Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnan merkitystä painonpudotuksessa/hallinnassa vähätellään.

Vierailija
05.01.2015 |

Itse olen aina taistellut painoni kanssa ja lukenut aiheesta sitä tätä ja tuota, käynyt aikanaan painonvartijoissa jne. ja kaikkialla toitotetaan samaa: painonpudotuksen avain on ruokavalio ja liikunta on vaan " kiva lisä". Painonvartijoissa selitettiin kuinka ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on 90% ja liikunnalla voit siihen ehkä sen 10% lisää vaikuttaa.

Noh, kuten ehkä tuli ilmi, mä olen todellakin jojoillut painon kanssa lapsesta asti, ja todellakin sillä perinteisellä kaavalla: laihdutan jollain kuurilla, sitten kerään kilot+ muutaman lisää takaisin, ja taas sama homma alusta. Aina olen kyllä jonkin verran liikkunutkin, käynyt kävelyllä jne. MUTTA:

Viime kesänä aloitin kunnollisen, päivittäisen liikunnan. Liikuin 1-3h päivässä kunnon hikiliikuntaa, ei mitään pelkkää kävelylenkkiä niin että vähän saattaa otsa kostua. En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä. Paino putosi kolmessa kuukaudessa 10 kiloa. Sitten tuli ero lokakuussa, ja hanskat putosi tiskiin. En liikkunut, en todellakaan välittänyt pätkääkään siitä mitä söin. Kuukauden kuluttua hiivin varovasti vaa´alle. +2kg. Eli riemu oli rajaton, nuo kilot lähtivät viikossa kun taas ryhdistäytyi. Valitettavasti ryhdistäytyminen oli vain hetkellistä, koska tuli joulukuu, ja jälleen lipsunta vanhoihin tapoihin+ megaflunssa, eli taas kuukausi liikkumattomuutta ja erittäin huonoa syömistä+ herkuttelua. 

No vuoden alusta totesin taas, että nyt riittää, nyt jatkukoon liikunta ja terveempi elämä, ja kävin vaa´alla. Ne samat +2kg olivat taas takaisin, mutta ei mitään muuta.

Aiemmin, kun olen laihduttanut ruokavaliolla, enkä välttämättä edes millään kovalla kitudieetillä, mutta kuitenkin selkeästi ruokavaliopainotteisesti, mulla pienikin repsahdus on tuonut kiloja heti takaisin valtavasti. Normaalisti mulla olisi noiden kuukauden "repsahdusten" aikana noussut paino 5-10 kiloa. Kyllä, mulla on taipumusta ahmintaan.

Eli oman kokemukseni mukaan liikkumalla pudotetut kilot pysyy aivan eri tavalla poissa kuin ruokavaliolla pudotetut kilot. Tähän on tietysti monia aivan luonnollisia selityksiä, kuten lihasmassan kasvu, aineenvaihdunnan kiihtyminen jne. Lisäksi kroppa tietysti muotoutuu aivan eri näköiseksi kun painoa pudottaa liikunnalla, kuin liikkumatta.

Ei mulla muuta. Hyvää vuodenalkua kaikille.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap, kerro painosi ja pituutesi, kiitos. 

Vierailija
22/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
24/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikiliikuntaa harrastamalla saat aineenvaihdunnan ja endorfiinin liikkeelle, sohvalla makoilemalla et saa.

Laihdutus on prosessi ja liikunnalla on erittäin suuri merkitys tässä että onnistut. Minimoidaan sitä pahaa oloa ja stressiä liikkunnan avulla, koska mieliala heittelee prosessin aikana.

Vierailija
25/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osallistuin viime keväänä ohjattuun kuntoremonttiin, jossa oli yhteiset kovat aamutreenit kolmesti viikossa. Sen päälle tuli vielä päivittäinen koiranulkoilutus ja pari muuta liikuntakertojen viikossa (esim. kuntosali + spinning). Lisäksi pyrin vähentämään herkkuja. Kunto nousi kyllä kohisten: juoksutestin perusteella nousin lähtötilanteen hyvästä kuntoluokasta erinomaiseen. Paino ei sen sijaan pudonnut juuri lainkaan, yhteensä pari kiloa, lievän ylipainon puolelle jäin. Kunnon kohotus oli projektin päätavoite, mutta olisihan se ollut kiva saada painoakin pois. Ei kuitenkaan ainakaan minulla onnistunut liikunnan avulla. 

Vierailija
26/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan totta. Kun liikkuu entistä enemmän, kuluttaa myös enemmän kuin aiemmin. Jos kuitenkin alkaa liikuntaa lisättyään myös syödä enemmän, mitään vajetta energiansaannissa ei synny. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että pelkällä liikunnallakin on mahdollista saada aikaan painonpudotukseen riittävä kalorivaje. Jos ei kerta kaikkiaan syö yhtään enempää kuin aiemminkaan mutta silti kuluttaa enemmän, paino putoaa ennen pitkää, vaikka vaje olisi pienikin. Toki syöminen ja liikkuminen ovat sillä tavoin naimisissa keskenään, että jos päivittäinen ruokavalio koostuu huonolaatuisesta ravinnosta, ei jaksa liikkua aiempaa aktiivisemmin.

Vierailija
27/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
28/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:17"]Kävelen reippaasti noin 7km joka päivä. Aikaakuluu tunti ja kaloreita sports trackerin mukaan kuluu 450.
[/quote]

No sitten lähtöpaino lienee aika suuri?
[/quote]

73 kg ja vauhti on siis noin 6.9km/h.

Vierailija
29/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 tunnin lenkki ei ikinä ja missään olosuhteissa lisää kenenkään lihasmassaa. Verrataan vaikka pikajuoksijoita kestävyysjuoksijoihin. Risto Ulmala ponnahti mieleen.

Vierailija
30/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:22"]

Miten lähdette yksinhuoltajana klo 5.30 pitkälle lenkille? Jätättekö lapset yksin kotiin nukkumaan? Mitä jos sattuu jotain kotona tai sinulle itsellesi lenkillä? En itse kyllä tohtisi.

[/quote]

Mulla on lapset 6, 9, ja 11 vuotiaat, ja tietävät että jos olen aamulla poissa, olen lenkillä jos heräävät ja voivat soittaa tarvittaessa. En lähde kodista pitkän matkan päähän, vaan olen max 15 min päästä kotona. Ihan samalla lailla jotain voisi sattua jos käyn kaupassa päivällä. Jos lapset jollain lailla jännittäisivät tms. tuota, toki siirtäisin lenkkiaikani vaikka iltaan. Mutta se on heiltä kysyttäessä heille täysin ok. Ja eivät ole kyllä ikinä edes heränneet noin aikaisin.

Ap

Vierailija
31/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
32/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pointti onkin yleensä se ,kun jengi kitisee ettei voi millään laihtua koska ei pysty/jaksa liikkua..Kyllä ne kilot syömälläkin lähtee.Liikunta lähinnä määrittää miltä näytät sen laihtumisen jälkeen.Ja toki silloin kuluttaa enemmän jos liikkuu monta tuntia päivässä..Jokanen toimii eri tavalla..Toisilla liikunta jumittaa painon ja toisilla auttaa alaspäin :) Se vaakaan tuijottaminen on sillon aika petollista kun pelkällä ruokavaliolla laihduttaessa.

Vierailija
33/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorivajeella laihdutetaan. Käytännössä ei ole väliä miten sen vajeen luo, kunhan se on tarpeeksi suuri. Valitettavasti vaan liikunnalla ei saada tarpeeksi suurta vajetta jos ruokavalio on pielessä.

Vierailija
34/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:18"]

Itse olen aina taistellut painoni kanssa ja lukenut aiheesta sitä tätä ja tuota, käynyt aikanaan painonvartijoissa jne. ja kaikkialla toitotetaan samaa: painonpudotuksen avain on ruokavalio ja liikunta on vaan " kiva lisä". Painonvartijoissa selitettiin kuinka ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on 90% ja liikunnalla voit siihen ehkä sen 10% lisää vaikuttaa.

Noh, kuten ehkä tuli ilmi, mä olen todellakin jojoillut painon kanssa lapsesta asti, ja todellakin sillä perinteisellä kaavalla: laihdutan jollain kuurilla, sitten kerään kilot+ muutaman lisää takaisin, ja taas sama homma alusta. Aina olen kyllä jonkin verran liikkunutkin, käynyt kävelyllä jne. MUTTA:

Viime kesänä aloitin kunnollisen, päivittäisen liikunnan. Liikuin 1-3h päivässä kunnon hikiliikuntaa, ei mitään pelkkää kävelylenkkiä niin että vähän saattaa otsa kostua. En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä. Paino putosi kolmessa kuukaudessa 10 kiloa. Sitten tuli ero lokakuussa, ja hanskat putosi tiskiin. En liikkunut, en todellakaan välittänyt pätkääkään siitä mitä söin. Kuukauden kuluttua hiivin varovasti vaa´alle. +2kg. Eli riemu oli rajaton, nuo kilot lähtivät viikossa kun taas ryhdistäytyi. Valitettavasti ryhdistäytyminen oli vain hetkellistä, koska tuli joulukuu, ja jälleen lipsunta vanhoihin tapoihin+ megaflunssa, eli taas kuukausi liikkumattomuutta ja erittäin huonoa syömistä+ herkuttelua. 

No vuoden alusta totesin taas, että nyt riittää, nyt jatkukoon liikunta ja terveempi elämä, ja kävin vaa´alla. Ne samat +2kg olivat taas takaisin, mutta ei mitään muuta.

Aiemmin, kun olen laihduttanut ruokavaliolla, enkä välttämättä edes millään kovalla kitudieetillä, mutta kuitenkin selkeästi ruokavaliopainotteisesti, mulla pienikin repsahdus on tuonut kiloja heti takaisin valtavasti. Normaalisti mulla olisi noiden kuukauden "repsahdusten" aikana noussut paino 5-10 kiloa. Kyllä, mulla on taipumusta ahmintaan.

Eli oman kokemukseni mukaan liikkumalla pudotetut kilot pysyy aivan eri tavalla poissa kuin ruokavaliolla pudotetut kilot. Tähän on tietysti monia aivan luonnollisia selityksiä, kuten lihasmassan kasvu, aineenvaihdunnan kiihtyminen jne. Lisäksi kroppa tietysti muotoutuu aivan eri näköiseksi kun painoa pudottaa liikunnalla, kuin liikkumatta.

Ei mulla muuta. Hyvää vuodenalkua kaikille.

[/quote]Ne vinkuu jotka ei viitsi liikkua. Minä pudotin puolessa vuodessa sauvakävelemällä 15kg, mutta siihen tarvitaan alkaen 3 tunnin lenkkejä monta kertaa viikossa. Ruokavalio pysyi entisellään.

Vierailija
35/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla on kyllä toisinpäin. VArsinkin Suomessa tosi paljon puhutaan kuinka se liikunta on ihan välttämätöntä painonpudotukseen, ja siksi moni harrastaa sitä kovasti kun laihduttaa. 

Pahin virhe tehdään, jos ajatellaan että pelkkä liikunta laihduttaa. Jotta niin kävisi, täytyisi liikkua tosi tosi paljon, niin paljon ettei esim. työssäkäyvällä perheellisellä millään tahdo aika riittää semmoiseen. Ruokavaliotakin on pakko säätää jos se on ennestään pielessä. 

Toinen juttu on että osalla liikunta ei laihduta ollenkaan vaan voi haitata laihtumista, jos sattuu kuulumaan niihin, joilla liikunta lisää valtavasti ruokahalua. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta. Yritin aina ennen laihtua ruokavalion + kovahkon liikunnan yhdistelmällä, mutta aina miinuskaloreilla kärsin hirveästä palelusta, heikotuksesta, liikunnan aikana äärimmäisestä heikkouden tunteesta jne. Joten tuli säännöllisesti ahmittua kun ei kestänyt enää huonoa oloa. Ja eihän sitä laihtunut, jos ahmi pari kertaa viikossa, vaikka liikkuikin. 

Minä onnistuin sitten laihtumaan jättämällä liikunnan kokonaan pois, vain ruokavaliolla. Ilman liikuntaa miinuskalorit ei tuntuneet niin ikäviltä, olo oli ihan siedettävä vaikka söi vaikka 700 kcal alle kulutuksen. Eikä tullut enää ahmimishinkua. Yksilöllistähän tämä tosiaan on, ei yksi tapa sovi kaikille.

Vierailija
36/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 h lenkkejä monta kertaa viikossa, 1-3 h päivässä hikiliikuntaa... Taitaa vaan aika harvalla meistä olla tuollaiseen aikaa tai mahdollisuuksia... Siksi tuollaisen laihdutustavan suosittelu esim. asiantuntijoiden toimesta olisi aika älytöntä. Se olisi käytännössä kuin sanoisi kiireisille kokopäivätyötä tekeville perheellisille, että sinä et voi ollenkaan laihduttaa, jos et kerran pysty monen tunnin lapsivapaisiin liikuntasessioihin...

Vierailija
37/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:33"]

Kalorivajeella laihdutetaan. Käytännössä ei ole väliä miten sen vajeen luo, kunhan se on tarpeeksi suuri. Valitettavasti vaan liikunnalla ei saada tarpeeksi suurta vajetta jos ruokavalio on pielessä.

[/quote]

Tuo on aivan totta. Mutta kuten on huomattu, se laihduttaminen vaan on pirun vaikeaa monelle, ja erityisesti se painonhallinta. Halusin tässä vain tuoda esiin nyt oman kokemukseni painonpudotuksesta, ja siitä, miten se on itselläni lähtenyt tosi pitkän ja kivikkoisen tien jälkeen toimimaan. 

Ja kuten tuosta mun kirjoituksestani kävi ilmi, itselläni ainakin on todellakin merkitystä sillä, miten se kalorivaje synnytettiin. Koska jollain n. 1200-1500 kalorimäärällä laihduttaen mulle on oikein rytisemällä palannut kaikki kilot tosi nopeasti, kun "kuuri" on syystä tai toisesta loppunut. Nyt on aivan toinen tilanne, koska ruokavalion muutokset ovat olleet pieniä, mutta liikunta suurta. Sen liikunnan hetkellinen puuttuminen tai ruokavaliossa "repsahtaminen" ei ole niin fataalia. Samoin tuntuu, että sen runsaan liikunnan vaikutus jatkuu vielä tosi pitkään sen jälkeen, kun syystä tai toisesta se liikuntatauko on alkanut.

Ja en siis väitä, että tämä on ainoa oikea tapa, mutta ymmärrän oikein hyvin niitä, joille ruokavaliolaihduttaminen ei sovi, ja halusin vain tuoda esille, että periaatteessa pelkällä liikunnalla voi pudottaa painoa, ja se on ainakin omalla kohdallani huomattavasti "laadukkaampaa", terveellisempää ja pysyvämpää painonpudotusta.

ap.

Vierailija
38/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:40"]

3 h lenkkejä monta kertaa viikossa, 1-3 h päivässä hikiliikuntaa... Taitaa vaan aika harvalla meistä olla tuollaiseen aikaa tai mahdollisuuksia... Siksi tuollaisen laihdutustavan suosittelu esim. asiantuntijoiden toimesta olisi aika älytöntä. Se olisi käytännössä kuin sanoisi kiireisille kokopäivätyötä tekeville perheellisille, että sinä et voi ollenkaan laihduttaa, jos et kerran pysty monen tunnin lapsivapaisiin liikuntasessioihin...

[/quote]

Ymmärrän tuonkin. Tosin mä olen kyllä kokopäivätyötä tekevä kolmen paljon harrastavan lapsen äiti, nyttemmin yksinhuoltaja, ja silti aion pystyä tekemään tuon jatkossakin. Mulla se liikunnan avain on jokapäiväinen tunnin aamulenkki, jolle lähden klo 5:30. Siihen päälle tulee ryhmäliikuntaa 3-4h/vko, ja sitten vielä kotijumppaa kahvakuulalla tai ilman lisäksi. En mäkään olisi tähän aiemmin kyennyt, mutta kun viime kesänä kesälomalla ajan kanssa sain homman aluilleen, niin kummasti sitä pystyikin jatkamaan syksyllä töiden ohessa. En istunut enää niin paljoa av:lla :)

ap.

Vierailija
39/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yksilöitä. Minulla liikunta selvästi lisää aineenvaihduntaa ja kyllä sillä enemmän kaloreita silloin lähtee kuin oletusarvo on. Vieläpä niin, että lenkkeily ja uinti tehoaa itselläni paremmin kuin salikäynnit. 

Vierailija
40/46 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos liikkuu paljon, jää vähemmän aikaa syömiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän