Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
41/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kun aiomme ostaa asunnon tänä vuonna.

Vierailija
42/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju , ap! Viestejäsi on kiva lukea, kirjoitat hyvin perustellen ja selvästi. Ikävää, etteivät kaikki (kuten 8) silti tajua. Olisi hauskaa seurata shoppailulakkoasi pidempäänkin, mutta en usko, että täällä AV:lla se onnistuu. Kaikkea hyvää tavoitteellesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nelikymppisen mamman peukku aloitteelle. Näillä vaatteilla ja kamoilla pärjäisin varmasti yhden vuoden. Ihan varmasti. Tsemppiä!

Vierailija
44/217 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

59, mitä ekologista tiskiainetta käytät? Olen etsinyt jo pitkään jotain hyvää, ekologista konetiskiainetta.

Vierailija
45/217 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen messissä. Pitää nimittäin maksaa velat poies...

Vierailija
46/217 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi 32 kertoo, että ostohimotusta ja säästöä on ollut melkoisesti. 

Olen käynyt kokeilemassa takkeja, paitoja, kenkiä. Katsellut huiveja jne. En ole ostanut yhtään mitään itselleni! Tyttärellenikin olen ostanut vain pöytäpeilin, jotta miun ei tarvitse joka päivä omaani etsiä hänen jäljiltään. Olen säästänyt varmaan jo useamman satasen.

Mutta 2 siideriä ja irtokarkkeja ostin. Hyi minä! Ne takit ja kengät on edelleen pahasti mielessä, mutta onneksi koot rupeaa olemaan loppu joka paikasta. Olen just sitä yleisintä kokoa, joka menee heti :D

Vierailija
47/217 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:17"]

Tyyppi 32 kertoo, että ostohimotusta ja säästöä on ollut melkoisesti. 

Olen käynyt kokeilemassa takkeja, paitoja, kenkiä. Katsellut huiveja jne. En ole ostanut yhtään mitään itselleni! Tyttärellenikin olen ostanut vain pöytäpeilin, jotta miun ei tarvitse joka päivä omaani etsiä hänen jäljiltään. Olen säästänyt varmaan jo useamman satasen.

Mutta 2 siideriä ja irtokarkkeja ostin. Hyi minä! Ne takit ja kengät on edelleen pahasti mielessä, mutta onneksi koot rupeaa olemaan loppu joka paikasta. Olen just sitä yleisintä kokoa, joka menee heti :D

[/quote] Ja nyt puhun siis alennusmyyntituotteista, etttä koot menee heti.

Ja nettikaupoissakin olen laittanut kenkää yms. ostoskoriin, ja sitten jättänyt tilaamatta. Olen melko tyytyväinen tilanteeseeen :) Mutta, olemme vasta alussa tässä taistelussa. Tosin tämä on kaikkein pahin aika aloittaa tällainen, kun on alet joka paikassa.

Vierailija
48/217 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:45"]

Tarpeeksi moni, kun lopettaa kuluttamisen niin tämä maa romahtaa täydellisesti. Kuka maksaa työttömien armeijan tuet ja korvaukset. Kuka maksaa sinun lapsilisäsi? Nyt valoja päälle urpot.

[/quote]

Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa kaikkien niiden, joilla on rahaa, tulisi kuluttaa sitä. Kuluttaminen on taloutemme pyörimisen edellytys. Muuten entistä useampaa odottaa irtisanominen ja Suomen elinkeinoelämää kohtaa ennennäkemätön lasku. Silloin me kaikki olemme maksajia.

Jos sinulla on varaa, kuluta. Teet samalla hyvän työn.

Vierailija
49/217 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo uutiskirjeiden poistaminen on ollut aikeissa, kiitos edelliselle muistutuksesta!

Vierailija
50/217 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:40"]

Siis hetkinen. Suomessa on lama ja kansantalouden rattaat pitää saada pyörimään. En todellakaan ole mukana, vastuutonta touhua.  Sen sijaan kehotan ostamaan suomalaisia tuotteita! Ja järkevästi, ei luotolla vaan omien varojen mukaan.

[/quote]

Vieläkö tämä jatkuu? Onko susta oikeasti älykkäämpää ostaa jotain kiinassa valmistettuja retkuja vai Suomessa sijaitseva, suomalaisten valmistama, suomalaisia materiaaleja sisältävä asunto? Valoja päälle!

[/quote]

Ehdotan provokieltoa tähän ketjuun! Ja luetunymmärtämisen opettelua.

Vierailija
51/217 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt viimeisen vuoden aikana shoppailua vähän vahingossakin todella reilusti. En oikeastaan edes tajunnut sitä ennen kuin luin tämän ketjun.

