Argumentoi tiskirätin käytön puolesta
Meillä ei käytetä tiskirättejä, koska pidän niitä ällöttävinä, hankalasti säilytettävinä ja aika huonoja kaikessa muussa kuin isojen vesiloiskeiden imemisessä. Sen sijaan käytän kokkaillessani pyyhettä tilapäisenä pannunalusena, uunikintaana, vatkauskulhon paikallaan pitämiseen, sotkujen pois pyyhkäisemiseen ja moneen muuhun. Lisäksi meillä on talouspaperirulla aina käden ulottuvilla. Olen muutaman kerran ostanut keittiörättejä, mutta käyttämättä ne aina jäävät.
Miksi minun pitäisi kuitenkin muuttaa tapojani ja omaksua tiskirätin käyttö?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:56"]
Minulla on monta tiskirättiä ja heitän ne pesukoneeseen parin päivän käytön jälkeen. Keittiöpyyhe on puhtaiden vesiroiskeiden ja käsintiskattavien kulhojen kuivaamiseen. Käytän talouspaperia vain mökillä koska siellä ei ole juoksevaa vettä. Ja kyse on periaatteesta välttää kertakäyttöasioita.
[/quote]
Sama systeemi meillä. Meillä menee kotona talouspaperia vuodessa n. kahdeksan rullaa. Mökillä vatmaan saman verran. Sieniliinoja ja mikrokuituliinoja on toistakymmentä kappaletta ja pesen niitä muun pyykin joukossa, 60 tai 90 asteessa. Aina on raikas liina käytössä.
laittaako ap pyyhkeensä pesuun kuinka usein? Ei sekään ole yhtään sen hygieenisempi jos se päivätolkulla on käytössä pesemättä, tai edes huuhtelematta, kuten luutua huuhdotaan.
[/quote]
Eihän tuossa sinun systeemissäsi ole mitään etua pyyhkeiden käyttämiseen verrattuna. -ap
[/quote]
Onpas. Liina on paljon pienempi kuin pyyhe = kätevämpi kädessä. Lisäksi sieniliinan raskii helpommin laittaa roskiin uunin/grillin pesun jälkeen kuin pyyhkeen. Säästän tätä tarkoitusta varten vanhoja sieniliinoja, jotta ei tarvitse uutta laittaa roskiin. Vai saatko sen palaneen rasvan pestyä pyyhkeestä?
Plus se, ettö talouspaperilla ei voi hangata. Mikrokuituliinalla voi. Voitaiin tietysti vielä keskustella siitä kuinka monta puuta kaadetaan vuodessa sun talouspapereihisi vs. minun.
Niin, mulla on muuten patalappujakin olemassa, ei tarvii pyyheiden kanssa pelata.
[/quote]
En tiedä, mitä tarkoitat palaneella rasvalla. Tiskaaminen on aivan eri juttunsa. Siihen käytän tiskiharjaa niin kuin useimmat ihmiset.
Miksi pelleilisin patalappujen kanssa, kun pyyhe on aina esiliinan vyössä tai olalla? -ap
[/quote]
teilläkö ei tavata pestä koskaan uunia tai grilliä? Meillä on tapana ja aina uunista lähtee rasvaista ruskeaa/ mustaa likaa, joka täytyy sieltä uunista saada jotenkin pois. Itse käytän siihen sieniliinaa.
[/quote]
Uunissa minulla on aina aluminifolio alimmalla ritilällä. Sen vaihdan tarvittaessa.
Grillin pesu-harjaus ei todellakaan kuulu tkeittiörätin työtehtäviin.
sitä varten on erikseen esim. vanhoista t-paidoista tai parittomista sukista tehtyjä rättejä, saa nakata pois ihan vapaasti.
[/quote]
Nonniin. Onhan sulla rättejä.
Minulla on monta tiskirättiä ja heitän ne pesukoneeseen parin päivän käytön jälkeen. Keittiöpyyhe on puhtaiden vesiroiskeiden ja käsintiskattavien kulhojen kuivaamiseen. Käytän talouspaperia vain mökillä koska siellä ei ole juoksevaa vettä. Ja kyse on periaatteesta välttää kertakäyttöasioita.
[/quote]
Sama systeemi meillä. Meillä menee kotona talouspaperia vuodessa n. kahdeksan rullaa. Mökillä vatmaan saman verran. Sieniliinoja ja mikrokuituliinoja on toistakymmentä kappaletta ja pesen niitä muun pyykin joukossa, 60 tai 90 asteessa. Aina on raikas liina käytössä.
laittaako ap pyyhkeensä pesuun kuinka usein? Ei sekään ole yhtään sen hygieenisempi jos se päivätolkulla on käytössä pesemättä, tai edes huuhtelematta, kuten luutua huuhdotaan.
[/quote]
Eihän tuossa sinun systeemissäsi ole mitään etua pyyhkeiden käyttämiseen verrattuna. -ap
[/quote]
Onpas. Liina on paljon pienempi kuin pyyhe = kätevämpi kädessä. Lisäksi sieniliinan raskii helpommin laittaa roskiin uunin/grillin pesun jälkeen kuin pyyhkeen. Säästän tätä tarkoitusta varten vanhoja sieniliinoja, jotta ei tarvitse uutta laittaa roskiin. Vai saatko sen palaneen rasvan pestyä pyyhkeestä?
Plus se, ettö talouspaperilla ei voi hangata. Mikrokuituliinalla voi. Voitaiin tietysti vielä keskustella siitä kuinka monta puuta kaadetaan vuodessa sun talouspapereihisi vs. minun.
Niin, mulla on muuten patalappujakin olemassa, ei tarvii pyyheiden kanssa pelata.
[/quote]
En tiedä, mitä tarkoitat palaneella rasvalla. Tiskaaminen on aivan eri juttunsa. Siihen käytän tiskiharjaa niin kuin useimmat ihmiset.
Miksi pelleilisin patalappujen kanssa, kun pyyhe on aina esiliinan vyössä tai olalla? -ap
[/quote]
teilläkö ei tavata pestä koskaan uunia tai grilliä? Meillä on tapana ja aina uunista lähtee rasvaista ruskeaa/ mustaa likaa, joka täytyy sieltä uunista saada jotenkin pois. Itse käytän siihen sieniliinaa.
[/quote]
Meillä on pyrolyysiuuni ja grillin harjaan puhtaaksi grilliharjalla. -ap
Kuinka usein ap pesee sen pyyhkeensä?
Talouspaperia varmaan kuluu yli rullan viikko tahtia ja pyyhkeitä pestään puoli koneellista viikossa? Ihanan epäekologista!
[/quote]
Meillä on useita pyyhkeitä, ja aina käytössä on vähintään astioiden kuivaamiseen tarkoitettu kivan näköinen pyyhe ja halpa bar mop -tyyppinen ammattilaisten keittiöpyyhe, jollaiset eivät maksa juuri mitään. Meillä pestään pyyhekeitä ja liinavaatteita pari kertaa viikossa, ja nuo mahtuvat hyvin mukaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 17:11"] [quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 16:56"] Minulla on monta tiskirättiä ja heitän ne pesukoneeseen parin päivän käytön jälkeen. Keittiöpyyhe on puhtaiden vesiroiskeiden ja käsintiskattavien kulhojen kuivaamiseen. Käytän talouspaperia vain mökillä koska siellä ei ole juoksevaa vettä. Ja kyse on periaatteesta välttää kertakäyttöasioita. [/quote] Sama systeemi meillä. Meillä menee kotona talouspaperia vuodessa n. kahdeksan rullaa. Mökillä vatmaan saman verran. Sieniliinoja ja mikrokuituliinoja on toistakymmentä kappaletta ja pesen niitä muun pyykin joukossa, 60 tai 90 asteessa. Aina on raikas liina käytössä. laittaako ap pyyhkeensä pesuun kuinka usein? Ei sekään ole yhtään sen hygieenisempi jos se päivätolkulla on käytössä pesemättä, tai edes huuhtelematta, kuten luutua huuhdotaan. [/quote] Eihän tuossa sinun systeemissäsi ole mitään etua pyyhkeiden käyttämiseen verrattuna. -ap [/quote]Paitsi että huokoinen sieniliina kuivaa paljon nopeammin kuin puuvilla ja se ei homehdu.
[/quote]
Enpä ole koskaan onnistunut homehduttamaan ainuttakaan pyyhettä, joten tuo ei vielä käännä päätäni. -ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 18:47"]
Ap on tärähtänyt !
[/quote]
Koska uskallan kyseenalaistaa tiskirättien hegemonian suomalaisessa taloudenhoidossa? :)
Löysää nyt vähän nutturaasi. -ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Uunissa minulla on aina aluminifolio alimmalla ritilällä. Sen vaihdan tarvittaessa.
Grillin pesu-harjaus ei todellakaan kuulu tkeittiörätin työtehtäviin.
sitä varten on erikseen esim. vanhoista t-paidoista tai parittomista sukista tehtyjä rättejä, saa nakata pois ihan vapaasti.
[/quote]
Ahh... Ja vielä alumiiniakin tuhlataan! Aina vaan ihanamman epäekologista! Kerro nyt vielä, että teillä on joku jättimäinen, nelipyöräinen bensasyöppö pihassa?