Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion luopua pankkikortistani.

Vierailija
03.01.2015 |

Olen tehnyt päätökseni. Luovun pankkikortistani. Nettitunnukset aion pitää vielä toistaiseksi, laskujen vuoksi. Tästä eteenpäin käytän vain käteistä.

Olkoon uudenvuodenlupaukseni.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

D

Vierailija
2/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankkijärjestelmä kaadu vaikka sinä korttisi halkaisisitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:06"]

[/quote]

Ei kai tarkoitus ollutkaan pankkijärjestelmää kaataakkaan, vaan elää sen ulkopuolella.

Vierailija
4/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei halua luottokorttia? Minusta se on vaan kätevä. Enkä usko, että kukaan nettishoppailujani tarkkailee!

Vierailija
5/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Hesarissa oli juttua siitä, että toinen Abban miehistä tukee ajatusta siitä, että Ruotsi luopuisi kokonaan käteisen rahan käytöstä. Nythän Ruotsissa on jo kuntia, joissa ei esim. busseissa voi enää maksaa käteisellä lippuja ja Abba museossakaan ei käy käteinen. Eli suuntaus on siihen, ettei käteistä enää kohta käytännössä ole.

Vierailija
6/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:06"]

[/quote]

Ei kai tarkoitus ollutkaan pankkijärjestelmää kaataakkaan, vaan elää sen ulkopuolella.

[/quote]

Jos tarkoitus on elää pankkijärjestelmän ulkopuolella, niin siihen ei pankkikortin käyttämättömyys riitä.

Mielestäni oleellisin osa "pankkijärjestelmää" on rahan määrän ja hinnan hallinta sekä luontiprosessi, ei se onko raha paperia (setelit), metallia (kolikot) vai muovia (pankkikortti). Eli jos haluaa elää "pankkijärjestelmän ulkopuolella" niin pitäisi lopettaa Eurojen käyttö.

Muiden valuuttojen käyttö ei auta, koska käytännössä kaikissa on käytössä sama "vähimmäisvarantojärjestelmä".

Jos jostain maailmankolkasta löytyisi maa, joka sitoo valuuttansa arvon johonkin hyödykkeeseen - vaikkapa kultaan - niin  kyseistä valuutaa käyttämällä pääsisit irti "pankkijärjestelmästä". Käsittääkseni tällaisia valuuttoja ei enää ole eli vaihtoehdoksi sinulle jää hyödykkeiden käyttö maksuvälineenä (kulta, hopea, viina, yms) tai niihin liittyvät arvopaperit

Vierailija
7/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein ap, että et haluaisi pitää rahaa pankissa ollenkaan vaan mieluiten maksaa kaikki laskutkin käteisellä suoraan velkojalle? Miten uskallat pitää kotona tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja säästöjä? Ilmeisesti et haaveile mistään isommasta hankinnasta, esim asunnosta? Niitähän käytännössä aika vaikea ostaa ilman lainaa, tai pankin kautta kai kaupat yleensä tehdään vaikka onnistuisitkin jotenkin säästämään 200 000 euroa käteistä asuntoa varten. 

Itseäni pelottaisi murtovarkaat ja tulipalo liikaa, jotta uskaltaisin pitää hirveästi käteistä rahaa ihan sukanvarressa. Toki joskus olen miettinyt tietoyhteiskunnan haavoittuvuuttakin, mitä jos jonain päivänä kirjautuessani pankkitilille saldo näyttää nollaa? Millä todistan siellä olleen rahaa? 

Vierailija
8/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tulipalo/varkaat vievät kaikki rahat, sitä ei vakuutus korvaa.. Riskialttiimpaa on pitää suuria summia käteistä ja säästää ns sukanvarteen kuin pitää rahojaan pankkitilillä.

Vierailija
9/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tiedän aina, paljonko mulla on rahaa. Ei kaikki maksut kirjaudu heti. Esim. perjantaina kävin pikkuraflassa eikä näy vieläkään katevarauksissakaan. Mutta tiedän, että tilillä on käytössä näkyvä summa-se summa. Mulla on myös varalla käteistä ja joskus otan esim. 60 euroa käteistä, ja päätän, että tätä enempää ei saa ruokakauppaan käyttää. Tällä lähinnä vältän heräteostoksia. 

Vierailija
10/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin neljä vuotta ilman korttia saatika tiliä. Elinpä jonkun vuoden myös ilman mitään yhteiskunnan tukea jokseenkin syrjäytyneen rajamailla. Eipä tuosta jäänyt käteen mitään, ei edes kivaa tai jännää tarinaa kerrottavaksi miksi näin. Nyt on taas tilit ja kortit käytössä. Tuntuu että olen taas olemassa ja kyllä, tämä elämäkin helpottui huomattavasti.

Mikäs siinä jos haluaa elää valitsemallaan tavallaan, mutta kannattaa muistaa ettei muu yhteiskunta välttämättä taivu siihen jo ihan olemassaolevan rakenteensa vuoksi :)

Vierailija
11/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:41"]

Mitä tapahtuisi jos huomattava osa ihmisistä tekisi samoin?

Niinpä. Loppuisi raha.

[/quote]

Voisi olla ihan tervettäkin. Rahan turmelema asenneilmapiiri on äärimmäistä myrkkyä herkälle sielulle.

Vierailija
12/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoomme ap! Minulla ei ole pankkikorttia eli debit-korttia käytössäni ollenkaan. Kaksi luottokorttia kylläkin, joita en Suomessa käytä, ovat vain varalla ulkomaanmatkoja varten.

Käteisellä hoituu kaikki päivittäisostokset ja verkkopankissa pakolliset laskut. Huvittaa aina, kun ruuhkassa korttimaksaminen takkuaa tai pankeilla on jokun palvelunestohyökkäys meneillään. Mulla on aina eri suuruista käteistä mukana, että pystyn useimmiten maksamaan tasarahalla ja kassalla asiointi on nopeaa. Elämä on simppeliä ja rahaa jää säästöönkin.

Vierailija
13/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 10:41"]Mitä tapahtuisi jos huomattava osa ihmisistä tekisi samoin?

Niinpä. Loppuisi raha.
[/quote]

Niin kai kun on totuttu liian hyvään...

Vierailija
14/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:26"]Miksi joku ei halua luottokorttia? Minusta se on vaan kätevä. Enkä usko, että kukaan nettishoppailujani tarkkailee!
[/quote]

Mä en luottokortteja kannata. Siinä sitte ollaan kun lähtee vähä lapasesta. Maksuhäiriöt sun muut ja järjetön velka.

Vierailija
15/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:26"]Miksi joku ei halua luottokorttia? Minusta se on vaan kätevä. Enkä usko, että kukaan nettishoppailujani tarkkailee! [/quote] Mä en luottokortteja kannata. Siinä sitte ollaan kun lähtee vähä lapasesta. Maksuhäiriöt sun muut ja järjetön velka.

[/quote]

Normaalilla ihmisellä ei "lähde lapasesta" tai tule mitään järjettömiä velkoja tai maksuhäiriöitä. Koskaan en ole luottokortin takia mihinkään ongelmiin joutunut. Sehän antaa vain kätevästi kuukauden verran lisää maksuaikaa asioille.

Vierailija
16/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:26"]Miksi joku ei halua luottokorttia? Minusta se on vaan kätevä. Enkä usko, että kukaan nettishoppailujani tarkkailee! [/quote] Mä en luottokortteja kannata. Siinä sitte ollaan kun lähtee vähä lapasesta. Maksuhäiriöt sun muut ja järjetön velka.

[/quote]

luototan itse itseäni.

Vierailija
17/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saavatko kaikki pankkitilin? Onko pankkien pakko myöntää sellainen?

Vierailija
18/91 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ap ei muka selviäisi ilman pankkikorttia?? :D

Yksi Saksassa asuva nainen on selvinnyt yli 15v. ilman minkäänlaista rahaa, vaihtotaloudella eikä ole ainoa.

http://livingwithoutmoney.org/about-the-film/about-heidemarie/

Vierailija
19/91 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessa?

Vierailija
20/91 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos haluaa tehdä elämstään pikkuisen hankalampaa. Mieltymykset kullakin. Onneksi mun ei tarvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi