Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkiikö autisti/asperger näin?

Vierailija
01.01.2015 |

Eli annan keltaisella leegolla banaania nallelle, kerron lapselle mitä teen. "Äiti antaa nallelle banaania." Ja sitten sanon lapselle "anna nallelle banaania." Ja hän laittaa keltaisen legopalikan nallen suuhun ja lapsi sanoo "nam nam". Sitten annan sinisen palikan lapselle ja sanon "anna nallelle vettä." Ja lapsi antaa. Onko siis tämä sellaista leikkiä mitä (2v) autistinen lapsi ei tee?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole ongelmia niin sä siis yrität rakentaa niitä -legopalikoilla??

Vierailija
2/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tarkoitus on todistaa, että autismiepäilyn alainen lapsi leikkii eri tavalla kuin autisti, niin ei tuohon voi mitään sanoa. Mallin mukaan voi leikkiä sekä terve lapsi, että lapsi, joka ei ole terve. 

Vierailija
4/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis jos lapsi on autisti/asperger leikkisikö hän noin?!?!!

Vierailija
5/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ap, että autistinen ei osaisi leikkiä noin?

Vierailija
6/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin osaisiko autisti leikkiä tuolla yllämainitulla tavalla?

Vierailija
7/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kukaan osaa vastata?

Vierailija
9/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä yksi juttu anna autismi-diagnoosia. Teillä ilmeisesti on autismi.epäily? Mun alle 2v. lapsi ei osaa leikkiä noin, muttei hänellä ole autismia vaan autistisia piirteitä ja kehityshäiriö. Autismiin kuuluu lukemattomia eri variaatioita, leikkiminen ei välttämättä kerro yhtään mitään. Minkälainen sun lapsi on muuten?

Vierailija
10/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa, kun ei autsimissa ole yhtä ainutta stereotypiaa, vaan tasoja on monia erilaisia, myös leikissä. Vastausta kysymykseesi siis ei ole. 

Vierailija
11/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 voi vastata sen verran, että kyllä esim. moni asperger osaa matkia.  

Vierailija
12/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä enemmän autistilta kun normaalilta. Yksikään tuntemani 2 vuotias ei jaksaisi noin simppeliä ja ohjattua leikkiä yhtä kertaa pidempään.

Vierailija
13/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäily. Löytyy paljon maneereita, räpyttelyä käsillä ja silmien räpsytystä ja muljuttelua, pyörimistä yms.... On kontaktissa TÄYSIN, leikkii muiden lasten kanssa esim syöttelee palloa käsillä kun istui kaveria vastapäätä. On katsekontaktissa. Pyörittelee paljon autojen renkaita. Puhetta tulee kokoajan lisää, ei kaksisanaisia lauseita. Ehkä lievää aistiyliherkkyyttä. Vielä ammattilaiset ei ole arvioineet lasta mutta sinne suuntaan ollaan menossa.

Vierailija
14/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:35"]Kuulostaa kyllä enemmän autistilta kun normaalilta. Yksikään tuntemani 2 vuotias ei jaksaisi noin simppeliä ja ohjattua leikkiä yhtä kertaa pidempään.
[/quote]

Mitäs mieltä muut ovat tuosta? Itse olen kyllä vahvasti erimieltä. Lapsi on 2v2kk ja ei muisen samanikäisten leikitkään niin monimutkaisilta ole näyttäneet.

Vierailija
15/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo kuulostaisi ihan tyypilliseltä 2-vuotiaan leikiltä. Minulla on jonkin verran kokemusta autien leikeistä, olen toimintaterapeutti. Autisteja ei ole tullut vastaan kahta samanlaista. Lähes poikkeuksetta heiltä on kuitenkin puuttuneet mielikuvitusleikkitaidot, ainakin tuossa iässä. Autistikin voi oppia leikkimään yllä kuvatun lailla. Yleensä opittuja "ulkoa" mallittamisen kautta. Useimmille leikki tuntuu jäävän opitun kaavan toistamiseksi vs. Tavanomaisesti kehittyvän lapsen mielikuvien ja mielikuvituksen käyttäminen. Miten lapsi leikkii itse, kun ei ohjata? Vapaassa tilanteessa?

Vierailija
16/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:36"]

On epäily. Löytyy paljon maneereita, räpyttelyä käsillä ja silmien räpsytystä ja muljuttelua, pyörimistä yms.... On kontaktissa TÄYSIN, leikkii muiden lasten kanssa esim syöttelee palloa käsillä kun istui kaveria vastapäätä. On katsekontaktissa. Pyörittelee paljon autojen renkaita. Puhetta tulee kokoajan lisää, ei kaksisanaisia lauseita. Ehkä lievää aistiyliherkkyyttä. Vielä ammattilaiset ei ole arvioineet lasta mutta sinne suuntaan ollaan menossa.

[/quote]

Kuulostaa ihan meidän lapselta, lukuunottamatta tuota aistiyliherkkyyttä. Pyörittelee mielellään auton renkaita ja painelisi jotain soivaa lelua vaikka ikuisuuden jos siihen saisi mahdollisuuden. Nämä ovat hänellä niitä autistisia piirteitä, autismia ei kuitenkaan ole kun normaalissa kontaktissa ollut koko ikänsä. Meillä tosin lisänä tuo kehityshäiriö, joten mitään ennusteita ei senkään puolesta voi vielä tehdä, puhe on viivästynyt ja kävelikin vasta 1v10kk iässä. Autismia en itse edes epäillyt missään vaiheessa ja olin jotenkin järkyttynyt kun mainittiin autistisista piirteistä, mutta kun puheterapeutti kertoi niitä olevan aika monella muullakin ns. normaalilla ihmisellä, niin helpotti :) Olen siis nro 10.

Vierailija
17/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lievää autismia, joka myöhemmin onkin pikemminkin aspergeria. Asperger ainkin voi olla kontaktissa ja katsekontaktissa, mutta saattaa pienempänä vaikuttaa autistiselta. 2-vuotiaaan leikistä voi olla vielä vaikea sanoa, 3-vuotiaan jo voi enemmän sanoa. Kokemusta on näistä asioista.

Vierailija
18/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vihdoin asiallisista, tietopitoisista vastauksista! Leikkiminen on siis täysin minun ohjailuni varassa. Itse jos on leikkimässä niin pyörittää renkaita, lukee kirjaa, joskus ajelee autoilla, halailee pehmoleluja ja puhuu niille, esim koiralle "hau hau" ja halaa sitä yms. Yhdessä rakentelemme legoilla, syöttelemme palloa, ruokimme leluja, luemme kirjoja yms.

Vierailija
19/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:36"]

[/quote]

Kuulostaa ihan meidän lapselta, lukuunottamatta tuota aistiyliherkkyyttä. Pyörittelee mielellään auton renkaita ja painelisi jotain soivaa lelua vaikka ikuisuuden jos siihen saisi mahdollisuuden. Nämä ovat hänellä niitä autistisia piirteitä, autismia ei kuitenkaan ole kun normaalissa kontaktissa ollut koko ikänsä. Meillä tosin lisänä tuo kehityshäiriö, joten mitään ennusteita ei senkään puolesta voi vielä tehdä, puhe on viivästynyt ja kävelikin vasta 1v10kk iässä. Autismia en itse edes epäillyt missään vaiheessa ja olin jotenkin järkyttynyt kun mainittiin autistisista piirteistä, mutta kun puheterapeutti kertoi niitä olevan aika monella muullakin ns. normaalilla ihmisellä, niin helpotti :) Olen siis nro 10.
[/quote]

Oliko teillä myös maneereita? Eli pyörimistä, käsien ja silmien räpyttelyä yms?

Vierailija
20/54 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ammattilaisten tutkia :) Lapsi voi olla myös aistimushakuinen. On mahdollista, että aistimushakuisuus ja aistimusten välttäminen vaihtelee tilanteesta, vuorokaudenajasta, jne. Riippuen. Pyörivien esineiden katsominen ja sopivien lelujen (omaehtoinen) kuunteleminen voi tuntua lapsesta tyynnyttävältä. Esim. Ryhmätilanteessa stressitason kohoaa ja lapsi hakee rauhoittavaa aistikokemusta osaamallaan tavalla. Se ei vielä tarkoita autismia, mutta voi olla merkki siitä tai muusta neurologistyyppisestä problematiikasta. Aistitiedon käsittelyyn ja säätelyyn liittyvien asioiden kartoittamista suosittelisin lämpimästi. Jos on sen tyyppisestä asiasta kyse, asiaan perehtynyt toim. ter. osaa selittää lapsen kokemusmaailmaa ja antaa vinkkejä. Ja voi olla terapiakin tarpeen ja hyödyksi. nro 16 :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän