Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkiikö autisti/asperger näin?

Vierailija
01.01.2015 |

Eli annan keltaisella leegolla banaania nallelle, kerron lapselle mitä teen. "Äiti antaa nallelle banaania." Ja sitten sanon lapselle "anna nallelle banaania." Ja hän laittaa keltaisen legopalikan nallen suuhun ja lapsi sanoo "nam nam". Sitten annan sinisen palikan lapselle ja sanon "anna nallelle vettä." Ja lapsi antaa. Onko siis tämä sellaista leikkiä mitä (2v) autistinen lapsi ei tee?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:15"]Turhaan leikit marttyyriä, ap. Hyvä kysymys: miksi kyselet täällä, mikset vie lasta tutkimuksiin? Autistilapsia on moneen junaan, ei yhden piirteen perusteella voi sanoa mitään. Sama kuin lanttia heittäisi. [/quote] Kuule olen viemässä heti kun ollaan muutettu toiselle paikkakunnalle!!!

[/quote]

Älä hermostu, sun lapsi on vielä pieni. On hyvä viedä tutkimuksiin, mutta noin pienelle ei edes vielä anneta autismi diagnoosia.  Mitä aiemmin piirteitä havaitaan, sitä aiemmin saatte ammattiapua, mutta nyt lapsi on vielä pieni ja voi muuttua paljonkin. Älä ota stressiä ennen kuin saat vastaksia. - 37

Vierailija
42/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:15"]Turhaan leikit marttyyriä, ap. Hyvä kysymys: miksi kyselet täällä, mikset vie lasta tutkimuksiin? Autistilapsia on moneen junaan, ei yhden piirteen perusteella voi sanoa mitään. Sama kuin lanttia heittäisi. [/quote] Kuule olen viemässä heti kun ollaan muutettu toiselle paikkakunnalle!!!

[/quote]

Voit viedä jo nyt, kyllä ne lausunnot tarvitaan kuitenkin neuvolan lääkäriltä ja psykiatrilta/puheterapeutilta ekana, vasta niiden perusteella saatte lähetteen keskussairaalaan neurologille. Lausunnot menevät sitten uudella paikkakunnalla ao. tahoille, eli eivät mene hukkaan. Ihan turhaan huudat siellä, haluamme kyllä sun ja lapsesi parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1,5 v tyttö lajitteli tavaroita muodon, koon ja värin perusteella. Osasi tehdä 100 palan palapelejä. Hänestä kehittyi monipuolisesti lahjakas tavallinen tyttö.

Vierailija
44/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:42"]

[/quote]

Älä hermostu, sun lapsi on vielä pieni. On hyvä viedä tutkimuksiin, mutta noin pienelle ei edes vielä anneta autismi diagnoosia.  Mitä aiemmin piirteitä havaitaan, sitä aiemmin saatte ammattiapua, mutta nyt lapsi on vielä pieni ja voi muuttua paljonkin. Älä ota stressiä ennen kuin saat vastaksia. - 37

[/quote]

Kyllä annetaan, jos on autistinen, siis syvästi autistinen.

Vierailija
45/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:36"]

[/quote]

[/quote]

Se on hirveän vaikeeta olla stressaamatta kun vietän päivät lapsen kanssa joka käyttäytyy näin poikkeavasti! Mulla ei ole kuin aikaa tuijottaa lasta ja koittaa saada häntä parempaan suuntaan. Ja me todellakin teemme paljon asioita yhdessä, ja minä tunnen lapseni. Ja olen viemässä häntä aivan heti tutkimuksiin kun vain pystyn. En voi ilmoittautua toiselle paikkakunnalle neuvolaan kun en siellä vielä asu. Meillä oli tutkimukset täällä alkamassa mutta nyt ne joudutaan perumaan. Että minä teen kyllä aivan kaikkeni mitä vain pystyn, mutta näitä asiota en vain saa mieleltäni sysättyä pois ennen kuin saan asiaan selvyyden!

Vierailija
46/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt en enää vastaa yhtään mihinkään, enkä tänne tule mitään kirjoittamaankaan. Kiitos kaikille vastauksista, toivottavasti mekin saamme asiat pian rullaamaan ja selviksi.

Vierailija
47/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä aspalsta.net-osoitteeseen, siellä on palstoja as-lasten sekä autistilasten vanhemmille. Myös potilasyhdistykseen voit liittyä. Kyllä minä huolesi ymmärrän, kun itse olen saman kokenut, mutta ihan sinun ja lapsesi takia toivoisinm että keskität nyt tarmosi vaikka siihen muuttoon, ja murehdit enemmän vasta, kun tiedät, MITÄ murehtia.

Hyvää jatkoa toivottaen

27

Vierailija
48/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

itselläni on vakavasti austistinen, nyt 7v. Ei kuulosta minusta siltä, että ihan suorilta käsin tälle 2 veelle annettaisiin diagnoosi. -37

Vierailija
50/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

itselläni on vakavasti austistinen, nyt 7v. Ei kuulosta minusta siltä, että ihan suorilta käsin tälle 2 veelle annettaisiin diagnoosi. -37

[/quote]

Ei minustakaan, mutta tuo oli kommentti väitteeseen, että autismidiagnoosia yleensäkään ei annettaisi kaksivuotiaalle. 

(Meidän assi muuten sai as-diagnoosin kolmevuotiaana, vaikka moni luulee, ettei as-diagnoosiakaan annetaalle viisivuotiaalle. Mutta nämä jutut ovat ilmeisen tapauskohtaisia ja riippuvat myös diagnosoivasta tahosta).

Vierailija
52/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisti ei leiki. Hän ei kuuntele eikä reagoi. Hän vain istuu lattialla ja huojuu edestakaisin. Kerran näin telkkarissa dokkarin, jossa autistit vain huojuivat eivätkä tehneet mitään muuta.

Vierailija
53/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä autistilapsella on jo ihan vauvasta asti oireita: välttää katsekontaktia, ensimmäistä hymyä ei kuulu, ei jokeltelua, ei ole kiinnostunut esim. Äitiyspakkauksen hymynaamasta jne. Taaperoiässä järjestely, tavaroiden jonoon laittaminen, erityinen kiinnostus jotakin spesifiä kohtaan, kontaktin puute ja puhumattomuus ovat tyypillisiä autismipiirteitä. Myös toistuvien eleiden kehittyminen kuten jatkuva taputus, pyöriminen jne. voivat olla vihjeitä autismista.

Vierailija
54/54 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä palaan sen verran, että ei se lapsi siitä omissa silmissä muutu, vaikka saisi autismi-diagnoosinkin. Sama rakas, oma lapsi se on diagnoosilla tai ilman, vaatii vaan vähän enemmän huolenpitoa ominaisuutensa vuoksi. Stressaaminen on ihan turhaa varsinkin tutkimusten ollessa vielä kesken. Pääasiahan on kuitenkin se, että lapsella on onnellinen lapsuus ja elämä, ei hän itse sitä tiedä että on poikkeava. Eikä häntä poikkeava saa edes kohdella vaan ikätasonsa mukaisesti ihan samalla tavalla kuin normaaliakin lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi