2015 säästövinkkejä: Kosmetiikka?
Teen tässä iltapuuhana alustavaa budjettia vuodelle 2015, ja huomasin millaiset määrät rahaa minulla mennyt kosmetiikkaan viime vuonna, yli 2500 euroa! Mm. Chanelia, Dioria, La Meriä, Estee Lauderia, YSLää, Lancomea, Kanebo-Sensaita, Shiseidoa.
Valitettavasti suurin osa tuotteista osottautuneet huonoiksi ja olen joutunut käyttää kalliita kasvovoiteita ja -seerumeja jalkavoiteina koska aiheuttaneet kasvoihin näppyjä ja mustapäitä, osa värikosmetiikasta olleet jotenkin väärän sävyisiä lopulta niitä kasvoille laitettaessa ja kalliit kynsilakat niin huonolaatuisia ja lohkeilleet alta aikayksikön pelkässä tietsikkanaputtelu-toimistotyössä, etten ole jaksanut enää lakata niillä pitkään aikaan muulla kuin värittömällä lakalla.
Sitten luin että mitä tuotteita aina niin hyvältä näyttävät starat käyttävät ja yllätyin että hehän ostelevat edullista kosmetiikkaa, vaikka varaa olisi ostella ties mitä!
Muutamia:
Jennifer Lopez käyttää siviilissäkin L´Orealin True Mach-meikkivoidetta, jota hänen meikkaajansa laittaa hänelle myös punaisen maton tilaisuuksiin.
Real Housewives of Beverly Hillsin mahtavahiuksinen Kyle Richards käyttää Pantenen markettishampoota ja -hoitoainetta.
Samoin näyttelijä Sofia Vergara käyttää Head&Shouldersin omenantuoksuista shampoota ja hoitoainetta.
Victoria's Secret-malli Candice Swanepoel ei tuhlaa omaisuuksiaa selluliitti- ja vartaloihmevoiteisiin vaikka näin voisi kuvitella, vaan käyttää marketin edullista Cocoa Butter-kookosrasvavoidetta kosteutukseen. Samoin laulaja Katy Perry.
Tositeeveetähti-julkimo Kim Kardashian käyttää Olayn kasvojenpuhdistusliinoja meikinpoistoon ja kasvojen putsaukseen iltaisin.
Ajattelin kokeilla noita em. tuotteita itsekin, ja säästän rahat vaikka ylimääräiseen ulkomaanmatkaan :)
Itse kysymykseen: Onko teillä kokemuksia ja vinkkejä tällaisista edullisista ns. vaihtoehtotuotteista? Mitä kannattaa ostaa, mitä välttämättä ei jne?
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:14"]Tuosta silmänympärysvoideasiasta; ne valkoiset pilkut silmänympärysiholla eivät todellakaan johdu epäpuhtaudesta. Ne ovat miliumeja, jotka tulevat silmänympärysiholle sen ollessa liian kuiva. :)
-kosmetologi
[/quote]
Anteeksi siis valkoiset sellaiset näpyt!
117
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 00:55"]
Sehän on hyvä, jos joku voi samaa rasvaa käyttää varpaista otsaan, säästyypähän vielä enemmän rahaa. Minä en voi. Mutta ehkä te olette osa vielä niin nuoria, että siksi sopii rasva kuin rasva mihin tahansa, mutta kun ikää alkaa tulla, niin toivottavasti älyätte eri voiteiden erot.
Ja voin oikein kuvitella kuinka te venytätte ja vanutatte silmienympärysihoa laittaessane sitä perusvoidetta, kun eihän se siitä piloille mene. Katsotaan myöhemmin.
[/quote]
Minä olen tuo päästä varpaisiin käyttäjä, ikää 35 eli en nyt mikään kovin nuori enää. Miksi sitä silmänympärysihoa pitäisi perusvoidetta laittaessa "venyttää ja vanuttaa" yhtään sen enempää kuin jotain speciaalia seerumia laitettaessa? Ja kasvoja nyt kuitenkin ilmeillään sen verran paljon päivän aikana, että mikään muutaman sekunnin venytys ei sille iholle tee yhtään mitään siihen verrattuna... Ei ihmisnahka ole mikään hanska, joka kerran venytyksen jälkeen jää löysäksi :D.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:06"]Olen vaihtanut kalliit merkkituoksut Victoria's Secretin Aqua Kiss ja Sheer Love vartalovoide- ja suihke-setteihin. Näitä saa netistä ja Tallinnan/Tukholman laivoilta ainakin. Jotain 12 eur kappale. Kaikki jotka tulevat tarpeeksi lähelleni, tuntevat hieman sitä tuoksua ja kehuvat miten hyvältä tuoksun. Eli nämä eivät ole mitään makeita, mausteisia, hyökkääviä ollenkaan. VSlla kun on niitä tosi makeitakin jotka sitten oikeita "teinimäisiä" sokeripommeja.
Nämä tuoksut ovat pehmeitä, miellyttävän raikkaita ja kun ne kerrostaa voiteella ja suihkeella niin pysyvät pitkään.
Monet merkkituoksut aiheuttavat nykyään hengenahdistusta, päänsärkyä ja tuntuvat pistäviltä, jopa ne vanhat suosikkini. Tämä taitaa viitata siihen että niiden tuoksujen aitoja raaka-aineita alettu korvaamaan halvoilla synteettisillä henkeä ja päätä ahdistavilla, ja hintoja samalla nostettu :( Toisin sanottuna alettu fuskaamaan!
[/quote]
Mulla taas aiheuttaa päänsärkyä juurikin nuo VS:n halvat liemet. Minusta ne vain tuoksuvat niin halvalle ja keinotekoiselle, vaikka iän puolesta varmaan kohderyhmää olenkin. Yksi suihkaus laadukasta hajuvettä on paljon siedettävämpi kuin VS:n body mistien ja voiteiden holvaaminen.
-
Minä olen käyttänyt paljon Diorin ripsareita, mutta nyt siirtynyt ihan suoraan Maybellineen. :D Ripset on kyllä ihan ok jo omasta takaa, mutta ne keltaiset Maybellinen ripsarit tekee näyttävimmät ripset. Se joku Feline eyes tmv. on ehkä paras.
Kulmakynistä Rimmel on ehkä paras, pysyy terävänä pitkään. Kaikista huonoin on ollut Body Shopin kulmakynä, joka loppuu tyyliin viikossa, koska se tylsyy ja katkeilee todella nopeasti. Siistiä jälkeä ei saa, ellei kynää teroita joka toisen vedon jälkeen.
Minä tilaan PELKÄSTÄÄN uslomaisista nettikaupoista, käykääpä katsomassa hintaa esim BeutyJoint ja beautyBay sivuilla
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 22:54"]
Niin ja Lumenen sinisessä pullossa oleva silmämeikinpuhdistusaine vedenkestävälle meikille on LOISTAVA. Tätä olen käyttänyt siitä asti, kun tuli aikoinaan myyntiin. Ei tarvitse hinkata montaa vanulappua puhki, että saa meikit lähtemään, vaan ekalla pyyhkäisyllä. Tätä tuotetta en suostu toiseen vaihtamaan.
[/quote]
Olen useamman kerran kokeillut tuota Lumenen putsaria, mutta joka kerta tuloksena on ollut hilseilevä ja punoittava iho sekä vuotavat silmät. Enkä ole ainut, olen kuullut todelta monelta muulta samaa. Joillekkin nuo Lumenen silmäputsarit toimii, harmi ettei minulle.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:48"] Sanon tämän sillä kokemuksella, että olen työskennellyt suomen suurimmissa kosmetiikkafirmoissa koko merkittävän työurani eli 15 vuotta. Nyt kun vaihdoin kosmetiikasta lääkkeisiin, tuntuu ihan naurettavalta noi eurot, joita Suomessa kosmetiikkaan pitäisi työntää. Tilaa ulkomailta. Itse ostan hiustuotteet lookfantastic.com ja ihonhoidon Koreasta wishtrend.com. Tai matkoilta. [/quote] Mitä hiustuotteita tilaat ja mitä merkkejä tilaat tuolta wishtrend.com:sta [/quote] Käytän ainoastaan kerastasen hiustuotteita, koska ne todistetusti ovat ylitse muiden. Korealaista skinmiso ja elisha coy.
[/quote]
Kerastase tehnyt minun vaaleaksi raidoitettuihin pitkiin hiuksiin kamalat ainemömmökerrostumat jotka ei meinaa lähteä millään syväpuhdistavalla shampoolla pois, ja niiden omissa shampoissa on muutenkin saippuaa (sodium laureth sulfate) ja jota kannattaa vältellä hiustenhoitotuotteissa!
[/quote]
Minä pidän Kerastasea ylihinnoitelluimpana shampoona, jota olen käyttänyt. Myöskään Tigin tuotteissa ei ole ollut muuta merkittävää kuin hajusteet. Ylipäänsä hiustenhoitotuotteissa on hirveästi ilmaa, eikä ns. kampaamotuotteiden hintaero useinkaan markettituotteisiin selity laadulla vaan lähinnä brändillä.
Joku tuolla yllä mainosti Pantenea ja Head and Shouldersia joidenkin julkkisten suosikeiksi. Kumpikin pistää mulla päänahan järkyttävään hilseeseen, ilmeisesti niissä on silikonia.
Partanen shampoota käytän minäkin nykyään. Hoitoaineenakin käytän Pantenea muuten, mutta pari kertaa viikossa Sebastianin tehohoitoainetta. Hyvä tulee ja rahaa säästyy! :)
Niveaa (sininen peltipurkki) yövoiteena, ehkäisee ryppyjä. Ihana.
Paras meikkiputsari on Garnierin cleansing water! Putsaa kaikki meikit, myös silmämeikin eikä kirvele yhtään (ellei nyt suoraan silmämunaan hiero ja voimalla). Tykkään tosi paljon, koska se maksaa jtn 8e, pönttö on tajuttoman kokonen eikä se jätä ihoa öljyiseksi. Mulla on tosi rasvainen iho joka reagoi helposti, mm. epäpuhtauksia tulee helposti ja toisaalta iho kuivuu ikävästi. Garnierin putsari ei kuivata ihoa ja plussana se, että ei haise paskalta. Tykkään silti vielä pestä kasvot ton jälkeen tai kuoria.
Toinen hyvä tuote on Lumenen cc-voide, jota monet kehuukin. Ei varmasti sovi kaikille (ei mullekaan aina jos iho voi tosi huonosti), mutta yksi harvoja Lumenen meikkivoiteita jossa sävy ei oo liian pinkki eikä jää kiristävää tunnetta kasvoihin vaikka ei pohjusta kuin kosteusvoiteella.
Jos on suositella tuotteita tällaiselle superongelmaiholle, joka on rasvainen (mutta taipuvainen pintakuivuuteen), epäpuhtauksia (finnit&näppylät) tulee helposti ja ihohuokoset loistaa 100km päähän, niin kaikki vinkit otetaan vastaan!
Rimmelin kivipuuteri on hintaansa nähden todella hyvä, rasvoittuva ihoni pysyy kohtuullisen kiillottomana koko päivän. Jos kasvojen iho on todella vaalea (kuten itselläni on), aurinkopuuterin sijasta käytän tummempaa sävyä samasta Rimmelin puuterista ja käytän sitä varjostuksiin aurinkopuuterin tapaan.
Päivän aikana ei kannata lisätä puuteria rasvoittuvalle t-alueelle (otsa, nenä, leuka), vaan ostaa sätkäpaperia ja painella sillä kiilto pois. Monen monta Rizzla-pakettia olen jo kuluttanut, haha!
H&M:n poskipunat ovat aivan yhtä hyviä kuin kalliimmat versiot ja kivoja värejäkin rauhallisemmasta persikasta kirkkaampaan pinkkiin.
Vartalonkuorintaan käytän aamukahvilta jääneitä kahvinpuruja suoraan suodatinpussista ja kasvojen kuorintaan sokeri-kookosöljy-seosta.
Tätä tuossa jo kehuttiinkin, mutta itsekin voisin vielä mainita Garnierin Micellar Cleansing Water -puhdistusveden. Se on edullinen, riittoisa ja hyvä. Minulla on aika normaali, vähän pintakuiva iho, näppyjä harvoin ja ikää 40 vuotta. Tuolla vedellä on kätevä putsata iho ja se jättää ihon raikkaan ja kuulaan tuntuiseksi eikä kiristele yhtään. Tuota käytän niin kauan kuin sitä myydään.
Kysymys kahvikuorijoille: minne ne purut kuorinnan jälkeen, jos kuoritte esim. suihkussa? Tukkivatko viemärin?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:33"]
Kysymys kahvikuorijoille: minne ne purut kuorinnan jälkeen, jos kuoritte esim. suihkussa? Tukkivatko viemärin?
[/quote]
Ei tuki, sitä menee niin vähän. Jos koko suodattimellisen kaataisi, niin saattaisi tukkiakin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:39"]
Erisanin puhdistusgeeli on parasta ikinä, poistan eka meikit muulla tuotteella ja sitten Erisanilla ihon puhdistus. [/quote]
Paras puhdistusgeeli ikinä, mutta silti poistat meikit jollain muulla tuotteella?! Mikäs järki tuossa on, kyllähän hyvin puhdistustuotteen pitäisi poistaa myös ne meikit... Esim. Avenen vaahtoputsarilla lähtee kaikki, enintään jos on reippaasti silmämeikkiä niin joutuu vielä viimeistelemään pumpulipuikon kanssa.
Tämä mun vaihoehto on takuulla edullinen: en meikkaa arjessa. Kosteusvoiteena vauvarasva kasvoille, vartalolle en tarvitse sillä huolehdin sisäisestä rasvauksesta. Ei finnejä, ei mustapäitä, ei ärtyvää ihoa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:47"]
Silmänympärysiholle on oltava ihan oma niille tarkoitettu rasva/geeli, kumpaa nyt tykkää käyttää. Tuo Nivea on ihan liian paksua. Ei ihmekään, että tuli niitä valkoisia näppyjä. Siis miten joku ei mukamas tätäkään asiaa tiedä tai tajua. Voi hyvä luoja sentään.
[/quote]
Ei kaikilla tarvitse. Mulla on rasvainen iho ja aina olen käyttänyt ihan samaa naamarasvaa myös silmille. Ilman mitään ongelmia. Ei ole ryppyjä eikä pusseja eikä mustia silmänalusia. Olen kyllä mainosten uhrina käyttänyt välillä myös erillistä silmänympärysvoidetta, mutta yhtään mitään eroa en huomannut. Esim. nyt on käytössä Aqualan Gel, ja usein lätkin sitä koko vartalolle otsasta varpaisiin. Välillä olen käyttänyt rasvaisempiakin voiteta ja esim. erillistä yövoidetta, ja ihan rauhassa niistä saa silmienkin ympärillä käyttää. Eiköhän näin olisi useimmilla, mutta kun ihmiset uskoo niitä mainoksia...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:52"]
Leiraksen A-vitamiinivoide, tuubi maksaa jotain 8-9€ apteekissa mutta riittää vaikka kuinka pitkään. Olen 41v ja minulla on pintakuiva iho etenkin nyt talvisin, ja laitan sitä silmien väliin sibeliusryppyihin, otsaryppyihin ja nasaalijuonteisiin ja tämä oikeasti myös toimii! Moni luullut että olen käynyt hankkimassa fillereitä ja botoksia koska piirteeni näyttävät niin pehmeiltä ja levänneiltä. Tuloksia näkyi itseasiassa jo alle viikossa.
[/quote]
Kiitos vinkistä :) MultiTabsit on lopussa ja täytyy piipahtaa muutenkin apteekissa.
Tuosta silmänympärysvoideasiasta; ne valkoiset pilkut silmänympärysiholla eivät todellakaan johdu epäpuhtaudesta. Ne ovat miliumeja, jotka tulevat silmänympärysiholle sen ollessa liian kuiva. :)
-kosmetologi