Mitä mieltä Päätalon Iijoki -sarjasta?
Mielestäni varsin mukaansatempaavaa kerrontaa mielestäni.
Kommentit (81)
Onko joku laskenut kirjoista, monenko kymmenen / sadan naisen kanssa KP köyri?
Vierailija kirjoitti:
Neljä kertaa olen läpilukenut sarjan. Minulle se on aarreaitta.
Kääääks -)))! Olen aloittanut yhden mainitun herran kirjan lukemisen, kun huomasin et veden haku kaivolta kestää 8 sivua huokaisin ja totesin et tää ei tule olemaan mun kirja. Eikä kirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääääks -)))! Olen aloittanut yhden mainitun herran kirjan lukemisen, kun huomasin et veden haku kaivolta kestää 8 sivua huokaisin ja totesin et tää ei tule olemaan mun kirja. Eikä kirjailija.
Keskittymiskyky miinuksen puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku vielä elossa olevista oikeasti lukenut näitä? Joskus avasin vaarin kirjahyllystä ottamani kirjan ja luin muutaman sivun. Aivan täyttä shaibaa.
Olen lukenut Iijoki-sarjan ja MUUT sPäätalon ROMAANIT kertaalleen läpi. Aloitin parikymppisenä 1980-luvun puolivälissä. Varsinkin Iijoki-sarja on värikästä kerrontaa tavallisesta maalaiselämästä, tavallisen maalaispojan ei niin sankarillisesta sotatiestä, jälleenrakennuksen ajasta ja kasvusta menestyskirjailijaksi. Kalle Päätalo hallitsi itsensä vähättelemisen taidon ja antoi itsestään liian nahjusmaisen kuvan eikä sarjaa tule lukea dokumenttina.
Tietenkään Päätalon elämänarvot, työnteon kunnioitus ja rehellisyyden arvostus yms. ole enää tätä päivää. Siksi se tuntuu shaibalta. Kyllä Päätalon menestys osoitti, että kansa päättää, mitä se lukee, ei pääkaupunkiseudun poliittises
Ai. Kunnioitan kovasti työntekoa ja arvostan rehellisyyttä, miten niin eivät ole tätä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskittymiskyky miinuksen puolella?
Olen lukenut satoja kirjoja. Enempi kiinnostaa eurooppa 700-luvulta lähtien, keskiajan kirjallisuus euroopasta, Englannin varhaiset kiemurat...Jostain syystä -))! Ja vanha Rooma.
Vierailija kirjoitti:
Itse luin sarjan läpi 35-37 vuotiaana. Oli ihan sopiva ikä siihen.
Minä luin alle parikymppisenä ekan kerran, iltasatunakin mulle luettiin jotain Kallen lapsuuskuvauksia (varmaan kirosanat pois).
Vierailija kirjoitti:
On siinä mennyt elinaikaa hukkaan!
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoria pelottaa, kun menneisyyden totuus iskee silmille.
Tunnen hyvin Kallen aikalaisten elämää.
Isäni ja setäni olivat Kallen elämänpiirin ihmisiä.
Pelottaa?
Jos pitää valita Kalle Päätalon-kirjan tai muinaisen Kalle-lehden väliltä, niin ehdottomasti Kalle-lehti.
Luin sarjan läpi 2008. Oli se aikamoinen pläjäys. Paljon oppi.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää Päätalon kirjoista niiden seksijuttujen takia.
Housuissas sulla on seksijuttu.
Yhtä jännää ku hiekanjyvien laskeminen saharassa.
Olen tuhlannu varmaan 20h. yrittämiseen noiden kirjojen kans. Ei ne toimi,ei ei ja ei .
Ei se kerronta pelasta jos ei ole asiaa sanottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä mennyt elinaikaa hukkaan!
Miksi koet että aikaa menee hukkaan jos tekee jotain mistä nauttii? Minäkin olen lukenut kaikki Päätalot moneen kertaan.
Sekä painomusteen että paperin haaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää valita Kalle Päätalon-kirjan tai muinaisen Kalle-lehden väliltä, niin ehdottomasti Kalle-lehti.
Ei tartte, kun katella kuvia.
Todella omituisia juttuja niissä kirjoissa. Esimerkiksi Huonemiehen pojan alkupuolella Kallen äiti Riitu synnyttää ja Kallen olisi muka pitänyt nukkua samassa huoneessa.
Olin nuorempana kova lukemaan kirjoja, pari romaania viikossa tahdilla. Isälläni oli Päätalon Iijokisarja, jota aloittelin myös lukemaan. Ehdin lukea muutaman kymmenen sivua, kunnes huomasin, etten ollut keskittynyt tai muistanut mitä kirjassa oli tapahtunut. Piti alkaa sama alusta ja muutaman toiston jälkeen huomasin, ettei siinä tapahtunut vielä mitään. Siihen jäi se kokeilu.
Todella hyvää sosiaalihistoriaa. Tällaisia teoksia en taida olla montaa koko maailmassa. Ne jotka ovat hieman vastaavia, kertovat porvaristosta ja intellektuelleista.
Luin yhden kirjan tuosta sarjasta lähes kokonaan. Se riitti, koska en tykkää riettaista jutuista.
Tosi koukuttava ja hieno kirjasarja. Kerronta, värikkäät hahmot ja se kielellinen rikkaus on kerrassaan upeeta. Samoin kerronta erillaisista elinympäristöistään on tosi elävää. Se Kallen ensimmäinen vaimo tosin ärsytti tosi kovaa. En ymmärrä, miten hän jaksoi olla niinkin kauan sellasen nihilistisen akan kanssa. Erityisesti korpes se kun vaimo puhutteli jatkuvasti Kallea isinä ja itseään äitinä, vaikka heille ei ollut lapsiakaan. Kallea itseäänkin tuo samainen nimittely ärsytti kovasti.