Ampujan perheen idylli - mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/perhe/2014122918784617_pr.shtml
Minäkin unelmoin suurperheestä. Kaunis talo heillä myös! :)
Kommentit (84)
Haluaisin esittää perheen arjesta muutaman kysymyksen, joihin ei ole vastattu:
Miksi ruokaa niin valtavasti? Lihapulliin laitetaan muutakin kuin jauhelihaa, eli yksi annos olisi noin puoli kiloa lihapullia / lapsi + muut lisäkkeet.
Miksi kuljetetaan itse kouluun? Siihen täytyy olla joku syy, että kunnan järjestämä maksuton koulukuljetus ei käy.
Miten ihmeessä pyykkiä tulee niin valtavasti? Onko poikkeuksellisen sotkuista vaiko ylihygieenistä? Ainakin kuvien perusteella vaatteita näyttäisi olevan aivan liikaa.
Monissa ns. tavallisissa perheissä on käytäntö se, että lapset tekevät itse läksynsä. Jos lapsia on useampia, molemmat oppivat paremmin jos vanhempi auttaa nuorempaa.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:56"]
miten juuri tuo perhe olis jotenkin erikoinen?
[/quote]
No se erikoisuus on ne kummalliset nimet, jos et lukenut juttua loppuun.
Siinä vaiheessa pisti silmään kun toimittaja kysyi jotakin tyyliin että joko nämä lapset ovat tässä.
Isä vastas että hänen mielestään riittää niin vaimo sanoi että hän ei ole ihan varma.
Eli onkohan tuo nainen painostanut miestä isoon perheeseen...
Mihin tarvii kaksi jääkaappia ja kaksi pyykki konetta??? Olen 13lapsisesta perheestä eikä olla koskaan tarvittu. Silti pyykkiä ei ole kerääntynyt yhtä korillista enempää jos ei olla oltu koko porukka reissussa. Miksi eteinenkin oli niin täynnä kenkiä? Ylipäätään tuo juttu ei oo lööpin arvoinen, niin paljon on suurperheitä että miten juuri tuo perhe olis jotenkin erikoinen?
[/quote]
Minä olen myös 13 lapsisesta perheestä. Luinkohan ihan oikein että joka päivä pestään 3 koneellista pyykkiä. Mistä helvetistä sitä tulee noin paljon?
Muistelisin että meillä oli 1 korkea jääkaappi ja yksi puolikas mutta tuo puolikas ei ollut edes aina käytössä.
Meillä ei vanhemmat kerenneet auttaa lapsia läksyissä. Itse sain ainoastaan siskolta apua jos tarvin. Sitä olisin tarvinnut enemmän. Kyllä vanhempien pitäis olla enemmän perillä lasten elämästä. Tuo on niin väärin että isommat laitetaan auttamaan nuorempia. Toki välillä voi auttaakkin mutta lapsi voi kokea sen hänen velvollisuudekseen.
itse ovlen vl-perheestä lähtöisin (sittemmin jätin yhteisön)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:16"]
Vanhemmat vastaa nuorempien herätyksistä ja läksyistä. Saavatko itse olla lapsia ollenkaan?
[/quote]isot lapset haluaa vastuuta itse ja nauttii kun saa auttaa äitiä. näin ainakin meillä, lapsia on 8 kpl :).
[/quote]
Mutta onko asia sittenkään niin, vai hymyilevätkö äidin iloksi? Entä yksityisyys ja oma aika?
[/quote]
Epäilisin hymyilevän äidin iloksi. Niin minä tein. Olen vanhin 12 lapsesta ja kyllä se oli mun homma hoitaa pienet harrastuksiin ja auttaa läksyissä ja vahtia koko katrasta kun vanhemmat oli poissa. Kesäisin mulle vain ilmoitettiin että pienet ei mee hoitoon ja teidän vastuulla ja erityisvastuu lankesi vanhimpana aina mulle. En voinut ikinä tehdä mitään, varsinkaan ajokortin saamisen jälkeen, kun äiti ja isä ei ehtinyt millään kuskata kaikkia niin se oli aina että "Anu vie Milla/hae Mika/käytä Alisa hammaslääkärissä". Ite en tule ikinä hankkimaan lapsia enempää, kuin ehditään miehen kanssa ITSE hoitaa ja
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
Vanhemmat vastaa nuorempien herätyksistä ja läksyistä. Saavatko itse olla lapsia ollenkaan?
[/quote]isot lapset haluaa vastuuta itse ja nauttii kun saa auttaa äitiä. näin ainakin meillä, lapsia on 8 kpl :).
[/quote]
Mutta onko asia sittenkään niin, vai hymyilevätkö äidin iloksi? Entä yksityisyys ja oma aika?
[/quote]
Epäilisin hymyilevän äidin iloksi. Niin minä tein. Olen vanhin 12 lapsesta ja kyllä se oli mun homma hoitaa pienet harrastuksiin ja auttaa läksyissä ja vahtia koko katrasta kun vanhemmat oli poissa. Kesäisin mulle vain ilmoitettiin että pienet ei mee hoitoon ja teidän vastuulla ja erityisvastuu lankesi vanhimpana aina mulle. En voinut ikinä tehdä mitään, varsinkaan ajokortin saamisen jälkeen, kun äiti ja isä ei ehtinyt millään kuskata kaikkia niin se oli aina että "Anu vie Milla/hae Mika/käytä Alisa hammaslääkärissä". Ite en tule ikinä hankkimaan lapsia enempää, kuin ehditään miehen kanssa ITSE hoitaa ja
[/quote]
Niin ja ennen luin joku tulee sanomaan, että "no mikset muuttanut, oma vika kun jäit" niin mä muutin heti sinä päivänä
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin ja ennen luin joku tulee sanomaan, että "no mikset muuttanut, oma vika kun jäit" niin mä muutin heti sinä päivänä
[/quote]
*heti sinä päivänä, kun vanhempien tulot ei vaikuttaneet opintotukeen.
Kauheaa negatiivisuutta ja kateellisuutta täällä palstalla. Ja täydellistä tietämättömyyttä toimittajan työstä. Toimittajat liioittelevat aina näissä jutuissa. Eihän se muuten kiinnostaisi ketään.
ihana perhe, toivon heille kaikkea hyvää.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:19"]
[/quote]Naulan kantaan! Lapsia kohdellaan ikätason mukaan, perhe on yritys jossa jokaiselle annetaan taitojen mukaan vastuuta.
[/quote]
Mutta vastuun mukana tulisi tulla vapautta. Tuleeko tuollaisessa perheessä vapautta, vai vain lisää vastuuta?
Typeriä nimiä, esim. Pinkki Pippuriina
Mikään tässä maailmassa ei ole sattumaa. Kyllä se kaikki ihan johdatusta on.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:17"]
Jaa tää liittyikin perheen sukunimeen eikä mihinkään massamurhaajaan tai vastaavaan...
[/quote]
Sen takia tämä keskustelu ei ole vielä kadonnut, kuten kävi perheen lasten kiinnostavia nimiä koskevalle keskustelulle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:59"]
Ja tälle alapeukutetaan? :-D Voi itku teidän kanssanne... palsta täynnä helikopterivanhempia? "Kun ei se meidän Niisku-Petteri osaa sitä kynäänsä vielä teroittaa, että voisiko se opettaja auttaa?" Joillekin on näköjään vaikeaa hyväksyä faktat.
[/quote]
Se sun ontuva päiväkotivertaus ei ottanut tulta alleen koska oli niin huono, joten nyt koitat sitten keksimällä keksiä, että millä tavalla voisit leimata muut typeriksi ja nostaa itseäsi. Ontuu muuten tuokin juttusi.
Mitähän keksisit sitten seuraavaksi?
[/quote]
Mikä sulla on tätä kyseistä perhettä vastaan? Ei voi ymmärtää, miksi sun pitää olla ilkeä todennäköisesti täysin tuntemattomille ihmisille, vain siksi että he ovat valinneet erilaisen tavan elää kuin sinä.
[/quote]
Kuka on sanonut, että minulla on tuota perhettä vastaan? Minä olen kritisoinut tässä tuota yhtä kirjoittajaa. Että luepa kirjoitukset ihan huolella ennen kuin alat repiä peliverkkareitasi.
Iso on perhe, mutta suunnilleen tämän kokoisia lestadiolaisperheitä tiedän (11-16 lasta). Tämä Ampujan perhe on kyllä suurin ei vakaumuksellinen, josta olen kuullut. Pienten lasten nimet ovat melko erikoiset, mutta kyllähän erikoisia nimiä löytyy pienemmistäkin perheistä. Pyykin määrä tuntuu isolta, meillä on 7 lasta, mutta 7 kg kone riittää ja pyörii ehkä kerran-pari päivässä, tosin lakanoiden pesupäivinä huomattavasti enemmän. Vaatteitakin vaihdetaan kouluun/päiväkotiin kuitenkin päivittäin. Ja ehkä noi 30 jauhelihapakettia kuulostaa sellaiselta että huh. Meilläkin maitoa menee useita litroja päivässä.
Tuo äiti on jaksavan ja iloisen oloinen, varmaan isäkin, ja väittäisin, että moni noista perheen lapsista on kasvanut vastuunkantoon eikä pidä sitä rasittavana vaan tavalliseen elämään kuuluvana. Se kantaa aika pitkälle tulevaisuuteen. Olisin enemmän huolissani niistä mussukoista, jotka eivät opi arjen askareita, joiden ei tarvitse koskaan kantaa vastuuta itsestään ja jotka eivät opi esim. hakemaan töitä, heräämään itsenäisesti opiskelemaan tai työpaikkaan, eivät ymmärrä että ovat siellä itse vastuussa työtehtävistään jne. eivätkä voi vaan räplätä älypuhelinta tai tablettia, koska vanhemmat ovat aina tehneet kaiken lapsen puolesta. Ja uskokaa, näitä on ja paljon, ja tulevaisuudessa yhä enemmän.
On hienoa jos äidillä riittää aikaa huomioida jokainen lapsi yksilöllisesti. Meillä lapset kyllä kysyvät apua ensisijassa vanhemmilta läksyihinsä, jos sitä sattuvat tarvitsemaan, mutta jos isommat sisarukset ovat kuulolla, moni heistä ehtii jo auttaa heti siinä tilanteessa. En tiedä miksi haluavat auttaa- mutta en pidä sitä pahanakaan. Silti jokainen saa olla lapsi ja harrastaa haluamaansa asiaa. Minä jaan aikaa lapsille ottamalla usein vain yhden lapsen esim. mukaan kauppaan, tai joskus pari on mukana jossain kyläily-tms.matkalla, harrastuksiin viedessä ehtii jutella ja ruokapöydässä (meillä syödään kaikki yhtäaikaa töiden, päiväkodin, koulun jälkeen) kysytään jokaisen kuulumiset. Isällä on joidenkin lasten kanssa yhteisiä harrastuksia ja yhtälailla kuljettaa heitä tai ottaa mukaan esim. kodin töihinsä jonkun lapsista.
Yleensä ottaen lapsiamme on pidetty esim. koulussa vastuuntuntoisina, fiksuina ja reippaina, eikä meillä onneksi olekaan ollut isompaa huolta kenenkään suhteen. Tilanne voisi olla erilainen jos joku lapsista olisi vaikkapa vakavasti sairas, olisi monenlaisia tukitoimia tai oma terveytemme pettäisi. Lapsilla on kavereita ja kaverit käyvät meilläkin mielellään. Ei suuri perhe siis välttämättä ole huono vaihtoehto, mutta jokaisella meillä on erilaiset voimavarat ja toisille kaksikin lasta voi olla jo huomattavan iso kuormittava tekijä. Ei se tee kenestäkään huonompaa tai parempaa. Toinen sietää ajoittaista kaaosta ja meluakin paremmin kuin toinen tai kokee esim. organisoinnin tai yhdessätekemisen luontevammaksi kuin toinen. Voimia jokaiselle perheelle, ja uskalletaan kaikki hakea apua, jos siltä tuntuu oli lapsia sitten yksi tai yksitoista, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihanan iso perhe, mutta kamalia nimiä lapsilla.
Jännä muuten huomata, että lasten sukupuolet tosiaan tulevat ihan sattuman kanssa. Näilläkin on tosi monta tyttöä tossa lopussa peräkkäin. Jos olisivat tehneet vain nuo tytöt, niin moni saattaisi kuvitella, että heille ei poikia tulekaan. Eli ihan sattumaa vaan noi sukupuolet.
No shit, Sherlock
Kisu Kirsikka ja Pinkki Pippuriina, puhumattakaan Kuutti Kalevista. Antakee armoo, antakkee
Hieman liikaa ampujia kouluun yhdestä perheestä. Mutta toivottavasti turvatoimet kunnossa
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:04"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 23:17"]
Jaa tää liittyikin perheen sukunimeen eikä mihinkään massamurhaajaan tai vastaavaan...
[/quote]
Ymmärtänet, että oli aloittajalta ihan titoinen valinta. Se tekee näitä vastaavia aloituksia päivittäin, jossa otsikosta saa eri käsityksen, kuin mitä juttu on. Tapa provoilla tämäkin.
[/quote]
Näitä tehdään päivittäin siksi, että ylläpito poistaa aina uuden ja, koska asiasta halutaan keskustella niin on pakko tehdä uusi. Sä taidat harrastaa sitten taas provoamista jokaisessa keskustelussa näillä sun väitteilläs.