## SYYSkeijut Torstaihin ##
Kommentit (50)
Onnea kaikille jakautuneille!
Ja ÖTTIKSELLE kunniamerkki suorituksesta! Hurjalta kuullosti, onneksi kaikki meni hienosti ja voitte hyvin!
Täällä ei nukuta.. syytä en tiedä. Tunnin verran jo tuolla sängyssä pyörin, mutta kun uni ei ollut tullakseen niin nousin ylös.
Harmittaa kun olis aikanen herätys, sen Jorvin lääkärikeikan takia.
Tsemppiä kaikille jotka tänään lähtevät nyyttiään noutamaan!
Kai se on yritettävä sinne sänkyyn takaisin kömpiä. Jos heti nukahtais niin vielä sais 6 tunia unta...
Palaan taas " ihmisten aikoihin" ;)
-kirsikka rv38-
Huima juttu Öttis! Onnea!
Nyt sitä koht lähetään laitokselle jano on hirvee mut ei saa jua. Jänskättää ja ei jänskätä.... Mut hyvee päivänjatkoa kaikille!
Tanja 38,4 viimonen eräpäivä ;)
Tuntuu ihan ku ei ois nukkunu olleskaa.. :/
Onneks ei tarvii miettii mitään ruokaa tälle päivälle, ku mennään sen lääkärin jälkeen isomummille ja siellä saa aina syödä napansa täyteen.
Ja ukki siellä leikkii aina tytön kanssa, niin saa äiti olla rauhassa, jes!!
Vielä tsempit takiaiselle ja muille tänään käärönsä noutaville!
-kirsikka rv38-
Heippa,
Nyt 38+5. Enää siis 10 päivää laskettuun aikaan. Kylläpä se 40 vko on vierähtäny nopeesti, vaikka koko aika on tununukin siltä, että hitaasti aika etenee.
Tänään taas neuvolaan. Voi kun ne sanois siellä, että jotain on jo tapahtunut tuolla massussa. Epäilen kyllä ettei ole ja vielä menee aikaa. Ostin eilen vähän lisää kankaita - ittelleni villajakun kaavan ja kankaan ja maha-asukille vähän flanellia, jos saisin lisäimuja väsäiltyä kestovaippoihin. Olis jotain tekemistä.
Tällä viikolla on olo ollu mun mielestä parempi kuin viime aikoina. Ei ole päivällä sillei väsyttäny ollenkaan. Ja heräänkin aina aika aikaisin. Mahakin on sekaisin - olisko merkkejä synnytyksen lähenemisestä?? Toivottavasti, mutta tuskin kuitenkaan.
Tsemppiä synnärille lähteville!! Ja onnea nyyttien saaneille!!
Täällä huonosti nukuttu yö takana. Kipuja tuli yöllä tunnin välein ja vessassa sai ravata alvariinsa. Aamuyöstä tuli sellaista kellertävää mönjää alapäästä, ilmoitteli varmaan että kohdunsuu on kypsä synnytykseen. Apua,en kyllä enää jaksais monta tälläista kipuyötä peräkkäin.
Eilen oli neuvola ja sf-mitta oli tipahtanu sentillä. Eli 36cm, 35:een. Joten synnytystä päin ollaan menossa. Terkkari kyllä epäili että vielä ensviikolle mennään.
t. äityli rv 38+3
Huhhuh, öttis, onnea! Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin! Tuossa onkin tarinaa kerrottavana jälkipolville ;)
Onnea myös muille nyyttinsä saaneille ja tsempit hakemaan lähteville!
On kyllä semmonen olo, että mulla tässä menee vielä ikuisuus.
Parina iltana on tullut kivuliaita supistuksia säännöllisesti, mutta ovat sitten aina lopahtaneet.. Hassua kun jotenkin olin kuvitellut, että ensimmäistä odottaessa lähtö tulee yhtäkkiä rytinällä ilman tälläisiä kipuilu-harjoittelu-iltoja.. Stressaavaa. Täytyy toivoa että nuo supistukset saavat jotain aikaan tuolla alakerrassa, ettei kärsimys ole ollut turhaa..
kerion 39+5
Isot onnittelut Öttikselle ja muillekkin!Tuo Öttiksen tarina on oikeesti niin uskomaton että oon useamman kerran käynyt sen lukemassa!Kuulostaa hurjalta,mutta ihanaa että kaikki sujui niin hyvin kuitenkin!Omalla kohdallakin tuo voisi olla mahdollista,kun olen sellainen pikasynnyttäjä..mietin vain että miten siitä ikinä voisi noin mallikkaasti suoriutua..huhhui!!
Viime yönä supisti vimmatusti...yhden ainoan kerran...Mutta se oli jo sellainen että sai oikeen haukkoa henkeä!Eli edistystä,edistystä!Eilen sisko toi ison kasan vauvanvaatteita,hoitopöydän,turvakaukalon,kissaverkon vaunuihin,pikkulakanoita...Ja nyt huomaankin että se määrä mikä mulla oli noita vauvanvaatteita,ei olisi riittänyt alkuunkaan!!Pyykkiähän tulee,ja nyt ei tarvitse olla ihan jokavälissä pyörittämässä pesukonetta.Ja jotenkin suloista pukea vauvalle päälle sellaisia vaatteita jotka on viimeksi ollut pienen serkkupojan päällä...
Ilman hoitopöytää ajattelimme ensiksi olla,koska kuopuksen aikana vaihdoimme aina vaipat sängyn päällä...ja kaappitilaa meillä on niin runsaasti että vauvan vaatteet saatiin mahtumaan mainiosti.Mutta näin viimetipassa aloin miettimään että olisi se hoitopöytä kummiskin kiva...ja niinpä siskokulta kiikutti omansa meille lainaksi!Me siskokset ollaan tehty vuorovuosina vauvoja,joten meillä tämä kierrätys on toiminut mainiosti jo kohta kymmenen vuotta!!!
pikkukoululainen jo lähti matkaan pyörällä ja kohta isompi perässä.Täytyy mennä kattomaan että tuo saa aamupalaa ja vaatteet päälleen.Jotenkin kun tuntuu että tuo 9v on tuollaissa asioissa laiskempi kun 6v pikkuveli...On niin kiva kun äiti laittaa kaiken valmiiksi ja vähän hoivaa isoa poikaa.Ja tottahan se on että tarvii nuo isommatkin lapset vielä hurjasti äidin huomiota!!
Supistuksia odotellen:Unelias rv38+6
Hyvin nukuttu yö takana, tuli vaan aika sähäkkä herätys. Miehen piti viedä poika kouluun kahdeksaksi. Heräsin sitten siinä aamulla ja ajattelin vilkasta, paljonko kello on ja se oli jo puoli kahdeksan ja mies ja poika senku nukkuivat. Herättämässä ollut puhelin oli jostakin syystä mennyt jumiin just kun piti alkaa herättämään. Ei muuta kuin esikko ylös sängystä, vaatteet päälle ja menoksi. Hyvin ehdittiin.
Kymmeneltä neuvolaa, nyt kakkonen ylös ja aamupalalle. Kaikille tänään synnärille lähteville tsemppiä!
Niina ja pyöriäinen rv 38+6 (ultran mukaan jo 39! )
Huomenta kaikille ja paljon, paljon onnitteluja kaikille jo synnyttäneille! Minäkin kuulun siihen joukkoon, joka on varautunut odottelemaan vielä kolme viikkoa... 39 viikkoa on täynnä, mutta ennakko-oireita ei juurikaan ole. Joka sanoi vertaavansa omaa raskautta siskonsa raskauteen. NO, minä taidan sitten vertailla meidän äidin raskauteen ja kun tiedän, että äiti on synnyttänyt kaikki viisi lasta vasta lasketun ajan jälkeen, kolme niistä on jopa käynnistetty, niin olen varautunut odottamaan... Mutta toisaalta yritän pitää mielessä, että voi se lähtö tulla vaikka tänään. Äitipolilla viikko sitten lääkäri ennusti, että syntyisi ennen laskettua aikaa, kun oli niin alhaalla ja kohdunsuun tilannekin jo edennyt, mutta tiedäpä häntä.
Mutta minua askarruttavaan asiaan:
PAHOINVOINTI: Minulla on ollu parina viimepäivänä ajoittaista pahoinvointia. En ole oksentanut, mutta semmoinen etova olo on ollut. Onko tämä ihan normaalia...? Paha olo tulee siis ihan pystyasennossa, e i vain makuullaan. Onko muilla kokemusta?
Toinen kysymys: Voiko hikka tuntua ihan missäpäin mahaa tahansa? Eilinen hikka nimittäin ei tuntunut tuolla niin alhaalla kuin aikaisemmat ja aloin miettimään, ettei kai lapsukainen ole päässyt pyörähtämään pois raivotarjonnasta...?
Kyllä sitä alkaa kaikkea vaan entistä enemmän tarkkailemaan ja huolehtimaan, kun synnytys lähestyy.
AI niin, Öttiksen tarina sai kyllä kyyneleet minunkin poskilleni. Aivan uskomatonta, miten osasit noin hienosti toimia! ENpä ole vastaavaa kertomusta aikaisemmin kuullut. Hui!
Hansuli, 39 viikkoa tasan tänään
Ihan vaan ilmoittaudun, että edelleen täällä :)
Öttikselle hurjasti halauksia, olipa kertomus! Onnea nyyttinsä saaneille ja sitä hakeville!
Tää menee jatkamaan taas töitä, ei ole enää paljon ja tällä menolla ehdin saada kaikki pois alta, ennen kuin vauva päättää tulla...
Porenn ja kaikessa rauhassa masussa viihtyvä Pimpula rv 41+2
Ja kaikki muutkin synnytyksen suuren ihmeen vastikään läpi käyneet!
Jeee! Viralliset merkit ilmassa, että synnytys on parin viikon sisään: nimittäin perheessä pyörii nyt mahatauti!!! Kahden aikaisemman lapsen kohdalla kun ollaan niin ikään kouristeltu oksotaudissa viime metrit :( Suurin pelkoni lienee nyt, että jos mies sairastuu, eikä pääse tukihenkilöksi saliin...
Yö oli ok. Eilinen väliin vähän tiukkis päivä. Nyt taas laiskotta ja ramasee. Illalla vois koittaa jotain hyödyllistä...
Ai niin. Luetutin eilen miehelle Öttiksen synnytystarinan. Luettuaan mies kömpi olkkariin ja totesi kalvakkana, ettei ' tommosia juttuja ehkä kannattaisi lukea tässä vaiheessa' .
Tämä mammutti raahautuu nyt lapsostensa kainaloon sohvalle katselemaan Nemoa. Välistä voi vähän neuloa vauvalle hahtuvavillapeittoa... ja odottaa.
Loofii 39+1
Toivottavasti monella on torstai toivoa täynnä ja pääsee tositoimiin :)
Ite kävin neuvolassa, tulokset:
Rv 39+3, paino +1kg/vk (huokaus), turvotus ++, RR 123/71, hB 115 (jes, tehokuuri rautaa tepsinyt), sf-mitta 34cm, sydänäänet hyvät, vauvan pää napakasti lantiossa, mitä ikinä tarkoittaakaan..
Missä KERTTU ja MIISA???
Äitipoliajan sain maanantaille, jo. Mut eiköhän ne siellä sano, et mene kotiis kasvamaan :D Mut silti, on pieni mahis, et sinne jäädään.. Hui! Eli otan varoilta sairaalakassin takakonttiin.
Muuten ei mitään erikoista. Supistaa silloin tällöin, mut ei niissä sen kummempaa potkua ole. Kauhea himo on iskenyt hiilihapolliseen juomaan! Viime yön nukuin hyvin.
Kukahan kertoo UUTISIA tänään :) -piias- rv 39+3
ÖTTIKSEN synnytyskertomus on kyllä hurjaa ja vähän pelottavaakin luettavaa, onneksi kaikki sujui hyvin ja osasit toimia kuten pitääkin! Mulla tuttavapiiristä samanlainen kokemus kun vauva syntyikin yllättäen kotiin ja samanlaisella nopeudella... ei siinä tosiaan sairaalaan ehdi jos toinen tulee jo!
Luin tuon jo eilen illalla ja yöllä nukuin levottomasti, miettien että osaanhan lähteä ajoissa sairaalana ja ehdinhän sinne saakka... (todennäköisesti kyllä, en ole syöksysynnyttäjä) nyt kun jokapaikasta (kättäri, neuvola, lääkäri) saannut ohjeeksi, että kannattaa lähteä heti kun supistukset tulee säännöllisenä eikä jäädä kotiin odottamaan näin kolmannen raskauden kohdalla. Ja kun tosiaan mulla oli kohdunsuun tilannekin jo hyvin edistynyt tiistaina, sen jälkeen tuli paljon kivuliaita supistuksia ja samoin viime yönä taas menkkamaisia tuntemuksia alavatsalla... eli miten paljon lie tapahtunut sen jälkeen.
Inkulin tavoin minua kiinnostaa kanssa kuinka ÖTTIS Veeti suhtautui tilanteeseen vai ehtikö edes tajuta kun oli kuitenkin aika nopeaa? Omat pojat on jo sen verran isompia, että vastaavassa tilanteessa saattaisin joutua rauhoittelemaan heitä ja kaikenkaikkiaan kauhistuttaa jos sama kävisi meilläkin...
Hansulille vauvan HIKASTA, mulla tärisee usein myös ylävatsassa kun vauva nikottelee ja on kyllä kiltistä raivotarjonnassa. Joskus tosiaan tuntuu pelkästään navan kohdalla hytkymistä eli ei kannata turhaan huolestua ellei muita merkkejä kääntymisestä ole.
Onnea matkaan Neronjalla ja Takiaiselle, kohta teillä on jo pikkuiset sylissänne! Olikohan jollakulla muullakin täksi päiväksi sovittu sektio/käynnistys?
Mayella ja Onni 37+1
Mutta misä kerttu??
Olin tiistaina neuvolas, kaikki oli ihan ok. Kysyin terkkarilta että onko kaikki kätilöitä jotka äippäpolilla tekee tutkimuksia jne. vai onko ne " pelkkiä" hoitajia, vastaus oli että puolet on lastenhoitajia..Ei tainnu tajuta mun kysymystä tai sitte multa meni jotain ohi..
Mulla ei edellenkää oo mitää oireita, ei siis yhtää mitää...Komeesti menee LA:n yli!
Nyt tekeen isännälle ruokaa, just itte vasta heräsin.
Miisa84 & Pirkko, rv 38+0
Ps. Muita jotka pelkää ihan älyttömästi että vauva kuolee synnytykses tai sen jälkee??
Isi on Veetin kanssa ulkona ja neiti nukkuu tossa vieressä joten nopeasti kirjoittelen.
Ihan tarkkaan en muista missä Veeti oli koko ajan. Sen verran paniikissa olin.
Veeti tuli vessan ovelle (siinä vaiheessa tajusin että vauva syntyy) pyysin Veetiä menemään meijän makkariin.
Eli siinä vaiheessa kun lapsivesi meni ja vauva syntyi Veeti oli meidän makkarissa katsomassa karvista videolta ja syömässä keksiä. Laitoin hetkeä aikaisemmin videot sille päälle että saan rauhassa soitelella kättärille ja valmistautua lähtöön.
Jossain vaiheessa Veeti kävi vessan ovella ja näki vauvan mun sylissä ja totesi vaan vauva. Ja mä selitin että vauva tuli.
Sitten pyysin Veetiä menemään eteiseen ja kokeilla mennä avaamaan ovea ensihoitajille. Veeti menikin eteiseen mutta samassa sieltä jo isi ja ensihoitajat ja palokunta tulivat.
Veeti ei tainnut oikein tajuta mitä tapahtui. On kuitenkin vielä sen verran pieni. Ja Veeti on onneks sellainen ettei oikein järkyty/ pelästy mitään.
Neiti on aivan ihana. Nukkuu hyvin ja heräilee vähän väliä syömään. Joudun antamaan nyt korviketta pullosta. Neiti imi tissejä niin kovasti että nänneistä alkoi tulemaan verta. Mulla on tosi herkät nännit.
Nyt neitiä ihastelemaan.
Piia ja neiti hätähousu 3vrk
kirjoitin pitkät pätkät ja painoin vahingossa jotain nappia ja kaikki hävisi. :(( Kääk!
No, lyhyesti kuitenkin, että nukuin taas huonosti yön ja esikoinen herätti n. kl0 04. Yöllä vähän supisti, nyt ei enää. Väsyttää vaan kamalasti. Eilen kävin ostamassa pinnasänkyyn pehmusteen ja kyllä huippasi! :/ En taida enää kauppaan mennä.
ONNEA ÖTTIKSELLE! =) Ja muillekin!
Maanantaina on Kättärillä kontrollikäynti ja silloin viikkoja jo 39+2. Vähän jännittää... Siis synnytys on alkanut jännittämään. Sen takia varmaan en nuku kunnolla.
No, täytyy mennä ,mutta kuulumisiin!
T.Rose74 rv 38+5
...Viimeksi eilen illalla nukkumaan mennessä. Ennakoi synnytystä?
T.Rose74
Miisa siis vielä myös koossa, kun mietin kanssa samaa täs että missähän oot ja entäs kerttu??
Kuules kyl täällä on yksi ensisynnyttäjä, joka kans pelkää todenteolla vauvan kuolemaa..synnytyksessä jne..kaikkee sitä pienessä mielessä liikkuukin, varsinkin kun näin hyville viikoille on päästy ilman komplikaatioita!
kävin tosin eilen siä neuvolalääkärissä ja onnilla oli kaikki tosi hyvin huoh.
Oli lapsivettä tarpeeksi runsaasti ja köllötteli siellä RT.ssä..lääkäri jopa vielä ultrasikin ja sanoi ettei mikään jättiläisvauva ole tulossa, painoarvio oli nyt vasta se 2,6 kiloa :) jonain 3,3 kiloisena syntyy kuulemma jos menee laskettuunaikaan saakka.sf-mitta oli se 32..lääkäri totesi vielä, että mulla on hyvä synnyttäjän lantio(jotain positiivista sentään noista leveistä lonkistaan kuulee joskus..)kuulemma nuin pieni vauva mahtuu hyvin tulemaan alakautta ulos! Itselleni on painoa tullut vajaa kymmenen kiloa koko raskausaikana..hyvä niin, koska olin jo joulun jälkeen aika pulleessa kunnossa..ja olen aika lyhyt vielä..
MITÄÄN edistymistä ei tosiaankaan ollut tapahtunut kohdunsuulla eikä muuallakaan, eli ei oo onni edes vielä laskeutunutkaan.
Mä en vielä edes ole mikään malttamaton, odottelen ihan rauhassa, että vauva saapi kasvaa masussa kunnolla vielä..Joten täällä ei oo sitä vauva kateutta esiintynyt kertaakaan vielä, katotaanpas sitten kun menee tuon lasketunajan ylitte, niin sit alan varmaan hermoileen täällä kaikille!! :)
Muakin on alkanut jo supisteleen ja eikä enää sillain mitään täysin kivuttomia ole nuo..ihan mukavaa kun nyt tiedän miltä nekin tuntuu..
Tänään sit moni keiju on lähtenyt synnyttelemään :) toivotaan parasta kaikille teille ja tulkaahan heti miten kertoilemaan kuulumisianne, kun vaan jaksatte!!
joku viel kyseli siitä hikasta, onni on kova hikkaamaan ja se tosiaan tuntuu myöskin mulla tuolla aika ylhäällä ja silti siellä köllötellään ihan RT.ssä :)
jospas tästä lähtisi kaupungille tapaamaan toista isomasua, mennään syömään ja shoppaileen..tosin en saa enää lekurin mukaan syyä suolaa, juustoki kiellettyjen listalla..mulla on nuo verenpaineet niiin korkeella ettei mitään järkee...ja turvotusta se kaksplussaa...mitään pilkkuja en näe ainakaan vielä ja hyvä niin, pääkään ei oo kipee!Onneksi on neuvola ensviikolla..ettei taas kolmenviikon välein...
maria ja onni 36+6 ja neuvolan mukaan jo 37+6..eli uskotaan tota ultraa silti ja odotellaan rauhaisin fiiliksin sinne lokakuun alkuun asti ;)
Minuakin on alkanut heikottaan elikästä oksettaan aika ajoin! eilen sanoin siitä lääkärillekin, mutta eihän siihen mitään kommentoinut..
Samanlaiselta siis tuntuu kun sillon alkuraskauden pahoinvoinnissa..
Itseni kohdalla en ainakaan usko, että ennakoisi milläänlailla vielä synnytystä, melkeempä veikkaan vaan noita kohonneita verenpainearvojani yms..mut eihän sitä tiiä mitä tollanen meinaa teitin muiden kohdalla, joilla on jo hyvät viikot menossa..
Öttis: Kyllä nyt on semmonen juttu, ettei sanat riitä kuvaamaan tunnetta, joka jäi kun luin synnytyskertomuksesi! Minullakin kävi heti mielessä, ettei tällaista voi käydä muualla, kuin elokuvissa =) Aivan mieletön pakkaus olet, kun sait noin mallikkaasti hoidettua koko homman, uskomatonta!! En voi muuta, kuin vielä kerran onnitella koko perhettänne =)
TSEMPIT kaikille, jotka tänään lähtevät nyyttiään noutamaan joko suunnitellusti tai yllärinä. Itse toivon kuuluvani tähän jälkimmäiseen joukkoon =)
Koko eilinen meni kaupungilla shoppaillen tytölle talvikamppeita. Ihanaa kun sai kaiken tarpeellisen ostettua ennen synnytystä, ni ei tartte sit enää miettiä myöhemmin. Huomenna tulee kaveri käymään reilu kk:n ikäisen tyttösen kanssa, kyllä siinä taas vauvakuume yltyy =) Mullakin on vihdoin la menkkojen mukaan, ultran mukaan jo 40+2..kumman mukaan sitä nyt sit eläisi, kun tuo erokin on niin huimat 2 päivää ;) hih! Kyllä mieluusti lähtisin tänään synnyttämään, ukkokin sanoi että masuni on jo aivan luonnoton ;)
-frodo 40+0 tai 40+2-