Ero ja riita laatusängystä
Noh, eropaperit kirjoitettu, mutta taloudellisista syistä joudutaan asumaan jonkun aikaa saman katon alla. Ja ikävä kyllä myös nukkumaan samassa sängyssä. :( Ostettiin pari vuotta sitten laatusänky ja nyt kumpikaan ei suostu luopumaan sängystä ja toiseen vastaavaan ei ole yhdessä tai erikseen tällä hetkellä varaa... eli ei kiva juttu. Miten tän tilanteen vois ratkaista? Yhdessä nukkuminen alkaa olla helvetillistä...
Kommentit (27)
Se on vaan sänky. Uusia, parempia, saa kaupasta. Jos olet kestänyt sen miehen kanssa samassa sängyssä jo vuosia tätä ennen, mitä on yksi kuukausi? Mä en ymmärrä tuollaista, lapsellista touhua. Kannattaako elää niin kädestä suuhun, että yhdestä sängystä tulee riitaa? Osta uusi osamaksulla. Laittakaa tyynyjä väliin. Tai ihan vaan aikuistukaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:55"]
Se on vaan sänky. Uusia, parempia, saa kaupasta. Jos olet kestänyt sen miehen kanssa samassa sängyssä jo vuosia tätä ennen, mitä on yksi kuukausi? Mä en ymmärrä tuollaista, lapsellista touhua. Kannattaako elää niin kädestä suuhun, että yhdestä sängystä tulee riitaa? Osta uusi osamaksulla. Laittakaa tyynyjä väliin. Tai ihan vaan aikuistukaa.
[/quote]
Sä et ole tainnut koskaan erota?
Mun eka seurustelusuhde päättyi 20-vuotiaana, ehdittiin asua puoli vuotta yhdessä.
Ja koska me ei omistettu paljoakaan, niin me oikeasti tapeltiin joka ikisestä pussilakanasta. Ja kihlajaislahjaksi saadut hopeiset kahvilusikat, joita ei ollut siihen mennessä koskaan käytetty eikä niitä ole käytetty kyllä sen jälkeenkään kuin kerran - poikaystävä nosti hirveät kilarit, että olen PIILOTTANUT jotain häneltä.
Ai niin, LP-levyt. Mullehan ei siis jäänyt edes levysoitinta, mutta kamala vääntö niistä kahdesta älppäristä jotka olin omalla rahalla ostanut.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:41"]
No niin, ap, kumppanisi on huomannut että joku asia on sinulle tärkeä. Sen takia te väännätte asiasta.
[/quote]
Niin tai ap on huomannut, että sänky on exälle tärkeä ja vääntää siitä siksi. Asioilla on aina monta puolta.
Mielenkiinnosta lukasin tän ketjun, kun ittellä vähän saman tyyppinen tilanne. Täällä vaan riidellää kirjoista ja levyistä. Mies pääasiassa kerryttänyt levykokoelmaa ja sen arvo yli kymppitonnin, keräilylevyjä mm. Ja sit on noi kirjat, joita ostettu yhdessä ja pääasiassa mä. Miten niitten jako? Avioliitossa ollaan, joten jos mies vie levyt, saanko jotain tilalle. Sen mielestä ne levyt on henk.koht. omaisuutta ja niitä ei jaossa huomioida.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
No niin, ap, kumppanisi on huomannut että joku asia on sinulle tärkeä. Sen takia te väännätte asiasta.
[/quote]
Niin tai ap on huomannut, että sänky on exälle tärkeä ja vääntää siitä siksi. Asioilla on aina monta puolta.
[/quote]'
Kyse ei ole kiusasta, vaan sänky on todella hyvä nukkua ja haluan sen siitä syystä. ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:04"]
[/quote]
[/quote]
Niin tai tässä ei ole kyse sängystä. Ihan sama mistä tapellaan, kunhan pääsevät johonkin sopuun ja eroon toisistaan. Lisäksi, vaikka menisikin rumaksi, tuon materian suhteen kannattaa pitää puolensa. Ja muutenkin.
Mulla on oma lehmä ojassa sen takia, että hävisin erossa koko omaisuuteni. JOS olisi ollut voimia palkata lakimies, niin se olisi pitänyt tehdä. Vaikka tavara on vaan tavaraa, niin tyhmä ei pidä olla.
Ystävällä oli sama tilanne. Sänky myytiin (tappiolla, koska ei kukaan maksa siitä läheskään täyttä hintaa) ja molemmat osapuolet ostivat uudet sängyt, mihin sitten rahat riitti. Toki voitte yrittää neuvotella, jos saisit sängyun itsellesi vastaavalla alihinnalla. Eli esim. maksamalla miehellesi maksimissaan hänen maksamansa puolikkaan tai vastaavasta arvosta muuta kamaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:55"]
[/quote]
Mun eka seurustelusuhde päättyi 20-vuotiaana, ehdittiin asua puoli vuotta yhdessä.
Ja koska me ei omistettu paljoakaan, niin me oikeasti tapeltiin joka ikisestä pussilakanasta. Ja kihlajaislahjaksi saadut hopeiset kahvilusikat, joita ei ollut siihen mennessä koskaan käytetty eikä niitä ole käytetty kyllä sen jälkeenkään kuin kerran - poikaystävä nosti hirveät kilarit, että olen PIILOTTANUT jotain häneltä.
Ai niin, LP-levyt. Mullehan ei siis jäänyt edes levysoitinta, mutta kamala vääntö niistä kahdesta älppäristä jotka olin omalla rahalla ostanut.
[/quote]
Olen. Aikuiset ihmiset puhuvat asiat läpi, eivätkä riitele. Meillä oli selkeästi tiedossa, mitä kumpikin omalla rahallaan ostanut. Mies vei telkkarin ja sängyn, minä pidin ruokapöydän, sohvan ja kirjahyllyt. Mies ei ollut koskaan ostanut verhoja, pyyhkeitä. Jonkun pussilakanan oli. Siinä vaiheessa, kun homma oli selvä, niin en jostain vanhasta lautasesta en jaksanut vääntää. Häälahjoista kumpikin piti ne, jotka omat sukulaiset ja ystävät oli antaneet.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:05"]
Mielenkiinnosta lukasin tän ketjun, kun ittellä vähän saman tyyppinen tilanne. Täällä vaan riidellää kirjoista ja levyistä. Mies pääasiassa kerryttänyt levykokoelmaa ja sen arvo yli kymppitonnin, keräilylevyjä mm. Ja sit on noi kirjat, joita ostettu yhdessä ja pääasiassa mä. Miten niitten jako? Avioliitossa ollaan, joten jos mies vie levyt, saanko jotain tilalle. Sen mielestä ne levyt on henk.koht. omaisuutta ja niitä ei jaossa huomioida.
[/quote]
Oletko joutunut elämään alempaa elintasoa levykokoelman vuoksi? Jos ei ole näkynyt rahankäyttö teidän arjessa, miehesi on mielestäni ainakin moraalisesti oikeassa. Jos taas kerryttänyt levyjään perheen selkänahasta, sitten asia toinen.
Kyllä muakin ottaisi aivoon, jos olisi yli kymppitonnin sänky, jossa on ihana nukkua ja yhtäkkiä se pitäisi myydä parilla tonnilla eikä olisi varaa ostaa uutta laadukasta sänkyä. Erossa on rahareikiä muutenkin ihan riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
Okei. Eli sulla on ollut tällainen tilanne aikaisemminkin? Oisko mitenkään mahdollista, että menneisyys toistaa itseään? itse jumitat samassa lapsellisessa kuviossa ja hankit vielä toisen siipan, joka kanssa lähtee tuohon peliin..
Oikeasti. Kuulostaa naurettavalta, vaikka kuinka olisi selkävaivoja. Elämässä tulee tilanteita, joissa ei saa ansaitsemaansa ja tarvitsemaansa, sellaista se on.
[/quote]
Minä vein erossa ostamani kirjat ja kirjahyllyn ja jätin miehelle levyt ja kaikenlaiset soittimet, jotka hän oli hankkinut. Tuli siitäkin nurinaa, kun kirjahyllyn halusin. Minun olisi varmaan pitänyt jättää tyhjä kirjahylly miehelle ja ottaa pelkät kirjat. En kuitenkaan viitsinyt ehdottaa, että vaihdetaan: tulkoon hakemaan kirjahyllyn takaisi, jos minä saan hänen stereonsa (ilman levyjä :P).
Niin, ja yhteistä sänkyä en missään nimessä halunnut ottaa, vaikka se olinkin minä, joka ensimmäisenä ihastui sänkyyn. Ostin mieluummin uuden sängyn ja siihen uudet vuodevaatteet. Tuntui aivan ihanalta ruveta ensimmäisenä yönä nukkumaan sänkyyn, jossa ei ole koskaan kukaan muu nukkunut.
Myytte pois. Tulee joku roti ja realismi tuohonkin touhuun, se on vain sänky
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:26"]
[/quote]
Minä vein erossa ostamani kirjat ja kirjahyllyn ja jätin miehelle levyt ja kaikenlaiset soittimet, jotka hän oli hankkinut. Tuli siitäkin nurinaa, kun kirjahyllyn halusin. Minun olisi varmaan pitänyt jättää tyhjä kirjahylly miehelle ja ottaa pelkät kirjat. En kuitenkaan viitsinyt ehdottaa, että vaihdetaan: tulkoon hakemaan kirjahyllyn takaisi, jos minä saan hänen stereonsa (ilman levyjä :P).
Niin, ja yhteistä sänkyä en missään nimessä halunnut ottaa, vaikka se olinkin minä, joka ensimmäisenä ihastui sänkyyn. Ostin mieluummin uuden sängyn ja siihen uudet vuodevaatteet. Tuntui aivan ihanalta ruveta ensimmäisenä yönä nukkumaan sänkyyn, jossa ei ole koskaan kukaan muu nukkunut.
[/quote]
Niinpä! En tajua kuka haluaa nukkua sängyssä, jossa on vuosia nussinut eksän kanssa. Hyi.
Kai teillä sohva on? Toinen nukkuu siinä. Se vaan pitää päättää, kumpi sen saa sängyn. Ja se joka saa sängyn, maksaa toiselle osansa pois? Tai sitten se, joka ei saa sänkyä, ottaa mukaansa jotain muuta arvokasta (sängyn sijasta) esim. astioita, telkkarin tms. Riita poikki :)
Ostitteko puoliksi sen sängyn? Se, joka maksaa puolet hinnasta toiselle, saa sängyn. Tai se, joka korottaa hintaa puolikkaasta enemmän.
Sovi miehen kanssa että hän saa sängyn ja sinä esim. sohvan ja jonkin muun ison kalusteen. Sitten kuset siihen miehelle annettuun sänkyyn juuri enenn kun hän muuttaa sen pois.
Sängyn saa se, joka maksoi sen ostohetkellä kokonaan tai isoimman osan siitä. Ellei muu auta, myykää sänky ja jakakaa siitä saadut rahat.
Ainoa, mitä voit enää tehdä, on yrittää bluffia. Keksi joku asia, joka on toiselle tärkeä ja aseta se sängyn hinnaksi.
Maailma on sänkyjä täynnä, uusia miehiä ja uusia naisia. Vuoden kuluttua siitä, kun eronne on selvä, tämä episodi naurattaa esimerkkinä siitä, miten sekaisin erossa voikaan mennä.
[/quote]''
Tuo oli hyvä ehdotus. Yritän tyrkyttää miehelle vastineeksi sohvaa tai design-tuoleja. Nyt täytyy vaan kärvistellä vielä vähän aikaa, että saadaan toinen sänky miehelle. ap