää aika rankasti. Siks niitä ei voi syödä ku perjantaisin ennen viikonloppuvapaita:)
https://ru.wikipedia.org/wiki/Русские_блины
Artikkelin mukaan länsimaissa myytävät "venäläiset blinit" ovat vain pannukakkuja/lettuja. Oikeat blinit on sitten niitä hiivapohjaisia, ja niitä löytyy eri puolilta Venäjää paikallisina versioina hieman eri tavoin tehtynä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:46"]
En tiedä missä päin AP asuu, mutta Vantaan Koivukylässä on nykyään "aito" bliniravintola. Oli juttua paikallislehdessäkin kun avasivat. Itse en vielä ole uskaltautunut kokeilemaan, vaikka melko usein käydään siellä päin kaupoilla.
[/quote]
Asun todennäköisesti kaukana kaikista Suomen venäläisistä ravintoloista :) Mutta käyn kyllä PK-seudulla melko usein, tosin aika harvoin ehdin ravintolaan syömään. Mutta joskus vielä!
Ap