En ole tervetullut vanhempieni hautajaisiin, mutta apuni kelpaa
Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon.
Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia.
Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan.
Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon".
Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet.
Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta.
Kommentit (55)
Mä en ymmärrä miksi pitää antaa anteeksi toiselle joka ei anteeksipyyntöä pyydä! En pystyisi olemaan tuollaisen äidin kanssa väleissä. Kyllä itselleen saa mielenrauhan muullakin tavalla. Voi käsitellä asian mutta silti pitää välit poikki. Äitisi ei ansaitse apuasi. Tämä on vain oma mielipiteeni. Sanokaa vain pikkumaiseksi mutta toimisin niin että jatkaisin elämää täysin ilman heitä.
Hei ap! Kuten kirjoitit, on hyvin todennäköistä, että tulosi hautajaisiin aiheuttaisi kohua ja kenties välikohtauksen, jota et halua. Mietin vain, että kuinka tärkeää sinulle olisi saada osallistua hautajaisiin? Ovatko ne seremoniana niin tärkeät sinulle, että välttämättä haluat osallistua vai voitko jättää äidillesi samalla tavalla jäähyväiset itseksesi?
Minusta on hienoa, että kaikesta huolimatta olet äitisi tukena nyt. Se, että kykenet sen tekemään ja antamaan anteeksi, kantaa sinua tulevaisuudessa eteenpäin paljon paremmin kuin viha ja katkeruus. Se, että annat hänelle nyt aikaasi, kun hän on vielä elossa on tärkempää kuin se mitä tapahtuu hänen hautajaisissaan.
Äitisi on mikä on ja koko elämänsä jt:nä elettyään ei hän pysty ajattelemaan enää "normijärjellä". Omalla tavallaan hän sinua kuitenkin rakastaa ja pitää tärkeänä, kun kaikesta huolimatta seuraasi hakeutuu.
Minä laittaisin välit täydellisesti poikki kaikkiin! Kiittämättömyys ei palkaksi riitä!!!
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:57"]
Kyllä on heidän toiveensa. Ja aivan itsestäänselvä asia. Kysyin lupaa osallistua siskoni hautajaisiin muutama vuosi sitten, mutta minulle naurettiin.
Ap
Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää.
[/quote]
Tässä se miten laki kulkee, etkä mitään sellaista ole tehnyt.
Käy äitisi luona, ja puhukaa. Hän on kuitenkin äitisi.
Jos hän on jo sairaalassa ja joku yrittää estää äitisi pyyntöä, niin mene silti. Jos vahteja piisaa, niin pyydä sairaalan henkilökuntaa apuun. Asia tuntuu olevan sinulle tärkeä, joten toimi sen mukaan, ja jätä hylkääjät omiin oloihinsa. Ei minkään uskonnon kielto voi sinua estää - mene keskustelemaan äitisi kanssa kaksin, siihen sinulla on oikeus, ja jos äitisi on sinua kaivannut ja itse haluat, niin tee se.
Oman äitini saatoin toissa jouluna, ja vaikka tilanne oli vaikea ja haikea, niin nyt on hyvä mieli, että jaksoin. Jaksa sinäkin!
Voimia sinulle. Itselleni on ollut suuri apu ja tuki lukea muiden Jt-yhteisöstä eronneiden ja erotettujen kokemuksista. Vertaistuki on tärkeää-
http://veljesseura.org/foorumi/
Kukaan joka ei ole ollut sisällä Jehovan todistajien yhteisössä ei voi ymmärtää kokemaasi ja osa ei edes uskoa todeksi.
Vanhempani ja etenkin isäni yrittää saada minua takaisin järjestöön. En ollut ajatellut noin pitkälle ettei hautajaisiinkaan voisi mennä mutta niinhän se todellakin on. En ole saanut kutsua sisarusten häihin etteivät muut kompastuisi. Seurakuntayhteisö menee sukulaissuhteiden edelle.
Sinuun pyritään nyt vaikuttamaan voimakkaasti että palaisit yhteisöön, vedotaan tunteisiin yms.
Pahimmillaan se tule menemään niin ettei sinulle ilmoiteta hautausajankohtaa ja täten et tiedä milloin hautajaiset ovat ja et voi niihin osallistua. Ainoa keino on selvittää suntion kautta milloin X-haudataan.
Yleistä on jt hautajaisissa nykyään että muistopuhe pidetään salilla vainaja tuhkataan ja uurna lasketaan maahan läheisten kanssa siellä ei ole välttämättä seurakuntaa paikalla. Jospa teillä toimittaisiin niin, ainakin ehdota niin.
Siskosi itsemurha kertoo siitä ettei hän ole voinut hyvin järjestössä. Näitä tapauksia on valitettavan paljon.
Vain vahvimmat meistä selviytyvät. Kuinkahan monen itsemurhan taustalla on kytkös todistajuuteen?
Hienoa että pystyt olemaan vanhempiesi kanssa yhteydessä ja olet pystynyt antamaan anteeksi. Itsekin olen antanut anteeksi (vaikkei ole pyydetty) ja se on auttanut selviämisprosessissa.
Pidän vanhempiani ja vanhempiasi uskonnon uhrina ja he uskovat tosissaan toimivansa oikein. Ulkopuolisesta ja "maallisista" nämä säännöt tuntuvat järjettömiltä, esim. karttaminen.
Jos karttamissääntöä ei olisi järjestöstä lähtisi välittömästi porukkaa pois.
Minuakin on koulukiusattu ja olen saanut ruumiillista ja henkistä kuritusta. Ikuiset arvet näistä on jäänyt.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:10"]Voisit ehkä vain lähettää äidillesi kortin: "Iloista matkaa lempeälle ja rakastavalle äidille, helvetissä tavataan"
[/quote] Ei Jehovan todistajat usko Helvettiin. Joku "Iloista matkaa lempeälle ja rakastavalle äidille, toivottavasti et nouse haudastasi Harmageddonin jälkeen" olisi parempi.
Ei mitään loukkaavia kortteja.
Pitäisin yhteyttä omilla ehdoillani. Jos "asiasta" alkaa puhumaan niin voit sanoa että kunnioitan vakaumustasi ja odotan sitä samaa sinulta. Kaikilla on uskonnonvapaus. Tosin Jehovan todistajat eivät anna uskonnonvapautta heistä eronneille/erotetuille.
Voit keskustella äitisi kanssa tavallisista arjen asioista, lapsistasi jne.
Onko sinulle kerrottu että vanhempasi ovat tehneet testamentin? Todella törkeää jättää sinut osattomaksi perinnöstä jos muut sisaruksesi saavat jotain. Loput mennee Vartiotorni-seuralle mikä on mielestäni väärin jos on perillisiä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:15"]Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa.
[/quote] Kuten ap kertoi, hänet kastettiin jo 9-vuotiaana mikä ei ole jt-piireissä mitenkään poikkeuksellista. Jos olet oikeasti "Asiaan perehtynyt" niin sun pitäisi tietää että kastetun jäsenen erottamista seuraa karttaminen ja että todistajia erotetaan milloin mistäkin syystä (jopa joulun viettäminen on erottamisperuste!).
Oon samaa mieltä siitä että muslimi -ja somaliyhteisön ongelmakohtia (khat, naisten ympärileikkaukset, naisen asema, alhainen koulutustaso, radikalisoituminen, työttömyys jne.) pitäisi käsitellä yhtä avoimesti ja tarkasti kuin jt-yhteisön ongelmia.
Tosi tervettä meininkiä. Noissa lahkoissa on puhtaasti kyse aivopesusta.
Huvittavaa on että mainostetaan ettei ole lapsikastetta mutta kuitenkin on.
Olen ollut lukuisissa konventeissa ja nähnyt itse monta noin kymmenvuotiasta menossa kasteelle.
Mielestäni rikollista toimintaa antaa lapsensa sitoutua lopuksi elämäkseen asiaan jota ei voi vielä sen ikäinen täysin ymmärtää. Tuossa vaiheessa lapsi ei tiedä muusta kuin todistajamaailmasta mitään. Hän ei saa ottaa edes selvää muista uskonnoista.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:15"]Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa. [/quote] Kuten ap kertoi, hänet kastettiin jo 9-vuotiaana mikä ei ole jt-piireissä mitenkään poikkeuksellista. Jos olet oikeasti "Asiaan perehtynyt" niin sun pitäisi tietää että kastetun jäsenen erottamista seuraa karttaminen ja että todistajia erotetaan milloin mistäkin syystä (jopa joulun viettäminen on erottamisperuste!). Oon samaa mieltä siitä että muslimi -ja somaliyhteisön ongelmakohtia (khat, naisten ympärileikkaukset, naisen asema, alhainen koulutustaso, radikalisoituminen, työttömyys jne.) pitäisi käsitellä yhtä avoimesti ja tarkasti kuin jt-yhteisön ongelmia.
[/quote]
Aloittaja jos olet vielä palstalla niin kommentoitko jotain tai tule veljesseuraan saamaan tukea.
Mieti kuinka monta meitä hiljaista ex-todistajaa on olemassa jotka kipuilevat edelleen todistajuuden tuomien ongelmien vuoksi. Kaikki meistä ei tule asioiden kanssa nimillään julkisuuteen, ainoastaan pieni osa. Heillä on välit sukuun totaalisesti poikki ja heitä kartetaan täydellisesti. Itse olen mieluummin hiljaa ja olen osittain kartettu ja saan pitää yhteyden Jt sisaruksiin, vanhempiin ja muihin sukulaisiin.
Surullistahan tämä elämä on tältä osin mutta emme voi sille mitään.
Hei 56! Olen mukana erilaisissa internetin keskusteluryhmissä. Voihan olla että jopa tiedämme toisemme sitä kautta :)
Ap
Vain hirviö hylkää lapsensa