Miksi lapsen sukupuoli ja nimi halutaan usein pitää salassa?
Niin, tuntuu että olemme poikkeus koska olemme sanoneet jo etukäteen nimet ja sukupuolet ja en sano että jompi kumpi on oikein tai väärin, vaan ihmettelen syytä siihen miksiene salataan niinkin usein muilta. Veljeni jopa ärsyyntyi ja sanoi mulle että miksi kerroin jo. No miksi ei..
Kommentit (69)
Me ainakin pidettiin lapsen nimi salassa nimeäisiin asti, mutta sukupuoli paljastettiin molempien vanhemmille kun se saatiin tietoon. Lasta ei tosiaan kastettu kirkkoon vaan pidimme juhlat, joissa lapsen nimen paljastaminen oli pääosassa. Toivoimme että tieto sukupuolestakin olisi pysynyt vain meidän ja tulevien isovanhempien välisenä, ja yhtäkkiä koko miehen suku tiesikin pojan olevan tulossa. Tämä oli ehkä suurin syy siihen, että nimi pidettiin salassa - halusimme pitää edes jotain itsellämme ennenkuin anoppi kertoo koko maailmalle.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"]
Onkohan näissäkin paikallista vaihtelua? Täällä länsirannikolla en ole kertaakaan kuullut lapsen nimeä ennen ristiäisiä tai nimeäisiä... Sukupuoli kerrotaankin paljon vapaammin. Salaisin myös itse nimen ennen ristiäisiä, ihan jo vain juoruja vähentääkseni. On sitten oikea nimi heti kaikkien tiedossa eikä rikkinäisen puhelimen kautta mitään ihmeellisiä variaatioita
[/quote]
Kuinka suurena seurapiiritapahtumana sä lapsesi ristiäistä oikein pidit? Vai että oikein rikkinäisellä puhelimella juoruillaan pitkin kyliä teidän silmäteränne nimeä. Ja sehän olisikin ihan maailmanloppu ja peruuttamaton juttu, jos naapurin serkun miniä luulee, että lapsenne nimi on Mika. Ei ei ei, se on Mica ceellä!
[/quote]
Mitään ristiäisiä ei ole ollut.. Ja esim. mummoni on sen verran höperö, että soittelisi oikeasti koko kylän läpi ja jokaiselle kertoisi eri nimen. Ja koska ollaan pienellä paikkakunnalla, jostain kautta mummu saisi nimen tietoon. Helpommalla pääsisi kun salailisi eikä joutuisi jokaisen naapurin kohdalla korjaamaan!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"]
Onkohan näissäkin paikallista vaihtelua? Täällä länsirannikolla en ole kertaakaan kuullut lapsen nimeä ennen ristiäisiä tai nimeäisiä... Sukupuoli kerrotaankin paljon vapaammin. Salaisin myös itse nimen ennen ristiäisiä, ihan jo vain juoruja vähentääkseni. On sitten oikea nimi heti kaikkien tiedossa eikä rikkinäisen puhelimen kautta mitään ihmeellisiä variaatioita
[/quote]
Kuinka suurena seurapiiritapahtumana sä lapsesi ristiäistä oikein pidit? Vai että oikein rikkinäisellä puhelimella juoruillaan pitkin kyliä teidän silmäteränne nimeä. Ja sehän olisikin ihan maailmanloppu ja peruuttamaton juttu, jos naapurin serkun miniä luulee, että lapsenne nimi on Mika. Ei ei ei, se on Mica ceellä!
[/quote]
Mitään ristiäisiä ei ole ollut.. Ja esim. mummoni on sen verran höperö, että soittelisi oikeasti koko kylän läpi ja jokaiselle kertoisi eri nimen. Ja koska ollaan pienellä paikkakunnalla, jostain kautta mummu saisi nimen tietoon. Helpommalla pääsisi kun salailisi eikä joutuisi jokaisen naapurin kohdalla korjaamaan!
[/quote]
Niin, ja kun nimeä EI OLE TAPANA kertoa asuinpaikkakunnalla, ja täällä se on kaikille OK!
Ei me itsekkään tiedetty nimeä vasta kuin edellisenä päivänä, siksi. Se aluksi suunniteltu nimi vaihtui ihan toisen tyyppiseen sitten lopulta, varsinkin kuopuksen kohdalla. Esikoisella ehkä hiukan lähempänä samaa linjaa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"] Onkohan näissäkin paikallista vaihtelua? Täällä länsirannikolla en ole kertaakaan kuullut lapsen nimeä ennen ristiäisiä tai nimeäisiä... Sukupuoli kerrotaankin paljon vapaammin. Salaisin myös itse nimen ennen ristiäisiä, ihan jo vain juoruja vähentääkseni. On sitten oikea nimi heti kaikkien tiedossa eikä rikkinäisen puhelimen kautta mitään ihmeellisiä variaatioita [/quote] Kuinka suurena seurapiiritapahtumana sä lapsesi ristiäistä oikein pidit? Vai että oikein rikkinäisellä puhelimella juoruillaan pitkin kyliä teidän silmäteränne nimeä. Ja sehän olisikin ihan maailmanloppu ja peruuttamaton juttu, jos naapurin serkun miniä luulee, että lapsenne nimi on Mika. Ei ei ei, se on Mica ceellä! [/quote] Mitään ristiäisiä ei ole ollut.. Ja esim. mummoni on sen verran höperö, että soittelisi oikeasti koko kylän läpi ja jokaiselle kertoisi eri nimen. Ja koska ollaan pienellä paikkakunnalla, jostain kautta mummu saisi nimen tietoon. Helpommalla pääsisi kun salailisi eikä joutuisi jokaisen naapurin kohdalla korjaamaan!
[/quote]
Miksi sitten puhuit viestissäsi ristiäisistä, jos niitä ei ole ollut? Ja eikö teidän pienessä pitäjässä tiedetä, että höperön mummon puheita on turha ottaa niin vakavasti? Taisitte vain toimia kuten kaikki muutkin eli pitää nimen salassa koska niin kuuluu tehdä.
Ymmärrän hyvin, että nimeä ei paljasteta etukäteen, etteivät sukulaiset puutu nimenvalintaan. Oma nimeni on vaihdettu viime hetkillä ristiäispäivänä ennen kastetta, kun isoäiti on jyrännyt nuorten vanhempieni valinnan.
Me saimme tietää sukupuolen rv 18 kun kromosomit tutkittiin ja siitä asti vauvasta puhuttiin kaikille ihan nimellä. Nimijuhlaa tai ristiäisiä ei vietetty lainkaan, osa tietty pahoitti mielensä siitäkin mutta niin se aina menee...
Ja mua kans se nimen varjelu ja salailu ja typerät nimet (niinkuin se taateli) ennen ristiäisiä vähän ärsyttää. Tai ennemminkin kummastuttaa.
Miksi se ketään kaivelee, jos haluaa pitää asiat itsellään viimeiseen asti? Yhtä lailla siinä tekee numeron itsestään kun kertoo kaiken heti.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:20"]
Miksi se ketään kaivelee, jos haluaa pitää asiat itsellään viimeiseen asti? Yhtä lailla siinä tekee numeron itsestään kun kertoo kaiken heti.
[/quote]
Jaa että numeron siis tekee itsestään siten, että vastaa kun kysytään? Just.
Itsekorostustahan se lienee. MEIDÄN lapsi on niin tärkeä tapaus, että jopa sellainen asia kuin lapsen nimi on SALAISUUS, jota ei paljasteta ennen kuin (kuvitteellisten) fanfaarien soidessa. Hassuinta on, että ne ristiäiset, joihin nimeä pantataan, eivät edes ole mikään nimenanto- tai -julkistustilaisuus. Niissähän se jo nimetty lapsi liitetään kirkon jäseneksi.
Mutta yleistähän tuo salailu tietyissä piireissä on. Koulutetut vanhemmat eivät sitä harrasta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:20"]
[/quote]
Jaa että numeron siis tekee itsestään siten, että vastaa kun kysytään? Just.
[/quote]
Voi sen niinkin nähdä. Mutta tosissaan, miksi ei saisi tehdä niin kuin itse hyväksi kokee?
Minustakin se nimen "julkistaminen" kuuluu nimiäisjuhlaan. Ei nyt siis valtionsalaisuutena tarvitse pitää, mutta ei joka tutulle tarvitse kertoa. Lähimmät sukulaiset, eli isovanhemmat, sisarukset yms., tiesi nimen heti kun se päätettiin itse, mutta nimijuhlaan kutsutuille sukulaisille ja kavereille kerrottiin itse tilaisuudessa. Eikä sitä nimeä kyllä kukaan etukäteen udellutkaan. Sukupuoli kerrottiin kyllä "kaikille" heti kun tiedettiin itse.
Tuo sukupuolen kertominen on vähän kaksipiippuinen juttu. Siskolle kerrottiin, että poika tulossa ja hämmennys oli melkoinen, kun tulokas oli tyttö. Oli poika osannut pitää pallit piilossa kuvausten ajan. Harvinaistahan tämä on, mutta jokainen kerta on liikaa.
Eihän tätä salailua missään muualla harrasteta kuin Suomessa. Muualla nimi ilmoitetaan ja rekisteröidään heti synnytyssairaalassa. Lasta myös puhutellaan omalla nimellään (eikä miksikään "taateliksi") heti syntymästään lähtien. Ristiäistilaisuus (jos sellaisia harrastetaan) on sitten kuukausien tai vaikka vasta vuoden kuluttua.
Mun veljestä piti aikanaan tulla Jaakko. Nimi kerrottiin kaikille heti pojan synnyttyä, mutta sitten vanhemmat ryhtyivät pohtimaan, että lapsi ei ole ollenkaan Jaakon näköinen. Ristiäisissä oli aika kummastunutta porukkaa, kun Jaakon sijaan pappi kertoi vanhempien valinneen lapselle nimeksi Jani.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:37"]
Tuo sukupuolen kertominen on vähän kaksipiippuinen juttu. Siskolle kerrottiin, että poika tulossa ja hämmennys oli melkoinen, kun tulokas oli tyttö. Oli poika osannut pitää pallit piilossa kuvausten ajan. Harvinaistahan tämä on, mutta jokainen kerta on liikaa.
[/quote]
Miten niin pitää pallit piilossa, jos se kerran tyttö oli?
Siis mitä ihmettä, miten ketään voi edes kiinnostaa toisen ihmisen lapsen nimi :O
Minä en ekan lapsen nimeä paljastanut kenellekään ennen syntymää enkä aio paljastaa toisenkaan vaikka molemmat olivat/ovat mulla ja miehellä tiedossa. En osaa sanoa sille syytä, eniten ehkä se että haluttiin varmistua siitä että nimi vastaa omaa fiilistä lapsesta sitten kun se lapsi on tavattu synnytyksen jälkeen. Mulle se on aina ollut itsestäänselvyys ettei nimeä kerrota ennen kuin itse ollaan siitä varmoja.
Kaikesta tekin hermostutte, tässäkin ketjussa jotkut lähti jo asiattomuuslinjalle kun joku toinen vieras ihminen ei kerro lapsensa nimeä :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 11:20"]
Me ei kerrottu sukupuolta etukäteen, koska se olisi tarkoittanut joko vaalenapunaisen tai vaalenasinisen vauvatavaran vyöryä kotiin jo ennen synnytystä. Ei siis lahjoja, vaan kavereiden ja sukulaisten käytettyjä tarvikkeita. Ja nimeä ei kerrottu etukäteen, koska se olisi tietyllä tavalla latistanut nimijuhlien tarkoituksen. En silti koe että olisimme mitenkään erityisesti salailleet, enkä ole koskaan ajatellut että tarkoituksella olisin pitänyt ketään jännityksessä tai nauttinut kenenkään uteiaisuudesta.
[/quote]
Lapsia ei ole vielä hankittu, mutta tämä on todellakin se syy, miksi en haluaisi sukupuolta tietyille henkilöille paljastaa. Esimerkiksi eräs tuttavani - tuleva isovanhempi - totesi syntymättömän lapsen sukupuolen kuullessaan, että "no nyt sitten ainakin tietää väripolitiikan".