Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:25"]Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

[/quote]

Mä oon ehdottomasti mukana, keksin tämän itselleni jo marraskuussa!!
Oon kolmekymppinen avoliitossa oleva nainen, ihan ok palkkainen, mies tienaa keskimääräistä enemmän. Ei lapsia. Oon todella pahasti koukussa shoppailuun ja luksukseen, mulla löytyy paljon yli tonnin laukkuja, kallein on hivenen vajaa 6000e. Laukut, huivit, kengät ja koti on ne mun pahimmat rahasyöpöt. En niinkään osta kotimaassa mitään, tilaan netistä, mutta matkustellaan aika paljon ja silloin ei paljoa järki päätä paina.
Ei olla syntyperäisesti tästä kaupungista ja mies on paljon töissä ja mulla paljon aikaa. Se on ihan selkeä juttu, että tylsyyttä ja jotain yritän täyttää hillittömällä nettishoppailulla. Viime kuussakin tilasin 1450e laukun ihan noin vaan mitään miettimättä.
Ostan myös muille mielelläni kivoja juttuja, nytkin mieheni saa 30vuotislahjaksi Guccin laukun multa.
Myyn kyllä tosin myös vanhaa, tarpeetonta pois uuden tieltä.
Tänä vuonna meinaan keskittyä liikkumiseen ja kulttuuriin, yritän vähän kehittää itseäni.
Hysteerisesti olen tänäänkin nettisivustoja selaillut, mutta en todellakaan osta mitään. Pitkä ja opettavainen vuosi tulossa.

Pahoittelen puuttuvia rivivälejä, kirjoittelen tässä puhelimella väsyneenä.

Vierailija
22/217 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi tekemään yhden ostoksen/hankinnan: Hyvän mielen vaatekaappi-kirjan! Sen kun luet ajatuksella läpi, ajatusmaailmasi muuttuu, et koe enää tarvitsevasi uusia vaatteita, haluat karsia jo olemassaolevan vaatekaapin pienemmäksi ja järkevämmäksi jne. Itse aloitin samantapaisen lakon jo syksyllä, ja prosessissa on auttanut tuo kirja. Palaan siihen edelleen hetkittäin. Se on ehdottomasti paras hankintani viime vuonna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te kaikki alatte ostoslakkoon niin suomihan menee konkurssiin! Ei se talous sillälailla pyöri että mitään ei osteta!

Vierailija
25/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tulla mukaan sillä periaatteella, että en osta mitään uutta, jos joku entinen vastaava ei mene rikki? 

Vierailija
26/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:28"]

Saako tulla mukaan sillä periaatteella, että en osta mitään uutta, jos joku entinen vastaava ei mene rikki? 

[/quote]

Niin ja mä säästän rahat myös matkaa varten, en niinkään ekologiselta kannalta. 

Vierailija
27/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:25"]

kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet.  [/quote]

Ai shoppailuvimmaa esiintyy juuri noilla osa-alueilla. Mietipä vielä toinenkin minuutti, niin keksit ehkä ihan vielä kuule pari uutta aluetta tai oikein voisit rajata sen ihan taloustieteellisen määritelmän mukaan, kuten että ei-välttämättömät kulutustuotteet

Vierailija
28/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisten juttuja tuollaiset.

Vierailija
29/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:25"]

kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet.  [/quote]

Ai shoppailuvimmaa esiintyy juuri noilla osa-alueilla. Mietipä vielä toinenkin minuutti, niin keksit ehkä ihan vielä kuule pari uutta aluetta tai oikein voisit rajata sen ihan taloustieteellisen määritelmän mukaan, kuten että ei-välttämättömät kulutustuotteet
[/quote]

Taisi ap tarkoittaa ihan omaa shoppailuvimmansa kohdetta, ei yleismaailmallisesti.

Olen mukana ehdottomasti, oma heikko kohtani ovat vaatteet ja laukut. Toivottavasti nuo tuollaiset masentajat poistuvat hienosta ketjusta.

Vierailija
30/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmottaudun mukaan.En niinkään tuhlaa vaatteisiin, mutta ruokaan. Sitä tulee ostettua ihan hirveästi liikaa ja sitten joutuu heittämään paljon pois. Ruokalaskun vois varmaan puolittaa ja silti söisi hyvin ja terveellisesti. Eli tästäpäivästä: ei enää ruokaa roskiin ja ruokalasku puoleksi!

Vierailija
31/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:41"]

Hyväosaisten juttuja tuollaiset.

[/quote]

Ei todellakaan. Kyllä tämä köyhäkin osaa törsätä.

Ja tämä äiti lähtee mukaan tyylillä, että et osta ennen kuin välttämätön on rikki, tai tuote on aivan lopussa. Ja yhtään toppia et tarvitse niiden 60 muun lisäksi. Ja semmoista et osta, mitä ilman pärjää. Esim. alkoholi, karkki, hajuvesi yms.

Vierailija
32/217 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin jo viime vuonna kirjaamaan menojani ylös ja nyt vuoden vaihtuessa sain tehtyä yhteenvedon ja nämä summat on tarkoitus tänä vuonna alittaa kaikilla osa-alueilla.
.
Mebojden kirjaaminen auttoi ainakin minulla jojonkin verran vähentämään kulutusta. Oli paljon kivempaa merkata päivän kohdalle "ei ostoja" kuin listata niitä sinne. Toki esimerkiksi palkkapäivien kohdalle tuli isompi lista maksettuka laskuja yms, mutta vaate- ja kosmetiikkaostoihin se vaikutti jonkin verran, toisena kuukautena enemmän kuin toisena.
.
Nyt siis ensimmäisenä tavoitteena on alittaa kaikki viime vuoden menot. Toisena vähentää kodista turhaa tavaraa, joko kierrätyskeskukseen tai kirpparille, parempi tietysti jos niistä saisi rahaa.

Vierailija
33/217 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä terve!

Ihan loistavaa, että muitakin lähtee mukaan ja kuten todettu, jokainen saa ihan itse määrittää itselleen raaminsa lakon suhteen. Mainiota ja tsemppiä kaikille!

Sitten vielä tuohon jonkun kyseenalaistamaan ostovimmaan, jolla toden totta tarkoitin ihan omaa ostokäyttäytymistäni. Toivon, ettei tässä tarvitse palstatilaa käyttää turhaan hiustenhalkomiseen vaan yhdessä  onnistumiseen. Kommentoida ja kyseenalaistaa saa toki, mukava käydä keskustelua ja itsekin pohtia syvällisemmin näitä.

Nyt on neljäs päivä ja uskokaa tai älkää, ostohimotuksia on jo ollut. Tuntuu hiukan huijaukselta, kun tein useita tilauksia joulukuun puolella ja niitä varmaan kohta alkaa  postista tippua. Se tuntuu siiis siltä, että tekisin ostokset vasta nyt, vaikka ostot on tehty ja maksettukin jo parisen viikkoa sitten. En tiedä, kehtaanko kertoa tarkkaa määrää mutta useampi vaate ja kahdet kengät ovat postissa matkalla tämän lakkolaisen luo.

Outoa, että ostohaluja tuli jo nyt. Mietin uusien farkkujen ostoa ja jonkin keväisen neuleen hankintaa talven vaihtuessa kevääksi. Pitäisi pitää mielessä, että kaapissa on parit hyvät farkut, muita en tarvitse. Mutta tiedättehän sen tunteen, mikä edessä häämöttävä kevät saa aikaiseksi: vaaleat vaatteet innostavat ja keveys houkuttaa hankkimaan kevät- ja kesähepeneitä paksujen talvivaatteiden jälkeen.

Ajattelin huomenna hieman tutkia vaatekaappiani ja shoppailla sieltä jonkin uuden kokonaisuuden. Olen pitkin viime vuotta myynyt niin paljon vaatteita pois (sopimattomia, istumattomia jne.), että vaatekaappini on hyvin kompakti. Kenkiäkään minulla ei monia ole. Silti olen äärimmäisen kiinnostunut muodista ja pukeutuminen on ollut minulle aina tärkeä asia ja harrastus. Yksi tärkeimmistä, itse asiassa. Siksi kai uusien vaatteiden hankinta on ollut niin arkipäiväistä minulle.

Tein lisää laskelmia ja esimerkiksi joulukuun aikana shoppailin niinkin järkyttävällä summalla kuin 2200 eurolla, sen verran sain veronpalautuksia ja ylityökorvauksia. Kuulostaa ihan järkyttävältä mutta ostin pari kalliimpaa juttua ja intouduin, kuten jo alussa totesin, tilaamaan netistä kaikenlaista. Se ei ole juuri tapaistani, sillä tykkään ennemminkin sovitella ennen ostoa paikan päällä. Jotenkin vain sorruin tilailemaan joulualeista Henkkamaukkaa ja briteistä ne parit kengät.

En ole vuosiin harrastanut mitään shoppailua kummempaa ja nyt aloitan aivan uuden harrastuksen ensi viikolla. Jännittää mutta toivon, että saan siitä siijaissisältöä elämääni shoppailun sijaan. Paha vaan, että jotain uutta varustetta pitäisi ehkä ostaa mutta aion nyt urhoollisesti katsoa ensin, pärjäisinkö vanhoilla kamoilla. Muuten suuntaan katseeni Huuto.netiin tai kyselen hieman kavereilta, jos heillä on turhana jotakin, jota voisin hyödyntää. Mutta katsotaan nyt, jos omilla kamoillani kuitenkin pärjäisin.

Sellaista. Lakko siis pitää, vaikka näin neljäntenä päivänä jo kutkuttaisi kaupoille meneminen. En mene.

AP

Vierailija
34/217 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lisätiedoista. En tajunnut, että ostostelusi on noin pakonomaista. Oletko harkinnut psykologilla käyntiä? -8

Vierailija
35/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä naismuistiin yksi kiinnostavimpia keskusteluja.

Kiitos ap, ja muut. Pidetään tämä ketju elossa, ja asiallisena, joohan?

Vierailija
36/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:04"]

Ihme touhua taas. Jos ostaa jotain, kritisoidaan. Jos tuhlaa rahojaan, kritisoidaan. Jos ei osta, krotisoidaan. Miten te sitten asiat hoidatte, te kritisoijat? Kaikki on huonoja vaihtoehtoja av-mammojen katsantokannalta.

[/quote]

Ne hoitavat masennustaan kalliiden lääkkeiden ja terapian sijaan säästökonstilla eli purkamalla pahaa oloaan haukkumalla muita. Ei kannata välittää. :)

Vierailija
37/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua taas. Jos ostaa jotain, kritisoidaan. Jos tuhlaa rahojaan, kritisoidaan. Jos ei osta, krotisoidaan. Miten te sitten asiat hoidatte, te kritisoijat? Kaikki on huonoja vaihtoehtoja av-mammojen katsantokannalta.

[/quote]

Mielestäni missaat nyt pointin. Kyse on siitä että ap ja moni muukin kokee kuluttavansa liikaa rahaa johonkin asiaan kuten esim. vaatteet), jotka eivät oikeastaan tuo edes iloa silloin kun niitä on liikaa. Rahan voisi käyttää toisellakin tavalla ja säästää esim. johonkin isompaan joka ehkä toisi pidempiaikaista iloa kuin joku yksittäinen rätti joka hautautuu kaapin pohjalle käyttämättömänä. Ei tässä mielestäni ollut kyse siitä ettei saisi ostaa oikeaan tarpeeseen. Tällainen paasto tai ihan jo pelkkä ostokäyttäytymisen tarkkailu voisi olla hyvä idea monelle niin huomaa, että mihin ne rahat oikein menee ja mihin tarpeeseen shoppailua todellisuudessa harrastetaan. 

Vierailija
38/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:50"]

[/quote]

Mielestäni missaat nyt pointin. Kyse on siitä että ap ja moni muukin kokee kuluttavansa liikaa rahaa johonkin asiaan kuten esim. vaatteet), jotka eivät oikeastaan tuo edes iloa silloin kun niitä on liikaa. Rahan voisi käyttää toisellakin tavalla ja säästää esim. johonkin isompaan joka ehkä toisi pidempiaikaista iloa kuin joku yksittäinen rätti joka hautautuu kaapin pohjalle käyttämättömänä. Ei tässä mielestäni ollut kyse siitä ettei saisi ostaa oikeaan tarpeeseen. Tällainen paasto tai ihan jo pelkkä ostokäyttäytymisen tarkkailu voisi olla hyvä idea monelle niin huomaa, että mihin ne rahat oikein menee ja mihin tarpeeseen shoppailua todellisuudessa harrastetaan. 

[/quote

Oops siis tämän piti olla vastauksena viestiin jossa kritisoidaan ostolakkoa :)

Vierailija
39/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:25"]Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

[/quote]

Mä oon ehdottomasti mukana, keksin tämän itselleni jo marraskuussa!!
Oon kolmekymppinen avoliitossa oleva nainen, ihan ok palkkainen, mies tienaa keskimääräistä enemmän. Ei lapsia. Oon todella pahasti koukussa shoppailuun ja luksukseen, mulla löytyy paljon yli tonnin laukkuja, kallein on hivenen vajaa 6000e. Laukut, huivit, kengät ja koti on ne mun pahimmat rahasyöpöt. En niinkään osta kotimaassa mitään, tilaan netistä, mutta matkustellaan aika paljon ja silloin ei paljoa järki päätä paina.
Ei olla syntyperäisesti tästä kaupungista ja mies on paljon töissä ja mulla paljon aikaa. Se on ihan selkeä juttu, että tylsyyttä ja jotain yritän täyttää hillittömällä nettishoppailulla. Viime kuussakin tilasin 1450e laukun ihan noin vaan mitään miettimättä.
Ostan myös muille mielelläni kivoja juttuja, nytkin mieheni saa 30vuotislahjaksi Guccin laukun multa.
Myyn kyllä tosin myös vanhaa, tarpeetonta pois uuden tieltä.
Tänä vuonna meinaan keskittyä liikkumiseen ja kulttuuriin, yritän vähän kehittää itseäni.
Hysteerisesti olen tänäänkin nettisivustoja selaillut, mutta en todellakaan osta mitään. Pitkä ja opettavainen vuosi tulossa.

Pahoittelen puuttuvia rivivälejä, kirjoittelen tässä puhelimella väsyneenä.
[/quote]

Palstan laukkujankkaaja!

Vierailija
40/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin että jos ostaisi jonkin ajan vain kiehrrätettyjä. Siis omat vaatteet ja kotijutut. Ei kyllä tarvita juuri lähiaikoina ihmeempiä, on varmaan aika helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä