Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole tervetullut vanhempieni hautajaisiin, mutta apuni kelpaa

Vierailija
03.01.2015 |

Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon.

Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia.

Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan.

Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon".

Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet.

Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta ja raa'alta menneisyytesi, mitä olet joutunut kokemaan. Mennyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaa kyllä. Hyvä ratkaisu voisi olla, kuten tuossa edellinen ehdotti, että menisit vaan hautajaisiin. Vaikka jonkun kaverin kanssa. Mitään tuskin enää voisit sillä menettää? Ihminen, arvokas, sinäkin olet.

Vierailija
22/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"] Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon. Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia. Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan. Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon". Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet. Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta. [/quote]No eihän se sun osuutesi seurakunnalle mene, vaan saat lakiosuutesi. Mitä ihmettä höpiset? [/quote] Ei ap mitään höpise... Oma "normaali" osuus muiden rintaperillisten rinnalla on vähän muuta kuin lakiosuus. http://testamentti.fi/lakiosa.html

[/quote]Normaali osuus on juurikin rintaperillisen lakiosuus. Muulle osalle perinnön jättäjä saa tehdä mitä haluaa.
[/quote]

No tässä tapauksessa muut rintaperilliset saavat PERINTÄOSAN, ap puolet vähemmän kuin muut saadessaan lakiosan. Kuolinpesistä jonkin verran hoitaneena en sanoisi ap:n osuutta niin normaaliksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti haluaa kuuntelijan. Aistin että häntä pelottaa. Olen hoitoalalla, joten ehkä siksikin äitini tukeutuu nyt minuun. Samalla hän puhuu uskonnostaan ja esittää toistuvasti toiveita että palaisin takaisin. 

Ap

Vierailija
24/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:01"]No mene vaikka ne kieltäisikin. Ota joku kaveri seuraksi, jos et uskalla mennä yksin. Mitä ne muka voi tehdä jos sä vaan saavut paikalle? Soittaa poliisit, että täällä on nyt yksi nainen, joka haluaa osallistua äitinsä hautajaisiin, haetteko pois?
[/quote]

Niinpä. Eivät mitkään uskonnolliset järjestöt voi keksiä lakeja omasta päästään ja määräillä sinua, varsinkaan kun et enää edes kuulu lahkoon! Suomen laki on puolellasi, ei kukaan voi estää sinua osallistumasta oman äitisi hautajaisiin

Vierailija
25/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:15"]

Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa.

[/quote]

Ja mitähän sä tiedät mun elämästäni? Menin kasteelle jo 9-vuotiaana kun halusin miellyttää vanhempiani, ja kaverikin meni kasteelle. Ja ihan takuulla tiedän mistä puhun. Isäni on vanhin, ja synnyin ko. lahkoon. Tiedän kyllä aika helvetisti enemmän kuin sinä!

Vierailija
26/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva uskonto. Hyh.

Vierailija
27/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:15"]Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa.
[/quote]

Kyllä alaikäisiä erotetaan ihan samallalailla, kun täysi-ikäisiäkin. Sillä erotuksella, että vanhempia ei voida kieltää olemasta alaikäisen lapsen kanssa tekemisissä, koska ovat elatusvelvollisia.

-toinen alaikäisenä erotettu

Vierailija
28/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna vaan pokkana menisin sinnne hautajaisiin enkä alistuisi tuollaiseen kohteluun. Varsinkin hautaan laskeminen on sinänsä julkista toimintaa, että kellään ei ole oikeutta sinua paikalta poistaa.

Ja uskonnon pitäisi muka tuoda iloa ja sisältöä elämään, sekä ymmärtää ja lisätä suvaitsevaisuutta&anteeksiantoa.

Todellisuudessa mikään muu taho ei ole niin tuomitsevaa, haitallisesti rajoittavaa, elämälle vahingollista ja pahaa mieltä tuottavaa kuin nämä uskonnollliset hihhuliryhmät kaikessa "oikeellisuudessaan". Muutaman tosiuskovaisen tunnen minäkin, ja voi tavaton miten rajoittunutta elämä heillä onkaan, niin itselleen kuin lähimmäisilleen- ja ihan turhaan. Ei voi kun ihmetellä, miten uskonto vielä 2000-luvullakin voi ajaa noin paljon terveen järjen, oikeudenmukaisuuden ja inhimillisen tunteen edelle  :O

Pidä puolesi, ap.

Vierailija
29/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:06"]

Minä vetäisin tuollaiselta äidiltä mattoveitsellä kurkun auki korvasta korvaan ja kaataisin samalla kiehuvaa vettä naamalle.

[/quote]

Sä olet paljon sairaampi kuin kyseinen äiti.

Vierailija
30/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:20"]

Äiti haluaa kuuntelijan. Aistin että häntä pelottaa. Olen hoitoalalla, joten ehkä siksikin äitini tukeutuu nyt minuun. Samalla hän puhuu uskonnostaan ja esittää toistuvasti toiveita että palaisin takaisin. 

Ap

[/quote]

Palaisit takaisin Jehovan todistaja -piireihin vai rakastetuksi perheenjäseneksi?

Vierailija
31/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:20"]Äiti haluaa kuuntelijan. Aistin että häntä pelottaa. Olen hoitoalalla, joten ehkä siksikin äitini tukeutuu nyt minuun. Samalla hän puhuu uskonnostaan ja esittää toistuvasti toiveita että palaisin takaisin. 

Ap
[/quote]

Eli äitisi käyttää sinua hyväkseen. Sinuna sanoisin vain, että kiitos mutta ei kiitos ja toivottaisin hyviä hautajaisia. Hienoa tietysti, että pystyt nousemaan tapahtuman yläpuolelle mutta veri ei millään tavalla velvoita sinua tukemaan lastenhakkaajaa. Kysy miksi äitiäsi pelottaa, hänhän on mielestään tehnyt kaiken oikein ja on täydellisen uskonnon osa?
"Helvetti on paikka, joka on olemassa vain niille jotka tietävät sen ansaitsevansa"

Vierailija
32/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32, että palaisin jt-piireihin.

Vaikka toisaalta voisin mennä hautajaisiin, en haluaisi aiheuttaa järkytystä isälleni ja vieraille. Hautajaiset eivät ole oikea paikka mielestäni aiheuttaa "kohua". Ja tiedän, että heidän tilaisuuksistaan on saateltu kädestä pitäen epätoivottuja henkilöitä pois.

Ap

Vierailija
33/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:06"]

Minä vetäisin tuollaiselta äidiltä mattoveitsellä kurkun auki korvasta korvaan ja kaataisin samalla kiehuvaa vettä naamalle.

[/quote]

Sä olet paljon sairaampi kuin kyseinen äiti.

[/quote]

Niiin olenkin ja silti kuumat blondit naiset levittävät minulle auliisti suloisen ruusunnuppunsa. Uuh!

Vierailija
34/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:33"]32, että palaisin jt-piireihin.

Vaikka toisaalta voisin mennä hautajaisiin, en haluaisi aiheuttaa järkytystä isälleni ja vieraille. Hautajaiset eivät ole oikea paikka mielestäni aiheuttaa "kohua". Ja tiedän, että heidän tilaisuuksistaan on saateltu kädestä pitäen epätoivottuja henkilöitä pois.

Ap
[/quote]

Usko jo, eivät he voi sinua poistaa. Jos käyvät käsiksi niin nostat pahoinpitelysyytteen. Olsettavaa.

Vierailija
35/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko jo, he eivät voi poistaa sinua. Eivät edes taluttamalla. Jos koskevat niin nosta syyte pahoinpitelystä. Oksettavaa porukkaa

Vierailija
36/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolahti että siskokin on tehnyt itsemurhan...kertoo minulle jotakin kuinka "hyvin" jt -perheen asiat ovat. Itse eronnut parikymmpisenä ja kokenut kaikenlaista. Aikaa eroamisesta yli 15 vuotta mutta aika ajoin kalvaa jotkin asiat mieltä...olisi mukava jutella toisen ex -jt:n kanssa. T Mies77

Vierailija
37/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:33"]

32, että palaisin jt-piireihin.

Ap

[/quote]

Ymmärrän kantasi. Jos olisit väleissä isäsi kanssa, niin voisiko se vaikuttaa positiivisesti asioihin? Voisiko äitisi puhua isällesi, kääntää hänen päätänsä?

Pitää tällainenkin kysyä, kun en tiedä tuosta uskonnosta niinkään...että saako siellä hautajaisissa kuvata? Jos on täysin mahdotonta, että sinne et voi mennä, niin voisiko joku videoida hillitysti koko tapahtuman sinua varten?

Vierailija
38/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:15"]

Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa.

[/quote]

Olen eri ihminen kuin aloittaja. Jehovan todistajissa on niitä jotka ovat kastettu lapsina, itsekin olin 11 kun menin kasteelle. Uskon täysin aloittajan kertomukseen.

Vierailija
39/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:33"]32, että palaisin jt-piireihin. Vaikka toisaalta voisin mennä hautajaisiin, en haluaisi aiheuttaa järkytystä isälleni ja vieraille. Hautajaiset eivät ole oikea paikka mielestäni aiheuttaa "kohua". Ja tiedän, että heidän tilaisuuksistaan on saateltu kädestä pitäen epätoivottuja henkilöitä pois. Ap [/quote] Usko jo, eivät he voi sinua poistaa. Jos käyvät käsiksi niin nostat pahoinpitelysyytteen. Olsettavaa.

[/quote]

En tiedä, miten mukavaa sitten on mennä "kuokkavieraana" paikalle? Hautajaisissa kuitenkin pyritään olemaan sovussa. Jos koko seurakunta ei hyväksy ap:tä, niin en tiedä haluaisinko mennä mieltäni sinne pahoittamaan. Kieroontunut yhteisö :( , otan osaa ap.

Vierailija
40/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:39"]

Tuo kolahti että siskokin on tehnyt itsemurhan...kertoo minulle jotakin kuinka "hyvin" jt -perheen asiat ovat. Itse eronnut parikymmpisenä ja kokenut kaikenlaista. Aikaa eroamisesta yli 15 vuotta mutta aika ajoin kalvaa jotkin asiat mieltä...olisi mukava jutella toisen ex -jt:n kanssa. T Mies77

[/quote]

Ps. Veljesseura.com