Aidot venäläiset blinit?
WTD-blogissa oli mielenkiintoista juttua siitä, että Suomessa "aidot venäläiset blinit" (tattarijauhoista ja hiivasta tehdyt) eivät olisikaan venäläisten tuntema herkku, vaan pikemminkin ehkä karjalainen juttu. Natan ja monen kommentoijan mukaan venäläiset blinit ovat samoja kuin meikäläiset lätyt.
Mitä tähän sanovat AV-mammat, ja etenkin venäläistaustaiset?
Kommentit (53)
Blinit ovat ihan perus lättyjä. Niille joissa on käytetty hiivaa on oma nimensä, mutta en muista mikä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:08"]
Ei AV:lla ole venäläistaustaisia, korkeintaan suomenruotsalaisia.
[/quote]
Oho, millos oot tehnyt tämän etnisen kartoituksen?
Ap
Ainakin Moskovasta Suomeen muuttanut työkaverini teki usein blinejä eikä ne olleet lettuja. Oli tehnyt niitä myös työnään Moskovassa. Mutta se on tietysti vain yksi kokemus.
Jep, pyysin kerran venäläisiä tuttuja (Petroskoista) opettamaan blinien tekoa ja ne olivat täysin meidän lettujamme.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:09"]
Blinit ovat ihan perus lättyjä. Niille joissa on käytetty hiivaa on oma nimensä, mutta en muista mikä.
[/quote]
Mä lueskelin joitain kommentteja, siellä tais joku tarjota jotain nimeä niille. En enää muista...
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:10"]
Ainakin Moskovasta Suomeen muuttanut työkaverini teki usein blinejä eikä ne olleet lettuja. Oli tehnyt niitä myös työnään Moskovassa. Mutta se on tietysti vain yksi kokemus.
[/quote]
Millaisia ne olivat sitten?
Ap
Jep, pyysin kerran venäläisiä tuttuja (Petroskoista) opettamaan blinien tekoa ja ne olivat täysin meidän lettujamme.
[/quote]
Jos en nyt ihan väärin muista, niin ainakin Viipurissa olisi sitten tehty näitä suomalaisia "aitoja venäläisiä blinejä", mutta ei ilmeisesti koko Karjalassa - jossa toki väestö on etnisyydeltään vaihtunut vähän erilaiseksi kuin ennen 2. maailmansotaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:08"]
[/quote]
Oho, millos oot tehnyt tämän etnisen kartoituksen?
Ap
[/quote]
Perustan väitteeni keskusteluista keräämiini tietoihin.
En ole venäläistaustainen, mutta työni vuoksi käyn säännöllisesti Pietarissa ja Moskovassa. Aina kun olen siellä syönyt blinejä (=usein), ovat ne olleet meidän lettujen kaltaisia (suolaisilla tai makeilla täytteillä).
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:10"]
[/quote]
Ap
[/quote] taikinaa kohotettiin useampi tunti, ja koko pulju haisi silloin taikinalle. Rasvaa oli paljon.
Kyllä se ap juuri näin on. Ne kuohkeat, paksut, tattarijauhoista tehdyt ja kirkastetussa voissa paistetut herkut ovat karjalaisia. Kun Venäjällä ostaa blinejä, ne ovat meidän lettujamme makealla tai suolaisella täytteellä.
Itselläni on mummot Karjalan evakoita ja olen opiskellut Pietarissa, joten vaikken ole venäläinen, niin kokemuspohjaa on vähän.
Olen suomalainen mutta suorittanut maisterintutkintoni venäjän kielestä ja töiden takia asunut pitkään ensin Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. En koskaan ole siellä törmännyt muihin blineihin kuin tavallisiin suomalaisiin hiivattomiin lettuihin. Joita venäläiset siis nimittävät blineiksi.
Vanhoissa venäläisissä keittokirjoissa blineihin kuitenkin käytetään tattarijauhoja ja ne kohotetaan hiivalla. Luulen, että nuo vanhat, "aidot" blinit katosivat venäläisestä keittiöstä neuvostovallan aikana siitä yksinkertaisesta syystä, että ruokakaupoista ei vuosikymmeniin ollut saatavilla hiivaa, eikä juuri tattarijauhojakaan. Niinpä venäläiset siirtyivät paistamaan blininsä hiivattomina vehnäjauhoista. Neuvostoliiton aikana ehti elää ja kuolla monta sukupolvea, ja nykynuoret eivät siksi tiedä mitään niistä oikeista blineistä.
Tämä on siis teoriani; korjatkaa, jos tiedätte paremmin
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:11"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Enpä usko. Blinit ovat nimenomaan meidän lettujamme. Syrnikit ovat rahkalettuja, jotka ovat sellaisia paksumpia mutta tehdään rahkataikinasta eikä kohoteta hiivalla. Ihan eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:16"]Olen suomalainen mutta suorittanut maisterintutkintoni venäjän kielestä ja töiden takia asunut pitkään ensin Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. En koskaan ole siellä törmännyt muihin blineihin kuin tavallisiin suomalaisiin hiivattomiin lettuihin. Joita venäläiset siis nimittävät blineiksi.
Vanhoissa venäläisissä keittokirjoissa blineihin kuitenkin käytetään tattarijauhoja ja ne kohotetaan hiivalla. Luulen, että nuo vanhat, "aidot" blinit katosivat venäläisestä keittiöstä neuvostovallan aikana siitä yksinkertaisesta syystä, että ruokakaupoista ei vuosikymmeniin ollut saatavilla hiivaa, eikä juuri tattarijauhojakaan. Niinpä venäläiset siirtyivät paistamaan blininsä hiivattomina vehnäjauhoista. Neuvostoliiton aikana ehti elää ja kuolla monta sukupolvea, ja nykynuoret eivät siksi tiedä mitään niistä oikeista blineistä.
[/quote]
äitini on venäjältä tai siis neuvostoliitosta muuttanut suomeen vähän ennen syntymääni ja hän on välillä tehnyt näitä "blinejä", mutta niille on kyllä oma nimensä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:16"]
Olen suomalainen mutta suorittanut maisterintutkintoni venäjän kielestä ja töiden takia asunut pitkään ensin Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. En koskaan ole siellä törmännyt muihin blineihin kuin tavallisiin suomalaisiin hiivattomiin lettuihin. Joita venäläiset siis nimittävät blineiksi.
[/quote]
Joissain noissa blogikommenteissa mainittiinkin, että venäläinen keittiö ennen ja jälkeen neukkusaation ovat kaksi ihan eri asiaa! Sehän voi hyvin olla niin, että suomalainen bliniperinne perustuu emigranttien resepteihin.
Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:11"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Enpä usko. Blinit ovat nimenomaan meidän lettujamme. Syrnikit ovat rahkalettuja, jotka ovat sellaisia paksumpia mutta tehdään rahkataikinasta eikä kohoteta hiivalla. Ihan eri juttu.
[/quote] ehkä hän ei kielimuuri takia jaksanut alkaa tehdä selkoa perinpohjaisesti, vaan puhui meille blineistä. Joskus noissa tekemissään oli joukossaomenan paloja.
^ Tämä on totta. Vanha venäläinen (siis keisarillisen Venäjän) keittiö katosi Neuvostoliiton aikana käytännössä olemattomiin. Yksi syy oli se, että ruokatavaroista oli Neuvostoliitossa niin suuri pula, 1930-luvulla maassa jopa kuoli miljoonia ihmisiä nälkään. Toinen syy oli se, että vanhat tavat myös pyrittiin tarkoituksella juurimaan "taantumuksellisina" pois.
Sääli, vanha venäläinen keittiö oli todella herkullinen. Emigranteilla se on säilynyt ja tietysti vanhoissa, tsaarinajalla painetuissa keittokirjoissa. Jonkun verran sitä tietysti nykyään pyrittään elvyttämään.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:16"]
[/quote]
Joissain noissa blogikommenteissa mainittiinkin, että venäläinen keittiö ennen ja jälkeen neukkusaation ovat kaksi ihan eri asiaa! Sehän voi hyvin olla niin, että suomalainen bliniperinne perustuu emigranttien resepteihin.
Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu.
Ap
[/quote]
pakko sanoa, että aika harva noita yhdistelee venäjällä vaikka smetanaa, hunajaa ja suolakurkkuja syödäänkin venäjällä aika paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 19:16"] Olen suomalainen mutta suorittanut maisterintutkintoni venäjän kielestä ja töiden takia asunut pitkään ensin Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä. En koskaan ole siellä törmännyt muihin blineihin kuin tavallisiin suomalaisiin hiivattomiin lettuihin. Joita venäläiset siis nimittävät blineiksi. Vanhoissa venäläisissä keittokirjoissa blineihin kuitenkin käytetään tattarijauhoja ja ne kohotetaan hiivalla. Luulen, että nuo vanhat, "aidot" blinit katosivat venäläisestä keittiöstä neuvostovallan aikana siitä yksinkertaisesta syystä, että ruokakaupoista ei vuosikymmeniin ollut saatavilla hiivaa, eikä juuri tattarijauhojakaan. Niinpä venäläiset siirtyivät paistamaan blininsä hiivattomina vehnäjauhoista. Neuvostoliiton aikana ehti elää ja kuolla monta sukupolvea, ja nykynuoret eivät siksi tiedä mitään niistä oikeista blineistä. Tämä on siis teoriani; korjatkaa, jos tiedätte paremmin [/quote] Joissain noissa blogikommenteissa mainittiinkin, että venäläinen keittiö ennen ja jälkeen neukkusaation ovat kaksi ihan eri asiaa! Sehän voi hyvin olla niin, että suomalainen bliniperinne perustuu emigranttien resepteihin. Samassa postauksessa kyseenalaistettiin suomalaisten venäläiseksi mieltämän herkku, suolakurkut smetanalla ja hunajalla maustettuna. On muuten mun suurta herkkua! Voihan olla, että tuokin on semmoinen keisarillisen Venäjän perinneherkku, joka on nyttemmin unohdettu. Ap [/quote] pakko sanoa, että aika harva noita yhdistelee venäjällä vaikka smetanaa, hunajaa ja suolakurkkuja syödäänkin venäjällä aika paljon.
[/quote]
Niin, sitä mä just tarkoitin, että venäläiset eivät moista herkkua tunne.
Ap