Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pika-apua, autolla ajaminen???

Vierailija
02.01.2015 |

onko oikea järjestys?

istun autoon
vyö kiinni
jalka kytkimelle ja jarrulle
avaimella käynnistys
vaihde ykköselle/peruutus riippuen minne menee, eteen vai taaksepäin
jalka pois jarrulta
varovasti nostetaan kytkintä
kun perseessä surisee painetaan varovasti kaasua
aletaan ohjata ratista
hitaasti jalka pois kytkimeltä ja lisää kaasua

ajellaan jonnekin

jos pitää jarruttaa niin eka kytkin pohjaan ja sitten jarru?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:42"]En osaisi enää ajaa käsivaihteilla. Yli 10v mennyt automaatilla. Sese helppoa on.
[/quote]

Sama! Kesän etelänlomalla jouduin yhtenä päivänä ajamaan manuaalivaihteisella miehen halutessa nukkua ja kyllä jouduin hetken aikaa miettimään että mitäs tällä kytkimellä tehtiin :DD
[/quote]
Automaatti tulee lähivuosina syrjäyttämään manuaalivaihteet ja hyvä niin. Jää paremmin aikaa liikenteen seuraamiseen kun automaatti huolehtii aina oikean pykälän. Olen kuullut, että taksit alkavat ainakin kaupungeissa olla lähes poikkeuksetta automaatteja.

Vierailija
2/31 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajoin tuossa kesällä ekaa kertaa manuaalilla pariin vuoteen ja piti käydä googlettamassa että miten se toimii. Ajo meni loistavasti ja kaikki palas mieleen heti kun sain kerran tehtyä ja istahdettua auton rattiin. Ei AP tässä välttämättä ole menossa liikennettä vaarantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:23"]Helppoahan autolla ajo on.
Istut penkkii, käynnistät auton. Jalka jarrulle, vaihde D tai R ja paina kaasua sekä ohjaa tarvittaessa.
So simple is that!
[/quote]

Niin ohjaa tarvittaessa. Eihän sitä yleensä tarvii???

Vierailija
4/31 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
5/31 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnista auto
käänny 360 astetta
mene takaisin lieden ääreen.

Vierailija
6/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla oo korttia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hyvä ihminen autokouluun tai pysy kotona kuuntelemassa surinaa p:ssäsi...

Vierailija
8/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ömm no toivottavasti et lähde sillä autolla ajamaan. Kyllähän toi teoriassa ihan hybin meni, mutta siellä liikenteessä on pikkusen muutakin huomioitavaa, kun sinä ja sun auto. Ja et tarvi kytkintä pelkässä jarrutuksessa, mutta jos pysähdyt esim. Valoihin vaihde päällä niin sillon kytkin eka, muuten auto sammuu. Mä kyllä yleensä rullaan valoihin vapaalla jos nään jo kauempaa, että pitää pysähtyä, joten sillon ei tarvi sitä kytkintä kun vasta sit kun lähden liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseessä surisee?! Voi luoja, onko tämä jonkun lapsi... :'D

Vierailija
10/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos!!! jos auto sammuu niin jalka kytkimelle, avaimella käynnistys, vaihde ykköselle ja kaasua kytkintä nostaen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:02"]Perseessä surisee?! Voi luoja, onko tämä jonkun lapsi... :'D
[/quote]
Av-mamman tytär vm-03?

Vierailija
12/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, älä pliis lähde ajamaan! Liikenteessä on kyse myös muidenkin hengestä kuin omasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulla on jalka jarrulla, kun käynnistät auton? Olet jossain mäessä? Eikä sitä kytkintä jarrutettaessa tarvita.

Ja mikä ihme on surina perseessä?

Vierailija
14/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on ajokortti, suosittelen käymään autokoulussa lisätunteja. Noita asioita ei pidä muistella ajaessa, vaan ne pitää olla takaraivossa ja tulla automaattisesti. Eikä ole oikein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:05"]

Miksi sulla on jalka jarrulla, kun käynnistät auton? Olet jossain mäessä? Eikä sitä kytkintä jarrutettaessa tarvita.

Ja mikä ihme on surina perseessä?

[/quote]

Mulla on jalka jarrulla aina autoo käynnistäessä, lähes aina on paikka kallellaan johonkin suuntaan ja riskinä että auto lähtee valumaan kun painaa kytkimen pohjaan ja/tai vapauttaa seisontajarrun.

Vierailija
16/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsijarru unohtui ottaa pois päältä. muuten ihan hyvä.

Vierailija
17/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tästä syystä ihan kiva ettei 16 vuotiaat saa vielä ajaa.

Vierailija
18/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että tert tässä mielikuvaharjoittelua inssiä varten. Muista säätää peilit.

Vierailija
19/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan autolla ajo on.
Istut penkkii, käynnistät auton. Jalka jarrulle, vaihde D tai R ja paina kaasua sekä ohjaa tarvittaessa.
So simple is that!

Vierailija
20/31 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 23:20"]

Toivon, että tert tässä mielikuvaharjoittelua inssiä varten. Muista säätää peilit.

[/quote]

Inssiajoon ei ole valmis, jos nuo perusasiat eivät ole yhtä automaattisia kuin joku pyörällä ajo. Lisätunteja myös tässä tapauksessa. Jos on autokoulun eka tunti huomenna, sitä ei tartte jännittää. Siihen tilanteeseen nuo kysymykset ok, mutta ikävä autokoulu sulla ap jos opelta ei voi kysyä.