Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen vegejauhiksesta makaroonilaatikon. Mitä luulette, huomaako mies ja nirso teini eron normaaliin jauhelihaan?

Vierailija
26.10.2021 |

Jos eivät huomaa niin teen tästä lähin aina lihatonta "vegeä" :D

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mies ei huomaa heti, mutta pitemmän ajan kuluttua, kun alkaa tissit kasvamaan, niin ehkä sitten tajuaa.

Niin että soijan sisältämä phytoestrogeeni kasvattaa pojille rinnat, mutta maidon ja lihan sisältämä estrogeeni on ok? Miesten ei varmaan sovi juoda olutta, siinä on myös phytoestrogeeniä.

Hirveästi meuhkataan soijan estrogeenista, mutta mitäs antibioottilihaa nämä ihmiset sitten syövät? Onko vain lähituotettua luomukanaa pöydässä? Itse syön vain luomutofua ja huvittaa ihmiset mitkä sitten syövät kaikenmaailman roskaruokaa, minkä lihojen alkuperästä ei mitään tietoa.

Aitoa kotimaista luomutofua?

Vierailija
42/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ruoka huijaamista?Todellakin ihan sama jos piilotat kasvisruokailijan ruokaan lihaa. Mitä luulet onko se oikein?

Äitini yritti piilottaa sieniä mieheni annoksiin, huomasi aina! Tämä tosin vei luottamuksen ruoanlaittajaan.

Itselleni on tärkeää tietää mitä syön. Ruoanlaittajan tulisi olla siinä mielessä luotettava.

Onko väärin yrittää tehdä ruoasta terveellisempää? Minullekin eräs ystävä oli aikoinaan piilottanut sieniä kasvispiirakkaan, vaikka tiesi että inhoan sieniä. Tulos: piiras oli hyvää, minä voitin ennakkoluuloni, ja olen tänäkin vuonna kerännyt 20 litraa suppilovahveroa.

Jos esim. minun aviomieheni ei suostuisi syömään kasviksia ja söisi suosituksiin nähden liikaa lihaa (mikä ei ole kovin suuri määrä), niin todellakin haluaisin osaltani auttaa, että ruokavalio olisi edes vähän terveellisempi. Liian vähäinen kuidun saanti ja liiallinen lihansyönti nyt vain on iso terveysriski. Minähän siellä haudalla itkisin, kun mies kuolisi suolistosyöpään. Onneksi oma mies syö monipuolisesti eikä tarvitse tällaisesta kinastella. Jos ei ole allergioita tai muita syitä vältellä kasviproteiineja kuin ettei pupunruokaan koske, niin ilman muuta kannattaa käyttää ainakin välillä kasviproteiineja tuollaisissa ruoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kiksejä noi vegaanit saa ruokahuijauksista? Onko niillä kaikki kotona?

Mitä tekemistä tällä on vegaanien kanssa? Perheen äiti haluaa vähentää perheen lihansyöntiä, mille ihan hyviä syitä esim. talous, ympäristö ja terveys. Perheen isä ja teini kuitenkin vastustaa kaikkia muutoksia, koska muutos. 

Yksi tofupäivä viikossa ei voi olla liikaa jos syödään muuten liharuokia. Jalotofun marinoitu uppoo varmasti kenelle tahansa, jolle sellainen juustoinen koostumus kelpaa. Se ei ainakaan maistu pahvilta.

Vierailija
44/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vatsan sekaisin mennessä huomaavat viimeistään. Minkä takia haluat tuputtaa tuota miehille jotka eivät halua korvikkeita syödä? Huijaaminen on epäeettistä ja toista loukkaavaa toimintaa.

Tehköön itse ruokansa sitten, eikö?

Soijassa on runsaasti kuitua, ja jos siitä menee vatsa sekaisin, se on nimenomaan oire pitkään podetusta kuidun puutteesta. Suolistobakteerien vuoksi kuitua tarvitaan ja kuidun puutteessa mikrobit hajottavat ravinnokseen suoliston pintakerrosta.

Ja tämä oletettavasti on yksi syy liikaa lihaa syövien suomalaisten yleistyneisiin suolistosairauksiin.

Suolistobakteerit valmistavat meille hermoston välittäjäaineita ja niiden esiasteita ja ovat siksi elintärkeitä.

Tämän vuoksi kasviksia (=kuitua) välttelevä lihansyöjä sekä potee ummetusta että masentuu.

Kohtuus kaikessa. Halvat öljytkin tuhoavat suolistoa ja liika omega-6 aiheuttaa tulehdustilaa. Kannattaa välttää rypsiöljyä ja vaihtaa se camelinaan tai pellavaan. Harmillisesti noissa korvikkeissa käytetään juuri rypsiä. Kookosrasva sopisi kuumennukseen paremmin ja muuten niissä ei tarvisi olla mitään rasvaa. Valmiiseen ruokaan kannattaa lisätä herkät öljyt.

Punainen lihakin on epäterveellistä suurissa määrissä.

Eikä ole.

https://www.is.fi/terveys/art-2000008359181.html

Vierailija
45/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mies ei huomaa heti, mutta pitemmän ajan kuluttua, kun alkaa tissit kasvamaan, niin ehkä sitten tajuaa.

Niin että soijan sisältämä phytoestrogeeni kasvattaa pojille rinnat, mutta maidon ja lihan sisältämä estrogeeni on ok? Miesten ei varmaan sovi juoda olutta, siinä on myös phytoestrogeeniä.

Hirveästi meuhkataan soijan estrogeenista, mutta mitäs antibioottilihaa nämä ihmiset sitten syövät? Onko vain lähituotettua luomukanaa pöydässä? Itse syön vain luomutofua ja huvittaa ihmiset mitkä sitten syövät kaikenmaailman roskaruokaa, minkä lihojen alkuperästä ei mitään tietoa.

Aitoa kotimaista luomutofua?

Jalotofu on eurooppalaisesta luomusoijasta Suomessa valmistettu. Soija ei valitettavasti kasva täällä.

Vierailija
46/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ruoka huijaamista?Todellakin ihan sama jos piilotat kasvisruokailijan ruokaan lihaa. Mitä luulet onko se oikein?

Äitini yritti piilottaa sieniä mieheni annoksiin, huomasi aina! Tämä tosin vei luottamuksen ruoanlaittajaan.

Itselleni on tärkeää tietää mitä syön. Ruoanlaittajan tulisi olla siinä mielessä luotettava.

Onko väärin yrittää tehdä ruoasta terveellisempää? Minullekin eräs ystävä oli aikoinaan piilottanut sieniä kasvispiirakkaan, vaikka tiesi että inhoan sieniä. Tulos: piiras oli hyvää, minä voitin ennakkoluuloni, ja olen tänäkin vuonna kerännyt 20 litraa suppilovahveroa.

Jos esim. minun aviomieheni ei suostuisi syömään kasviksia ja söisi suosituksiin nähden liikaa lihaa (mikä ei ole kovin suuri määrä), niin todellakin haluaisin osaltani auttaa, että ruokavalio olisi edes vähän terveellisempi. Liian vähäinen kuidun saanti ja liiallinen lihansyönti nyt vain on iso terveysriski. Minähän siellä haudalla itkisin, kun mies kuolisi suolistosyöpään. Onneksi oma mies syö monipuolisesti eikä tarvitse tällaisesta kinastella. Jos ei ole allergioita tai muita syitä vältellä kasviproteiineja kuin ettei pupunruokaan koske, niin ilman muuta kannattaa käyttää ainakin välillä kasviproteiineja tuollaisissa ruoissa.

Edelleenkään sinulla ei ole oikeutta syöttää kenellekään salaa mitään. Jos miehesi valitsee ottaa kohoneen suolistosyövän riskin, hänellä on siihen oikeus. Oma puolisoni on sekasyöjä ja valmistan hänelle lihaa ja kalaa aina, kun hän haluaa, vaikka itse valitsen vegaanisen vaihtoehdon. Onneksi hänkin syö runsaasti myös kasviksia. Mutta vaikka ei söisi, se olisi hänen valintansa ja minä joko kunnioittaisin sitä tai jos en pystyisi kunnioittamaan, niin eroaisin.

Vierailija
47/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun äitini teki ”jauhelihakastikkeen” jostain korvikkeesta. Kehui, kuinka kukaan ei huomaisi eroa, jos ei tietäisi. No, kyllä sen huomaa, isäni ja veljeni kanssa irvisteltiin, kun sitä moskaa syötiin.

Syön itse muutenkin todella vähän lihaa, koska en juuri pidä sen rakenteesta ja mausta, mutta silti mieluummin syön sitä, kuin yhtäkään noista korvikkeista. Jos on pakko jättää liha pois, niin tilalle suoraan rehellisesti kasviksia, ei tuota kuraa.

Vierailija
48/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh kun puhuttaisiin asioista niiden oikealla nimellä. Soijassa EI ole estrogeenia, vaan phytoestrogeenia. Jos näistä puhuttaisiin oikein, ihmisten väärinkäsitys soijasta vähenisi huomattavasti...

Vierailija
49/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen kiksejä noi vegaanit saa ruokahuijauksista? Onko niillä kaikki kotona?

Valitettavan moni lihapakkomielteinen on niin ennakkoluuloinen ja lihauskovainen, ettei suostu edes maistamaan jos kyseessä on jotain niinkin pelottavaa ja jännittävää kuin kasvisruoka. Tällaisiin lapsellisiin ajatusmaailmoihin tepsii vain kasvisruoalla huijaaminen, jolloin tulee maistettua tietämättä ja hoksattua, että kasvisruoka voi olla ihan yhtä hyvää eikä eroa edes huomaa. Jääräpäisimmät tietty heti totuuden opittuaan päättävät, että ruoka olikin pahaa, vaikka 5min aiemmin kehui herkulliseksi ja otti toisen annoksen.

Silloin pitää valita, haluaako elää lapsellisen ajatusmaailman omaavan ihmisen kanssa. Huijaaminen ei ole koskaan hyväksyttyä, piste.

Vierailija
50/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaan tapaan (tässäkin keskustelussa) sormet syyhyten kirjoitellaan vegaanin näpäyttämisestä piilottamalla lihaa ruokaan tarjoamalla sitä vegeruokana.

Vierailija
51/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vegehuijausesta makaroonilaatikon.

Luin sen noin.

Kohteliaana miehesi kehuu ruokaasi.

(ja käy grillillä salaa)

Vierailija
52/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on ihan erilainen koostumus, soija on kuminen ja jauheliha sitkeä. Lisäksi soijarouhe on rasvattomampi. Ulkonäkö on toki samanlainen. Ei voi olla huomaamatta. Jauheliha on punaisena lihana niin epäterveellistä, että se kannattaa kyllä aina korvata. Myös linssimakaronilaatikko on hyvää.

Vierailija
53/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaan tapaan (tässäkin keskustelussa) sormet syyhyten kirjoitellaan vegaanin näpäyttämisestä piilottamalla lihaa ruokaan tarjoamalla sitä vegeruokana.

Kumpi osapuoli tämänkin kädenväännön aloitti?

Vierailija
54/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero tässä on se, että pitkään vegaanina ollut ihan oikeasti saa vatsavaivoja yhtäkkisestä lihansyönnistä, koska suolisto ei ole enää tottunut käsittelemään lihaa. Lihansyöjälle taas ei todellakaan käy mitään, jos kerran joutuu syömään (Hui!!! 😱) kasviksia!!

Vierailija
55/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huijaaminen on enemmän ok, jos tiedetään ettei huijattavalla ole mitään allergioita. Muuten se olisi aika vastuutonta, jos saa vaikka pahan anafylaktisen reaktion.

Vierailija
56/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se "maustaminen" tarkoittaa käytännössä valtavan suola-annoksen lisäämistä ruokaan.

Savupaprikamausteen olen lukenut sopivan maustamiseen. Kokeilen, kun seuraavan kerran jauhista tai soijarouhetta ostan.

Vierailija
57/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi osapuoli tämänkin kädenväännön aloitti?

Et voi mitenkään sitä tietää, netissä kun ollaan anonyymiyden suojissa. Aloittaja voi olla ihan tosissaan, tai provoilija, jonka tarkoituksena oli aloittaa provosoivalla aiheella. Näitä samanlaisia keskusteluja pyörii täällä jatkuvasti, kun tiedetään minkälainen shittimyrsky siitä syntyy.

Vierailija
58/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat suomalaista lihaa, niin tiedät, että siinä ei ole antibiootteja. Teurastamolle kun pitää esittää jokaisesta teuraseläimestä "sairaskertomus" eli tieto siitä, koska viimeksi on antibiootteja saanut ja miksi. Varoaika ennen teurastusta on monissa antibiooteissa 22 vrk.

Jaha, fakta sai pelkkiä alapeukutuksia.

Vierailija
59/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään sinulla ei ole oikeutta syöttää kenellekään salaa mitään. Jos miehesi valitsee ottaa kohoneen suolistosyövän riskin, hänellä on siihen oikeus. Oma puolisoni on sekasyöjä ja valmistan hänelle lihaa ja kalaa aina, kun hän haluaa, vaikka itse valitsen vegaanisen vaihtoehdon. Onneksi hänkin syö runsaasti myös kasviksia. Mutta vaikka ei söisi, se olisi hänen valintansa ja minä joko kunnioittaisin sitä tai jos en pystyisi kunnioittamaan, niin eroaisin.

Mielestäni jos nainen on pääasiassa vastuussa ruoanlaittamisesta, on hänellä myös oikeus vaikuttaa hieman enemmän siihen, mitä ruokaa valmistetaan. En minäkään kehtaisi vaatia miestä tekemään aina pelkästään minun mieleistäni ruokaa, jos en itse osallistuisi sihen ollenkaan. Miehenkin on hyvä oppia siihen, että jos haluaa aina mieleistään ruokaa, voi kokata itse tai mennä ravintolaan ja maksaa tästä palvelusta.

Vierailija
60/171 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun äitini teki ”jauhelihakastikkeen” jostain korvikkeesta. Kehui, kuinka kukaan ei huomaisi eroa, jos ei tietäisi. No, kyllä sen huomaa, isäni ja veljeni kanssa irvisteltiin, kun sitä moskaa syötiin.

Syön itse muutenkin todella vähän lihaa, koska en juuri pidä sen rakenteesta ja mausta, mutta silti mieluummin syön sitä, kuin yhtäkään noista korvikkeista. Jos on pakko jättää liha pois, niin tilalle suoraan rehellisesti kasviksia, ei tuota kuraa.

Korvikkeita ja korvaajia on moneen lähtöön ettei tarvitse valita sitä teollisinta ja prosessoiduinta vaihtoehtoa. Puhtaat palkokasvit monesti aiheuttaa vatsaoireita, että voi olla parempi käyttää vähähiilihydraattisia soijatuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan