Aion luopua pankkikortistani.
Olen tehnyt päätökseni. Luovun pankkikortistani. Nettitunnukset aion pitää vielä toistaiseksi, laskujen vuoksi. Tästä eteenpäin käytän vain käteistä.
Olkoon uudenvuodenlupaukseni.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:20"]Kai ap sentään luottokortin pidät? Vai etkö edes omista? :DD
[/quote]
En omista. Kerroin, että säästän sukanvarteen. En tarvitse luottokorttia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 14:46"]
Ap eksä vois pitää pankkikorttia ja nostaa automaateista rahasi? Eihän sillä tarvi maksaa.
[/quote]
jos on pakko. Mietin vain, kuinka olisi mahdollista elää kaiken pankkitoiminnan ulkopuolella yksilötasolla.Olisiko se edes teoriassa? Laskujen maksu onnistuisi huonommin ja siinä pankit kuppaisivat välistä.
ap
[/quote]
Et voisi käytännössä maksaa juuri mitään laskujasi käteisellä. Jos tilaat Hesarin ja asut Helsingissä voit toki käydä maksamassa tilauslaskun Sanomatalon konttorissa, mutta sitten menisikin jo hankalaksi. Vakuutusmaksuja et voi maksaa käteisellä. Monissa pankeissa ei käsitellä käteistä enää, eli joutuisit etsimään ehkä pitkäänkin konttoria, jossa voisit laskusi hoidella ja pankkien palvelumaksut tekisivät ison loven lompakkoosi.
Itse teen näin, tilipäivänä maksan kaikki laskut nettipankissa, sen jälkeen käyn nostamassa loput rahat käteiseksi. Olen jo vuosia toiminut näin, minulla on peliongelma ja en siksi uskalla pitää rahaa tilillä.
Nettiostokset hoidan yleensä laskulla.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:41"]
Jaahas, aloittaja taitaa olla syrjäytynyt ja putinia pelkäävä. Et taida matkustella suomen rajojen ulkopuolelle varmaankaan paljoa ? Et ostaa netistä tavaroita, jotka kaupassa maksaisivat tuplasti saman verran...Onnea yritykseen, kestät ehkä 3kk
[/quote]
Matkustaminen on hankalaa ilman kortteja. Autoa ei voi vuokrata käteismaksulla, vuokraamot vaativat luottokortin, samoin monet hotellit ainakin huonetta varattaessa vaikka sitten käteisellä maksaisikin. Käteiseen suhtaudutaan monissa paikoissa epäilevästi.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 13:41"]
Jaahas, aloittaja taitaa olla syrjäytynyt ja putinia pelkäävä. Et taida matkustella suomen rajojen ulkopuolelle varmaankaan paljoa ? Et ostaa netistä tavaroita, jotka kaupassa maksaisivat tuplasti saman verran...Onnea yritykseen, kestät ehkä 3kk
[/quote]
Matkustaminen on hankalaa ilman kortteja. Autoa ei voi vuokrata käteismaksulla, vuokraamot vaativat luottokortin, samoin monet hotellit ainakin huonetta varattaessa vaikka sitten käteisellä maksaisikin. Käteiseen suhtaudutaan monissa paikoissa epäilevästi.
[/quote]
Ei mulla ainakaan ole ollut ongelma Euroopassa matkaillessa luottokortin puute. Pankkikortti on, mutta käytän sitä vain automaattinostoihin ja hyvin pärjäisin ilmankin. Nettipankki riittää ja S-pankista saa kassalta rahaa mistä tahansa. Toiselta tililtä Nordeasta jonotan välillä eikä sielläkään ole tuntikausien jonoja.
Olen matkustanut onnistuneesti ilman luottokorttia. Käteinen on kelvannut. En tosin matkusta kovinkaan paljon, ehkä kerran viidessä vuodessa.
Ap
Onko pankkijärjestelmä mielestänne tehty palvelemaan tavallisia ihmisiä?
ap
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 14:49"]
Minulla on asiakkuus neljössä pankissa ja kaksi pankkikorttia, mutta silti käytän maksamiseen lähes poikkeuksetta käteistä. Pidän tuloistani ja menoistani yksityishenkilölle mukautettua kahdenkertaista kirjanpitoa.
[/quote]
Kertoisitko lisää?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:30"]
Saattaahan se elämä tietystä näkökulmasta hiukan hankaloitua, myönnän.
Olen ottanut asenteen, mitä en voi käteisellä maksaa, en tarvitse. En halua että ostoksistani jää mitään jälkeä.
[/quote]
Niistä jää silti. Kaikissa seteleissä on sarjanumero, jota voidaan jäljittää electronisesti. Eli jos viranomaiset haluavat jäljittää kuka mitäkin ostaa ja mistä, niin se on mahdollista. Kauppojen kassat toimitetaan katsos pankkeihin. There is no escape! Jos nykyaikana haluaa olla täysin jäljitettävissä niin pitää lähteä elämään metsään. Suomessa toki onnistuisi.