Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aidot venäläiset blinit?

Vierailija
05.01.2015 |

WTD-blogissa oli mielenkiintoista juttua siitä, että Suomessa "aidot venäläiset blinit" (tattarijauhoista ja hiivasta tehdyt) eivät olisikaan venäläisten tuntema herkku, vaan pikemminkin ehkä karjalainen juttu. Natan ja monen kommentoijan mukaan venäläiset blinit ovat samoja kuin meikäläiset lätyt. 

Mitä tähän sanovat AV-mammat, ja etenkin venäläistaustaiset?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hirvittävän sääli, kuinka suuri osa venäläistä kulttuuria tuhoutui Neuvostoliiton aikana. Muun muassa keittiökulttuuri rappeutui kokonaan.

Vierailija
22/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:21"] 

Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.

Ap

[/quote]

Mun yks venäläinen kaveri syö aina suolakurkkuja hunajalla ja smetanalla... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:31"]

Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.

Ap

[/quote]

[/quote]

Mistäpäin hän on kotoisin?

Ap

Vierailija
24/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse täältä itärajalta ja työskennellyt venäläisessä firmassa. Meidän pomo on kyllä tarjonnut blineinä sellaisia tattarilettusia. Ja hunajaa ja suolakurkkua on kaikissa illanistujaisissa tarjolla. Ota näistä nyt sit selvä.

Vierailija
25/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo maistanut kumpaakaan mallia näistä lätyistä, mutta tarkoitus olis joskus mennä oikein ravintolaan kokeilemaan. Ja tietysti sekä noita tattarilättyjä että litteämpiä versioita!

Ap

Vierailija
26/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:16"]

Luulen, että nuo vanhat, "aidot" blinit katosivat venäläisestä keittiöstä neuvostovallan aikana siitä yksinkertaisesta syystä, että ruokakaupoista ei vuosikymmeniin ollut saatavilla hiivaa, eikä juuri tattarijauhojakaan. Niinpä venäläiset siirtyivät paistamaan blininsä hiivattomina vehnäjauhoista. Neuvostoliiton aikana ehti elää ja kuolla monta sukupolvea, ja nykynuoret eivät siksi tiedä mitään niistä oikeista blineistä.

[/quote]

Neuvostoliitossa ei ollut hiivaa? :P Mihinkähän tämäkin taas perustuu? Tuskin ne tsaarinaikaiset venäläisetkään ruokatarpeitaan juuri kaupoista ostivat nykyisessä määrin, ja silti keksivät hiivaletut. Venäläisten elintaso oli Gorbatšovin aikana moninkertainen Nikolai II:n aikaan verrattuna, pidetään nyt joku tolkku näissä "pulaa Neuvostoliitossa" -jutuissa.

Vierailija
27/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:31"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Mistäpäin hän on kotoisin?

Ap
[/quote]

Venäjältä.

Vierailija
28/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:31"] [quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:21"]  Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.   Ap [/quote] Mun yks venäläinen kaveri syö aina suolakurkkuja hunajalla ja smetanalla...  [/quote]   Mistäpäin hän on kotoisin?   Ap [/quote] Venäjältä.

[/quote]

Mistäpäin Venäjää? Se on aika iso maa...

Ap

Vierailija
29/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:35"]

Olen itse täältä itärajalta ja työskennellyt venäläisessä firmassa. Meidän pomo on kyllä tarjonnut blineinä sellaisia tattarilettusia. Ja hunajaa ja suolakurkkua on kaikissa illanistujaisissa tarjolla. Ota näistä nyt sit selvä.

[/quote]

Ehkä pomosi kuuluu niihin, jotka elvyttävät sitä vanhaa keittiötä. Siis hiivalla kohotettuja paksuja lettuja tarjoilee?

Vierailija
30/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:29"]

On hirvittävän sääli, kuinka suuri osa venäläistä kulttuuria tuhoutui Neuvostoliiton aikana. Muun muassa keittiökulttuuri rappeutui kokonaan.

[/quote]

Suomessa sen sijaan syödään nykyisin ihan samaa ruokaa kuin 1800-luvulla, ja muutenkin räp-biisit on samoja kuin silloin.

Vierailija
31/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:31"] [quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:21"]  Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.   Ap [/quote] Mun yks venäläinen kaveri syö aina suolakurkkuja hunajalla ja smetanalla...  [/quote]   Mistäpäin hän on kotoisin?   Ap [/quote] Venäjältä.

[/quote]

Mistäpäin Venäjää? Se on aika iso maa...

Ap
[/quote]

Sieltä keskivaiheilta.

Vierailija
32/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätyt on planeetan laajuinen ilmiö ja ei ole ihme jos Venäjällä (tai Suomessa) niitä tehdään. Miksi tästäkin pitää tehdä tämmöistä haloota?!

Vierailija
33/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä päin AP asuu, mutta Vantaan Koivukylässä on nykyään "aito" bliniravintola. Oli juttua paikallislehdessäkin kun avasivat. Itse en vielä ole uskaltautunut kokeilemaan, vaikka melko usein käydään siellä päin kaupoilla.

Vierailija
34/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:45"]Lätyt on planeetan laajuinen ilmiö ja ei ole ihme jos Venäjällä (tai Suomessa) niitä tehdään. Miksi tästäkin pitää tehdä tämmöistä haloota?!
[/quote]

Koska Venäjä!!! Ooooh! Venäjän lätty on ihan erilainen kuin Suomen!

Vierailija
35/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:40"]

Luulen, että nuo vanhat, "aidot" blinit katosivat venäläisestä keittiöstä neuvostovallan aikana siitä yksinkertaisesta syystä, että ruokakaupoista ei vuosikymmeniin ollut saatavilla hiivaa, eikä juuri tattarijauhojakaan. Niinpä venäläiset siirtyivät paistamaan blininsä hiivattomina vehnäjauhoista. Neuvostoliiton aikana ehti elää ja kuolla monta sukupolvea, ja nykynuoret eivät siksi tiedä mitään niistä oikeista blineistä.

[/quote]

Neuvostoliitossa ei ollut hiivaa? :P Mihinkähän tämäkin taas perustuu? Tuskin ne tsaarinaikaiset venäläisetkään ruokatarpeitaan juuri kaupoista ostivat nykyisessä määrin, ja silti keksivät hiivaletut. Venäläisten elintaso oli Gorbatšovin aikana moninkertainen Nikolai II:n aikaan verrattuna, pidetään nyt joku tolkku näissä "pulaa Neuvostoliitossa" -jutuissa.

[/quote]

Perustuu omaan kokemukseeni Neuvostoliitossa asuessani (1970-80-luvulla). Moskovaan muutettuani yritin aikani etsiä kaupoista hiivaa, kunnes neuvostoliittolaiset tuttavani valistivat, että ihan turhaa työtä teen. Ja vähän ennen Neuvostoliiton romahdusta kaupoista katosivat melkein kaikki muutkin tuotteet, ihan itse olen seisonut niissä satametrisissä jonoissa Gorbatshovin ajalla. Kun Moskovassakin olivat hyllyt tyhjiä, voi kuvitella, miltä ne näyttivät "hyvin ruokitun" pääkaupungin ulkopuolella.

Vierailija
36/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:29"]

[/quote]

Suomessa sen sijaan syödään nykyisin ihan samaa ruokaa kuin 1800-luvulla, ja muutenkin räp-biisit on samoja kuin silloin.
[/quote]

Elastinen oli kyllä paljon parempi silloin 1800-luvulla. Ihanaa kun suomalainen kulttuuri ei ole koskaan muuttunut millään tavalla.

Vierailija
37/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoaikaan ihmiset osti leivän valmiina vain kahta laatua oli tarjolla tumma ja valkoinen.

Leivinuuneja ei ollut tavallisella kansalla. 

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:40"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
38/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:45"]

Lätyt on planeetan laajuinen ilmiö ja ei ole ihme jos Venäjällä (tai Suomessa) niitä tehdään. Miksi tästäkin pitää tehdä tämmöistä haloota?!

[/quote]

Millaista haloota?

Ap

Vierailija
39/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvostoliitossa hiiva meni leipomoiden käyttöön, sitä ei myyty tavallisissa ruokakaupoissa kuin aivan satunnaisesti ja todella vähän. Ja kun sitä kaupasta joskus sai, se ostettiin heti pontikantekoa varten. Tämän on minulle kertonut venäläinen (ex-neuvostoliittolainen) yliopiston professorini.

Vierailija
40/53 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Googlettamalla venäjän sanan blini tulee tavislettuja.

Ot, mitä ne asunnot ovatkaan nimeltään, missä asuu useita perheitä samassa, voisiko sanoa murjussa Venäjällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi