Liikunnan merkitystä painonpudotuksessa/hallinnassa vähätellään.
Itse olen aina taistellut painoni kanssa ja lukenut aiheesta sitä tätä ja tuota, käynyt aikanaan painonvartijoissa jne. ja kaikkialla toitotetaan samaa: painonpudotuksen avain on ruokavalio ja liikunta on vaan " kiva lisä". Painonvartijoissa selitettiin kuinka ruokavalion merkitys painonpudotuksessa on 90% ja liikunnalla voit siihen ehkä sen 10% lisää vaikuttaa.
Noh, kuten ehkä tuli ilmi, mä olen todellakin jojoillut painon kanssa lapsesta asti, ja todellakin sillä perinteisellä kaavalla: laihdutan jollain kuurilla, sitten kerään kilot+ muutaman lisää takaisin, ja taas sama homma alusta. Aina olen kyllä jonkin verran liikkunutkin, käynyt kävelyllä jne. MUTTA:
Viime kesänä aloitin kunnollisen, päivittäisen liikunnan. Liikuin 1-3h päivässä kunnon hikiliikuntaa, ei mitään pelkkää kävelylenkkiä niin että vähän saattaa otsa kostua. En tehnyt ruokavalioon juurikaan muutoksia, kohtuullistin vähän herkkujen syöntiä. Paino putosi kolmessa kuukaudessa 10 kiloa. Sitten tuli ero lokakuussa, ja hanskat putosi tiskiin. En liikkunut, en todellakaan välittänyt pätkääkään siitä mitä söin. Kuukauden kuluttua hiivin varovasti vaa´alle. +2kg. Eli riemu oli rajaton, nuo kilot lähtivät viikossa kun taas ryhdistäytyi. Valitettavasti ryhdistäytyminen oli vain hetkellistä, koska tuli joulukuu, ja jälleen lipsunta vanhoihin tapoihin+ megaflunssa, eli taas kuukausi liikkumattomuutta ja erittäin huonoa syömistä+ herkuttelua.
No vuoden alusta totesin taas, että nyt riittää, nyt jatkukoon liikunta ja terveempi elämä, ja kävin vaa´alla. Ne samat +2kg olivat taas takaisin, mutta ei mitään muuta.
Aiemmin, kun olen laihduttanut ruokavaliolla, enkä välttämättä edes millään kovalla kitudieetillä, mutta kuitenkin selkeästi ruokavaliopainotteisesti, mulla pienikin repsahdus on tuonut kiloja heti takaisin valtavasti. Normaalisti mulla olisi noiden kuukauden "repsahdusten" aikana noussut paino 5-10 kiloa. Kyllä, mulla on taipumusta ahmintaan.
Eli oman kokemukseni mukaan liikkumalla pudotetut kilot pysyy aivan eri tavalla poissa kuin ruokavaliolla pudotetut kilot. Tähän on tietysti monia aivan luonnollisia selityksiä, kuten lihasmassan kasvu, aineenvaihdunnan kiihtyminen jne. Lisäksi kroppa tietysti muotoutuu aivan eri näköiseksi kun painoa pudottaa liikunnalla, kuin liikkumatta.
Ei mulla muuta. Hyvää vuodenalkua kaikille.
Kommentit (46)
Minulla tuo vaikutus riippuu myös iästä. Alle kolmekymppisenä oli todella helppoa pudottaa painoa lisäämällä liikuntaa. Nyt päälle kolmekymppisenä paino ei liikahdakaan vaikka noudatan tismalleen samaa treeniohjelmaa kuin nuorempana. Oli siis pakko puuttua ruokavalioon jotta tuloksia syntyisi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:22"]jos liikkuu paljon, jää vähemmän aikaa syömiselle. [/quote] Ihan totta tämäkin! Ja tunnin hikilenkin jälkeen ei tee mieli pilata vaikutusta parilla rivillä suklaata, mikä muuten tuntuisi vain pieneltä maistiaiselta. Asiallinen teksti ap, olet todella reipas! Liikunta on ihanaa, kun saa kipinän aluilleen. Motivoit juuri mut lähtemään tuonne pakkaseen lenkille. Mukavaa kevättä ja tsemppiä muillekin laihduttajille!
[/quote]
Hei kiitos tästä, tuli itsellekin tosi hyvä mieli! Oikein hyvää lenkki-kevättä sullekin!
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:36"]
Minulla tuo vaikutus riippuu myös iästä. Alle kolmekymppisenä oli todella helppoa pudottaa painoa lisäämällä liikuntaa. Nyt päälle kolmekymppisenä paino ei liikahdakaan vaikka noudatan tismalleen samaa treeniohjelmaa kuin nuorempana. Oli siis pakko puuttua ruokavalioon jotta tuloksia syntyisi.
[/quote]
Täytän keväällä 37v
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:10"]
1-3 tunnin lenkki ei ikinä ja missään olosuhteissa lisää kenenkään lihasmassaa. Verrataan vaikka pikajuoksijoita kestävyysjuoksijoihin. Risto Ulmala ponnahti mieleen.
[/quote]
Niin?
Jos viittasit ap:n 1-3h liikkumiseen, niin siitä on se 1h lenkkiä ja loput muuta, esim. kahvakuulaharjoittelua. Ja siis aivan varmasti mikä tahansa liikunta lisää lihasmassaa verrattuna liikkumattomuuteen, mutta ei tietenkään millään kävelyllä mitään bodarin kehoa saa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:22"]jos liikkuu paljon, jää vähemmän aikaa syömiselle.
[/quote]
Ihan totta tämäkin! Ja tunnin hikilenkin jälkeen ei tee mieli pilata vaikutusta parilla rivillä suklaata, mikä muuten tuntuisi vain pieneltä maistiaiselta. Asiallinen teksti ap, olet todella reipas! Liikunta on ihanaa, kun saa kipinän aluilleen. Motivoit juuri mut lähtemään tuonne pakkaseen lenkille. Mukavaa kevättä ja tsemppiä muillekin laihduttajille!