Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaanmatkalle yksin?

Vierailija
30.12.2014 |

En saakaan seuraa matkalle, jota olen pari kuukautta mielessäni hahmotellut ja harmittaa. En haluaisi peruakaan matkaa, vaikka mitään varauksia ei ole tehty. Lähteäkö yksin? Btw, en ole Tallinnaa lukuunottamatta ollut missään.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
62/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut muutaman kerran yksin Euroopassa. Kaukomatkalle en ole uskaltanut. 

Tärkeää on huolehtia rahoista ja pankki/luottokorteista. Onhan sinulla luottokortti, mieluiten kaksikin? Itse kannan kahta luottokorttia ja erillistä pankkikorttia. Luottokortit ovat eri paikoissa, joten taskuvaras ei voi viedä kerralla molempia. Tärkeät puhelinnumerot löytyvät erilliseltä paperilta, kuten myös Suomen suurlähetystön yhteystiedot. Lentolippuja on kahdet kappaleet erillisissä paikoissa paperisina. Passia vältän viimeiseen asti kuljettamassa mukana, sen laitan tallelokeroon. Mukana on myös kopiopaperi passista, joka toimii henkkarina hotellin ulkopuolella, jos esim. poliisi pysäyttää.

Lentokoneessa varastellaan, myös Finnairin lennoilla tapahtuu. Pidä kaikissa julkisissa kulkuvälineissä erityisen tarkkaa huolta arvotavaroista. Suunnittele matkat lentokentille huolella, niissä olet kaikkein suurimmassa vaarassa. Ryöstäjät vaanivat turisteja matkalaukkujen kanssa. Selvitä googlettamalla turvallisimmat matkustustavat majapaikkaan. Muista, että hostellien asukkaissa on näpistelijöitä. Samoin henkilökunta saattaa näpistellä huoneista, tasokkaissakin majapaikoissa. 

Vierailija
64/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
65/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin juuri syksyllä 2 viikon reissua yksin liikenteessä. Perheenäidille ihanaa vapautta, sai tulla ja mennä miten halusin ja tehdä juuri sitä mikä mun mielestä oli mukavinta ilman että piti huolehtia muista.

Vielä lokakuussa kävin Välimeressä uimassa, testasin kylpylöitä, söin hyvin ja tutustuin uusiin ihmisiin:)

Vierailija
66/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär opiskeli vuosi sitten Aasiassa ja reissasi tosi paljon yksin siellä, Thaimaassa, Vietnamissa, Kambozassa, Laosissa, Malesiassa, Singaporessa jne. Valkohiuksinen ja sinisilmäinen. Koskaan ei ollut ongelmia, aina tutustui ihaniin ihmisiin ja sai tarvittaessa apua.

Vierailija
67/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin päin Aasiaa ajattelit reissata ja kuinka pitkäksi aikaa? Itse olen reissannut mm. Kaakkois-Aasiassa ja vaikka siellä on hieman haastavampaa hoitaa käytännön asioita kuin Euroopan matkoilla, ei siellä oikeasti mitään niin haastavaa ole, etteikö kyselemällä ja hyvällä opaskirjalla (budjettimatkalaiselle ehdottomasti Lonely Planet!) pärjäisi ilman suurempia ongelmia. Suurempi haaste on henkinen puoli, sillä täysin vieraassa maassa ja kulttuurissa, yksinäisyyden, turvattomuuden ja ahdistuksen tunteet tulevat väkisinkin vastaan aika ajoin.

Itselleni näistä haastavin oli varmasti tuo yksinäisyys. Kun matkustaa halpabudjetilla tuhansien kilometrien päässä kotoa jossain hyvin pelkistetyissä huoneissa, joissa on vain sänky ja kattotuuletin, joutuu kohtaamaan itsensä ihan eri tavalla kuin kotona telkkarin ääressä. Se ei ole vain huono asia, itse en ainakaan palannut reissusta ihan samana ihmisenä kuin sinne lähtiessä. 

En nyt yritä pelotella, mutta itselleni tuli yllätyksenä, miten ahdistaviakin tunnetiloja reppureissatessa joutuu kohtaamaan. Matkustelu ei ole vain pelkkää elämystä ja euforiaa, mutta ei mistään muusta saa samanlaista vapauden tunnetta kuin itsenäisestä matkustelusta, jolloin voi mennä mihin haluaa, milloin haluaa, kohdata ihmisiä ja haastaa itseään aivan uudenlaisilla tavoilla. 

Vierailija
68/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensin ensimmäistä kertaa yksin 16-vuotiaana, maapallon toiselle puolelle. Tietenkin olin aiemminkin matkustanut perheen kanssa, mutta hyvin pärjäsin eikä tullut paniikkia. Kyllä vähän huonommallakin englannilla pärjää lentokentillä. Tuon jälkeen olen reissannut ympäriinsä, välillä yksin, välillä kaverin kanssa. Tekemällä oppii ja ei se lentokenttä yhtään tutummaksi tule jos istuu kotona. Varmasti pärjäät hyvin, äänestäessään etukäteen niin ehkä muistat jopa nauttia reissusta. Antaa palaa vaan, ei kannata miettiä liikaa!

Vierailija
69/81 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:01"]

Tarkoitus olisi lähteä aasiaan. Tiedän, että aika "kunnianhimoinen " tavoite tai ehkä liian raju alku matkailuun. :D en kuitenkaan haluaisi tyytyä mihinkään euroopan maahan... Lämpö ja eksotiikka kiinnostaa, sekä pienellä budjetilla reissaminen. Juhlimisesta en välitä. Jännitän nimenomaan englannin puhumista ja lentokenttiä. Järki kyllä sanoo, että kyllä siellä maailmalla selviää ja jos jää kotiin, se vasta kaduttaakin. Ap

[/quote]Hmm....ei kai sinulla nyt ole sellainen olo, että kun et ole aiemmin matkustanut niin korjaat sen yhdellä pitkällä matkalla? Saat sanoa kavereille käyneesi kaukana...

[/quote]

Lähinnä haluaisin matkustaa sinne, mikä todella kiinnostaa, enkä tehdä mitään "harjoitusmatkaa" :) Vaikka euroopassakin kiinnostavia kohteita on ja aasia on iso harppaus kokemattomalle matkailijalle. Monet ovat kyllä ehdotelleet minulle, että jospa tekisit ensin pienen viikonloppureissun johonkin euroopan kohteeseen. Itse kuitenkin kaipaan lämpöä ja eksotiikkaa ja siksi ei innostaisi. Rahaakaan minulla ei ole tuhottomasti :) Nämä eurot on hankittu pätkätöillä ja säästämisellä. Nimeomaan reppureissaus ja Madventures-tyylinen matkailu on aina kiinnostanut, olen vaan ajatellut että siihen ei ole minulla mahdollisuutta.

Kiitos rohkaisevista kommenteista, niistä oli paljon apua! :)

[/quote]

Kokeile ensin vaikka inter rail matkaa Euroopassa. En lähtisi yksin seikkailemaan aasiaa, jos matkailun perusasiat ei ole hallussa. Tai sitten joku pakettimatka mihin tahansa. Aasian lentoihin saat laittaa melko paljon rahaa. Osaatko niitä tilata?

[/quote]

Miksi kiertää eurooppaa, jos ei kiinnosta? Mitkä on matkailun perusasiat? Lennot on kalliit, mutta kuka ei niitä osaisi netin kautta varata.
[/quote]

Ihan yhtä "vaikeaa" on netistä ostaa kalliita kaukolentoja ja halpoja lähilentoja. Ei määränpää tee siitä varaamisesta yhtään hankalampaa. Huoh. Jos ei Eurooppa kiinnosta niin ei mene Eurooppaan. Jos ei uskalla englantia puhua niin se on ihan sama minne menee. Aasiassa puhutaan huonompaa englantia kuin Euroopassa joten siellä huonoa englantia myös ymmärretään paremmin. Jenkeissä ne vittuilee huonosta englannista, ei sellaisessa paikassa missä ei itsekään osaa englantia.

Vierailija
70/81 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"]

Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa?

[/quote]

Italiassa miehillä - vielä lähempänä 100v on silmää naiskauneudelle:) Sormus sormessa on hyvä, ja jos joku lähentelee voi hyvin kiittää kohteliaisuudesta mutta flirttaamatta. Ei siihen tarvitse lähteä mukaan.Normaaleja ihmisiä nekin on. Rantaleijonat on historiaa.

Vierailija
71/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea ehkä ennemmin pallontallaajia ja kirjoista madventuresin kansainvälisen seikkailijan opas. Jos on budjettimatkailija, niin kyllä noihin euroopan kohteisiinkin saa palamaan rahaa myös, vaikka lentoliput lohkaisekaan suurinta osaa budjetista. mikä kenestäkin pitkä omatoimimatka on; minusta se on puoli vuotta, jostakin kolme viikkoa.

Vierailija
72/81 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:20"]Ap on 25v ja miettii kohteeksi Indonesiaa, Lombokia, Balia ja Gilin saaria. (tai saa nyt nähdä, koska kahdella saarista taitaa olla lähinnä pariskuntia ja yksi "bilesaari "). Kiva kuulla kokemuksia reissaamisesta! Indonesiaan ei ikävä kyllä taida olla suoria lentoja :/ Balistakin olen kuullut hyvin ristiriitaisia kommentteja, mutta minulle se olisi lähinnä välietappi. Ap
[/quote]
Gileillä varmaan pärjää käteisellä aika hyvin. Kaikilla muilla taitaa olla automaatti paitsi Menolla.

Vierailija
73/81 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
74/81 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"] Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa? [/quote] Italiassa miehillä - vielä lähempänä 100v on silmää naiskauneudelle:) Sormus sormessa on hyvä, ja jos joku lähentelee voi hyvin kiittää kohteliaisuudesta mutta flirttaamatta. Ei siihen tarvitse lähteä mukaan.Normaaleja ihmisiä nekin on. Rantaleijonat on historiaa. [/quote] Oi että kiitos vastauksista! Italia oli ehkä vähän huono esimerkki, se on kuitenkin eurooppalainen turistimaa. Mites etelämmässä?

[/quote]

Egyptiin, Marokkoon ja Tunisiaan en suosittele matkustamista, tulevat iholle. Sen voi tosiaan kokea uhkaavana ja sitä ehkä onkin. Heidän kulttuurissaan nainen ei matkusta yksin. Espanja tai Kreikka ei ole Italiaa kummempia, Turkin aurinkorannat taas "riskialttiimpia"

Oma käytös ja suhtautuminen vaikuttaa paljon

Vierailija
75/81 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole aikaisemmin yksin matkustellut, mutta syksyllä reppureissasin Jenkeissä. Kaikki sujui hyvin ja oli mahtava ja rohkaiseva kokemus. Järki vain päässä ja aina kaiken varalta ilmoittaa esim. vanhemmille missä on menossa.

Vierailija
76/81 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä pitkästä aikaa. Tein kun teinkin reissun yksin ja hyvin meni :) koneiden vaihtoja jännitin turhaan. Teki hyvää ujolle luonteelle, kun oli "pakko" selvittää kaikki asiat yksin. Jos olisin ollut vaikka kaverin kanssa matkalla, olisin varmaan ollut hiljaisempi ja patistanut kaveria kysymään asioita. Mahtava reissu kaikinpuolin.

Vierailija
77/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"]Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa?
[/quote]

Mä olen se 22-v joka kirjoitteli aiemmin. Olin siis vuosi sitten kolme kertaa Italiassa, olen pitkä ja erittäin huomiota herättävän näköinen sinisilmäinen platinablondi. Huomiota kyllä riitti Italiassa kaduilla kävellessä, monet miehet tulivat juttelemaan ja kaikki siellä siis vähintäänkin tuijottivat mutta olen tottunut, jopa Suomessa sama juttu. Italiasta löysinkin erittäin komean tarjoilija miehen lomaromanssiksi, jonka takia palasin Italiaan vielä pari kertaa uudelleen heti perään :D Kaikkia kivoja kokemuksia oikeastaan vaan ollut, Italia on ihana, älä pelkää niitä miehiä turhaan, itseluottamusta mukaan ja pää pystyssä ylpeänä menet ja teet mitä haluat! Paskat miehistä :D

Vierailija
78/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reissannut paljon ja sanoisin, että yksin matkatessa täytyy olla paljon ekstrovertimpi kuin tavan suomalaiset. Vuodenaika vaikuttaa rutosti matkakohteeseen, mutta perusvarma valinta on thaikut ja kamboza akseli. Vietnamiin ja laosiin kans voi piipahtaa jos haluaa uskaltautua epämukavuusalueelle.

Vierailija
79/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 11:55"]

Hei mäkin olen lähdössä ekaa kertaa yksin! Älkää nyt kivittäkö, mutta vähän pelkään koska olen vaalea, parikymppinen,nätti, hoikka ja mulla on blondit pitkät hiukset. En sano tätä koska haluasin lesota, vaan sen takia että oon lueskellut että noilla etelän Juaneilla on joku sakras fiksaatio blondeja naisia kohtaan. Oon tosi varovainen ihminen ja pahin painajainen on että tulisin raiskatuksi tai ryöstetyksi. Luin jo täältä hyviä vinkkejä (sormus sormeen!) Mutta olis kiva kuulla vielä kokemuksia. Saako yksikseen liikkuva vaalea nuori nainen olla rauhassa esim. Italiassa?

[/quote]

Italiassa miehillä - vielä lähempänä 100v on silmää naiskauneudelle:) Sormus sormessa on hyvä, ja jos joku lähentelee voi hyvin kiittää kohteliaisuudesta mutta flirttaamatta. Ei siihen tarvitse lähteä mukaan.Normaaleja ihmisiä nekin on. Rantaleijonat on historiaa.
[/quote]

Oi että kiitos vastauksista! Italia oli ehkä vähän huono esimerkki, se on kuitenkin eurooppalainen turistimaa. Mites etelämmässä?

Vierailija
80/81 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut kymmeniä kertoja ulkomailla. Muutaman kertaa itsenäisesti. Minulla on samat ongelmat kuin sinulla ap: pelkään eksymistä, aikataulujen väärintulkintaa, lento-ongelmia, englannin puhuminen jännittää... Suosittelen ehdottomasti Lontoota ja Tallinnaa itsenäisesti tällaiselle arallekin matkailijalle. :) Aasiaan en uskaltaisi lähteä itsenäisesti, pakettimatkalle kyllä, mutta toisaalta sellaisella ei välttämättä pääse haluamiinsa käyntikohteisiin maassa. Jo Tanskassa ja Istanbulissa tunsin stressitasoni olevan itsenäisesti matkaillessa niin korkealla että matka ei ollut nautittava eikä vaivan arvoinen.