Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnan merkitystä painonpudotuksessa/hallinnassa vähätellään.

Vierailija
05.01.2015 |

Itse olen aina taistellut painoni kanssa ja lukenut aiheesta sitä tätä ja tuota, käynyt aikanaan painonvartijoissa jne. ja kaikkialla toitotetaan samaa: painonpudotuksen avain on ruokavalio ja liikunta on vaan " kiva lisä". Painonvartijoissa selitettiin kuinka ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on 90% ja liikunnalla voit siihen ehkä sen 10% lisää vaikuttaa.

Noh, kuten ehkä tuli ilmi, mä olen todellakin jojoillut painon kanssa lapsesta asti, ja todellakin sillä perinteisellä kaavalla: laihdutan jollain kuurilla, sitten kerään kilot+ muutaman lisää takaisin, ja taas sama homma alusta. Aina olen kyllä jonkin verran liikkunutkin, käynyt kävelyllä jne. MUTTA:

Viime kesänä aloitin kunnollisen, päivittäisen liikunnan. Liikuin 1-3h päivässä kunnon hikiliikuntaa, ei mitään pelkkää kävelylenkkiä niin että vähän saattaa otsa kostua. En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä. Paino putosi kolmessa kuukaudessa 10 kiloa. Sitten tuli ero lokakuussa, ja hanskat putosi tiskiin. En liikkunut, en todellakaan välittänyt pätkääkään siitä mitä söin. Kuukauden kuluttua hiivin varovasti vaa´alle. +2kg. Eli riemu oli rajaton, nuo kilot lähtivät viikossa kun taas ryhdistäytyi. Valitettavasti ryhdistäytyminen oli vain hetkellistä, koska tuli joulukuu, ja jälleen lipsunta vanhoihin tapoihin+ megaflunssa, eli taas kuukausi liikkumattomuutta ja erittäin huonoa syömistä+ herkuttelua. 

No vuoden alusta totesin taas, että nyt riittää, nyt jatkukoon liikunta ja terveempi elämä, ja kävin vaa´alla. Ne samat +2kg olivat taas takaisin, mutta ei mitään muuta.

Aiemmin, kun olen laihduttanut ruokavaliolla, enkä välttämättä edes millään kovalla kitudieetillä, mutta kuitenkin selkeästi ruokavaliopainotteisesti, mulla pienikin repsahdus on tuonut kiloja heti takaisin valtavasti. Normaalisti mulla olisi noiden kuukauden "repsahdusten" aikana noussut paino 5-10 kiloa. Kyllä, mulla on taipumusta ahmintaan.

Eli oman kokemukseni mukaan liikkumalla pudotetut kilot pysyy aivan eri tavalla poissa kuin ruokavaliolla pudotetut kilot. Tähän on tietysti monia aivan luonnollisia selityksiä, kuten lihasmassan kasvu, aineenvaihdunnan kiihtyminen jne. Lisäksi kroppa tietysti muotoutuu aivan eri näköiseksi kun painoa pudottaa liikunnalla, kuin liikkumatta.

Ei mulla muuta. Hyvää vuodenalkua kaikille.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi gramma rasvaa sisältää 40 kJ energiaaja raskas liikunta kuluttaa energiaa noin 4000 kJ tunnissa. Laihduttaakseen yhden kilon ihmisen tulee siis vähentää energiansaannistaan 40000 kJ tai harrastaa 10 tuntia raskasta liikuntaa. sanoo wikipedia.

Hyvät sinulle ap, että sinulla paikat kesti aloittaa ja jatkaa 1-3 tunnin liikuntaa joka päivä.

Vanha totuus on, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Kalorivajeestakin puhuttiin.

