Te kenellä on ollut INFLUENSSA: Oliko paha vai lievä tauti?
Vain TESTILLÄ TODETUT influenssatapaukset, kiitos.
Kommentit (42)
Rankka tauti. Vastasin omasta puolestani, mutta puoliso oli sairaalassa saman viruksen takia. Sen jälkeen aian otettu rokotukset.
Oli se ärhäkkä tauti sillä tavalla että kuumetta kesti pitempään kuin peruslenssussa ja muutenkin olin puolikuntoinen aika pitkään, mutta ei sillä tavalla että missään vaiheessa olisi tullut jotenkin vaaralliselta. Kotona lepäilin.
Olen joskus miettinyt tätä, että kun paljon puhutaan long covidista, niin olisi kyllä minullekin tuolloin voinut hyvin diagnosoida jonkun long influenzan. Ei ole tarkoitus vähätellä koronaa, mutta välillä tuntuu vähän naurettavalta, kun hoetaan "long covidia" kuin se olisi joku uusi ilmiö, että ärhäkän taudin jälkeen voi hyvinkin kestää monta viikkoa, ehkä jopa kuukausia, ennen kuin ihmisen suorituskyky on täysin ennallaan. Esim. miehelläni influenssa käynnisti kroonisen yskän, jota kesti pari kuukautta ennen kun se lopulta lientyi.
Vierailija kirjoitti:
Oli se ärhäkkä tauti sillä tavalla että kuumetta kesti pitempään kuin peruslenssussa ja muutenkin olin puolikuntoinen aika pitkään, mutta ei sillä tavalla että missään vaiheessa olisi tullut jotenkin vaaralliselta. Kotona lepäilin.
Olen joskus miettinyt tätä, että kun paljon puhutaan long covidista, niin olisi kyllä minullekin tuolloin voinut hyvin diagnosoida jonkun long influenzan. Ei ole tarkoitus vähätellä koronaa, mutta välillä tuntuu vähän naurettavalta, kun hoetaan "long covidia" kuin se olisi joku uusi ilmiö, että ärhäkän taudin jälkeen voi hyvinkin kestää monta viikkoa, ehkä jopa kuukausia, ennen kuin ihmisen suorituskyky on täysin ennallaan. Esim. miehelläni influenssa käynnisti kroonisen yskän, jota kesti pari kuukautta ennen kun se lopulta lientyi.
Long covidin pitkittyneet oireet ovat täysin eri asia kuin pitkittynyt yskä. Influenssassa oireet saattavat kestää vkoja ja jälkitaudit ovat yleisiä, mutta ne eivät ole kuukausia tai jopa vuoden kestäviä neurologisia oireita tai pysyviä näkyviä vaurioita.
Lievä, muutaman päivän kuume ja perusyskä. Lapsella korkeampi kuume ja lihassärkyä, mutta lievän puolelle sekin vielä jäi. Rokotetta ei ole otettu koskaan, sen suojateho kun on niin alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Long covidin pitkittyneet oireet ovat täysin eri asia kuin pitkittynyt yskä. Influenssassa oireet saattavat kestää vkoja ja jälkitaudit ovat yleisiä, mutta ne eivät ole kuukausia tai jopa vuoden kestäviä neurologisia oireita tai pysyviä näkyviä vaurioita.
Olen lukenut useita tutkimuksia, joissa long covidiksi luokiteltiin nimenomaan mitä lievimmätkin oireet, jos niitä vain yhä ilmaantui kuukausi tai pari sairastumisen jälkeen. Jossain long covidiksi riitti jopa itse raportoitu väsymyksen tunne. Aika monestahan tuollainen voi johtua.
Varmasti äärimmäisiäkin tapauksia löytyy ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää onko ollu influenssa vai flunssa?
sitten tiedät kun sairastat kunnon influenssan. täyson eri taudit.
Mitä, ei tuo kerro yhtään mitään, mikä ero niissä on?
Olen itse ollut sairaala kunnossa jonkulaisen flunssan kanssa , mut en halunnu mennä, kolme viikkoa sairastin, piti kuumetta , ei meinannu millään laskea eikä lähteä pois,nuhaa, yskin, olin nukkuessanikin unen ja valveilla olon rajamailla , päiväs aikaan kylläkin, yöllä muistaakseni sain jotenkin nukkutua korkean tyynyn kera. Kaksi kuuria söin tuona aikana. Ensimmäinen ei edes tehonnut. Tulehdusarvot hipoi pilviä. Mutta , ihmetteln, kun lääkäri ei tiennyt mikä on. Onneksi selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://cfs.gehennom.org/?riikkahttps://cfs.gehennom.org/?riikka
Nimenomaan influenssassa ne pitkät oireet vasta tulevat - ja ovat todella pahoja koronaan verrattuna. Tuossakin kärsitty jo 20 vuotta pitkittyneestä influenssasta.
Sairaalassa olin kun pirulainen vei niin heikoksi että lääkäri laittoi osastolle.
Pari influenssaa sairastanut, toinen testillä varmistettu. Kumpikin pari-kolme päivää kovaa kuumetta, pari-kolme päivää lievempää. Ehkä viikon kipeä yhteensä. Onhan se kova tauti normiflunssaan verrattuna.
Toki en tiedä kuinka monta kertaa olen sairastanut influenssan niin lievänä että se on mennyt normiflunssan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
https://apps.who.int/flumart/Default?ReportNo=10
WHOn influenssa tilastot.
Mihin katosi influenssa.
Nykyään puhutaan koronasta.
Muutaman kerran sairastanut. Kotona mutta tosi veemäinen tauti. Rokotukset olen ottanut vsta 2007.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää onko ollu influenssa vai flunssa?
Olet aamulla kotona ihan hyvässä kunnossa ei mitään oireita mistään. Töissä parin tunnin kuluttua ihmettelet outoa oloa ja mittaat kuumeen joka on 39 C. Lähdet kotiin ja pienellä viiveellä alkaa kova päänsärky ja koko kropan säryt. Olet yliväsynyt ja viikon päästä saat keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen. Sydän hakkaa syke korkealla. Topumiseen viikkoja.
Hyi hitto kun oli hyvä kuvaus. Tuli ihan muistoja mieleen.
Ite en edes muista kunnolla kotimatkaa kun lähdin töistä kotiin, niin äkisti veti kaameeseen kuntoon vaikka otin heti ison satsin buranaa, että kuume ja kivut pysyisi edes sen tunnin kotimatkan siedettävänä.
Itse otan aina rokotuksen. En ole sairastanut muita influenssia, kuin sikainfluenssan, mutta kamalat muistot on jääneet siitä mieleen.
Saatuani lääkityksen tuohon tautiin nukuinkin lähes putkeen yli viikon päivät, hyvä että jaksoi edes syödä mitään.
Jonkinlaista kokemuspohjaa siis on, normiinfluenssaakaan en itse halua kokea ikinä.
Vierailija kirjoitti:
https://apps.who.int/flumart/Default?ReportNo=10
WHOn influenssa tilastot.
Mihin katosi influenssa.
Eihän tuo mihinkään kadonnut ole, rajoitusten takia vain mentiin yksi influenssakausi kesälukemissa kun influenssa ei oikein tykännyt noista koronarajoituksista. Tänä talvena nähdään varmaan normaalimpi kausi, merkkejä siitä näkyy jo globaalissa seurantajärjestelmässä.
Sairaalan kautta kotiin. Näin kauniisti sanottuna.
Popsitaan D-vitamiiniä.
sairaalassa olin minäkin ja kauhea kevät oli. ihan kunnossa ei koskaan.
Täällä yksi influenssan kokenut. Ei siis liene yllätys että minäkin olin sairaalahoidossa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://cfs.gehennom.org/?riikkahttps://cfs.gehennom.org/?riikka
Nimenomaan influenssassa ne pitkät oireet vasta tulevat - ja ovat todella pahoja koronaan verrattuna. Tuossakin kärsitty jo 20 vuotta pitkittyneestä influenssasta.
On olemassa long influenzakin. Mutta kuten sanoin, jälkiraudit tai pitkittynyt yskä ei sitä ole.
Armeijassa sairastuin ja olin ensin varuskuntasairaalassa ja sitten keskussotilassairaalassa. Sen jälkeen armeijaa varten hankittu hyvä kunto oli muisto vain. Kaikkiaan kaksi kuukautta sairastin.