Mitä sanoja olet kuullut sanottavan väärin, mitkä ärsyttää?
Esim. Eräs tuttuni sanoo croisantti "croisanteri" ja toinen sudoku "sedaka" Ei ne nyt tietenkään elämän pahimpia ongelmia ole mutta olisi kiva kuulla mitä kaikkea te ootte kuullu?
Kommentit (436)
Kemmuru. Kyseessä yläasteikäinen tyttö, joka oli onnistunut välttelemään kenguru-sanaa ilmeisen hyvin.
Ärsyttää kun jotkut puhuu ruokailuhetkestä, että "Kohta meillä on syönti". Raivostuttava ilmaus. Samoin kuin käsipesu. "Nyt käsipesulle"
Kuullostaa, piirrustus, enään, erillainen.
Brunette. Hemmetti, se on suomeksi brunetti! Samalla tavoin kuin blonde on suomeksi blondi.
Perjaate, adrealiini - ylivoimaiset ärsytyksen ykköset!
Plasmat sekaisin, ei kylläkään ärsyttänyt vaan meinasi naurattaa :)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:54"]
Ai-poni = iPad
[/quote]
Sori, Aiponi = iPhone.
Silti ärsyttävää...
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:28"]TAVAN!! "otan tuota tavan maitoa" Mitä! Se on tavallista! Superärsyttävää!! [/quote] MURRETTA. kerran sanoin työkaverille ettei kaupassa ollu tavan pepsiä ja pomo kysyi että onko se joku uus merkki..
[/quote]
No ei muuten tasan tarkkaan kuulu mihinkään murteeseen!
Ärsyttää kun joku sanoo "ketä", kun pitäisi käyttää sanaa "kuka". Kysytään esim: "ketä tietää onko täällä sitäjatätä" kun pitäs sanoa "kuka tietää jne..."
"Se oli hyvä elokuva se Paholainen pukeutuu Pravdaan."
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]Minua ärsyttää matemaattisten termien raiskaaminen ja vielä niin, että väitetään "kaikkien ymmärtävän, mitä niillä oikeasti tarkoitetaan". Siis esimerkiksi kun sanotaan "puolet enemmän kuin" tai "kaksi kertaa enemmän kuin" kun oikeasti tarkoitetaan kaksinkertaista määrää. Tai se, että sekoitetaan sujuvasti prosentit ja prosenttiyksiköt. [/quote] Minä en käytä näitä koskaan, kun en varmasti tiedä miten nuo menee. Siis prosentit ja prosenttiyksiköt, ja puolet/kaksi kertaa enemmän. Heitä joku helppo tiivistelmä idiootille? [/quote] Jos alkuperäinen luku on vaikka 20, niin eikö 2 kertaa enemmän ole niinkuin kolme kertaa 20. Eli 60. Ja puolet enemmän on 20+20 eli 40.
[/quote]
Väärin väärin väärinväärin... !!! Sulla on 20, joten kaksi kertaa enemmän on 20x2=40, jos on puolet enemmän, sulla on 20x0,5+20=30. Ei oo vaikee.
[/quote]
No on näköjään vaikee. Herranen aika sentään!
Alkuperäinen luku siis 20.
Kaksi kertaa enemmän on 20 (alkuperäinen) plus 2 x 20 = 60 (eli kolminkertainen).
Puolet enemmän on 20 (alkuperäinen) + 0,5 x 20 = 20 + 10 = 30.
Kaksi kertaa niin paljon olisi 20 (alkuperäinen) x 2 = 40.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]Minua ärsyttää matemaattisten termien raiskaaminen ja vielä niin, että väitetään "kaikkien ymmärtävän, mitä niillä oikeasti tarkoitetaan". Siis esimerkiksi kun sanotaan "puolet enemmän kuin" tai "kaksi kertaa enemmän kuin" kun oikeasti tarkoitetaan kaksinkertaista määrää. Tai se, että sekoitetaan sujuvasti prosentit ja prosenttiyksiköt. [/quote] Minä en käytä näitä koskaan, kun en varmasti tiedä miten nuo menee. Siis prosentit ja prosenttiyksiköt, ja puolet/kaksi kertaa enemmän. Heitä joku helppo tiivistelmä idiootille? [/quote] Jos alkuperäinen luku on vaikka 20, niin eikö 2 kertaa enemmän ole niinkuin kolme kertaa 20. Eli 60. Ja puolet enemmän on 20+20 eli 40.
[/quote]
Väärin väärin väärinväärin... !!! Sulla on 20, joten kaksi kertaa enemmän on 20x2=40, jos on puolet enemmän, sulla on 20x0,5+20=30. Ei oo vaikee.
[/quote]
Voi vittu. Kaksi kertaa enmmän on 20+20+20= 60. Kerran enemmän tarkoittaa samaa kuin kaksinkertainen määrä eli 20+20=2x20=40. Puolet enemmän meni kyllä ihan oikein eli 20+0,5x20=30.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:18"]
Ärsyttää kun jotkut puhuu ruokailuhetkestä, että "Kohta meillä on syönti". Raivostuttava ilmaus. Samoin kuin käsipesu. "Nyt käsipesulle"
[/quote]
Mun tuttu puhuu syöntiajasta. Ärsyttävää. Sitten mua ärsyttää sanat myöden ja tressi.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:55"]
Aiemmin mainittujen lisäksi ärsyttää, kun kaveri käyttää "yhtäkkiä" synonyymina nopealle. "Teen yhtäkkiä leivän ja lähetään." Yhtäkkiä-äkkiarvaamatta-yllättäen.
[/quote]
tää on murretta... Oisko pohjanmaalta??
Te varmaan vihaisitte mua, puhun tahalleen vieraskieliset sanat suomijunttityyliin tai vaihtoehtoisesti puheeseen istumattomalla vieraskielisellä aksentilla ja muutenkin venyttelen kieltä aivan jumalattomasti :D kaveri huomautti joskus ettei mun tekstareista saa välillä mitään selvää tän vuoksi...
Mutta joka tapauksessa pateettinen kun tarkoitetaan säälittävää.
JOtkut luulee, että on tosi siistiä joa cool puhua stadilaisittain ja sanoo, että "mä diggaan tästä musiikista". Kuulkaa junttipallerot, se on VÄÄRIN!!! Oikea muoto on: "diggaan tämä musiikkia". Get it!?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 11:14"]
Minua ärsyttää matemaattisten termien raiskaaminen ja vielä niin, että väitetään "kaikkien ymmärtävän, mitä niillä oikeasti tarkoitetaan". Siis esimerkiksi kun sanotaan "puolet enemmän kuin" tai "kaksi kertaa enemmän kuin" kun oikeasti tarkoitetaan kaksinkertaista määrää. Tai se, että sekoitetaan sujuvasti prosentit ja prosenttiyksiköt.
[/quote]
Minua taas ärsyttää kun sana "raiskata" käytetään nykyään ihan missä vaan ja unohdetaan mitä se oikeasti tarkoittaa.
Kun ei tunneta ns. sivistyssanojen merkityksiä ja käytetään niitä väärissä yhteyksissä, esim. kriteeri kun tarkoitetaan sanoa kiintiö.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:58"]Mua ärsyttää kun jotkut ei osaa sanoa palaveri. Pomonikin puhuu aina palverista. Pidetään tänään palveri, helvetti!!
[/quote]
Katsotteko palverissanne telvisiota? ;)
[/quote] mulle tulee niistä saakelin palvereista mieleen jotkut kesäiset " Kokonainen porsas vartaassa " palvijuhlat.