Mitä? Artekin tuhansien eurojen pöydät sisältä samaa paperikennoa kuin Ikean pöydät?! Onko tämä huono vitsi?
Olin pitkään haaveillut ostavani olohuoneeseen 3 Artekin pyöreää pöytää. Eri kokoisia ja eri korkuisina niin, että ne menisi kivasti toistensa alle.
Menin sitten eilen huonekalukauppaan tilatakseni pöydät. Nostin yhtä esillä ollutta mallia. Se oli epäilyttävän kevyt. Sanoin myyjälle, että onpa kevyt, kun nämä on kuitenkin umpipuuta. Myyjä meni vähän vaikeaksi. Katsoin tarkemmin tuotetiedot.
Artekin yli 1000 euron pöytä on tehty nykyisin lastulevystä ja paperikennosta. Kuten Ikean tuotteet.
Kävelin ulos liikkeestä pöytiä tilaamatta. Mistä minä nyt saan haaveilemani täyspuiset sohvapöydät? Olin haaveillut näistä monta vuotta. Pettymys on suuri. Koska tällainen muutos tapahtui Artekin huonekalujen suhteen?
Kommentit (125)
Osta Artek palli, siitä jalat ja puuseppä tekee täyspuisen tason.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen te naiset rahanne tuhlaattekin, ilmankos hesari jne mainostaa jatkuvasti jotain kymppitonnin sohvia ja tonnin valaisimia :D
Naiset? Meillä kyllä mies tietää ja tuntee kaiken maailman kalusteiden, valaisimien ja talojen suunnittelijat ja arkkitehdit. Tietää hyvin siis desing tavaroiden suunnittelijoita sekä tietää niistä tavaroista myös historiaa. Ikean tavaroista ei ole kiinnostunut ja meillä ei Ikeaa juurikaan ole eikä tule.
Milloin tuo kenno on ilmestynyt tuoteselosteeseen? Omani olen ostanut 6 vuotta sitten ja olisin kyllä huomannut, jos materiaalitiedoissa olisi lukenut pahvikenno. Silloin se kaupattiin suomalaisesta koivusta tehtynä.
Minua myös järkyttää, että tuotantoa on näköjään siirretty osittain Saksaan. Mikään ei ole enää suomalaista. Olenkin miettinyt, että se on vain ajan kysymys.
Olen Artek-fani ja rakastan Aallon muotokieltä. Kai nämäkin kaikki valmistetaan kohta jossain Kiinassa. Surullinen ja petetty olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin minä muistan niin Artekin pöydät ovat olleet nimenomaan puuviilupintaisia, ei massiivipuisia. Viilupinta tarkoittaa kähes aina että siellä alla on joku muu rakenne kuin massiivipuu.
Olisiko ennen olleet kimpilevyä, en tiedä oliko jo 30-l tuota paperikennorakennetta. Tavallaanhan kimpilevykin on massiivipuuta, kai riippuu miten noi määritelmät umpi/massiivi/täyspuu menee.
Kimpilevy on läpeensä tehty puusta, eli kevyessä pöydässä sitä tuskin on.
Niin sitä tarkoitin, että vanhemmat pöydät on voitu valmistaa esim tuosta kimpilevystä ja nykyään siirrytty paperikennoon, siksi tuo painoero vanha vs. uusi pöytä mikä on tullut tässä esiin muutamalla kirjoittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Naurattaa Ikea-tuotteiden väheksyjät jotka ostaa "laatua loppuelämäkseen ja tuleville sukupolville".
Mä en ostakaan Artekia, vaan antiikkia.
Minulla on myös antiikkihuonekaluja, mutta en ole löytänyt sopivaa sohvapöytää.
Ennenvanhaan ei ollut sohvapöytiä olemassakaan.
Minä ainakin ostin juuri Artekin pyöreän linoleum-pintaisen pöydän äskettäin jonka tuoteselosteessa valmistusmaana ilmoitetaan Suomi ja materiaalina koivu.
Aallon suunnittelemissa pöydissä ne jalat ovat nimenomaan "se juttu" joka tekee eli ne on tehty monikerroksisesta taivutetusta koivuvanerista.
Tarkoitatteko muuten Artekin pöydillä mitä pöytiä? Aallon suunnittelemia?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ostin juuri Artekin pyöreän linoleum-pintaisen pöydän äskettäin jonka tuoteselosteessa valmistusmaana ilmoitetaan Suomi ja materiaalina koivu.
Jos on tämä https://www.artek.fi/fi/tuotteet/aalto-pöytä-pyöreä#data niin linoleumin alla näköjään tosiaan on paperikennoa ja lastulevyä
Mut siis sä oot haaveillut niistä pöydistä, ja nyt et ostanutkaan niitä kun ne ei ollu täyspuisia? Designin takia varmaan oot niistä haaveillut, vai miksi? Mikä siis muuttui? Sekö, että oot kuvitellu niiden olevan hienojaja haluttuja ja sit yhtäkkiä tajusit että niissä maksaa vain nimi?
Kannattaakin ostaa vanhaa ja kierrätettyä Artrkia, niin saa kunnon kamaa, töyttä puuta ja hyvin tehtyä. Stadin ulkopuolelta vielä. Itse ostin 66 tuolit ja pöydän tonnilla käytettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tämä https://www.artek.fi/fi/tuotteet/aalto-pöytä-pyöreä#data niin linoleumin alla näköjään tosiaan on paperikennoa ja lastulevyä
Mun mielestä Aallon kalusteet ovat aina olleet massiivipuusta valmistetusta vanerista tehtyjä, eli tässä kohtaa koivusta valmistetusta vanerista ja tasot nimenomaan juuri paperikennoa ja lastulevyä, ei se taso ole KOSKAAN ollut massiivipuuta. Kyse on vanerin laadusta ja paksuudesta. Ikean tuotteet on tehty halvemmista raaka-aineista eli kevyemmästä vanerista joka jota tuskin vaneriksi voi kutsua. Vaneria on eri laatuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän on muutenkin rumia ja yliarvostettuja.
Ai. Ei minusta ole rumia. Mulla on entuudestaan Artekin viuhkapöytä. Sitäpä ei näemmä enää edes valmisteta.
Vanhat Artekit olikin puuta. Mulla kanssa tuo Viuhka. Ostettiin nettikirppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole vain hyvä ettei arvokasta puuta tuhlata tyhjänpäiväisiin asioihin ? Varmaan sekin puu olisi jotain Amazonista kaadettua ?
Ei taida koivu kasvaa Amazonilla.
Noihin pöytiin on 3 erilaista pöytälevy vaihtoehtoa tarjolla, siis materiaalin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä pöydän tarkan mallin? Ainakin Aalto- pöytien materiaaleiksi on selkeästi ilmoitettu: koivu, laminaatti
Aalto-pöytä, mitat ja materiaalit kohdasta:
Kannen ydin:
Massiivikoivua, lastulevyä, paperikennoa
https://www.artek.fi/fi/tuotteet/aalto-pöytä-suorakaide#data
Vierailija kirjoitti:
Noihin pöytiin on 3 erilaista pöytälevy vaihtoehtoa tarjolla, siis materiaalin suhteen.
Niin. Pintaan saa esim. linoleumia. Mutta se pöytälevyn ydin on paperikennoa. Katsoin ne kaikki läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Aallon kalusteet ovat aina olleet massiivipuusta valmistetusta vanerista tehtyjä, eli tässä kohtaa koivusta valmistetusta vanerista ja tasot nimenomaan juuri paperikennoa ja lastulevyä, ei se taso ole KOSKAAN ollut massiivipuuta. Kyse on vanerin laadusta ja paksuudesta. Ikean tuotteet on tehty halvemmista raaka-aineista eli kevyemmästä vanerista joka jota tuskin vaneriksi voi kutsua. Vaneria on eri laatuja.
Siis jo Aalto suunnitteli, että pöydät tehdään paperikennosta? Lähde tälle?
Vierailija kirjoitti:
Mut siis sä oot haaveillut niistä pöydistä, ja nyt et ostanutkaan niitä kun ne ei ollu täyspuisia? Designin takia varmaan oot niistä haaveillut, vai miksi? Mikä siis muuttui? Sekö, että oot kuvitellu niiden olevan hienojaja haluttuja ja sit yhtäkkiä tajusit että niissä maksaa vain nimi?
Olisin halunnut ostaa ne, koska ajattelin, että ne kestää koko elämän ja ne on Suomessa tehtyjä.
Kaikkeen te naiset rahanne tuhlaattekin, ilmankos hesari jne mainostaa jatkuvasti jotain kymppitonnin sohvia ja tonnin valaisimia :D