Nopea eteneminen parisuhteessa?
Mentiin 3 v sit kimppaan ja nyt meillä on vajaa 9 kk lapsi. Vuosi sitten oltiin menty kihloihin ja muutettiin toiselta puolen Suomea lähemmäs perhettä. Sitten mentiin naimisiin ja mies sai vakipaikan ja valmistui, tällöin oli synnytykseen aikaa 10 vkoa. Nyt vuoden lopulla kaikki jaksaa jauhaa, kuinka otettiiin valtavat riskit ja hirveällä kiireellä asiat tapahtuneet ja ensi vuosi pitäisi ottaa rauhallisemmin, Meille tämä käy, emmekä ole ahdistuneet. Onko sinulla kokemusta, että nopeat liikkeet kantavat hedelmää ja olet edelleen onnellinen vuosienkin jälkeen? Onko se niin iso tabu, jos asiat eivät menekään tänäpäivänä "oikeassa järjestyksessä" ? Meistä tuntui oikealta hankkiutua raskaaksi kun oltiin tunnettu 2 v ja sitten alkaa suunnella häitä. Ajatuksia?
Kommentit (49)
Me alettiin seurustella kun mieheni asui vielä ex-avovaimon kanssa, olimme kuin paita ja peppu heti alusta lähtien. Alle 2v. niin oltiin jo naimisissa ja lapsi syntyi 6kk naimisiinmenon jälkeen. Nyt reilu 3v. avioliittoa takana ja toinenkin lapsi jo siunaantunut. Kukaan ei ole ainakaan henk.koht tullut ihmettelemään "nopeaa toimintaa", lähinnä joku vanha tuttu on saattanut olla vähän hölmistynyt kun kuulee minun olevan naimisissa ja kahden lapsen äiti. Exällenikin tuli pienenä järkytyksenä kuulla asiasta. Me ollaan oltu ihan sinut tän "nopean" toiminnan kanssa ja näemme itsemme yhdessä vielä kiikkustuolissakin. Joskus riskinotto kannattaa joskus ei, mutta ainakaan ei voi voittaa jos ei kokeile :) Ja jos jostain syystä joskus eroaisimme, ainakin me olemme saaneet aikaan rakkaat lapsemme joten ei yhtään kaduttaisi, että ainakin yritimme.
Me mentiin naimisiin 7kk yhdessä olon jälkeen. Raskaaksi tulin, kun oltiin oltu reilu kaksi vuotta yhdessä. Lapsi syntyi, kun olimme seurustelleet kolme vuotta. Nyt reilu neljä vuotta yhdessäoloa takana. Tää tahti on sopinu meille. Nyt on se haaveiltu ainokainen tehty ja voidaan ottaa chillisti. :)
Luulen, että se on omasta luonteesta kiinni. Jos on harkitsevampi ja enemmän järjellä ajatteleva tyyppi, ei varmaan pysty etenemään erityisen nopeasti. Sitten taas sellaiset enemmän tunneihmiset varmaan luottavat intuitioonsa ja uskaltavat edetä nopeasti ja saavat sen kolahtamiskokemuksen.
2,5 kk seurusteltu niin mies kosi ja siitä 3 kk häät ja muutto yhteen. Reilu vuosi niin syntyi ensimmäinen pojista. Kaikkien vuosien jälkeen yhä maailman täydellisin mies :)
Mun tuttavapiirissä viisi pariskuntaa, jotka etenivät suhteessa hitaasti ja harkiten, ovat eronneet. Eron jälkeen ainakin toinen osapuoli on edennyt uudessa suhteessa nopeasti. Jotenkin vaan tulee tunne, ettei koskaan voi tietää, miten parisuhde kehittyy, vaikka kuinka yrittäisi ennakoida ja olla harkitseva ja järkevä. Ero voi silti tulla vuosien päästä, kun vaan kasvetaan erilleen, kipinä sammuu, liitto muodostuu arkisen harmaaksi ja joku ulkopuolinen astuu kuvaan, tapahtuu rakastumisia ja sitä rataa. Ei voi pelata varman päälle, koskaan.
ON kokemusta. Ja olen onnellinen perheytymisvalinnoista.
miten niin hirveän nopealla aikatauluilla toi teidän juttu?
ehkä ei yleisö ole vaan pysynyt mukana...alustajan noi muutokset tulee, mutta sitten rauhoittuu jossain vaiheessa ...
perheytyminen tuo muutoksia. Tietenkin se tuo. Ruvetaan valitsemaa ihan uusien juttujen mukaan asioita.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 21:59"]Mun uusi mies kosi 1 kk tuntemisen jälkeen...häät on sovittu 1v tapaamispäiväksi...jokaisella oma tahti
[/quote]
Jep jep.
[/quote]
Meillä oli sama tahti. Nyt 13,5 vuotta yhdessä. Muutettiin heti yhteen.
WT-varoitus!! Hah, kyllä sen tietää kun kolahtaa. Me tavattiin 15 vuotta sitten bileissä. Mies muutti heti luokseni, kun oli taas ajokunnossa (30 h, pelattiin varman päälle). Siitä 4 kk, kihloissa. 1 v, naimisissa, sitten säädyllisesti 9 kk ja vauva. Kyllä sen tietää, kun se kolahtaa.
Taitaa olla hieman erilaisia piirejä ihmisillä. Olemme 4-kymppisiä kuten kaikki tuttavapariskuntammekin, eikä yksikään pariskunta ole eronnut. Pitkät ja onnelliset avioliitot kaikilla. Toiset ne osaa, toiset ei. Wt vaihtaa ukkoa ja akkaa vuoden välein ja sen kyllä huomaa (työssä näitä näkee, valitettavasti).
Minä muutin 2 vko treffailun jälkeen miehen luo ja siitä 6kk niin ostimme asunnon ja nyt aletaan koittamaan jos lapsia siunattuun. Olemme olleet nyt 1v yhdessä. Naimisiin toiv. Tänä vuonna :)
Joo mahdollisimman pian muutto yhteen, kihlat, lapsi. Ekana iltana tietty jo sänkyyn. Not.
Kohta 3v yhdessä, mutta ei asuta saman katon alla. Ei ole aikeissa hankkia lapsia lähivuosina, tai mennä naimisiin. Suhde ainakin säilynyt meillä pitkään tuoreena ja muutenkin kaikki mennyt hyvin. :) jokainen tyylillään
Olemme mieheni kanssa hitaasti etenevä pari, koska ei ole kiire mihinkään. Ympärillä rakoilee niiden tuttujen parisuhteet, jotka ovat toimineet hyvin hätiköidysti :/
Me mentiin kihloihin 2 kk tapaamisesta ja naimisiin tasan vuosi tuosta. Yhteen muutettiin kuukautta ennen häitä. Lapsi syntyi reilun vuoden kuluttua naimisiinmenosta. Nyt olemme olleet yhdessä yli 15 vuotta ja edelleen onnellisia. Näin jälkeenpäin katsottuna, lapsen olisin hankkinut kyllä vasta myöhemmin jos saisin valita uudelleen.
Luin joskus jostain tutkimustuloksen jonka mukaan suhteen alkuhuuma kestää max 1-1,5 vuotta. Tutkimuksen mukaan tuon ajan jälkeen "tippuu suomut silmiltä" ja alkaa näkemään millainen toinen oikeasti on. Tuona aikana kannattaisi välttää suurien ratkaisujen tekoa koska ne tulee tehneeksi "huumassa" eikä ne välttämättä ole kestäviä ratkaisuja.
Tuo siis sen tutkimuksen mukaan. Omassa ja lähipiirin elämässä olen huomannut että monenlaiset liitot kestää ja moni ei kestä. Itse olen ollut mieheni kanssa yhdessä 15 vuotta joista naimisissa 8. Esikoinen syntyi kun olimme olleet yhdessä 4,5 vuotta. Omasta mielestäni olemme edenneet aika tavallista tahtia, mutta kyllä minulle kommentoitiin että miksi te niin nopeasti halusitte vauvan.
Tuttavapiiriini kuuluu pari joka meni naimisiin 1 vuoden kuluttua tapaamisesta. Heidän avioliitto on kestänyt jo 19 vuotta. Tuttavapiiriini kuuluu myös pari joka on ollut yhdessä ainakin 15 vuotta ja naimisissa pari vuotta. Tällä hetkellä tuo pari on eroamassa, miettivät miten lasten asiat hoidetaan. Tuttavapiiriini kuuluu myös nainen jolla on lapsia useille miehille. Jokaisen kanssa on tullut raskaaksi alle vuoden tuntemisen jälkeen ja ero on tullut ennen kuin lapsi on ollut 3 vuotias.
Että ei se nopeus tai pitkään harkitseminen välttämättä kerro paljoakaan kestääkö liitto vai ei.
Joillakin toimii , joillakin ei. Mä muutin aikanaanmiehen kanssa yhteen kolma silla treffeillä, saatii alle vuodessa eka lapsi, yhdessä oltiin lopulta yli 14vuotta ja lapsia saatiin kolme. Ero tuli ihan muusta syystä selkeesti kun nopeesta etenemisestä. Nykyisen kanssa oltiin oltu ystäviä n.viis vuotta, ennenkuin seurustelu alkoi, yhteen muutettiin muutaman kuukauden tapailun jälkeen, naimisiin mentiin vuosi tapaamispäivästä, vauva syntyi siitä vuoden kuluttua. Tiedän, että tää on nyt se lopullinen liitto.
Nro 20...totta tuokin pointti