Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole tervetullut vanhempieni hautajaisiin, mutta apuni kelpaa

Vierailija
03.01.2015 |

Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon.

Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia.

Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan.

Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon".

Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet.

Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele asiasta äitisi kanssa. Kysy onko tämä hänen toiveensa.

Vierailija
2/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"]

Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon.

Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia.

Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan.

Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon".

Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet.

Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta.

[/quote]No eihän se sun osuutesi seurakunnalle mene, vaan saat lakiosuutesi. Mitä ihmettä höpiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on heidän toiveensa. Ja aivan itsestäänselvä asia. Kysyin lupaa osallistua siskoni hautajaisiin muutama vuosi sitten, mutta minulle naurettiin. 

Ap

Vierailija
4/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sut erotettiin 14 vuotiaana?

Vierailija
5/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene vaikka ne kieltäisikin. Ota joku kaveri seuraksi, jos et uskalla mennä yksin. Mitä ne muka voi tehdä jos sä vaan saavut paikalle? Soittaa poliisit, että täällä on nyt yksi nainen, joka haluaa osallistua äitinsä hautajaisiin, haetteko pois?

Vierailija
6/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, minulla oli poikakaveri, ja oletettiin että harrastimme seksiä koska olimme olleet kahden kesken. 

Ap

Vierailija
7/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja vielä joku kehtaa väittää että vain jehovat ovat oikeauskoisia! Miten omaa lasta voi kohdella noin? Ihan syystä sun äitiä nyt kaivertaa. Sinuna nostaisin äitisi kanssa kissan pöydälle, on sitten kuinka sairas tahansa. Vaadi kuuntelemaan miltä susta tuntuu ja kysy mikä on niin pahaa ettei voi antaa sinulle anteeksi. Sano että sinun on elettävä koko loppuelämäsi asian kanssa ja tahdot sitä että olet ainakin yrittänyt.

Vierailija
8/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. Sinuna saattaisin kysäistä äidiltä, että mitä hän luulee Jeesuksen ajattelevan perhekuvioistanne. Miksi haluat tavata äitiäsi? Tuollainen ei kuulosta rakastavan äidin toimilta.

Vierailija
9/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti harrastit seksiä pojan kanssa. Kyllähän nuo varmasti selvitetään, ennen päätöstä. Lähisukulaisilla on oikeus olla kanssasi tekemisissä, on heidän oma valintansa, miten toimivat.

Vierailija
10/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla, vanhempasi ovat sekaisin, kuten kaikki joka ainoaan uskontoon ja vastaaviin lahkolaissysteemeihin riittävän syvästi hurahtaneet. Se uskonto ja uskonnon ns. vahvat mielipidejohtajat käytännössä määräävät näiden ihmisten ajattelusta, joten he eivät ole itse vastuussa ajatuksistaan.

Ota yhteyttä esim. uskonnon uhrien tukeen. Et ole yksin ongelmasi kanssa.

Vierailija
11/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"]

[/quote]No eihän se sun osuutesi seurakunnalle mene, vaan saat lakiosuutesi. Mitä ihmettä höpiset?
[/quote]

Ei ap mitään höpise... Oma "normaali" osuus muiden rintaperillisten rinnalla on vähän muuta kuin lakiosuus.

http://testamentti.fi/lakiosa.html

Vierailija
12/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli paha mieli sun puolesta, varsinkin ettet siskolle saanut edes viimeisiä hyvästejä jättää :( halaus sulle!

Vierailija
13/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehkä vain lähettää äidillesi kortin: "Iloista matkaa lempeälle ja rakastavalle äidille, helvetissä tavataan"

Vierailija
14/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:06"]

Ilmeisesti harrastit seksiä pojan kanssa. Kyllähän nuo varmasti selvitetään, ennen päätöstä. Lähisukulaisilla on oikeus olla kanssasi tekemisissä, on heidän oma valintansa, miten toimivat.

[/quote]

Mitä löpiset, jehova? Kuulutko säkin "tosi uskontoon"?

Vierailija
15/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto ei todellakaan tee ihmisestä yhtään sen 'parempaa' ihmistä. Valitettavan usein lähimmäisenrakkaus ja empatiakyky ovat ihan täysin kateissa. Se mitä luulin uskon pääsanoman olevan. No, pääasia että lahko ja johto saavat rahansa.

Vierailija
16/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:51"] Vanhempani ovat jehovantodistajia, ja itse olen erotettu heidän yhteisöstään 14-vuotiaana. Uskontonsa mukaisesti minua on ns. kartettu iät ajat. Vanhempani sentään puhuvat minulle, toisin kuin esim. heidän ystävänsä. Äitini on nyt sairastunut haimasyöpään, ja todennäköisesti elinaikaa ei ole kovin paljon. Äitini on viime aikoina lähestynyt minua, tytärtään, useammin. Meillä on ollut todella kompleksiset välit. Pienenä ja nuorena olin usein äitini rankan henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn kohteena. Kouluun lähdin usein mustelmilla ja itkien. Minua kiusattiin uskontoni takia. Yhteisön ja vanhempieni kylmyys ilmeni muutama vuosi sitten, kun minua ei kutsuttu pikkusiskoni silloisiin ylioppilasjuhliin, häihin, ja myöhemmin hänen hautajaisiinsa. Sisko teki itsemurhan. Huomaan, että äitiäni pelottaa. Hän ei koskaan ole pyytänyt anteeksi, vaan on todennut että hänen ei tarvitse katua mitään. Hän on toiminut mielestään oikein. Äitini soittelee nykyään usein, haluaa tavata lapsiani, ja antaa meille kaikenlaista. Olen mielessäni antanut anteeksi äidilleni, ja päättänyt olla hänen vierellään ja apunaan niin paljon kuin hän tarvitsee. Pääosaa näyttelee kuitenkin seurakunnan ystävät, jotka tietysti ajavat ohitseni, kuuluvathan he samaan "oikeaan uskontoon". Perintö minulta on viety, mitä nyt lakiosa tietysti kuuluu minulle. Seurakunnalle menee minun osuuteni. Kun hautajaisten aika joskus tulee, joudun siirtymään sivuun. En saa osallistua muistotilaisuuteen enkä itse hautaanlaskuun. Olen se viimeinen joka tulee paikalle jättämään hyvästit kun muut ovat lähteneet. Ei minulla tässä sen kummempaa pointtia ollut. Halusin vain kirjoittaa ajatuksiani ja ehkä kuulla mitä te ajattelette tilanteesta. [/quote]No eihän se sun osuutesi seurakunnalle mene, vaan saat lakiosuutesi. Mitä ihmettä höpiset? [/quote] Ei ap mitään höpise... Oma "normaali" osuus muiden rintaperillisten rinnalla on vähän muuta kuin lakiosuus. http://testamentti.fi/lakiosa.html

[/quote]Normaali osuus on juurikin rintaperillisen lakiosuus. Muulle osalle perinnön jättäjä saa tehdä mitä haluaa.

Vierailija
17/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen, että olet mielessäsi antanut äidillesi anteeksi. Riippumatta siitä, ansaitseeko hän sitä, sinä olet saanut itsesi vapautettua vihasta ja katkeruudesta (taakka jota on raskas kantaa).

Kuulostat muutenkin todella tasapainoiselta... siitä huolimatta että olet noin vaikeassa tilanteessa. Tilanteesi ei todellakaan ole helppo.

Kuinka tärkeää sinulle itsellesi olisi saada osallistua haitajaisseremoniaan?

Vierailija
18/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minäkin olen pahoillani puolestasi. Mitä apua äitisi nyt siis haluaa sinulta? Kirjoitat otsikossa, että apusi kelpaa, mutta siis miten? Muutoin kerrot vain, että äitisi haluaa antaa teille kaikenlaista. Voisitko kysyä häneltä, miksi hän nyt haluaa olla yhteydessä, kun aiemmin jopa pahoinpiteli ja hylkäsi? Jos aikanaan vain menet siunaustilaisuuteen, niin mitä siitä voi seurata? Juuri sillä hetkellä ei varmaankaan mitään, eiköhän tilaisuus viedä asiallisesti loppuun.

Vierailija
19/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 11:06"]

[/quote]

Lähisukulaisilla ei ole mitään OIKEUTTA olla tekemisissä kenenkään kanssa.

Vierailija
20/55 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. 14 vuotias on hädin tuskin ehtinyt kasteelle ja alaikäisiä ei eroteta. Eikä kastamatonta voida erottaa. Ja ketään ei eroteta noista syistä. T. Asiaan perehtynyt PS. On se kumma kun muslimeja tai somaleja haukkuva on rasisti mutta Jehovan todistajat ovat aina vapaata riistaa.