Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran 1,5v. lapsen pitäisi osata puhua?

Vierailija
28.10.2021 |

Meidän lapsi ei siis vielä puhu oikeastaan mitään, toistaa sanoista perässä sanoen yksittäisiä vokaaleja, joskus osoittaa jotain ja sanoo myös jonkun vokaalin tai tavun.

Moni ihmettelee, kun lapsemme ei puhu usein mitään muiden lasten seurassakaan, ja häntä nuoremmatkin puhuvat enemmän sanoja. Olen kyllä yrittänyt tukea kielellistä kehitystä lukemalla lapsen kanssa paljon, erilaisia katselukirjoja, koskettelukirjoja sekä rytmikkäitä loruja. Puhun myös lapselle paljon ja vastaan lapselle aina kun hän sanoo jotain mallintamalla hänen puhettaan ja sitten sanomalla sanan mitä lapsi tarkoitti tai osoitti.

Neuvola odottaa ja jännittää, mitä siellä sanotaan.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä puheen ymmärtäminen on tärkeämpää kuin puheen tuottaminen. Ei munkaan kuopus puhunut 1,5-vuotiaana mitään, mutta ei neuvolassa oltu huolissaan, kun lapsi ymmärsi hyvin puhetta. Itse olin vähän ihmeissäni, kun vanhemmat lapseni puhuivat saman ikäisinä ihan täyttä päätä ja lauloivat pitkiä lauluja, ja nuorimmaisella ei siis sanaakaan. Pari kuukautta 2-vuotissynttäreitten jälkeen lapsi puhui jo monen sanan lauseita. 

Vierailija
22/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites osaako lapsi kuitenkin näyttää kuvakirjasta tai vaikka omasta kehostaan pyydettäessä jotain? Vaikka koiran tai navan? Tuntuuko muuten ymmärtävän mitä sanot? Jos vaikka sanot että mennään ulos, laitetaan vaatteet päälle? Jos nämä asiat ovat kunnossa, asiaan ei varmaan vielä 1,5v neuvolassa kauheasti puututa. Riippuu siitäkin varmaan, toivotko itse puheterapeutin arviota vai et. "Asiaan puuttuminen" ei siis tarkoita että lapseen alettaisiin lätkiä diagnoosia vaan että selvitellään tarvitseeko lapsi jotain tukea. 

No siis tavallaan kyllä, lapsi osaa esimerkiksi osoittaa puppea kirjasta, jos kysyn, että missä on puppe. Muutenkin kirjoja lukiessa lapsi osoittelee kaikkea ja katsoo minuun, mutta ei joko sano mitään tai sitten sen yhden vokaalin tai tavun, esimerkiksi osoittaa lammasta ja sanoo am.

Ymmärtää ja on jo pitkään ymmärtänyt varsinkin ei-sanan merkityksen ja muut kiellot. Ilmaisee myös tätä osoittamalla kiellettyä asiaa ja pudistamalla päätään. Joskus myös sanoo ei. Ymmärtää myös kutsuja, kun häntä puhutellaan ja kehoituksia, esimerkiksi syödessä, kylpiessä ja muissa päivittäisissä toiminnoissa.

Vaatteita lapsi pukee mielestäni ihan edistyksellisesti, kun hänelle mainitsee ulosmenosta ja asettaa vaatteet tarjolle järjestyksessä, pukee itse sukat, haalarin ja pipon, kenkiäkin yrittää. Samoin potalla käynti on sujunut hyvin jo alkukesästä lähtien ja potan tarpeen osaa ilmaista hyvin.

En oikein itsekään tiedä, mitä neuvolalta odotan. En diagnooseja ainakaan, lähinnä sitä, että joku muu sanoo, että ei ole mitään huolestumisen aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "mallintamalla hänen puhettaan"?

Vierailija
24/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka sitkeästi lukemista lapselle!!! Neuvola ja päiväkoti ohjaavat tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa puheterapiaan, jos puheen tuotossa outoutta. Onko lapsi energinen ja ”puhe jää jalkoihin”.

Kerro huolestasi neuvolaan. Päiväkodissa puhe on se väline jolla lapset luo kaverisuhteita ja sen puute saattaa eristääkin. Aloita ajoissa avun pyytäminen. Lukeminen kotona aina hyvä juttu!

Kaikki kääntyy kyllä hyväksi.

Vierailija
25/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä, että jos lapsi esimerkiksi osoittaa ikkunaa ja sanoo "uu", niin itse ensin toistan että "uu" ja sitten sanon että se on "ikkuna".

Vierailija
26/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kehittyy omaa tahtiaan. Meillä esikoinen alkoi yhdistellä sanoja lauseiksi vasta 2,5 vuotiaana, kun taas nuorempi puhui jo 1,5 vuotiaana kokonaisia lauseita.

Vierailija
27/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä, että jos lapsi esimerkiksi osoittaa ikkunaa ja sanoo "uu", niin itse ensin toistan että "uu" ja sitten sanon että se on "ikkuna".

Aa. Miksi sanot ensin "uu"?

Vierailija
28/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uu voisi olla myös ajatus, että ulos tai ulkona.

Vierailija
29/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meijän tytöt oppi puhumaan alle vuoden ikäsenä, vai oliko se alle kolmen vanhana, mutta joka tapauksessa tosi aikasin. Ja puhuivat heti täydellisiä lauseita.

Meidän POIKA oppi puhumaan 1 v mennessä. Meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana, jolloin puhui jo lauseita. Ihmettelivät kovasti päiväkodissa, mutta meidän suvussa ihan tavanomaista oppia puhumaan varhain ilman lässytystä ja äännevirheitä.

Oman havaintoni mukaan harva 1 v vielä puhuu yksittäisiä sanoja enemmän.

Vierailija
30/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka sitkeästi lukemista lapselle!!! Neuvola ja päiväkoti ohjaavat tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa puheterapiaan, jos puheen tuotossa outoutta. Onko lapsi energinen ja ”puhe jää jalkoihin”.

Kerro huolestasi neuvolaan. Päiväkodissa puhe on se väline jolla lapset luo kaverisuhteita ja sen puute saattaa eristääkin. Aloita ajoissa avun pyytäminen. Lukeminen kotona aina hyvä juttu!

Kaikki kääntyy kyllä hyväksi.

Lapsi on itseasiassa sellainen tutkijatyyppi, viihtyy kyllä vähän aikaa paikoillaankin ja esimerkiksi kirjoja tutkimassa, mutta tietty kärsivällisyyttä ei vielä ole kauheasti. Lapsi innostuu hyvin helposti. Jos lapsi esimerkiksi näkee, että olen kirjahyllyn luona, hän puolijuoksee paikalle, nappaa hyllystä kirjan ja osoittaa että haluaa luettavan.

Vierailija
31/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiirettä. Omista kummallakaan ei tullut sanoja lainkaan ennen kuin 2v. Äitini mukaan minä puhuin jo harvinaisen sujuvasti alle vuoden ikäisenä, siskoni taas sanoi ensimmäisen sanansa vasta yli 3v (puhuin hänen "puolestaan"). Kaikki ovat puhuneet varsin sujuvasti kouluun mennessä.

Vierailija
32/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa. Miksi sanot ensin "uu"?

Koska se kuulemma jotenkin vahvistaa lapselle sitä, että ensin se sana toistetaan, kuten hän itse sen sanoo. Sen jälkeen sanotaan sana, miten se äännetään oikein.

Vierailija
33/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä uu pois ja sano suoraan esim. ”Ikkuna, suuri ikkuna”.

Vierailija
34/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista lapsistani vanhin osasi puolitoistavuotiaana kolme sanaa ja sanoi niistäkin yleensä vain yhden tavun.

Muutama vuosi sitten sama lapsi kirjoitti ylioppilaaksi. Sai 6 laudaturia ja mm. äidinkielen stipendin.

Vierailija
35/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio on tärkeempää kun puhe. Osoitteleeko asioita mitä haluaa. Osaako tehdä valintoja kyllä-ei? Ymmärtääkö mitä tarkoitat, jos pyydät hakemaan pallon? Matkiiko eläinten/ koneiden ääntä? Tuleeko omaa puhetta?

Vierailija
36/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään huolta. Jatka vain samalla tavalla. Jos jotain haluat lisätä, rohkaise lasta sanomaan tavuja. Aluksi vokaaleja ja siihen lisäten alkuun konsonantin. Esim leikitte ankkaa ja sanotte kaa,kaa tai mikä nyt sattuu onnistumaan. Myös suujumppa, puhaltaminen pillillä ilmakuplia lasiin, höyhenten puhaltaminen ym. äänielimistön vahvistaminen auttaa. Puheen kehitys on yksilöllistä, ja on normaalia, jos lapsi tuossa iässä ei vielä puhu. t. dysfaatikon äiti

Vierailija
37/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee tosi paljon. Meillä toinen aloitti jossain toisella vuodella hyvinkin epämääräisillä ilmaisuilla, joista sitten ajan mittaan tarkentui sanoja, toinen liikunnallisempi sisarus ei puhunut mitään ennen kuin osasi 2-3 sanaisia lauseita selkeästi äännettynä. Tärkeintä on, että puhut ja luet lapselle paljon. Kyllä ne puhuu kun on oikea hetki ja ovat siihen kypsiä.

Vierailija
38/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko puolitoistavuotisneuvolan vielä puuttuvan asiaan.

Lähipiirissäni on muutama lapsi, joilla alettiin kaksivuotisneuvolan jälkeen tutkia asiaa, kun puhetta ei vieläkään tullut. Toisella paljastui syyksi kireä kielijänne. Leikkauksen jälkeen puhetta alkoi tulla.

Toista perhettä en tunne niin hyvin, että tietäisin tilannetta tarkemmin, mutta tämäkin lapsi on vähitellen alkanut tuottaa puhetta ja käyttää tukiviittomia apuna.

Olisi kyllä helpotus, jos vielä ei saataisi asiasta huomautuksia.

Juu, tiedän että lapset oppii puhumaan eri tahtiin ja jokainen lapsi on yksilö ja ihan varmasti kaikki oppivat puhumaan ennemmin tai myöhemmin.

Mutta silti, ulkopuolinen paine ja kaikki muu antaa silti sen epämukavan tunteen. Varsinkin, kun tuntuu, että olen itse yrittänyt tehdä kaiken oikein. En ainakaan keksi, mitä olisin voinut tehdä toisin.

Nykyään ohjataan herkästi puheterapiaan vaikka lapset oppii puhumaan yksilöllisesti, ei kaikki osaa samanikäisinä samoja asioita. Ei ne siellä neuvolassa pahalla katso. Meidänkin lapset kävi puhe-ja toimintaterapiassa.

Vierailija
39/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa aivan normaalilta 1,5-vuotiaalta. Tärkeintä on tuo, että hän ymmärtää puhetta. Oma puhe tulee aikanaan, varmaan 2-vuotiaana puhuu jo hyvinkin.

Vierailija
40/62 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sanoi ensimmäiset sanansa 2v1kk iässä, ja kuopus 1v8kk iässä. Molemmilla puhe kehittyi tämän jälkeen erittäin nopeasti. Esikoinen käytti kuukauden kuluessa sellaisia sanoja kuin "laidun" ja "tonkka" (asumme kaupungissa, mutta katseli kirjoista kuvia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä