Ampujan perheen idylli - mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014122918784617_pr.shtml
Minäkin unelmoin suurperheestä. Kaunis talo heillä myös! :)
Kommentit (84)
Mun mielipide on, ettei lapsia voi olla liikaa :)
Minä taas huolehdin mielelläni siskoni auttamisesta läksyissä. Hän oli kyllä ainut siskoni. Vaikka ihailenkin suurperheitä, olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni yhdestä.
Mulla on huono omatunto kun en ehdi ihan joka päivä leikkiä/hassutella/askarrella kahden (2!) lapseni kanssa vaan leikkivät keskenään ja minä vain perushoidan eli ruokin, ulkoilutan, nukutan heidät. Musta olisi liian karua olla suurperheen äiti, ei voi ehtiä edes sylissä pitämään hetkeä kaikkia joka päivä. Puhumattakaan jos itse haluaisi pitää omasta kunnostaan huolta urheilemalla tai harrastamalla itse jotain, siihen ei voi olla aikaa. Veikkaan että perheen isä urheilee työmatkansa pyöräilemällä tai juoksemalla kesät talvet, ainoa keino pysyä sutjakkana, illalla ei niin vaan urheilemaan lähdetäkkään jos kerran lapsiakin kuskataan harrastuksiin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:28"]
Mun mielipide on, ettei lapsia voi olla liikaa :)
[/quote]
Maksakoon sitten itse ipanansa. Nämäkin saavat leipää lahjoituksena.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:16"]
Vanhemmat vastaa nuorempien herätyksistä ja läksyistä. Saavatko itse olla lapsia ollenkaan?
[/quote]isot lapset haluaa vastuuta itse ja nauttii kun saa auttaa äitiä. näin ainakin meillä, lapsia on 8 kpl :).
[/quote]
Mutta onko asia sittenkään niin, vai hymyilevätkö äidin iloksi? Entä yksityisyys ja oma aika?
[/quote]Ennen vanhaan ihmiset elivät juuri näin, vanhimmat auttaa äitiä yms. Kaikki perheet yhdessä. Luonnollinen ja hyvä tyyli!
Liikaa lapsia. Takuulla eivät saa tarpeeksi yksilöllistä huomiota, ja rahojen riittäminen on ihme. Mun makuun liian erikoisia nimiä osalla.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:16"]
Vanhemmat vastaa nuorempien herätyksistä ja läksyistä. Saavatko itse olla lapsia ollenkaan?
[/quote]isot lapset haluaa vastuuta itse ja nauttii kun saa auttaa äitiä. näin ainakin meillä, lapsia on 8 kpl :).
[/quote]
Mutta onko asia sittenkään niin, vai hymyilevätkö äidin iloksi? Entä yksityisyys ja oma aika?
[/quote]Ennen vanhaan ihmiset elivät juuri näin, vanhimmat auttaa äitiä yms. Kaikki perheet yhdessä. Luonnollinen ja hyvä tyyli!
[/quote]
Ja lapsia myös piestiin ja Suomi oli itsemurhatilastoiden ja alkoholismin kärkimaa.
Luonnollista ja hyvää?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:21"]
Tästä oli aiemmin tänään 4-sivuinen topikki mutta se on poistettu, ei saa näemmä kritisoida nimiä eikä sitä kuinka lapset hoitavat sisaruksiaan sen sijaan, että vanhemmat hoitaisivat lapsiaan.
[/quote]
Ei, vaan aikuisetkaan eivät saa olla anonyymisti ilkeitä paskiaisia, ja kritisoida/haukkua toisia ihmisiä vain siksi, että heidän arvomaailmansa poikkeaa omastaan. Luin jutun itsekin, eikä siellä kyllä lapset puuroa aamulla keittele.
Mun mielestä on aika hienoa, että jossakin vielä kasvatetaan vastuuntuntoisia ihmisiä, sen minä-minä-kaikki-mulle-nyt-heti-kulttuurin sijaan. Mammat osaa kyllä aloittaa imetysmielenilmauksen julkisella paikalla, mutta eivät ymmärrä mikä on sopivaa käytöstä normaalijärkiselle ihmiselle. Kuvitteleppas itsesi tämänkin ketjun kritiikin kohteeksi: miltä se sinusta tuntuisi?
Jestas. No, pääasia että itse tykkäävät :)
Liikaa lapsia. Takuulla eivät saa tarpeeksi yksilöllistä huomiota, ja rahojen riittäminen on ihme. Mun makuun liian erikoisia nimiä osalla.
[/quote]
Vähemmänhän tuossa on lapsia per aikuinen kuin tavallisessa päiväkotiryhmässä... jotain järkeä nyt näihin kommentteihin! :-D
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:21"]
Tästä oli aiemmin tänään 4-sivuinen topikki mutta se on poistettu, ei saa näemmä kritisoida nimiä eikä sitä kuinka lapset hoitavat sisaruksiaan sen sijaan, että vanhemmat hoitaisivat lapsiaan.
[/quote]
Ei, vaan aikuisetkaan eivät saa olla anonyymisti ilkeitä paskiaisia, ja kritisoida/haukkua toisia ihmisiä vain siksi, että heidän arvomaailmansa poikkeaa omastaan. Luin jutun itsekin, eikä siellä kyllä lapset puuroa aamulla keittele.
Mun mielestä on aika hienoa, että jossakin vielä kasvatetaan vastuuntuntoisia ihmisiä, sen minä-minä-kaikki-mulle-nyt-heti-kulttuurin sijaan. Mammat osaa kyllä aloittaa imetysmielenilmauksen julkisella paikalla, mutta eivät ymmärrä mikä on sopivaa käytöstä normaalijärkiselle ihmiselle. Kuvitteleppas itsesi tämänkin ketjun kritiikin kohteeksi: miltä se sinusta tuntuisi?
[/quote]
Miksei saa kritisoida jos sen tekee asiallisesti?
Voisin kuvitella että perheen vanhemmat ovat kyllä haastattelua antaessaan ymmärtäneet, että koska heidän elämänvalintansa on aika poikkeuksellinen niin soraääniä saattaa olla kuuluvissa..
Olipa mukava lukea Ampujien perheestä! Olen käynyt aikoinaan lapseni kanssa Ninan pitämässä muskarissa. Ninalla on aivan ihanat muskarit ja hän on todellinen vauvafani :) Heillä on hieno perhe ja hoitavat itse lapsensa, joten kaikkea hyvää heille.
T: Äiti Vantaalta
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:21"] Tästä oli aiemmin tänään 4-sivuinen topikki mutta se on poistettu, ei saa näemmä kritisoida nimiä eikä sitä kuinka lapset hoitavat sisaruksiaan sen sijaan, että vanhemmat hoitaisivat lapsiaan. [/quote] Ei, vaan aikuisetkaan eivät saa olla anonyymisti ilkeitä paskiaisia, ja kritisoida/haukkua toisia ihmisiä vain siksi, että heidän arvomaailmansa poikkeaa omastaan. Luin jutun itsekin, eikä siellä kyllä lapset puuroa aamulla keittele. Mun mielestä on aika hienoa, että jossakin vielä kasvatetaan vastuuntuntoisia ihmisiä, sen minä-minä-kaikki-mulle-nyt-heti-kulttuurin sijaan. Mammat osaa kyllä aloittaa imetysmielenilmauksen julkisella paikalla, mutta eivät ymmärrä mikä on sopivaa käytöstä normaalijärkiselle ihmiselle. Kuvitteleppas itsesi tämänkin ketjun kritiikin kohteeksi: miltä se sinusta tuntuisi? [/quote] Miksei saa kritisoida jos sen tekee asiallisesti?
[/quote]
Varsinkin kun ovat itse itsensä julkisuuteen tuoneet.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]
Ei keittele, mutta yksi koululainen huolehtii muiden koululaisten herätyksen ja vanhemmat ei puutu läksyihin koska vanhemmat lapset auttavat nuorempiaan jos tarvitaan apua. Miksei vanhemmat hoida esim. noita asioita itse? Ei ole minun mielestäni lapsen vastuulla katsoa, että muut lapset heräävät eikä ole lapsen vastuulla valvoa ja opastaa muiden lasten läksyjentekoa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:42"]
Olipa mukava lukea Ampujien perheestä! Olen käynyt aikoinaan lapseni kanssa Ninan pitämässä muskarissa. Ninalla on aivan ihanat muskarit ja hän on todellinen vauvafani :) Heillä on hieno perhe ja hoitavat itse lapsensa, joten kaikkea hyvää heille.
T: Äiti Vantaalta
[/quote]
Jahas, Ampuja eksyi itse palstalle.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]
Ei keittele, mutta yksi koululainen huolehtii muiden koululaisten herätyksen ja vanhemmat ei puutu läksyihin koska vanhemmat lapset auttavat nuorempiaan jos tarvitaan apua. Miksei vanhemmat hoida esim. noita asioita itse? Ei ole minun mielestäni lapsen vastuulla katsoa, että muut lapset heräävät eikä ole lapsen vastuulla valvoa ja opastaa muiden lasten läksyjentekoa.
[/quote]
"I teach the big ones, and the big ones teach the little ones, but nobody taught me, so the whole thing is an exercise in futility. "
Cletus Spucler, Simpsonit
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:36"]
[/quote]
Vähemmänhän tuossa on lapsia per aikuinen kuin tavallisessa päiväkotiryhmässä... jotain järkeä nyt näihin kommentteihin! :-D
[/quote]
Jotain järkeä sun juttuihin. Ne päiväkodin työntekijät ei ole siellä lasten kanssa 24/7 ja huolehtimassa lasten kaikkinaisesta henkisestä kehityksestä ja kasvusta. Aikuiset on, tai ainakin pitäisi olla, lastensa kanssa paljon kokonaisvaltaisemmin kuin joiden päiväkotien työntekijöiden.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:23"]
äiti-Ampuja osallistuu tapahtumaan Tipallinen Tammikuu (Facebook).
[/quote]Se on vedenjuomistapahtuma :D
[/quote]
Kaikesta sitä nykyään saadaankin tapahtuma aikaan.