Mitä sanoja olet kuullut sanottavan väärin, mitkä ärsyttää?
Esim. Eräs tuttuni sanoo croisantti "croisanteri" ja toinen sudoku "sedaka" Ei ne nyt tietenkään elämän pahimpia ongelmia ole mutta olisi kiva kuulla mitä kaikkea te ootte kuullu?
Kommentit (436)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 10:06"]
Siittä, kun tarkoitetaan "siitä". Kuultu mm. Timo Soinin suusta.
[/quote]
Tämä ei periaatteessa ole väärin sanottu vaan murteellinen muoto, jota esiintyy ainakin Porin suunnalla. Mutta jostain syystä se ärsyttää minuakin, vaikka yleensä suhtaudun murteisiin varsin suvaitsevaisesti. Ehkä siksi, että kuulen sitä monien sellaisten tuttavieni puheessa, jotka normaalisti puhuvat melko lailla yleiskieltä. Osa on myös selvästi omaksunut sen aikuisiällä sen sijaan että se kuuluisi heidän omaan murteeseensa.
Ruotsista puhuttaessa "Ruotti" ja "ruottalaiset". Voi että inhoan tuota.
TAVAN!!
"otan tuota tavan maitoa"
Mitä! Se on tavallista! Superärsyttävää!!
Siivousketjussa joku puhui lavuaaresta. Mikä hemmetin lavuaare? Laitan lavuaareen pesuaineet ja hankaan lavuaaren.. Tsiisus
Lähteä britteihin, jenkkeihin, taikkuihin, tai damiin tai köpikseen
tähtisädetikku
Joo ja kerran kuulin kun joku setä puhui toiselle että mitäs niitä hyviä iipodeja on, no ainakin Mm Sonylla on hyviä. Jepjep..
Mun on pakko kysyä, että miten te lausutte jalopenon? Lausutteko muka aina jalopenjo? Musta se sana on niin suomalaistunut kebabpaikkojen myötä, että käytetään jalopenoja vaan.
ipone=iPhone! Voi helvetti! Ja wifi on "vaifai", kuuluu lausua englantilaisittain koska sana on englantia.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:48"]
Mun on pakko kysyä, että miten te lausutte jalopenon? Lausutteko muka aina jalopenjo? Musta se sana on niin suomalaistunut kebabpaikkojen myötä, että käytetään jalopenoja vaan.
[/quote]
Sehän on "halapenjo"
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:38"]lihota, tai lihosin
[/quote]
tää on ihan oikeeta suomea, tarkista vaikka
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:48"]
[/quote]
Se on jalapeno. Ja on sen verran suomalaistunut ettei tarvitse sanoa "halapenjo", mutta o-kirjain siinä on vain lopussa.
Mua ärsyttää kun jotkut ei osaa sanoa palaveri. Pomonikin puhuu aina palverista. Pidetään tänään palveri, helvetti!!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:58"]Mua ärsyttää kun jotkut ei osaa sanoa palaveri. Pomonikin puhuu aina palverista. Pidetään tänään palveri, helvetti!!
[/quote]
Katsotteko palverissanne telvisiota? ;)
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:28"]TAVAN!!
"otan tuota tavan maitoa"
Mitä! Se on tavallista! Superärsyttävää!!
[/quote]
MURRETTA.
kerran sanoin työkaverille ettei kaupassa ollu tavan pepsiä ja pomo kysyi että onko se joku uus merkki..
Yks omena..
"per lärvi"!
Aaaargh
Joku mainitsikin jo ponniin nukkumisen. Siis nukahtaako joku hevoseen?!?
Ai-poni = iPad