Pika-apua, autolla ajaminen???
onko oikea järjestys?
istun autoon
vyö kiinni
jalka kytkimelle ja jarrulle
avaimella käynnistys
vaihde ykköselle/peruutus riippuen minne menee, eteen vai taaksepäin
jalka pois jarrulta
varovasti nostetaan kytkintä
kun perseessä surisee painetaan varovasti kaasua
aletaan ohjata ratista
hitaasti jalka pois kytkimeltä ja lisää kaasua
ajellaan jonnekin
jos pitää jarruttaa niin eka kytkin pohjaan ja sitten jarru?
Kommentit (31)
En osaisi enää ajaa käsivaihteilla. Yli 10v mennyt automaatilla. Sese helppoa on.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:42"]En osaisi enää ajaa käsivaihteilla. Yli 10v mennyt automaatilla. Sese helppoa on.
[/quote]
Sama! Kesän etelänlomalla jouduin yhtenä päivänä ajamaan manuaalivaihteisella miehen halutessa nukkua ja kyllä jouduin hetken aikaa miettimään että mitäs tällä kytkimellä tehtiin :DD
No eikös jarruttaessa tuu eka jarru ja sit kytkin, jos kytkintä siinä ylipäänsä ees tarvii..
Välillä kun treenaa vasemmanpuoleisessa liikenteessä ja moottoripyörällä, niin ei automaatti- tai manuaalivaihteistolla niin eroa huomaakaan.
En muuten osaisi kysyttäessä sanoa missä järjestyksessä polkimet ovat autossa, tai mp:ssä kumman puolen kahvassa tai jalkavivussa on mikäkin toiminto, mutta kyllä se jossain selkäytimessä on, että ne löytyvät ajaessa ihan itsestään.
En silti suosittele vielä ajamista ap:lle.
Kannattaa varmaan hankkia sellainen auto, jossa kytkimen nostaminen ei tuota surinaa perseeseen. On paljon helpompaa vain seurata sitä, kun auto lähtee vetämään ja lisätä kaasua tarvittaessa.
Jarruttaessa sitä kytkintä painetaan sitten kun ehditään. Tärkeä on painaa jarrua ettei törmää mihinkään, auton sammuminen siinä tilanteesa on toisarvoinen asia.
Laita ovi kiinni ennen turvavyötä... tai viimeistään sen jälkeen!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:13"]käsijarru unohtui ottaa pois päältä. muuten ihan hyvä.
[/quote]
itse harvemmin laitan käsijarrua päälle. Ykkönen päälle ja sammutan sitten auton. Pakkasilla ei käsijarrua edes kannata käyttää.
varokaa huomenna liikenteessä.av-mamma ratissa!