Osasyynä aiempaan ostamiseen oli tylsä mutta hyväpalkkainen työ jossa melko useinkin piristin itseäni kesken päivän spontaaneilla nettiostoksilla. Nykyisessä työssäni tähän ei ole enää tarvetta, ja hyvä niin! Täytyy myös sanoa että vaikka palkkani on nykyään myös pienempi eikä tuollaiseen kulutukseen olisi enää ihan yhtä paljon mahdollisuuksiakaan, olen niin paljon tyytyväisempi elämääni nyt etten millään vaihtaisi takaisin entiseen. Ei se onnellisuus tullut mistään uusista tavaroista.

Vierailija
52/217 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht hyvin on sujunut alkuvuosi. Uutena en ole ostanut tussit lapselle ja neljä vaatetta alesta toiselle sekä kaksi Muumi-mukia (tai oikeastaan mies osti, koska hän maksoi). Kirpparilta olen ostanut ksana kirjoja ja muutaman turhahkon pikkutavaran. Rahaa ei ole kulunut hankintoihin kuin muutamia kymppejä.

Palveluihin yritän kuluttaa enemmän. Toistaiseksi olen käynyt kerran kampaajalla ja ostanut kerran noutoruokaa. Mukavaa lueskella tätä ketjua.

Vierailija
53/217 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn mukaan tietyiltä osin. Vaatteita minulla on tarpeeksi, eli niitä en shoppaile. Muutamalle vaatekappaleelle tosin olisi todellinen tarvis ja ne kyllä ostan jos vaan sattuu tulemaan vastaan. Lisäksi jos jotain oleellista hajoaa tai kuluu loppuun, toki ostan. En siis osta mitään turhaa enkä shoppailun ilosta.

Myöskään en osta uusia hius- ja hygieniatuotteita, uusin vain ne mitä oikeasti tarvitsen. Pitäydyn tutuissa ja turvallisissa tuotteissa enkä testaile ja haihattele uusia, koskee kaikkea puhtautta pyykinpesusta omaan hygieniaan. Pelkkiä hoitoaineita minulla on ainakin 6-7 plus jätettäviä 2. Shampoita varmaan 5, palasaippuoita on koko armeijan tarpeisiin. Meikkivarastotkin on täynnä. Voiteissa on vielä paljon pois käytettävää, mutta olen jo löytänyt luottovoiteen kasvoille ja vartalolle joilla sitten ainoastaan jatkan (käyttöön jää siis yhteensä vain 3 voidetta eli vartalo+kasvo+meikinpoisto, plus muutama käsivoide).

En varsinkan osta alusvaatteita ennenkuin vanhat kuluu. Laskin kerran ja sain 55 sukkaparia! Alkkareita varmaan 40, rintsikoita kai 15. =liikaa.

Mitään koriste-esineitä, toimisto- ym krääsää en myöskään tarvitse. Esim näillä kynä/vihko/paperivarastoilla pärjään vuosia. Sisustukseni on melko muuttumaton, en pidä vaihtelusta ja melkein kaikki tarvittava on jo hankittu. (Paitsi tuo yksi seinä joka on ollut vuosia ruman paljaana, jos saan inspiraation niin toki sen toteutan.

Ja loppukaneettina, vähennän, tai olen jo vähentänyt paljon herkkujen ostoa. Hommaan elämäni sisällön jatkossa muualta kuin syömisestä.

Vierailija
54/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aihe. Haluaisin kuulla mielipiteitä siihen, miksi palvelun ostaminen olisi parempi, kuin tavaran ostaminen. Jos vastakkain on elokuvissa/kampaajalla/ravintolassa käynti tai suomalaisen käsityöläisen valmistama tuote, niin miksi jälkimmäinen on huonompi?
Miettikääpä mikä työllistävä vaikutus sillä olisi, kun vastedes ostaisitte esim. lahjat/astiat/korut/vaatteet/lelut/huonekalut suomalaisten käsityöläisten tekeminä?
Kaikki tietenkin säästää siinä, mitä itselleen pitää turhana, mutta ei tämä ihan mustavalkoinen juttu ole!

Vierailija
55/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:13"]

Hyvä aihe. Haluaisin kuulla mielipiteitä siihen, miksi palvelun ostaminen olisi parempi, kuin tavaran ostaminen. Jos vastakkain on elokuvissa/kampaajalla/ravintolassa käynti tai suomalaisen käsityöläisen valmistama tuote, niin miksi jälkimmäinen on huonompi? Miettikääpä mikä työllistävä vaikutus sillä olisi, kun vastedes ostaisitte esim. lahjat/astiat/korut/vaatteet/lelut/huonekalut suomalaisten käsityöläisten tekeminä? Kaikki tietenkin säästää siinä, mitä itselleen pitää turhana, mutta ei tämä ihan mustavalkoinen juttu ole!

[/quote]

Erittäin hyvä kysymys ja hieno kommentti! Olen kyllä aivan samaa mieltä kanssasi, kotimaista, miksei ulkomaistakin taidolla tehtyä, käsityölaisen valmistamaa tuotetta on helppo arvostaa ja on syytäkin. Eritoten kotimaisen tuotteen kannattaminen on usein vaakalaudalla ja pienyrittäjät joutuvat laittamaan pillit pussiin ulkomaisten jättiyritysten jyrätessä kaikin tavoin päälle. Jos kuitenkin laitetaan kotimainen tuote ja palvelu samalle linjalle, on niihin kuluttaminen yhtä hyödyllistä kansantaloudelliselta katsantokannalta. Mutta jos oikein pohjamutia myöten mietitään, on tämä maailma aivan liian täynnä tavaraa jo ennestään. Kuten joku kirjoittikin, ei maapallo tule kauaa kestämään tuotantotoimia ja luonnonvarat hupenevat ihmisten tavaratarpeen vuoksi joka ikinen päivä. Se on todella surullista, sillä niitä aukkoja ei välttämättä paikata mitenkään, se ei ole mahdollista. Jos kuitenkin ajatellaan, että tarvitsemme erilaisia tuotteita täysipainoiseen elämään ja unohdetaan kerskakulutus, jää silti jäljelle tarve, joka on varmasti mahdollista täyttää kotimaista tai ainakin laadukasta käsityölaistyötä suosimalla. Eli jos on pakko ostaa uusi takki, miksei sitä voisi vaikka teettää tai ostaa suomalaiselta valmistajalta. Ei siinä ole mitään pahaa, päin vastoin!

Tässä keskustelussa hukataan tarpeen ja turhan raja toistuvasti. Toistetaan siis jälleen: turhan tavaran ostamista on hyvä varmasti useidenkin rajoittaa, tarpeeseen kannattaakin ostaa. On tärkeää kuitenkin erottaa tarve ja halu.

Hienoa, että muilla sujuu lakkoilu ja uusiakin on mukaan saatu, tervetuloa! Missä tahansa kohtaa saa hypätä remmiin mukaan ja täällä ei kavahdeta edes niitä retkahduksia. Ainakin itselleni tämä on matka itseeni ja kulutuskäyttäytymiseni ymmärtämiseen. Samalla haluan alkaa arvostaa juuri tuota kotimaisuutta ja käsityöläisyyttä. Ja yllä joku kyseli valmistajien perään ja saman tekisin minäkin. Mainitkaa ihmeessä vaate- ja asustemaailman, miksei kodin sisustamisenkin ja kosmetiikan merkkejä ja tuotteita, jotka ovat kotimaisia ja joissa on hinta-laatusuhde kohdillaan! Näin meille kaikille jäisi jatkoa ajatellen jotain kättäpidempää tietoa, kun suuntaamme tarveostoksille ;)

Iloisin mielin eteenpäin!

T. AP

Vierailija
56/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähentänyt kulutustani viime aikoina, syitä on monia:

1. Hinta ja laatu eivät kohtaa. Ihan sama, laittaako paitaan kympin vaiko satasen, se on silti pilalla viimeistään parin pesun jälkeen. Ostan käytettynä tai isolla alennuksella pakolliset vaatehankinnat.

2. Kuluttaminen on rasittavaa ja rahanmeno vituttaa. Maksut nousevat, vuokra nousee jne. ja niinpä käyttörahaa jää aina vaan vähemmän. En todellakaan halua tuhlata vähäisiä rahojani johonkin turhaan!

3. Huonot postipalvelut, alati kallistuvat hinnat jne. sekundaariset jutut. En tilaa vitosen tuotetta, jos postitus maksaa kuusi euroa. En maksa 30% enemmän samasta tuotteesta vuosi toisensa perään vain siksi että tuottaja on ruvennut ahneeksi. Jne.

Säästin muuten tässä kuussa satasen pelkästään sillä, etten käynyt kahvilassa ollenkaan enkä ostanut herkkuja kotiin kuin viikonloppuisin.

Vierailija
57/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelen nyt vielä, kun alkuun pääsin.

On kyllä todella kaksijakoiset tunnelmat. Olen kovin kyllästynyt tyyliini ja haluaisin uusia vaatteita, uusia koko tyylini. Ongelma on oikeastaan se, etten tiedä, millainen tyylini on tai millaisesta tykkään! Onko muilla saman sorttista ongelmaa? Tykkään todella monenlaisista tyyleistä mutta yksikään ei tunnu näyttävän minun päälläni hyvältä. Yritän matkia muiden pukeutumista siinä kuitenkaan onnistumatta. Omat vaateihastukseni vaan keikkuvat laidalta toiselle ja niinpä kaapissa on paljon sellaisia vaatteita, joita ei voi toisiinsa yhdistää. Toisaalta tykkään feminiinisesta ja sellaisesta hienostuneesta tyylistä, toisaalta rento neulemeininki on myös mieleeni. En ole löytänyt omaa tyyliäni, vaikka 15 vuotta ainakin olen fiksaillut vaatekaappiani aivan alituisesti. Ihmettelenkin, miten tämä on mahdollista! Tässä  on muuten oikeastaan yksi suurimpia syitä lakolle. Jotta löytyisi se oma tyyli. Vielä ei ole näkynyt vilaustakaan siitä. Olisiko teillä muilla vinkkejä oman tyylin löytämiseen? Blogeista ei juuri ole apua, niissä on ne iän ikuiset vaatekaapin kulmakivet ja muut vinkit mutta ne ovat joko liian ylimalkaisia tai liian henkilökohtaisia, ettei niistä saa mitään irti. Välillä myös tuntuu, etten osaa oikein pukea vartaloani oikein. Ja nykymuoti ei ole laisinkaan minua varten, sen huomaa jo puolella silmällä kaupoissa kierrellessä. Mitkään vaatteet eivät tunnu istuvan! Eikä auta, vaikka etsisin kivoja asukokonaisuuksia netistä, ne näyttävät hyviltä muilla mutta ei minulla.

Olisiko teillä nyt neuvoja tyylinsä hukaneelle (vai onko sitä koskaan ollutkaan?) AP:lle? Miten saisin parhaat palat irti jo olemassa olevasta, ihan pätevästä ja liian tyylillisesti kirjavasta vaatekaapista?

Vierailija
58/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:31"]

Olisiko teillä nyt neuvoja tyylinsä hukaneelle (vai onko sitä koskaan ollutkaan?) AP:lle? Miten saisin parhaat palat irti jo olemassa olevasta, ihan pätevästä ja liian tyylillisesti kirjavasta vaatekaapista?

[/quote]

Sovittele vaatteitasi rauhassa ja huomioi kaikkia yksityiskohtia. Millaisista päänteistä pidät? Entä hihanpituus? Minkämalliset housut tai hameet imartelevat vartaloasi? Mitkä värit sopivat sinulle parhaiten (pyydä vaikka ammattilaisen mielipide jos et itse osaa arvioida mitkä sävyt saavat ihosi hehkumaan ja silmäsi loistamaan)? Millaisissa materiaaleissa viihdyt, laskeutuvissa, joustavissa, pehmeän paksuissa, läpikuultavissa? Ennen kaikkea, mitkä ovat ne tekijät vaatteessa jotka saavat olosi tuntumaan hyvältä ja itsevarmalta?

Kun tiedät mikä sinulle sopii, päätä pari-kolme sanaa joilla haluaisit kuvailla tyyliäsi ja pysy tiukkana siitä että kaikki vaatteesi sopivat tähän kuvaukseen (siten ne sopivat toisiinsakin). Pysy tietysti myös realistina elämäntilanteesi suhteen, ei ehkä kannata valita kuvaukseksi ylellisen hienostunutta jos kaivat työksesi ojaa lapio kädessä =)

Vierailija
59/217 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä, moro!

Voi, miten hienoja vinkkejä tyylin suhteen olenkaan saanut, kiitos paljon! Lueskelin niitä pari päivää sitten ja sen jälkeen olen katsellut vaatekaappiani hyvin kriittisellä silmällä. Siellä on paljon sellaisia vaatteita, joita kyllä käytän mutta joiden takia oloni on nukkavieru ja kaikissa on jotain vikaa. Jos poistaisin kaikki vaatteet, joissa on yksikin ongelma, ei jäljelle jäisi kuin kesäpuseroita, farkut ja pari hametta sekä asusteet! Olen siis selkeästi enemmän kotonani kesävaatteissa kuin talvivaatteissa, johtuen varmasti osittain siitä, että en tingi koskaan lämmöstä ja ahdan päälleni paljon villaa ja toppaa. Niinpä en tunne oloani erityisen hehkeäksi paksussa kovaa pakkasta kesätävässä toppatakissa, Soreleissa, pipo päässä ja toppahousut jalassa. Talven olosuhteille en kuitenkaan voi mitään, se on turhankin rankka fakta. Miten sitten löytäisin talvityylini, jossa viihdyn ja joka olisi tyylikäs? Pari sellainen kunnollista neuletta on, joissa ei vikaa ole. Kaikissa muissa on jotain: liian lyhyt, hihat liian lyhyet, väärä sävy minulle, ei istu kunnolla. Nämä vaatteet eivät siis pue minua ollenkaan. Miksi käytän niitä? Ehkä vaihteluksi, aina ei viitsi samaa neuletta käyttää, sillä sekin alkaisi kyllästyttää. Siksi kierrätän vaaterytmiä ja suurin osa talvivaatteistani on todella tylsiä ja ei-makuuni. Vanhojakin ne ovat mutta kun uutta, oikeasti hyvää ei ole etsimälläkään löytynyt, olen tyytynyt noihin vanhoihin.

Ostoslakon kannalta viimeisin viikko on ollut erittäin helppo! Ei ajatustakaan ostamiselle. Väsymys on vallannut mielen, se kai kuuluu tähän vuodenaikaan ja kaikki vapaa-aika on mennyt harrastuksessa tai sohvalla horrostaessa elokuvien parissa. Lisäksi myyntiin on tullut unelmieni asunto, joten katsotaan, josko nyt kuitenkin suunnitelmani oston suhteen aikaistuvat. Siinäpä tulisi sitten yksi iso ostos tehtyä ;)

Lainasin kirjastosta Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan, jospa siitä sitten olisi apua vaatekriisissäni. Nytkin on vanha kulahtanut poolo päällä, se on todella lämmin ja mukava mutta olo on kuin seinästä repäistyllä.

T. AP tiistain masistelutunnelmissa

Vierailija
60/217 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:31"]

[/quote]

Sovittele vaatteitasi rauhassa ja huomioi kaikkia yksityiskohtia. Millaisista päänteistä pidät? Entä hihanpituus? Minkämalliset housut tai hameet imartelevat vartaloasi? Mitkä värit sopivat sinulle parhaiten (pyydä vaikka ammattilaisen mielipide jos et itse osaa arvioida mitkä sävyt saavat ihosi hehkumaan ja silmäsi loistamaan)? Millaisissa materiaaleissa viihdyt, laskeutuvissa, joustavissa, pehmeän paksuissa, läpikuultavissa? Ennen kaikkea, mitkä ovat ne tekijät vaatteessa jotka saavat olosi tuntumaan hyvältä ja itsevarmalta?

Kun tiedät mikä sinulle sopii, päätä pari-kolme sanaa joilla haluaisit kuvailla tyyliäsi ja pysy tiukkana siitä että kaikki vaatteesi sopivat tähän kuvaukseen (siten ne sopivat toisiinsakin). Pysy tietysti myös realistina elämäntilanteesi suhteen, ei ehkä kannata valita kuvaukseksi ylellisen hienostunutta jos kaivat työksesi ojaa lapio kädessä =)

[/quote]

Tämä oli niin hieno viesti, että oli aivan pakko lainata sitä ja vähän jäsennellä omia aatoksia.

Oma tyylini sopii sekä vapaa-aikaani että työhöni, joten se antaa hieman väljyyttä ja helpottaa yhtenäistä vaatekaapin luontia. Omat hyvät puoleni ovat pitkät jalat ja kädet. Tykkään siis pitää kapeita housuja ja nättiä yläosaa, joka saa olla väljä ja liehuva tai jämäkkä neule. Kaikki käyvät. Sen sijaan mainitsemasi pääntie-asia on todella tärkeä. Pidän vain korkeista kauluksista tai pyöreistä. V-pääntie ei sovi, sillä se saa yleisilmeen jotenkin ryhdittömäksi. Olenkohan ihan hakoteilla? Minulla on leveät hartiat ja pieni vyötärö, yläosat siis harvoin istuvat. Jos ne ovat hyviä olkapäistä, on vyötärö valtava ja näytä isolta ja leveältä. Jos taas valitaan vaate vyötärön mukaan, kinnaa se hartioista. Tykkään hieman löysistä neuleista, joissa pituutta on normaalia reilummin. Mekot ja hameet ovat oikein hyvällä mallilla, niistä pidän kaikista, jotka kaapista löytyy. Harmi vain, etten voi säiden vuoksi niitä pitää ympäri vuoden.

On tämä tämmöistä, olla turhamainen. Samalla turhaa ja samalla kivaa ;)

t. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi