Mitä sanoja olet kuullut sanottavan väärin, mitkä ärsyttää?
Esim. Eräs tuttuni sanoo croisantti "croisanteri" ja toinen sudoku "sedaka" Ei ne nyt tietenkään elämän pahimpia ongelmia ole mutta olisi kiva kuulla mitä kaikkea te ootte kuullu?
Kommentit (436)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:10"]
Puuttin, olumppialaiset, naatrium, äpple, huuhtikuu, viittä yli... Eniten kuitenkin yhden tuttavan väärinkäyttämä termi "olla otettu". Yleensä tarkoittaa olla ilahtunut, hänen lauseissaan olla suuttunut/tuohtunut. "Marita oli niin otettu kun autosta oli viety pyyhkijät." Argh.
[/quote]
Mun venäjänkielentaidolla tuo "puuttin" on kyllä ihan hyvin äännetty. Miten sit pitäisi sanoa? Ehkä "puutin" olisi lähempänä, vai?
[/quote]
Mitä jos vain sanoisit Putin?
[/quote]
Mutta kun sitä ei äännetä niin. Rentoudu ja kokeile sanoa Vladimir Puutin. D äännetään siten, että kieli koskee etuhampaiden yläosaa eikä kitalakeen kuten suomalaisessa D-äänteessä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:06"]
Akrigolan kirkko.
[/quote]
Tuo ei ole vielä paha. Olen kuullut aikuisen ihmisen selittävän Afrikolan kirkosta :D
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:28"]Ceasar salaatti lausuttuna keessar.
[/quote]Etkö tiedä, että caesar lausutaan keesar? Sivistymätön.
[/quote]
Ja se salaatti on Cesar, eli seesar.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]Minua ärsyttää matemaattisten termien raiskaaminen ja vielä niin, että väitetään "kaikkien ymmärtävän, mitä niillä oikeasti tarkoitetaan". Siis esimerkiksi kun sanotaan "puolet enemmän kuin" tai "kaksi kertaa enemmän kuin" kun oikeasti tarkoitetaan kaksinkertaista määrää. Tai se, että sekoitetaan sujuvasti prosentit ja prosenttiyksiköt. [/quote] Minä en käytä näitä koskaan, kun en varmasti tiedä miten nuo menee. Siis prosentit ja prosenttiyksiköt, ja puolet/kaksi kertaa enemmän. Heitä joku helppo tiivistelmä idiootille? [/quote] Jos alkuperäinen luku on vaikka 20, niin eikö 2 kertaa enemmän ole niinkuin kolme kertaa 20. Eli 60. Ja puolet enemmän on 20+20 eli 40.
[/quote]
Väärin väärin väärinväärin... !!! Sulla on 20, joten kaksi kertaa enemmän on 20x2=40, jos on puolet enemmän, sulla on 20x0,5+20=30. Ei oo vaikee.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:37"]Tuttava jankkaa että pataatti. Ei usko että se on bataatti, sanoi vain että eihän perunakaan ole beruna.
[/quote]
Lyö sitä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:39"]
Kookkos tai kaakkao, niinkuin tässä mainoksessa:
[/quote]
Älä unohda riissiä ja kaakkua.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:37"]
Wifi lausuttuna vifi tai vielä pahempi fifi. Miksi ei voi käyttää suomalaista termiä langaton verkko jos ei osaa sanoa wifi.
[/quote]
siis pitäisikö sinun mielestäsi lausua "vaifai" vai miten ajattelit lausua tuplaveen eri tavalla kuin "yksinkertaisen veen"?
[/quote]
Se lausutaan uifi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:56"]
Leipaista, minkä helvetin takia ei voi sanoa leipoa????
[/quote]
Leipaiseminen on nopeasti tapahtuvaa helppoa leipomista, esim. sconssien leipaiseminen.
Kärrit = kärryt.
Varmaan jotain murretta? Kuulostaa tosi vammaiselta.
Kun eräs tuttuni sanoo M-koon "ämmäkoko" tai pelkkä "ämmä"
Kaverini aina "aukaa" ovet ja purkit.
Lappalaisilla kanssa ihan outoja sanoja, puolet menee ohi, kun kuuntelee keskustelua..
Tiger of Sweaden =taigerit eikä swiidenit!!
EnääN ja ketä-sanan väärinkäyttö, kun pitäisi olla kuka...
Suuri osa noista teidän ärsykkeistä on murretta. Osa taas puhtaasti idioottimaisia
Enään = enää!
Aikoinaan alakoulussa opettaja sanoi: "Jos kirjoitatte/sanotte enään, tartun teitä nenään".
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:35"]
Mua ei yleensä ärsytä jos joku sanoo sanoja väärin:) mutta mua ärsyttää ihan hulluna ku mun yksi kaveri keksii OMIA SANONTOJA! se on niin rasittavaa... :D
[/quote]
Mä olen just tuollainen :)
Vähän menee nyt ohi kun ei ole sanottuna, mutta se kun sana tuliainen kirjoitetaan muodossa tulijainen. Ai jumalauta!!
Taiteilia, urheilia, kirjailia...
Mä ainakin olen nyt sairaslomalla kun kerran sairas olen.