Nyt tuli varoitus: kireä keskusteluilmapiiri on lisännyt rokotevastaiisuutta Suomessa
Rokotevastaiisuutta on kasvanut Suomessa reippaasti viimeisten kahden viikon aikana, sosiaalipsykologian professori Nelli Hankonen pitää sen syynä kiristynyttä ja syyllistävää keskusteluilmapiiriä:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008349588.html
Samasta asiasta on huolissaan myös sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008351384.html
Helsingin Sanomien koronakatsaus raportoikin että suomalaisten rokotustahti on selkeästi hidastunut:
Kommentit (724)
Niin mietin miten rokotetut tuntuvat ihan oikeasti tyhmentyneen ja muuttuneen agressiivisemmiksi. Voisiko syynä todella olla pienten verisuonten tukkeumat 🤔 Aivoissa ei kierrä tarpeeksi verta.
Miksi valtio on päättänyt, mitä pitää pelätä, kuinka elää ja et on otettava rokote. Ihmeellistä kaitsentaa, jota perustellaan yhteisellä hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen ymmärtää, teitä rokotettuja saattaa pelottaa rokotteesta tulevat mahdollisesti haittavaikutukset. Olette osallistuneet lääketieteelliseen kokeeseen joka päättyy vuonna 2023. Se mitä teidän terveydellenne tulee tapahtumaan määrittää sen miten tämä rokote tullaan muistamaan. Toivotaan parasta, että haittavaikutuksia ei tule, mutta lääketieteellisissä kokeissa on riskinsä.
Kyllä se pelko ihan muualla. Tiedoksesi, että Pfizer on saanut jo elokuussa täyden myyntiluvan Yhdysvalloissa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008212443.html
Ai niin, onhan mahdollista, että FDA on mukana mystisessä maailmanlaajuisessa salaliitossa, siitä ei tarvitse alkaa seuraavaksi sössöttää.
Minä en ainakaan koronaa pelkää. En pelkää influenssaakaan tai muitakaa sen tyylisiä tauteja. Minulla on hyvät elintavat, olen terve ja hyväkuntoinen. Pelkäätkö itse koronaa kun olet täällä kommentoimassa?
En pelkää. Kommentoin niiden puolesta, jotka ovat vaarassa jäädä ilman tehohoitoa rokottamattomien takia.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/eb1d2b3b-f33e-48d4-9e78-964f9bc1…
Riskiryhmässä olevat voivat vapaasti hakea rokotteen niin välttävät sitten tehohoidon tarpeen. Ei sitä ole mitää järkeä terveille, alle 30 vuotiaille puoli väkisin pakottaa. Tauti ei ole heille vaaraksi. Ei se että pieni osa nuoremmasta ikäryhmästä on rokottamatta voi Suomen tehohoitoa kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomia uhkaillaan hoidon eväämisellä ja vedotaan kuinka kalliiksi sairastuneiden rokottamattomien hoito voi tulla.
Tässä kohtaa jokainen uhkailija näyttää tosin unohtaneen, että Suomen valtio on käyttänyt koronaan jo 20 miljardia ja Suomen koko vuoden terveysmenojen budjetti on 22 miljardia. Eiköhän tästä 22 miljardista pysty hoitamaan kaikki rokottamattomat, yhtä hyvin kuin kaikki syöpään, keuhkokuumeen, dementiaan, psykoosiin, katkenneeseen raajaan, lapsettomuuteen, glaukoomaan, reumatauteihin, astmaan, tules-sairauksiin, ihottumiin ja tuhansiin muihin sairastuneet. Kun siihen pelkästään koronaan on mennyt jo se 20 miljardia!
Jep. On tosi kummallista että maassa jossa jokaisella päihteenkäyttäjällä ja itsemurhaa yrittäneelläkin on oikeus hoitoon, niin rokottamattomia sitten syyllistetään.
Luin tässä vanhaa teemalehteä 2020, jossa 23 vuotta työskennelleen tehohoitajan ilman alkoholia ja päihteitä tehohoidossa olisi kolmannes nykyisistä potilaista (kaatumiset ja pään lyömiset, tulehdukset, myrkytystilat). Siis ennen koronaa ilmeisesti 2/3 ollut päihteistä johtuvia potilaita!!
En syyllistä ketään, haluan vain muistuttaa miten absurdia tämä on. Huomaa että moni ottaa median mielipiteet suoraan omikseen eikä yhtään kyseenalaista lukemaansa.
Ymmärrän että ravintoloitsijat haluavat saada yrityksensä pelastettua, mutta onhan tää mielenkiintoista että kun tarkastellaan minkä vuoksi ennen koronaa on jouduttu tehohoitoon, että ravintolat kuitenkin avataan...
Kukaan ei silti puhu siitä kuinka ravintoloiden asiakkaat rasittavat terveydenhuoltoa.
Jokaisella on oikeus tehohoitoon. Korona ei ole valinta, mutta päihteet useimmiten ovat.
Itseä tämä rokottamattomien pilkkaaminen, haukkuminen ja mustamaalaaminen ottaa niin paljon päähän että olen muuttunut kahdessa viikossa enemmän sinne toiseen ääripäähän tahtomattani. Vaikka siis oikeasti kyllä ottaisin rokotuksen jos ne olisi tehty samalla tekniikalla kuin vanhatkin. Mut 13 rokotetta maailmassa ja Suomessakin kehitellään uusia eikä tänne saada muuta kuin MRNA.
Niin ja itse en käytä alkoholia/päihteitä/tupakkaa ollenkaan, mutta en silti eväisi näiltä ihmisiltä hoitoa KOSKAAN.
T. 429
Samoilla linjoilla. Kannatan itse rokottamista, mutta rokottamattomien syyllistäminen on silti mennyt ihan uskomattoman pitkälle. Outoa, että esimerkiksi lihavia ei syyllistetä vaikka kuormittavat sairaanhoitoa koronankin kohdalla. Jos tässä maassa hoidetaan murh...kin niin tuntuu järjenvastaiselta että rokottamattomat olisivat niin pahoja että eivät ansaitse hoitoa.
Olisiko syytä keskittyä juurisyihin ja pyrkiä valistamaan ihmisiä kansanterveyttä koskevista asioista julkisen halveksunnan ja nälvimisen sijaan.
Alkaa todella huolestuttamaan mihin kehitys on johtamassa. Monessa maassa passittomat, eli rokottamattomat tai rokotetut, joiden rokotusleima on vanhentunut, on jo ajettu pois töistään ja on alkanut näkyä vaatimuksia että jopa ruokakauppoihin pääsy pitäisi evätä.
Alkaa kyllä vähitellen tuntua että meiltä ollaan viemässä passin avulla kaikki vapaudet. Minä otin rokotteet sen takia, että saisin terveyden kannalta etua. Nytkö minusta leivotaan pahista, jos en kokisikaan tarpeelliseksi ottaa uusia rokotuksia? Mikä on se yhteiskuntamalli, johon koko maailma näyttää olevan yksissä tuumin päätymässä? Olemmeko me äänestäneet näistä asioista?
Viranomaistiedottamiselle on muitakin yhtäaikaisia haasteita, kuin pelkästää korona-tiedottaminen. Kansalaisena puntaroin samaan aikaa myös samojen henkilöiden, lähinnä nykyinen hallituksemme, tiedottamista eu-tukipaketista. Tukipaketin perusteet Suomelle, kuinka tukipaketin varat jaetaan ja minkälaisilla perusteilla, ovat räikeästi ristissä sen kanssa, jotta me otamme suuresti velkaa maksaaksemme muiden kuluja, ja itse saamme pienen siivun takaisin.
Kyse on siis pitkälti siitä, kuinka uskottavalta tiedottamisen viesti koetaan. Aikaa kun kuluu, alkaa usko tiedottamisen oikeellisuuteen horjua. Tällöin tilan valtaa vaikkapa salaliittoteorit kaikkine värisävyineen. Kuvastaa jonkinlaista paniikinomaista käytöstä ja kuulostaa suurelta hätähuudolta.
On jopa sanotto, että pandemiaa ei ole olemassa, jotta se on täysin perätön väite. Itse uskon siihen, että kyllä pandemia on täysin olemassa. Suurimpana hämäryytenä koen lähinnä sen, mikä tämän viruksen alkuperä on, tuliko se ihan puhtaasti luonnosta ilman ihmisen manipulointia vai ei. Jos virus on osittain ihmisen manipuloima, millainen vaikutus manipuloinnilla on pandemian kestoon ja nihin hämärän peitossa oleviin pitkäaikaisvaikutuksiin - joko rokotettuna taikka ilman rokotetta. Koska tämä on edelleen täysin selvittämättä, horjuu myös rokotteen vaikutusten arviointi kunkakin ihmisen kohdalla. Siksi pidän ihan terveenä tarkasteluna analyyttistä tarkastelua haitoista ja hyödystä, joita voi käytettävissä olevan tiedon pohjalta tehdä. Kuinka uskottavia ovat tietolähteet, sitä tulee jokaisen pohtia ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen ymmärtää, teitä rokotettuja saattaa pelottaa rokotteesta tulevat mahdollisesti haittavaikutukset. Olette osallistuneet lääketieteelliseen kokeeseen joka päättyy vuonna 2023. Se mitä teidän terveydellenne tulee tapahtumaan määrittää sen miten tämä rokote tullaan muistamaan. Toivotaan parasta, että haittavaikutuksia ei tule, mutta lääketieteellisissä kokeissa on riskinsä.
Kyllä se pelko ihan muualla. Tiedoksesi, että Pfizer on saanut jo elokuussa täyden myyntiluvan Yhdysvalloissa.
Ai niin, onhan mahdollista, että FDA on mukana mystisessä maailmanlaajuisessa salaliitossa, siitä ei tarvitse alkaa seuraavaksi sössöttää.
Minä en ainakaan koronaa pelkää. En pelkää influenssaakaan tai muitakaa sen tyylisiä tauteja. Minulla on hyvät elintavat, olen terve ja hyväkuntoinen. Pelkäätkö itse koronaa kun olet täällä kommentoimassa?
En pelkää. Kommentoin niiden puolesta, jotka ovat vaarassa jäädä ilman tehohoitoa rokottamattomien takia.
Riskiryhmässä olevat voivat vapaasti hakea rokotteen niin välttävät sitten tehohoidon tarpeen. Ei sitä ole mitää järkeä terveille, alle 30 vuotiaille puoli väkisin pakottaa. Tauti ei ole heille vaaraksi. Ei se että pieni osa nuoremmasta ikäryhmästä on rokottamatta voi Suomen tehohoitoa kaataa.
https://yle.fi/uutiset/3-11260181
"26.10. Covid tuhoaa myös nuorten keuhkoja
Korona kiertää lasten ja nuorten keskuudessa Etelä-Pohjanmaalla, eikä sairaalahoidon tarpeelta ole vältytty. Alle 20-vuotiaita on sairaalahoidossa Seinäjoen keskussairaalassa juuri nyt kolme. Nuorin on 12-vuotias.
Vanhemmilla ikäluokilla on rokotesuoja, joten heidän oireensa ovat pääsääntöisesti yleiskunnon laskuun liittyviä. Sen sijaan nuoret ja rokottamattomat kärsivät hengitysvaikeuksista, hapenpuutteesta ja keuhko-ongelmista.
Osastonylilääkäri Raimo Jokisalo sanoo, että nyt sairaalahoidossa olevat nuoret ovat olleet perusterveitä, mutta rokottamattomia.
– Heillä ei ole perussairauksia, mutta tulee silti koronan vaikea hengitysvajausmuoto. Keuhkokuvat ovat pahan näköisiä. Keuhkot ovat vaurioituneet pahoin ja niistä voi jäädä pysyviä jälkiä. Ja on jäänytkin, kertoo Jokisalo."
Tämäkin on tosin varmasti vain valtamedian propagandaa, ja totuus löytyy ihan jostain muusta lähteestä.
Miksi esimerkiksi murh... on oikeus hoitoon mutta rokottamattomilla ei pitäisi olla? Ihan oikeasti. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse en käytä alkoholia/päihteitä/tupakkaa ollenkaan, mutta en silti eväisi näiltä ihmisiltä hoitoa KOSKAAN.
T. 429
Alkoholin ja tupakan käyttö yksilötasolla eivät kuitenkaan vaikuta yhteiskuntaan kuten rokotuskielteisyys. Yksikin rokottamaton voi olla ratkaiseva lenkki suuren tartuntaketjun (kuten koko pandemiakin alkoi) käynnistymisessä, kun taas alkoholin ja tupakan haitat kohdistuvat eniten niitä käyttäviin ja yleensä ainakin terveydellisessä mielessä vain epäsuorasti muihin.
Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa, hoitoa tulee olla tarjolla.
Yksi lisäys tuohon listaan olisi vaikka sähköpotkulautailijat, nehän tukkivat omalta osaltaan sairaanhoitoa ja syövät kapasiteettia. Voisipa olla niinkin, jotta niin kauan kuin meillä on tätä koronaa, kyseinen lautailu on kiellettyä - ja perustaluna päätökselle sairaanhoidon rajallinen kapasiteetti, jota varataan korona-poitlaiden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11260181
"26.10. Covid tuhoaa myös nuorten keuhkoja
Korona kiertää lasten ja nuorten keskuudessa Etelä-Pohjanmaalla, eikä sairaalahoidon tarpeelta ole vältytty. Alle 20-vuotiaita on sairaalahoidossa Seinäjoen keskussairaalassa juuri nyt kolme. Nuorin on 12-vuotias.
Vanhemmilla ikäluokilla on rokotesuoja, joten heidän oireensa ovat pääsääntöisesti yleiskunnon laskuun liittyviä. Sen sijaan nuoret ja rokottamattomat kärsivät hengitysvaikeuksista, hapenpuutteesta ja keuhko-ongelmista.
Osastonylilääkäri Raimo Jokisalo sanoo, että nyt sairaalahoidossa olevat nuoret ovat olleet perusterveitä, mutta rokottamattomia.
– Heillä ei ole perussairauksia, mutta tulee silti koronan vaikea hengitysvajausmuoto. Keuhkokuvat ovat pahan näköisiä. Keuhkot ovat vaurioituneet pahoin ja niistä voi jäädä pysyviä jälkiä. Ja on jäänytkin, kertoo Jokisalo."
Tämäkin on tosin varmasti vain valtamedian propagandaa, ja totuus löytyy ihan jostain muusta lähteestä.
Tunnen n. kymmenen koronan sairastanutta keski-ikäistä ja jännästi yhdellekään heistä ei ole tullut mitään jälkioireita.
Joten tästä voisi vetää johtopäätöksen että nämä jälkioireet ovat hyvin harvinaisia, täten niillä on turha pelotella.
Suurelle osalle korona on ihan tavallinen kotona sairastettava "flunssa", joka on sitten viikon tai parin päästä ohi eikä siitä muuta tule.
Pitää muistaa se, että kuten rokotehaitat ovat harvinaisia, niin myös nämä vakavat koronat ja longcovidit on myös harvinaisia. Ne ei tapahdu 100% tapauksissa, kuten annetaan olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. On tosi kummallista että maassa jossa jokaisella päihteenkäyttäjällä ja itsemurhaa yrittäneelläkin on oikeus hoitoon, niin rokottamattomia sitten syyllistetään.
Luin tässä vanhaa teemalehteä 2020, jossa 23 vuotta työskennelleen tehohoitajan ilman alkoholia ja päihteitä tehohoidossa olisi kolmannes nykyisistä potilaista (kaatumiset ja pään lyömiset, tulehdukset, myrkytystilat). Siis ennen koronaa ilmeisesti 2/3 ollut päihteistä johtuvia potilaita!!
En syyllistä ketään, haluan vain muistuttaa miten absurdia tämä on. Huomaa että moni ottaa median mielipiteet suoraan omikseen eikä yhtään kyseenalaista lukemaansa.
Ymmärrän että ravintoloitsijat haluavat saada yrityksensä pelastettua, mutta onhan tää mielenkiintoista että kun tarkastellaan minkä vuoksi ennen koronaa on jouduttu tehohoitoon, että ravintolat kuitenkin avataan...
Kukaan ei silti puhu siitä kuinka ravintoloiden asiakkaat rasittavat terveydenhuoltoa.
Jokaisella on oikeus tehohoitoon. Korona ei ole valinta, mutta päihteet useimmiten ovat.
Itseä tämä rokottamattomien pilkkaaminen, haukkuminen ja mustamaalaaminen ottaa niin paljon päähän että olen muuttunut kahdessa viikossa enemmän sinne toiseen ääripäähän tahtomattani. Vaikka siis oikeasti kyllä ottaisin rokotuksen jos ne olisi tehty samalla tekniikalla kuin vanhatkin. Mut 13 rokotetta maailmassa ja Suomessakin kehitellään uusia eikä tänne saada muuta kuin MRNA.
Tässä kun tämä ristiriitaisuus on näin hyvin ilmaistuna, melkein pistää naurattamaan tämä absurdius. Jos ei olisi vakavasta asiasta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimerkiksi murh... on oikeus hoitoon mutta rokottamattomilla ei pitäisi olla? Ihan oikeasti. Haloo.
Jos Suomessa joku laupias samarilainen näkee jonkun raiskaamassa ihmistä ja menee siihen väliin ja pieksee sen raiskaajan, niin se raiskaaja silti pääsee tehohoitoon, ja tämä sankari joka pysäytti teon tulee saamaan pahoinpitelysyytteen.
Tämän valossa on hullua kun puhutaan ääneen että rokottamattomilta pitäisi evätä hoito, kun jopa raiskaajilta ei estetä hoitoa.
Ero kuin yöllä ja päivällä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 429
Alkoholin ja tupakan käyttö yksilötasolla eivät kuitenkaan vaikuta yhteiskuntaan kuten rokotuskielteisyys. Yksikin rokottamaton voi olla ratkaiseva lenkki suuren tartuntaketjun (kuten koko pandemiakin alkoi) käynnistymisessä, kun taas alkoholin ja tupakan haitat kohdistuvat eniten niitä käyttäviin ja yleensä ainakin terveydellisessä mielessä vain epäsuorasti muihin.
Taas hienosti unohtuu yksi asia, jonka jopa pyhä jumalasikin sanoo ääneen:
Dr. Fauci on COVID-19 spread: Vaccinated people who have an infection are capable of transmitting
Vierailija kirjoitti:
Alkaa todella huolestuttamaan mihin kehitys on johtamassa. Monessa maassa passittomat, eli rokottamattomat tai rokotetut, joiden rokotusleima on vanhentunut, on jo ajettu pois töistään ja on alkanut näkyä vaatimuksia että jopa ruokakauppoihin pääsy pitäisi evätä.
Alkaa kyllä vähitellen tuntua että meiltä ollaan viemässä passin avulla kaikki vapaudet. Minä otin rokotteet sen takia, että saisin terveyden kannalta etua. Nytkö minusta leivotaan pahista, jos en kokisikaan tarpeelliseksi ottaa uusia rokotuksia? Mikä on se yhteiskuntamalli, johon koko maailma näyttää olevan yksissä tuumin päätymässä? Olemmeko me äänestäneet näistä asioista?
Tämä on klassinen esimerkki hajota ja hallitse taktiikkaa. Ihmiset on laitettu kahteen "leiriin" ja syyllistämään toisiaan jotta hallitus saa olla rauhassa kritiikiltä ja kansalaiset eivät älä kapinoimaan järjettömiä sääntöjä vastaan. Kritiikki kuuluisi oikeasti sinne hallitukselle. N*tsipassi on kokonaan heidän syytään, ei rokottamattomien tai yrittäjien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sanalla sanoen kiinnosta tasan paskaakaan kulkutautimyönteisten kusiperseiden selitykset tai tunteet.
Täällä pitäisi ottaa tiukat toimet käyttöön. Rokotteesta kieltäytyjät vain kylmästi ulos kaikista palveluista ja työpakoilta, sisään vain rokotepassilla.
Sielläpähän foliohatut sen jälkeen saisivat vinkua nälissään kotona. Tai sitten tulla rokotteelle.
Hui ootpa vihamielinen.
Kirjoitteletko muistakin aiheista vihakirjoituksia vai onko vain rokottamattomien vihaaminen lähellä sydäntäsi?Ei, en ole vihamieleinen kaikesta, olen vihamielinen vain sellaista asioista, joissa jotkut omalla sekopäisellä vajaaälyisellä käytöksellään toimivat niin, että sillä on vaikutusta pahimmillaan minullekin. Nyt näiden rokottamattoimien kusiperseiden tautien takia mm. siirrellään ihmisten leikkausaikoja, kun näin "oman" valinnan takia tarvitaan kapasiteettia tehohoitoon. Minä haluan tästä koronatoimikierteestä eroon ja se onnistuu vain, jos suurempi joukko sitä tyhmempää rokottamatonta kansanosaa älyää viimeinkin ottaa sen rokotteen.
Joten kyllä, olen erittäin vihamielinen rokottamattomia kohtaan. Sitä sakkia vastan ei pitäisi tuntea kenenkään tippaakaan sääliä vaan kovat toimet käyttöön. Vain koronapassilla kaikki palvelut. Muuten pysy kotonasi.
Joku kirjoitti tänne, että hän on tuntenut vihan tunteita, ja ne ovat rokotteen sivuvaikutuksena kuulemma.
Tyhmemmäthän noin ei osaa eritellä, vaan tuo kommentti yksi esimerkki, miten se silmitön, tyhmän viha purkautuu.
Tuo on kyllä pelottavaa, jos noin on. Tältä palstalta saa sellaisen kuvan, että sivuvaikutuksena todellakin on "raivotauti", mutta kirjoitustyylistä arvelen kyllä, että se on vain tuo yksi ja sama kokopäivätrolli.
Omassa tuttavapiirissä on vain yksi someraivoaja, mutta hän on nyt vain kohdistanut vanhan vihansa muualta tulleiden sijasta rokottamattomiin. Lisäksi yksi toinen lievästi syyllistää ja painostaa kirjoituksissaan muita piikille, koska hän on syöpäsairas. Vaikka vielä jokin aika sitten hän mietti itsekin, että kannattaako ottaa toista piikkiä, kun niistä on tullut niin paljon sivuvaikutuksia.
Jotenkin itsekeskeistä ajattelua, että terveiden pitäisi riskeerata oma ainutkertainen terveys, että hänen vuosien mittaiset hoitonsa ei vaarannu. No sori vaan, mutta omaa terveyttäni en vaaranna siksi, että joku toinen saa vuoden tai pari jatkoaikaa. Miksi jonkun toisen, varsinkaan minua vanhemman ja lapsettoman ihmisen terveys olisi minulle tai yhteiskunnalle tärkeämpi kuin omani? Todennäköisemmin veisin sen sairaalapaikankin piikin kuin taudin vuoksi.
Tuohonko siis uskot? Että piikki vaarantaa "oman ainutkertaisen terveytesi", mutta korona on sille täysin vaaraton? Olet kyllä kaiken avun tavoittamattomissa...
Minun kohdallani se on näin. En kuulu mihinkään koronan riskiryhmiin enkä ole juuri koskaan edes sairaana, joten riskini sairastua vakavasti on äärimmäisen pieni. Kuulun silti rokotteen osalta ainakin yhteen ja mahdollisesti useampaan riskiryhmään. Näistä tuo ensimmäinen ei ehkä veisi minua heti sairaalaan, mutta se veisi suurella todennäköisyydellä hengen 10 vuoden sisällä eikä se olisi mitään hyvää elämää. Nuo muut eivät välttämättä veisi henkeä, mutta ne veisivät välittömästi sairaalaan, jos konkretisoituisivat kohdallani.
Ei kannata yleistää eikä luulla, että samat asiat pätevät jokaiseen. Et mitenkään voi tietää muiden ihmisten tilannetta tuntematta heitä. En minäkään tule väittämään sinulle, että sinun ei kannata ottaa rokotetta. Enhän minä sitä tiedä. Ehkä juuri sinun kannattaa. Minun ei kannata.
Korona kyllä nostaa noita kaikkia riskejä moninkertaisiksi. Rokote on turvallinen, korona ei. Mutta ole vain autuas uskossasi. Ja kyllä minä yhä vain aion yleistää. En usko, että kellään täällä kirjoittavalla on oikea lääketieteellinen syy olla ottamatta rokotetta.
Kun nyt kerran noin hyvin tiedät terveydentilani ja riskini, niin kerropa mitä "noita kaikkia riskejä" se korona oikein nostaa? Aiheuttaako korona esim. allergisen reaktion? Entä hormonaalisia ongelmia? En ole kuullutkaan tästä, joten laitahan myös lähteet mukaan.
Tietynlainen mediakriittysyyshän on suotavaa, jopa jokaiselle toivottavaa. Muutenhan jokainen olisi lähettämässä nigerialaiselle hädässä olevalle koko omaisuutensa, saatuaan yhden massapossituksella lähetetyn huonosoomi sähköpostin!
Median tekee omaa työtään ja ansaitsee sillä myös tulonsa. Tietoa on paljon ja kaikkea ei koskaan julkaista. Jos ja kun uutisointi alkaa kääntyä yksipuoliseksi, onkin syytä epäilyksen herätä. Joskun epäilys on turha, joskus taas ei ole. On hyvä, jotta meillä on myös hyvin herkästi epäilykseen herääviä kansalaisia keskuudessamme. Vääryydeksi se muuttuu vasta, sitten, kun vaatimalla vaaditaan jotta epäilijä on täysin, ja vain täysin oikeassa.
Tilanne kun lopulta kuitenkin se, että me kaikki joudumme viestintää epäilemään, joku vain enempi ja joku ei yhtään. Tälaisia me ihiset olemme, tahtomattamme.