2015 säästövinkkejä: Kosmetiikka?
Teen tässä iltapuuhana alustavaa budjettia vuodelle 2015, ja huomasin millaiset määrät rahaa minulla mennyt kosmetiikkaan viime vuonna, yli 2500 euroa! Mm. Chanelia, Dioria, La Meriä, Estee Lauderia, YSLää, Lancomea, Kanebo-Sensaita, Shiseidoa.
Valitettavasti suurin osa tuotteista osottautuneet huonoiksi ja olen joutunut käyttää kalliita kasvovoiteita ja -seerumeja jalkavoiteina koska aiheuttaneet kasvoihin näppyjä ja mustapäitä, osa värikosmetiikasta olleet jotenkin väärän sävyisiä lopulta niitä kasvoille laitettaessa ja kalliit kynsilakat niin huonolaatuisia ja lohkeilleet alta aikayksikön pelkässä tietsikkanaputtelu-toimistotyössä, etten ole jaksanut enää lakata niillä pitkään aikaan muulla kuin värittömällä lakalla.
Sitten luin että mitä tuotteita aina niin hyvältä näyttävät starat käyttävät ja yllätyin että hehän ostelevat edullista kosmetiikkaa, vaikka varaa olisi ostella ties mitä!
Muutamia:
Jennifer Lopez käyttää siviilissäkin L´Orealin True Mach-meikkivoidetta, jota hänen meikkaajansa laittaa hänelle myös punaisen maton tilaisuuksiin.
Real Housewives of Beverly Hillsin mahtavahiuksinen Kyle Richards käyttää Pantenen markettishampoota ja -hoitoainetta.
Samoin näyttelijä Sofia Vergara käyttää Head&Shouldersin omenantuoksuista shampoota ja hoitoainetta.
Victoria's Secret-malli Candice Swanepoel ei tuhlaa omaisuuksiaa selluliitti- ja vartaloihmevoiteisiin vaikka näin voisi kuvitella, vaan käyttää marketin edullista Cocoa Butter-kookosrasvavoidetta kosteutukseen. Samoin laulaja Katy Perry.
Tositeeveetähti-julkimo Kim Kardashian käyttää Olayn kasvojenpuhdistusliinoja meikinpoistoon ja kasvojen putsaukseen iltaisin.
Ajattelin kokeilla noita em. tuotteita itsekin, ja säästän rahat vaikka ylimääräiseen ulkomaanmatkaan :)
Itse kysymykseen: Onko teillä kokemuksia ja vinkkejä tällaisista edullisista ns. vaihtoehtotuotteista? Mitä kannattaa ostaa, mitä välttämättä ei jne?
Kommentit (131)
XZ:n shampoot ja hoitoaineet ovat olleet tosi hyviä omalle, aikoinaan vaalennetulle (nyt väriä enää latvoissa jäljellä) ja tämän johdosta kuivalle ja ohuelle hiukselle. Olen kokeillut eri versioita ja Niittyvilla-niminen pari oli mun suosikki. Ovat myös silikoonittomia ja mikä parasta, suomalaisia.
Edullisista meikkivoiteista Lumenen uutuus Blur (n. 16e) on ollut loistava korvaaja Lancomen Teint Miraclelle. Eivät ihan yksi yhteen ole verrattavissa toisiinsa, Lancomella sai aikaan ehkä hieman hohtavemman pohjan, mutta Blur on pysynyt mun kasvoillani pidempään hyvänä. Iho mulla on todella pintakuiva ja herkkä, poskissa etenkin talvisin todella näkyvää couperosaa, mutta iho silti rasvoittuu melko helposti tai "hikoilee" meikkipohjaa pois. Myös aasialaisen Misshan Perfect Cover -niminen BB-voide (tilaan eBaysta, enkä aina samalta myyjältä, mutta n. 6-12e) on ollut todella hyvää, en ole vain jaksanut hetkeen tilata sitä. Peittää hyvin ja antaa heleän pinnan, mutta pysyy silti iholla hyvin.
Luomiväreistä voin suositella mm. Sleekin paletteja. Onkohan yhdessä paletissa yhteensä 10-12 sävyä ja yleensä niistä 80 prosenttia vähintään on ollut loistavaa laatua (n. 10e). Oh So Special on vakiopalettini arkisilmämeikin tekoon. Silmämeikinpohjustukseen taas Maybellinen Color tattoo -luomivärit (n. 10e) ovat olleet loistavia. Hyvin Macin Paint Pottien tapaisia, mutta mun rasvoittuvilla luomilla toimineet jopa paremmin. Pieni miinus siitä, ettei Suomesta saa jokaista sävyä, joten joutuupi ulkomailta tilaamaan.
Kropparasvana käytän ihan Ceralania, 400g pumppupullo maksaa 23e. Mulla on atooppinen iho ja talvisin se menee verestävälle ihottumalle, joten rasvaan ihoani enemmän kuin normaali-ihoinen, enkä saa noita kulumaan kuin sen kaksi talven aikana eli yksi riittää varmasti normaalin ihon kosteutukseen. Imeytyy nopeahkosti, kosteuttaa hyvin ja sopii ärsyyntyvällekin iholle. Apteekkisarjoista kasvojen puhdistukseen olen ostanut Favoran hajusteettoman ja allergiaystävällisen linjan tuotteita, hintoja en muista, mutteivat ne järin kalliita olleet. Myös Lumenen pinkissä purkissa olevat kasvovesi ja puhdistusgeeli kuivalle iholle ovat olleet hyviä, ne taisivat olla alle 10e purkki.
Niin ja Lumenen sinisessä pullossa oleva silmämeikinpuhdistusaine vedenkestävälle meikille on LOISTAVA. Tätä olen käyttänyt siitä asti, kun tuli aikoinaan myyntiin. Ei tarvitse hinkata montaa vanulappua puhki, että saa meikit lähtemään, vaan ekalla pyyhkäisyllä. Tätä tuotetta en suostu toiseen vaihtamaan.
Veikkaan, että perinteiseen mammatyyliin 90% vastauksista tulee ilman minkäänlaisia perusteluita tai taustatietoja, millaisella iholla/hiustyypillä ne kyseisessä henkilöllä ovat käytössä.
Monet huippumallit tekevät mainoksia vaikka mille kosmetiikkamerkeille, mutta suosivat itse Apteekin La Roche-Posay merkin edullisia tuotteita.
Max Factorilla on liuta edullisia ja hyviä ripsivärejä. Itselläni on ihan tavisripset ja saan niistä näyttävähköt False lash effectillä. 20€/kpl, välillä saa kaksi yhden hinnalla. Maybellinen Fit me-sarjassa on hyviä peiteaineita ja meikkivoiteita useammalle tummuusasteelle eikä yhtään häviä esim. Macin peitevärille.
Sori, pakko sanoa että jotenkin huvittaa tuo aloituspostaus, kun useimmille suomalaisnaisille Lorealit ja Olayt eivät ole mitään vaihtoehtokosmetiikkaa, vaan sitä ihan normikosmetiikkaa, Chanelit sun muut taasen sellaista ylellisyyttä, mihin ei laitettaisi rahaa koskaan. No joo.
Erisanin puhdistusgeeli on parasta ikinä, poistan eka meikit muulla tuotteella ja sitten Erisanilla ihon puhdistus. Ei maksakaan juuri mitään. Vartalovoiteeksi taasen on mun mielestäni oikeasti ihan turha ostaa mitään kallista tavaraa, ellei sitten ole erityisen ongelmaihoinen.
Pirkan silmänympärysvoide alkaa olemaan jo legenda.
Vauvaöljy korvaa sheivausvaahdon. Kyllä tulee muuten sileää! :)
Mielestäni Lumenella on paljon hyviä ja kohtuuhintaisia tuotteita, sekä meikkejä että puhdistusaineita ja rasvoja ym. Kokeilemallahan se itselle paras tuote vain löytyy, ja aina kannattaa muistaa että hinta/merkki ei aina takaa laatua.
Lorealilla on markettikosmetiikasta parhaat luomivärit. Näiden nimeen vannoo moni meikkibloggaajakin.
Pirkan silmänympärysvoide on kuulemma oikein legenda :) hyvä tuote kyllä ollut mulla :)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:39"]
Sori, pakko sanoa että jotenkin huvittaa tuo aloituspostaus, kun useimmille suomalaisnaisille Lorealit ja Olayt eivät ole mitään vaihtoehtokosmetiikkaa, vaan sitä ihan normikosmetiikkaa, Chanelit sun muut taasen sellaista ylellisyyttä, mihin ei laitettaisi rahaa koskaan. No joo.
[/quote]
tuota menikö aloituksen pointti ohi, kun se liittyi säästämiseen ja siksi kysyttiin vaihtoehtosia tuotteita? voihan joku downgreidata vaikka jostain lorealistakin edullisempiin!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:38"]
Rimmelin puuteri
[/quote]
No kerro nyt edes miksi tämä on mielestäsi hyvä?
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 00:41"]
Lorealilla on markettikosmetiikasta parhaat luomivärit. Näiden nimeen vannoo moni meikkibloggaajakin.
[/quote]
Loreal omistaa itse asiassa Lancomen, joten siksi ne on samat tuotteet mutta edullisemmissa markettiluonteisissa pakkauksissa :-)
Erisan ja Favora on hyviä, samoin L1000 (?) niminen ihonhoitosarja. Jos iho on yhtään herkistynyt niin useimmat selektiiviset merkit eivät sovi, kaiken lisäksi, kun ainesosaluetteloa katsoo niin monet halpikset sisältävät enemmän niitä vaikuttavia aineita, ja kaikki ärsyttävät, usein myös turhat, ainesosat on karsittu pois.
2500! Toivon, että minun ei tarvitse eläissäni käyttää tuollaista summaa kosmetiikkaan. Tietty, jos joku ihosairaus puhkeaa, niin sit on pakko käyttää lääkärin määräämiä voiteita, mutta että vapaaehtoisesti laittaisi tuollaisen summan kosmetiikkaan?
Kasvoja en pese koskaan millään aineella, meikkejä en käytä, hiukset pesen parilla eri shampoolla (yht. ehkä vuositasolla 10 e, hoitoainetta käytän pahimmilla pakkasilla muutaman suihkauksen (noin 4 e). Ripsivärin ostan ehkä kerran vuodessa (20 e) ja huulirasvoja saattaa mennä useampikin (varsinkin jos perheessä on angiinaa ja joudun vaihtamaan kesken käytön) 10 e . Käsivoiteena menee 16 e voide, josta riittää koko vuodeksi, tarvittaessa kropallekin.
60 eurolla vuodessa pärjää siis mainiosti. Hajuveden sain synttärilahjaksi, mutta se olisikin sitten tuplannut budjetin.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 19:47"]
Miten on mahdollista, että kosmetiikkaa kuluu niin paljon? Itsestä tuntuu, että sama meikkivoide kestää ikuisuuden, samoin huulipunat ja -rasvat jne. Voin ihan hyvin ostaa Chanelia, kun tuotteen loppuun kulumiseen menee pari vuotta. Silloin tosin on syytäkin hankkia parasta, kun hankinta on niin pitkäikäinen. En harrasta trendivärikokeiluja enkä glittereitä tms.
[/quote]
Eikö nuo monta vuotta auki olleet tuoteet kuivu, ja rasvat/huulipunat härskiinny? Vuosia vanhat hajuvedet eltaannu, ja rupea haisemaan tuoksumisen sijasta?