Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsen sukupuoli ja nimi halutaan usein pitää salassa?

Vierailija
04.01.2015 |

Niin, tuntuu että olemme poikkeus koska olemme sanoneet jo etukäteen nimet ja sukupuolet ja en sano että jompi kumpi on oikein tai väärin, vaan ihmettelen syytä siihen miksiene salataan niinkin usein muilta. Veljeni jopa ärsyyntyi ja sanoi mulle että miksi kerroin jo. No miksi ei..

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on oikeastaan ihan sama kertooko ihmiset lapsen nimeä etukäteen vaiko ei. Sukupuolen kertomista en ole tullut edes ajatelleeksi koska se oli niin epävarma tieto ennen syntymää siihen aikaan kun omat lapseni sain. Ehkä en siksi osaa odotella että muutkaan sitä alkaisi kuuluttamaan. Hieman huvittavana pidän sellaisia ihmisiä, jotka salaavat nämä jutut vain siksi että haluavat pitää muita jännityksessä. Olenkohan outo, mutta ei minua nyt joku lapsen nimi niin paljoa jännitä, että viitsisin asiaa arvuutella jos vanhemmat eivät sitä halua kertoa. Sisarentyttäreni sai keväällä esikoisensa ja hän halusi salata tytön nimen ristiäisiin saakka. Kerran mä kysäisin että joko nimi on päätetty. Tuore äiti sanoi että on muttei paljasta sitä vielä. Mä totesin että ok ja siirryin muihin aiheisiin. Tuore äiti oli loukkaantunut minun välinpitämättömyydestäni, en kuulemma tykännyt hänen lapsestaan kun en alkanutkaan jännittelemään nimeä yhdessä lapsen isovanhempien ja isoisovanhempien kanssa.

Vierailija
42/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:39"]

Mun veljestä piti aikanaan tulla Jaakko. Nimi kerrottiin kaikille heti pojan synnyttyä, mutta sitten vanhemmat ryhtyivät pohtimaan, että lapsi ei ole ollenkaan Jaakon näköinen. Ristiäisissä oli aika kummastunutta porukkaa, kun Jaakon sijaan pappi kertoi vanhempien valinneen lapselle nimeksi Jani.

[/quote]

Mikseivät vanhemmat itse kertoneet vaan jättivät papin kerrottavaksi? Ja minkälainen lapsi ei ole "Jaakon näköinen" mutta onkin "Janin näköinen"? Miltä Jaakot näyttävät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi on olennaisen tärkeää tietää lapsen sukupuoli.

Eihän sitä kysellä allergioita tai veriryhmääkään. Se on vain sukupuoli.

Eri asia sitten, jos ollaan niin kulttuurisissa keloissa, ettei tietty sukupuoli saa pitää kuin tiettyjä värejä, ajatella tiettyjä ajatuksia ja leikkiä tiettyjä asioita.

Huoh, eräskin asiakas ei 3kk ikäiselle poikavauvalle voinut ostaa valkoisia untuvatossuja, koska "valkoinen on tyttöjen väri".

Itseäni ainakin häiritsisi, että omaa vauvaa kohdeltaisiin sukupuolen mukaan eri tavalla. Että poika olisi fiksu ja reipas ja tyttö ainoastaan nätti, ei mitään muuta. Ja niinhän ihmiset tekee. Sen vuoksi en kertoisi sukupuolta, ellei nyt kersa alasti juoksentelisi ympäriinsä.

Enhän sen sotuakaan kertoile ympäriinsä,vaikkei se mitään haittaa tai horoskooppimerkkiä. Ketä kiinnostaa..?

Vierailija
44/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sanottu kaikille, ettei tiedetä sukupuolta, ettei koti synnäriltätulon jälkeen ole täynnä valmiiksiostettuja sinisiä tai vaaleanpunaisia vaatteita. Totta kai sukulaiset tarkoittavat hyvää, mutta itse en jaksaisi innostua liikaa 40 vaaleanpunaisesta bodysta jo etukäteen.

Nimet ollaan mietitty molemmille, mies on tarkka ettei kelleen saa kertoa nimiä enkä ihan tajua tätä. Koska hän on noin ehdoton niin tuskin minäkään voin synnytyksen jälkeen vain oman puolen sukulaisilleni sanoa että joo, tämä meidän muksu on sitten "Tero" tai "Titta" vaikka nimet kuinka olisi valmiiksi päätetty.

Vierailija
45/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme "salailleet" nimeä tai sukupuolta, mutta onhan siinä nimen jemmaamisessa toisaalta puolensakin: entä jos on kertonut nimen kaikille ja kaikki kutsuvat tuolla nimellä, kummikehyksiä joku ehkä kaiverruttanut jo etukäteen jne. , ja sitten vanhemmista lapsi alkaakin ennen ristiäisiä näyttää joltain muulta tai nimi ei muuten tunnukaan enää kivalta... olisi typerää vaihtaa.

Nimihän on kuitenkin virallinen vasta sitten kun se on virallistettu.

Vierailija
47/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 10:50"]Me myös olemme aina ihan avoimesti kertoneet, mutta tiedän esimerkiksi useammankin perheen, jossa lapsen nimeä on mietitty todella pitkään, eikä se ole ollut edes vanhemmille selvä kovin kauaa ennen ristiäisiä/nimiäisiä.
[/quote]

Meillä oli nimivaihtoehto, joka kerrottiin jo raskausaikana. Lapsi ei sitten näyttänytkään siltä ja alettiin miettiä nimeä uudestaan. En uskaltanut ennen ristiäisiä kertoa kenellekään enää,että voin taas tarvittaessa miettiä nimen uusiksi :D

Vierailija
48/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:45"]

Me ollaan sanottu kaikille, ettei tiedetä sukupuolta, ettei koti synnäriltätulon jälkeen ole täynnä valmiiksiostettuja sinisiä tai vaaleanpunaisia vaatteita. Totta kai sukulaiset tarkoittavat hyvää, mutta itse en jaksaisi innostua liikaa 40 vaaleanpunaisesta bodysta jo etukäteen.

[/quote]

No jos teidän sukulaiset on vaatteita ostavaa tyyppiä, niin sittenhän teidän koti joka tapauksessa täyttyy vaaleansinisillä/vaaleanpunaisilla bodyillä heti synnytyksen jälkeen. Eikö se olisi ihan mukavaa, että niitä tulisi jo valmiiksi ennen synnytystä? Vai tarkoitatko, että salaatte sen sukupuolen myös lapsen synnyttyä?

Vierailija
49/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:45"]

[/quote]

No jos teidän sukulaiset on vaatteita ostavaa tyyppiä, niin sittenhän teidän koti joka tapauksessa täyttyy vaaleansinisillä/vaaleanpunaisilla bodyillä heti synnytyksen jälkeen. Eikö se olisi ihan mukavaa, että niitä tulisi jo valmiiksi ennen synnytystä? Vai tarkoitatko, että salaatte sen sukupuolen myös lapsen synnyttyä?

[/quote]

Sitä hössötystä pystyy edes hieman hillitsemään ennen kuin vauva on maailmassa, ihan mielellään ollaan rauhassa niin pitkään kuin mahdollista. Kuten sanoin, sukulaiset tarkoittavat hyvää, mutta olen oikeasti herännyt viideltä aamulla anopin soittoon että netissä olisi nyt tällaisia ja tällaisia bodeja, kelpaisko meille...

Vierailija
50/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:20"]

Miksi se ketään kaivelee, jos haluaa pitää asiat itsellään viimeiseen asti? Yhtä lailla siinä tekee numeron itsestään kun kertoo kaiken heti.

[/quote]

Jaa että numeron siis tekee itsestään siten, että vastaa kun kysytään? Just.

[/quote]

Entäs, jos siihen kysymykseen vastaa, että nimi on päätetty ja se kerrotaan sitten ristiäisissä/nimiäisissä? Miten siinä tekee itsestään numeron?

Vierailija
51/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se minustakin on sitä itsensä ja lapsensa jalustalle nostamista. Hähää ettepäs tiedä nimeä. Mua ei ees kiinnosta. Synnärillä kätilö kysyi meidän lapsen nimeä ja heti kerrottiin.

Miten ei ihmiset osaa yhdeksässä kuukaudessa päättää nimeä lapselle? On vaikeeta on. 

Vierailija
52/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:02"]

Kyllä se minustakin on sitä itsensä ja lapsensa jalustalle nostamista. Hähää ettepäs tiedä nimeä. Mua ei ees kiinnosta. Synnärillä kätilö kysyi meidän lapsen nimeä ja heti kerrottiin.

Miten ei ihmiset osaa yhdeksässä kuukaudessa päättää nimeä lapselle? On vaikeeta on. 

[/quote]

Kyllähän vaihtoehtoja voi miettiä, mutta usein se ennakkoon suunniteltu nimi ei oikein sovikaan olemassa oelvalle lapselle. Meillä esimerkiksi oli mietittynä nimi hätäkastetta varten, mutta lopulta pääsyttiin kumminkin eri nimeen, kun lapsi ei jotenkin ollut yhtään se alunperin mietityn nimen oloinen.

Vierailija
53/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 13:02"]

[/quote]

Juu, minä ainakin osasin päättää jo heti plussatessani, että vauvasta tulee Säde. Kappas vaan, kun saimmekin vauvan, joka kitisi 24/7 ja sillä oli kaikenlisäksi pallit.

Vierailija
54/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenki kauhean kylmä ihminen joka möläyttää raskausesta heti kun itse tietää, haluaa heti tietää kumpaa sukupuolta lapsi on ja nimikin huudellaan kaikille jo ennen syntymää. Meillä mennään raskausviikkoa 23 eikä olla kerrottu kenellekkään vielä.  Ei haluta tietää sukupuolta ennen lapsen syntymää koska siinä menisi kaikki maku odottamisesta, esikoinen ku synty nimi päätettiin lopullisesti vasta päivää ennen ristiäisiä. Nyt meillä on tytölle nimi valmiina, mutta hyviä pojannimiä ei oikein löydy mistään, jos tulee poika joudutaan varmasti nimeä miettimään loppuun asti...

Vierailija
55/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee muinaissuomalaisesta uskonnosta. Ajateltiin jotenkin, että jos jotkut henget, mitkä lie, tietää lapsesta ja nimi puolestaan kertoi lapsen tulevaisuuden tavallaan (=nimi on enne...), kun on vielä heikko, niin vievät lapsen.

Vierailija
56/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ihan ok lykätä nimen julkistamista siihen saakka, kunnes se on virallinen ja papereissa. Itse pidin tätä jemmaamista itsestäänselvyytenä, mutta mies oli mennyt höpisemään nimiehdotuksemme raskausaikana vanhemmilleen. En tiennyt tästä mitään. No, vauvan syntymän jälkeen suunnitelmat kuitenkin muuttuivat ja etunimi vaihtui - miehen toiveesta. Isovanhemmat eivät olleet tyytyväisiä "uuteen" nimeen, kun olivat jo "vanhaan" tottuneet. Koko episodi olisi ollut vältettävissä sillä, että suu pidetään supussa tai että olisi mies edes alleviivannut nimien olevan alustavia...

Sukupuolen kerroinkin kaikille haluaville muistuttaen samalla, että ultrassa ei saa 100% varmuutta... Ei meille tullut lahjoituksena mitään vauvatavaraa ennen vauvan syntymää.

Vierailija
57/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some-sukuvpolvelle on vissiin ihan outo ajatus, että on jotain salaisuuksia. Eräät kun laittavat facebookiin vissiin raskaustestistäkin kuvan, ja ultrasta voi paljastua sukupuolikin, jos se on ensimmäinen nettiin laitettu kuva vauvasta.

Kaikki eivät todellakaan päätä nimeä etukäteen. Ensin haluavat katsoa, kenen / minkä nimisen näköinen vauvasta tulee, tai muusta syystä päättävät nimen vasta viime tipassa.

Synnytyslaitoksella on tapana kertoa kätilölle vauvan nimi mahdollista hätäkastetta varten, jos sitä ei ole esitietolomakkeessa.

Vierailija
58/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:23"]Itsekorostustahan se lienee. MEIDÄN lapsi on niin tärkeä tapaus, että jopa sellainen asia kuin lapsen nimi on SALAISUUS, jota ei paljasteta ennen kuin (kuvitteellisten) fanfaarien soidessa. Hassuinta on, että ne ristiäiset, joihin nimeä pantataan, eivät edes ole mikään nimenanto- tai -julkistustilaisuus. Niissähän se jo nimetty lapsi liitetään kirkon jäseneksi.

Mutta yleistähän tuo salailu tietyissä piireissä on. Koulutetut vanhemmat eivät sitä harrasta.
[/quote]

No, kyllä täällä kaksi akateemista piti sukupuolen salaisuutena. Se oli helppoa, koska emme tienneet itsekään.... Nimi taas oli salassa siksi, että halusimme kertoa sen itse, muuten äiti olisi hoitanut asian. Mikä kumma se on, ettei omia uutisiaan saisi itse kertoa.

Vierailija
59/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:39"]

Mun veljestä piti aikanaan tulla Jaakko. Nimi kerrottiin kaikille heti pojan synnyttyä, mutta sitten vanhemmat ryhtyivät pohtimaan, että lapsi ei ole ollenkaan Jaakon näköinen. Ristiäisissä oli aika kummastunutta porukkaa, kun Jaakon sijaan pappi kertoi vanhempien valinneen lapselle nimeksi Jani.

[/quote]

Mikseivät vanhemmat itse kertoneet vaan jättivät papin kerrottavaksi? Ja minkälainen lapsi ei ole "Jaakon näköinen" mutta onkin "Janin näköinen"? Miltä Jaakot näyttävät?

[/quote]

Koska vanhemmat päättivät sen nimen 10 minuuttia ennen papin saapumista. Enkä minä tiedä, miltä Jaakko näyttää, kun tunnen vain sen Janin.

Olisi muuten ollut aika hauskaa, kun pappi olisi siinä availlut rukouskirjaa ja vanhemmat olisi ilmoittaneet kuin nimiäisissä, että tää on nyt sitten Jani Martti Ilmari ja kohta pappi kastaa lapsen seurakunnan jäseneksi.

Vierailija
60/69 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:37"]

Tuo sukupuolen kertominen on vähän kaksipiippuinen juttu. Siskolle kerrottiin, että poika tulossa ja hämmennys oli melkoinen, kun tulokas oli tyttö. Oli poika osannut pitää pallit piilossa kuvausten ajan. Harvinaistahan tämä on, mutta jokainen kerta on liikaa.

[/quote]

Miten niin pitää pallit piilossa, jos se kerran tyttö oli?

[/quote]

Siten niin se lääkäri sanoi, että tulossa on poika, pallit vaan on piilossa, kun lapsen isä halusi tarkennuksen. Jossain sivukuvassa oli näkevinään ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä