Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä? Artekin tuhansien eurojen pöydät sisältä samaa paperikennoa kuin Ikean pöydät?! Onko tämä huono vitsi?

Vierailija
26.10.2021 |

Olin pitkään haaveillut ostavani olohuoneeseen 3 Artekin pyöreää pöytää. Eri kokoisia ja eri korkuisina niin, että ne menisi kivasti toistensa alle.

Menin sitten eilen huonekalukauppaan tilatakseni pöydät. Nostin yhtä esillä ollutta mallia. Se oli epäilyttävän kevyt. Sanoin myyjälle, että onpa kevyt, kun nämä on kuitenkin umpipuuta. Myyjä meni vähän vaikeaksi. Katsoin tarkemmin tuotetiedot.

Artekin yli 1000 euron pöytä on tehty nykyisin lastulevystä ja paperikennosta. Kuten Ikean tuotteet.

Kävelin ulos liikkeestä pöytiä tilaamatta. Mistä minä nyt saan haaveilemani täyspuiset sohvapöydät? Olin haaveillut näistä monta vuotta. Pettymys on suuri. Koska tällainen muutos tapahtui Artekin huonekalujen suhteen?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle tiedoksi: Jokainen erilainen rakenne voidaan tehdä hyvin ja huonosti. Se että huonekalun rakenne on jonkinlainen, ei tarkoita että se olisi hyvä tai huono. Kyse on edelleen mm. viilujen paksuudesta, materiaalien tiheyksistä, kokoonpanotavasta jne.

Massiivipuinen pöytä voi olla tehty huonosti ja kennorakenne hyvin. Tai sitten toisinpäin.

Vierailija
42/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään

https://www.artek.fi/fi/tuotteet/aalto-pöytä-suorakaide

Kannen ydin:

Massiivikoivua, lastulevyä, paperikennoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin minä muistan niin Artekin pöydät ovat olleet nimenomaan puuviilupintaisia, ei massiivipuisia. Viilupinta tarkoittaa kähes aina että siellä alla on joku muu rakenne kuin massiivipuu.

Vierailija
44/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle tiedoksi: Jokainen erilainen rakenne voidaan tehdä hyvin ja huonosti. Se että huonekalun rakenne on jonkinlainen, ei tarkoita että se olisi hyvä tai huono. Kyse on edelleen mm. viilujen paksuudesta, materiaalien tiheyksistä, kokoonpanotavasta jne.

Massiivipuinen pöytä voi olla tehty huonosti ja kennorakenne hyvin. Tai sitten toisinpäin.

Juuri näin, ja samasta syystä Audi ei todellakaan ole VW tai Skoda.

Vierailija
45/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään

Kannen ydin:

Kyllä ja tuosta ei vielä seuraa että pöytä olisi huonosti tehty tai heppoinen. Jos tuo rakenne on toteutettu hyvin niin lopputulos on massiivipuista kevyempi eli siis helpommin siirrettävä mutta silti yhtä tukeva kaluste.

Vierailija
46/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ammattitaitoinen puuseppä tonnilla sitä pöytää tee. Eikä varmasti lähde kopiota tekemään. Käsityö on käsityötä ja joku ylpeys tekijälläkin - kuin myös kunnioitus toisten suunnittelemaa mallia kohtaan.

Mutta - suunnittele sopiva pöytä ja kysy toki hinta. Varmasti tekevät, mutta älä toki halvemmaksi sitä luule.

Netin kautta huonekalujen ostaminen on nykyään arpapeliä. Itse ostan nykyään vain liikkeistä, missä voin etukäteen käydä katsomassa vastaavan tuotteen. Huonekalut on kalliita, eikä hinta välttämättä kerro laadusta. Toinen minä ärsyttää, on tämä Ikea-tyyli huonekaluissa: Paremmin huonekalut kestäisivät, kun ne olisi valmiiksi rakennettu ja liitokset tehty kestämään, ei koottavaksi olemattomilla työkaluilla ja tipalla liimaa.

Vierailija
47/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetty. Osto-ja myyntiliikeistä ja netistä löytyy massiivipuukalusteita. Näin mulla on tapana tehdä.

Se kennorakenne on ihan kestävä ja ok pikkupöydässä, jonka päällä ei naida. Mulla on naimapuuhia varten keittiönpöytä umpipuuta.

Muussa tarkoituksessa uusi umpipuukaluste on resurssien haaskausta.

Vierailija
48/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millainen emäntä olet mitä voimiin tulee mutta on tuo iso Artek-ruokapöytä kyllä painava.

Vierailija
49/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään

Kannen ydin:

Appivanhemmilla on 80-luvulla ostettu Artekin ruokapöytä. Pinta on valkoinen ja reunat koivua. On niin kevyt, ettei mitenkään voi olla umpipuuta eli tuskin nuo Artekin valmistumenetelmät on ihan lähiaikoina muuttuneet. Hyvin on kyllä kestänyt se ruokapöytä, kun on kuitenkin melkein 40 vuotta vanha.

Vierailija
50/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Artekin pöytä 60-luvun lopulta ja se on umpipuuta ja painaa kuin synti.

Vierailija
51/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole vain hyvä ettei arvokasta puuta tuhlata tyhjänpäiväisiin asioihin ? Varmaan sekin puu olisi jotain Amazonista kaadettua ?

Vierailija
52/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Artekin pöytä 60-luvun lopulta ja se on umpipuuta ja painaa kuin synti.

Meillä taas iso Artekin ruokapöytä 70-luvulta ja se ei ole enää umpipuuta joten jos joku muutos rakenteessa on tapahtunut niin siitä on noin 50 vuotta.

Vierailija
53/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin fiksu ostaa ikeasta sen saman kennolevypöydän kun typerys kalliilla jostain design puljusta.  Sama on monissa vaatteissa ja asusteissa. Ihan samaa polyesteriä ja polyuretaania mitä on muutaman kympin halpistuotteet.

Vierailija
54/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja ikean on tehty tosi hyvin. 

Vierailija
55/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja ikean on tehty tosi hyvin. 

Osa on ja osa ei. Ikeassakin on hyvin monen eri hintaluokan kalusteita. Sellaisia jotka ovat todella halpoja (eikä niin hyviä) ja sitten sellaisia joiden laatu on varsin ok mutta hintakin sitten kovempi.

Vierailija
56/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan te tatskatut Ikeafanit, mutta ette tunnista laatua vaikka sitå teidän oerseeseen työnnettäisiin.

Mutta ketjun perusteella Artek-faneillahan tuo ongelma on?

Vierailija
57/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin minä muistan niin Artekin pöydät ovat olleet nimenomaan puuviilupintaisia, ei massiivipuisia. Viilupinta tarkoittaa kähes aina että siellä alla on joku muu rakenne kuin massiivipuu.

Olisiko ennen olleet kimpilevyä, en tiedä oliko jo 30-l tuota paperikennorakennetta. Tavallaanhan kimpilevykin on massiivipuuta, kai riippuu miten noi määritelmät umpi/massiivi/täyspuu menee.

Vierailija
58/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ennen olleet kimpilevyä, en tiedä oliko jo 30-l tuota paperikennorakennetta. Tavallaanhan kimpilevykin on massiivipuuta, kai riippuu miten noi määritelmät umpi/massiivi/täyspuu menee.

Kimpilevy on läpeensä tehty puusta, eli kevyessä pöydässä sitä tuskin on.

Vierailija
59/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Naurattaa Ikea-tuotteiden väheksyjät jotka ostaa "laatua loppuelämäkseen ja tuleville sukupolville".

En osta Ikeaa ja syynä on se, että ne ovat rumia. En tosin osta Artekiakaan ja syy sama.

Vierailija
60/125 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse. Kuka käskee olla noin uusavuton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan