Muuttuko mies armeijassa?
Ollaan siis asuttu yhdessä 5 kuukautta.
Oon jauhanut tästä poikaystävän laiskuudesta jo niin paljon, että kaikkea en millään jaksa kirjoittaa.
.
Tässä tiivistettynä kaikki: ei tee ikinä ruokaa (olettaa että mä teen) tai sitten tekee jotain itelleen mieluisaa, kuten leipää tai nugetteja. Ei siivoa oma-aloitteisesti, eikä nää edes sotkua, vaikka sitä selvästi on (pölyä, tavarat ja vaatteet lattialla). Ei tajua siivota edes jos vieraita on tulossa, koska "ei niitä nyt haittaa hei". Lakanat vaihdettais ehkä 6 kk välein jos en niitä tekisi.
.
Ei sisustus ole niin tärkeä kuin normaali siivoaminen, mutta mun mielestä on kiva kun tavarat on välillä jotenkin eri lailla tai eri paikoissa. Ei tajua, että ois ihan kiva jos ois vaikka pari taulua seinällä, ettei näytä vankilalta, vaan kotoisalta. Ihan sellasta peruskamaa.
Ei ota imuria kaapista, eikä tosiaan imuroi sillä yhtään mitään, paitsi vuoden pölyä kerännyttä tietokonettansa. Olettaa että joku muu siivoaa tai siivous tapahtuu itsestään. Ei kuitenkaan ikinä valita mulle sotkusta.
.
Äitinsä on tehnyt ilmeisesti kaiken hänen puolestaan, kun ei mitään voi tehdä itse.
Yksinkertaisia asioita ei vaan tajua tai osaa, esim. minkälaisella veitsellä kannattaa leikata tomaatti, ettei ne sisälmykset purskahda siihen leikkuulaudalle, tai kannattaisiko käyttää vaikka juuresveistä (eikä sahalaitaista isoa leipäveistä) perunoiden leikkaamiseen, jotta tämä pilkkominen helpottuisi ja nopeutuisi?!
.
Sitten tietysti vielä sellaiset erittäin yksinkertaiset asiat ärsyttävät, kuten tölkit lattioilla ja pöydillä, omien leivänmurujen pyyhkimisen jättäminen tai pyykkivuoren kasvatus/vaatteiden jättö märkinä koneeseen.
.
Eihän tuota voi sanoa edes mieheksi! Sanokaa mammat, että ne aikuistuu siellä intissä edes sen verran, että oman pedin saa pedattua itsenäisesti?! Älkää ikinä kasvattako poikianne (tai lapsienne) tällaisiksi laiskureiksi. Ei ole enää sitä, että nainen tekee kaiken kotona ja mies saa lorvailla miten sattuu. Sitä paitsi minä oon ollut se, joka on siellä töissä käynyt (nyt työtön).
Jos ei tästä tuu mitään niin minä lähden.
Ps: joku kuitenkin kysyy, niin ollaan 19 -vuotiaita.
Kommentit (88)
Ei se aina oo mies ketä on laiska tekemään, meillä on just toistepäin. FML
M23
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:08"]Mun mies asunu 15-vuotiaasta omassa kämpässä ja kävi armeijankin justiin ennenkö mut tapas. Mutta inttijuttuka oon saanu kuunnella 4 vuotta, eikä ne varmaan ikinä lopu.
[/quote]
Kyllä ne ainakin vähenee huomattavasti ennen kolmeakymppiä ja sitten voitkin iskeä takas ja alkaa kertoa synnytystarinoita.
[/quote]
Mä oon synnyttänyt jo 2krt, eikä siinä ny mitään ihmeellistä ollu. En jaksa jauhaa siitä. Huono kosto. Sitäpaitsi tykkään niistä inttijutuista :)
Muistelen armeijan johtamismallin olleen jotakuinkin seuraava:
- annetaan käsky jonkin tehtävän suorittamiseksi
- varmistetaan, että käskyn saaja on ymmärtänyt sen
- kontrolloidaan se, että annettu käsky on täytetty eli tehtävä on suoritettu
- käskyn täyttämisestä palkitaan, täyttämättä jättämisestä sanktioidaan
Kyllä näillä eväillä pärjää myös siviilitehtävien käskyttämisessä mainiosti.
Kokonaan toinen juttu on se, että siviilissä käskeminen on eriluonteista ja asioista voidaan neuvotella.
Ylil. res.
Koska sinä olet sen siviilikessu niin joudut opettelemaan intti komennot että saat sen toimimaan kotona: Asento, pölyimuri kaapista ota, letku kiinnitä, töpseli sienään laita, yksi laukaus ampukaa.
M21
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:19"]
Muistelen armeijan johtamismallin olleen jotakuinkin seuraava:
- annetaan käsky jonkin tehtävän suorittamiseksi
- varmistetaan, että käskyn saaja on ymmärtänyt sen
- kontrolloidaan se, että annettu käsky on täytetty eli tehtävä on suoritettu
- käskyn täyttämisestä palkitaan, täyttämättä jättämisestä sanktioidaan
Kyllä näillä eväillä pärjää myös siviilitehtävien käskyttämisessä mainiosti.
Kokonaan toinen juttu on se, että siviilissä käskeminen on eriluonteista ja asioista voidaan neuvotella.
Ylil. res.
[/quote]
Ja kuten muistelet, armeijassa sillä ei ole merkitystä, suoritettiinko tehtävä vai saatiinko sinut uskomaan, että se oli tehty :)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 10:34"]Koska sinä olet sen siviilikessu niin joudut opettelemaan intti komennot että saat sen toimimaan kotona: Asento, pölyimuri kaapista ota, letku kiinnitä, töpseli sienään laita, yksi laukaus ampukaa.
M21
[/quote]
Hahaha :D täytyy kokeilla. -ap
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 23:29"]
Tässä ketjussa kun on paljon mainittu noita lusmuamisväitteitä, niin kyllä voin yhtyä noihin väitteisiin. Valtaosalla motivaatio on täysin nollassa, puheenaiheet ja jutut sellaisia, että ennemmin voisi niiden puheenaiheiden olevan joistakin varhaisteinien suusta. Lisäksi lusmutaan kaikesta mahdollisesta. "Movettaminen" joka on sama asia kuin siviilimaailmassa saikuttaminen, on armeijassa yleistä.
Hyvin tyypillinen tapaus on, että kun on tulossa leiri, marssi tai jotain muuta raskaampaa palvelusta, niin osa varusmiehistä alkaa aamulla ilmoittamaan "mulla on nyt huono olo, musta tuntuu, että mulla on nyt kuumetta..." tai vastaavasti "Kaaduin ja mursin käteni/jalkani viikonloppulomalla". Sitten lähdetään noilla perusteilla varuskuntasairaalaan vastaanotolle. Selitykset ovat usein menneet läpi ja ovat saaneet hoitajalta tai lääkäriltä vapautuksen. Sitten ovat kasarmilla ilmoittaneet toisille, kun koko muu yksikkö on jo leirillä, että "Ei mulla oikeesti ollut mitään, mutta kun ei huvittanut lähteä leirille".
Noin sitä saikkua huijataan armeijan tyyliin. Lusmujat jakavat siellä myös lusmuiluvinkkejä toisilleen, että miten onnistuu movettamaan parhaiten. Tuolla oppii jo hyvin perusteet siihen, miten pystyy sitten jatkossa saikuttamaan työelämässä.
Paitsi että armeijassa lusmuajat oppivat saikuttamaan, siellä esiintyy varusmiesten kesken myös lahjontaa. Jotkut varusmiehet mm. maksoivat toisille siitä hyvästä ihan oikeaa rahaa, että toinen henkilö ampuisi esimerkiksi ampumataitotestissä tämän maksajan tauluun ja maksaja saisi "hyvästä ampumasuorituksestaan" kuntoisuusloman. Taulut kun olivat maalialueella aivan vieressä ja ampumamatkaa tauluille 50-150 metriä tilanteesta riippuen. Siinä ei tarvi tuolta etäisyydeltä kuin muutama sentti suunnata asetta eri suuntaan, niin osumat ovat viereisessä taulussa ja huijaus on lähes täysin mahdotonta todistaa.
Omanakin palvelusaikanani osa tyypeistä maksoi kerran alikersantille rahaa, jotta alikersantti antaisi paremmat pisteet eräässä sotilaan testissä ja voisi saada sillä perusteella kuntoisuusloman.
Sitä, että muuttuuko mies armeijassa, on vaikea sanoa. Osa voi muuttua, mutta kun siellä kokoontuu myös valtava määrä muita laiskimuksia ja lusmuja, niin heidän yhteisvaikutus voi olla sellainen, että armeijasta palattuaan lusmuilee entistä enemmmän.
[/quote]
Unohdit kertoa, että jos on loppuviikosta saikulla => ei pääse lomilla kotiin vaan joutuu jäämään kasarmille. Toiseksi sitä saikkua ei saa edes keuhkoputkentulehduksessa tai silloin, kun jaloissa rakot on tulehtuneet niin, että siviiliklääkäri passittaa heti osastolle kuoliovaaran takia.