Kerroit, että kun liikunta loppui, niin lihosit kuukaudessa 2 kiloa. Jotta painonpudotus uudelle tasolle olisi pysyvä, se vaatii myös remonttia ruokavalioon. Jos ei liiku 1-3 tuntia päivässä, niin kaloreita pitää rajoittaa syömisen puolella. Tajuat tämän varmaan itsekkin. Mutta hyvältähän tuo kuulostaa, jos vuodenvaihteen aloituspaino on 8 kiloa alempi kuin vuosi sitten. Oikeasti sekin on saavutus, jos ensin kesänä panosi on sen 8 kiloa kevyempi kuin vuosi aikaisemmin.

P.s Kerroit, että "En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä." . Itse tiedät parhaiten, kuinka paljon painonpudotuksesta oli näiden turhien kalorien puuttumisen ansiota.

Vierailija
2/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:04"]

Yksi gramma rasvaa sisältää 40 kJ energiaaja raskas liikunta kuluttaa energiaa noin 4000 kJ tunnissa. Laihduttaakseen yhden kilon ihmisen tulee siis vähentää energiansaannistaan 40000 kJ tai harrastaa 10 tuntia raskasta liikuntaa. sanoo wikipedia.

Hyvät sinulle ap, että sinulla paikat kesti aloittaa ja jatkaa 1-3 tunnin liikuntaa joka päivä.

Vanha totuus on, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Kalorivajeestakin puhuttiin.

Kerroit, että kun liikunta loppui, niin lihosit kuukaudessa 2 kiloa. Jotta painonpudotus uudelle tasolle olisi pysyvä, se vaatii myös remonttia ruokavalioon. Jos ei liiku 1-3 tuntia päivässä, niin kaloreita pitää rajoittaa syömisen puolella. Tajuat tämän varmaan itsekkin. Mutta hyvältähän tuo kuulostaa, jos vuodenvaihteen aloituspaino on 8 kiloa alempi kuin vuosi sitten. Oikeasti sekin on saavutus, jos ensin kesänä panosi on sen 8 kiloa kevyempi kuin vuosi aikaisemmin.

P.s Kerroit, että "En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä." . Itse tiedät parhaiten, kuinka paljon painonpudotuksesta oli näiden turhien kalorien puuttumisen ansiota.

[/quote]

Kukaan ei puhu enää kilojouleista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:36"]Minulla tuo vaikutus riippuu myös iästä. Alle kolmekymppisenä oli todella helppoa pudottaa painoa lisäämällä liikuntaa. Nyt päälle kolmekymppisenä paino ei liikahdakaan vaikka noudatan tismalleen samaa treeniohjelmaa kuin nuorempana. Oli siis pakko puuttua ruokavalioon jotta tuloksia syntyisi.
[/quote]

Mä en usko tähän, ainakaan jokaisen ihmisen kohdalla. Itse pudotin vuodessa 72 kg -> 58 kg 42-43 vuotiaana lähinnä muuttumalla sohvaperunasta himoliikkujaksi. Mulle avain on ollut raskas treeni, HIIT ja Tabata. Liikun 3-6 päivänä viikossa 30 min - 60 min. Muutuin ikäiseni näköisestä pehmeästä tädistä selkeän lihaserottuvuuden omaavaksi. Aika ei myöskään ole ongelma vaikka 3 lasta (5-11 v) ja vaativa kokopäivätyö. Liikun kuten ap:kun monesti jo noin klo 6 aamulla ennen työhönmenoa tai lounastauolla.

Vierailija
4/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:36"]Minulla tuo vaikutus riippuu myös iästä. Alle kolmekymppisenä oli todella helppoa pudottaa painoa lisäämällä liikuntaa. Nyt päälle kolmekymppisenä paino ei liikahdakaan vaikka noudatan tismalleen samaa treeniohjelmaa kuin nuorempana. Oli siis pakko puuttua ruokavalioon jotta tuloksia syntyisi. [/quote] Mä en usko tähän, ainakaan jokaisen ihmisen kohdalla. Itse pudotin vuodessa 72 kg -> 58 kg 42-43 vuotiaana lähinnä muuttumalla sohvaperunasta himoliikkujaksi. Mulle avain on ollut raskas treeni, HIIT ja Tabata. Liikun 3-6 päivänä viikossa 30 min - 60 min. Muutuin ikäiseni näköisestä pehmeästä tädistä selkeän lihaserottuvuuden omaavaksi. Aika ei myöskään ole ongelma vaikka 3 lasta (5-11 v) ja vaativa kokopäivätyö. Liikun kuten ap:kun monesti jo noin klo 6 aamulla ennen työhönmenoa tai lounastauolla.

[/quote]

Mulla nyt 50 täytettyäni nesteenpoistuminen on hidastunut. Syön vähemmän, liikun enemmän ja pysyn samassa painossa kuin 10 vuotta sitten. 

Vierailija
5/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ainakin omalla kohdallani salaisuuden piilevän ennemminkin siinä, että rankan treenin jälkeen ei enää tee mieli syödä mitään epäterveellistä. Tätä kautta liikunta ohjaa muutenkin terveelliseempiin elintapoihin ja ruokavalioon. Jos jätän urheilun väliin useamman päivän ajalta, en jaksa tehdä yhtään mitään muutakaan ja päädyn makaamaan sohvalle tympääntyneenä. Ja mitäpä muutakaan siellä sohvalla tekee kuin mättää herkkuja ja masentuu sekä väsyy entisestään. näin on kierre valmis. Onneksi se on helppo välttää säännöllisellä urheilulla!

Vierailija
6/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poltan n. 3500 kaloria liikkumalla viikossa. Todelakin laihduttaa ja mikä parasta, lihakset kasvaa ja näytän hyvältä.

Vierailija
7/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:43"]

Uskon ainakin omalla kohdallani salaisuuden piilevän ennemminkin siinä, että rankan treenin jälkeen ei enää tee mieli syödä mitään epäterveellistä. Tätä kautta liikunta ohjaa muutenkin terveelliseempiin elintapoihin ja ruokavalioon. Jos jätän urheilun väliin useamman päivän ajalta, en jaksa tehdä yhtään mitään muutakaan ja päädyn makaamaan sohvalle tympääntyneenä. Ja mitäpä muutakaan siellä sohvalla tekee kuin mättää herkkuja ja masentuu sekä väsyy entisestään. näin on kierre valmis. Onneksi se on helppo välttää säännöllisellä urheilulla!

[/quote]

Tämä kyllä pitää paikkansa minunkin kohdallani. Ihan huomaamattaan syö myös terveellisemmin, vaikkakin ehkä määrällisesti enemmän, kun urheilee kunnolla. Sitä sohvamässäilyä ei tule tehtyä.

Mun pointti ehkä kaiken kaikkiaan onkin se, että kun tällä kertaa aloitin " liikunta edellä", eli se on se asia mistä pidän huolta ja mihin keskityn, muut asiat ovat tulleet vähän huomaamatta siinä ohessa. Jos taas eläisin kovin tarkan ruokavalion kanssa, tiedän että menettäisin siihen hermoni, kokisin "retkahduksia", mua masentaisi ne jne jne. Nyt kun ruokavalioon toki pienessä määrin kiinnitän huomiota, mutta ennen kaikkea siihen liikuntaan, tämä sujuu ihan itsestään, ja mieli on tosi hyvä. Ja tosiaan kuten sanoin, paino ei heti pompsahda takaisin, jos tulee kausia jolloin ei niin jaksakaan.

Ap.

Vierailija
8/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien havaintojeni mukaan liikunnan merkitystä laihduttamisessa nimenomaan liioitellaan yleisesti. Ruokavalion merkitys on kuitenkin n. 90%, liikunnan lisäämisellä saadaan vain luokkaa 10 %:n vaikutus.

Vierailija
9/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:04"]

[/quote]

No siis kyllähän ne paikat välillä oli kovilla, mutta sen huomasin, että sillä se lähtee millä tulikin, eli parasta lääkettä liikunnan aiheuttamiin pikkuvaivoihin ( ja muihinkin ) on ollut se liikunta. Lajien kannattaa olla monipuolisia, ja esim. uinti on sellaista mtä melkein aina pystyy tekemään.

Ja kuten sanoin, mä olen laihduttanut käytännössä koko elämäni, eli mä kyllä tiedän miten olen syönyt aiemmin ja millaisia ruokavalioita noudattanut ja miten ne ovat toimineet tai olleet toimimatta. Totta kai ne pienet muutokset ruokavaliossa ovat myös auttaneet, eikä mulle ole mitään väliä mikä niiden osuus on, koska olennaisinta tässä tällä kertaa pysyvämmässä laihtumisessa on ollut tämä näkökulman muutos, jossa liikunta on tärkeintä, ja ruokavalio toisarvoista. Koska näin päin tämä MINULLA toimii.

Vierailija
10/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:04"]

Omien havaintojeni mukaan liikunnan merkitystä laihduttamisessa nimenomaan liioitellaan yleisesti. Ruokavalion merkitys on kuitenkin n. 90%, liikunnan lisäämisellä saadaan vain luokkaa 10 %:n vaikutus.

[/quote]

Näinhän sitä yleisesti ottaen sanotaankin, ja varmasti se on omalla tavallaan totta. Oman tapaukseni kerroin juuri sen takia, että itse olen kokenut asian aivan toisin. Siis aivan varmasti saisin (taas) nutraamalla tai tiukalla ruokavaliolla painon alas, mutta sen pitäminen alhaalla olisi todella herkkää ja vaikeaa, ja ylipäätään laihtuminen olisi koko ajan vaakalaudalla retkahdusten takia. Mulla on varmaan tuosta elämän kestäneestä laihduttamisesta elimistökin siinä jamassa, että todellakin elimistö ja aivot tietää saman tien, jos alan rjoittamaan kaloreita ja olen koko ajan stressitilassa, ja lopulta menee pieleen.

Ap

Ap

Vierailija
11/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan merkitys painonhallinnassa perustuu useampaan seikkaan. Ensinnäkin liikunta itsessään kuluttaa kaloreita. Toiseksi se normalisoi aineenvaihduntaa ja ruokarytmiä, kun esim. lenkin jälkeen on oikeasti nälkä ja koko ajan ei ole pupeltamassa jotakin kotisohvalla. Kolmanneksi liikunta lisää lihaksia ja lihakset kuluttavat energiaa enemmän levossakin kuin läski. Tämä jälkimmäinen vaikuttaa siihen, että lihaksikas ihminen kuluttaa ylipäätänsä enemmän kuin lihakseton.

Vierailija
12/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen reippaasti noin 7km joka päivä. Aikaakuluu tunti ja kaloreita sports trackerin mukaan kuluu 450.

Vierailija
13/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:17"]Kävelen reippaasti noin 7km joka päivä. Aikaakuluu tunti ja kaloreita sports trackerin mukaan kuluu 450.
[/quote]

No sitten lähtöpaino lienee aika suuri?

Vierailija
15/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lähdette yksinhuoltajana klo 5.30 pitkälle lenkille? Jätättekö lapset yksin kotiin nukkumaan? Mitä jos sattuu jotain kotona tai sinulle itsellesi lenkillä? En itse kyllä tohtisi.

Vierailija
16/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
17/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:22"]Miten lähdette yksinhuoltajana klo 5.30 pitkälle lenkille? Jätättekö lapset yksin kotiin nukkumaan? Mitä jos sattuu jotain kotona tai sinulle itsellesi lenkillä? En itse kyllä tohtisi.
[/quote]

Riippunee lasten iästä...

Vierailija
18/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä ON ruokavalio, mutta liikunnalla voi lisätä kulutusta niin hetkellisesti kuin pitkällä aikavälillä - lihaksikas ihminen kuluttaa enemmän.

Vierailija
19/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap:n paino ja pituus, alkoi kiinnostaa.

Vierailija
20/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän